PDA

View Full Version : NAMM news: Gave inovatie van Fender!



mikeyaxeman
25 januari 2014, 21:58
http://www.youtube.com/watch?v=0ieOu3S6tnw#t=288

mikeyaxeman
25 januari 2014, 22:00
Mods kunnen jullie die topic titel even veranderen?
'N'tje te weinig in Innovatie... dom...

stijnkenens
25 januari 2014, 22:45
Haha, geweldig: Fender wil niet meer dat mensen zelf aan hun strat (laten) prutsen: "wij verkopen jou wat wij willen !!!"

Denk niet dat het gaat werken: search for tone gaat verder dan wat de hoofdleverancier te bieden heeft !




s.

the sure thing
25 januari 2014, 23:20
Ze kunnen toch ook alle mods op 1 kaart doen? En dan met switches uit alle mods kiezen....

muziekschuur
25 januari 2014, 23:35
Dat bracht Musicman vorig jaar. Maar dat verkocht niet zo goed....

Pepe
25 januari 2014, 23:48
Wel leuk bedacht hoor. Niet dat ik me kan voorstellen dat je je even een andere geluidskaart in je gitaar stopt als je minder bas wil... Maar soit, de traditionele toonknoppen die van niks naar dof gaan zijn ook niet het licht zelve.

Een slagplaat zonder solderen, okee... het zou van alle kanten handiger zijn non soldered connections te maken voor individuele pickups op een pickguard zodat je niet steeds met dubbele elektronica opgescheept zit maar ik snap dat ze iets willen doen aan al die loaded pickguards op Ebay en het de concurrentie niet makkelijker willen maken.
Klantvriendelijk is leuk maar je moet er wel aan kunnen verdienen natuurlijk.

barno
25 januari 2014, 23:58
Hier slaat Fender imo de bal nogal mis. Gitaren modden gaat nl over het feit dat de klant de indruk of noem het de illusie heeft dat ie iets volstrekt unieks heeft gefixt met zijn gitaar. Zeker het zelf solderen draagt bij aan die magie. Met zo'n prefab mod haal je die beleving helemaal weg.

Waarschijnlijk weten ze dat bij Fender natuurlijk en is het gewoon een krampachtig tussendoortje dat ze nodig hadden om iets te featuren op Namm...

Pepe
26 januari 2014, 00:08
wat als... ik zeg eens iets heel geks... je nou een gitaar maakt waar je zomaar een andere neck op kan zetten? Of body? Of trem?

Fender R&D.. only scratching the surface baby!

Als Namm tussendoortje is het wel een omslachtige hoor, ze gaan een dozijn van die kaartjes op de markt brengen en dat zullen ze toch een vrij lange tijd moeten volhouden. Volgende keer gewoon weer een gitaar in de stars en stripes zal marketing denken.

vulvasonic
26 januari 2014, 01:16
Het past wel in de 'geest van Leo Fender'.
Of het echt iets gaat doen zal lastig kunnen zijn om goed te beoordelen. Het prijskaartje is heel redelijk en als ik echt heel graag een strat wil met noiseless pu's en een compound radius neck, dan heb ik, als ik me niet vergis, niet zo heel gek veel alternatieven. Die kaartenbak krijg je er dan feitelijk gewoon bij. En ach, het zit niet in de weg....
Wat ik maar wil zeggen, ik denk niet dat veel gitaristen de gitaar zullen willen hebben ENKEL EN ALLEEN vanwege die 'kaartenbak'. Aan de andere kant denk ik ook niet dat veel gitaristen 'm zullen laten hangen, vanwege die kaartenbak. :)

Orpheo
26 januari 2014, 02:54
Dat bracht Musicman vorig jaar. Maar dat verkocht niet zo goed....
ik zie letterlijk EEN Gamechanger hangen. Veel andere gitaren, en maar EEN gamechanger. zegt mij genoeg :)

verder, die vintage reissue is echt cool. klinkt ongelooflijk lekker. maar... ik heb liever de John Mayer sig. die klinkt net iets beter.

mikeyaxeman
26 januari 2014, 04:11
Haha, geweldig: Fender wil niet meer dat mensen zelf aan hun strat (laten) prutsen: "wij verkopen jou wat wij willen !!!"

Denk niet dat het gaat werken: search for tone gaat verder dan wat de hoofdleverancier te bieden heeft !




s.

Ik vond het wel een geinig idee.
Het is natuurlijk altijd te bezien of zulke innovaties gepresenteerd op de NAMM overeind blijven natuurlijk.
Mensen zullen altijd blijven prutsen aan hun eigen gitaar en blijven dat ook doen (heb ikzelf ook altijd gedaan).
Als je een scala aan klank variaties kunt bereiken door middel van een simpel kaartje erin te klikken en dat toegespitst op de gitarist die van huize uit dan niet zo'n doehetzelver is, is het natuurlijk een uitkomst.
Zoals Vulv het al zei: het past wel in de geest van Leo Fender.
Al met al een leuke innovatie van Fender en sorry had nog niet van de uitvinding gehoord van Musicman.

bat
26 januari 2014, 13:33
Wat veel mensen vergeten is dat er drommen mensen zijn die heus een beetje willen prutsen aan hun gitaar, maar een soldeerbout gewoon eng vinden.* Voor die doelgroep is deze gitaar bedoeld. De vraag is of die mensne daadwerkelijk deze gitaar gaan kopen, maar ik vind de gedachte echt niet zo gek.

*) jamaar, dan moeten ze het gewoon een keer proberen, het is helemaal zo moeilijk niet en als je voorzichtig bent... Nee dus. Die mensen willen niet solderen. En ja, dat is een ander slag mensen dan gemiddeld hier rond hangt.

ar250artist
26 januari 2014, 16:47
Ik vind het op zich wel een aardige toevoeging, zeker voor knutseldummy,s als ik. Of er echt veel vraag naar is durf ik ook wel te betwijfelen. Sowieso heb ik me wel eens eerder afgevraagd waarom er niet met stekkertjes gewerkt wordt ipv solderen. Overigens klinkt die 54 wel een stuk beter als die plus. Hoeveel van die kaartjes en pick-ups je er ook in steekt.

guitarkid
26 januari 2014, 17:14
Ik ben bang dat ze hiermee de doorsnee gitarist niet "om" krijgen. Mij iig niet. Ik ben wel een voorstander van de mogelijkheid om pu's snel te kunnen wisselen, maar daar kun je zelf ook vrij eenvoudig wat op verzinnen als je dat vaak doet. Ik heb zelf ook ooit een truc bedacht om probleemloos de waarde van je treblebleed te proberen zonder steeds te hoeven schroeven, solderen etc en dat was een simpele, maar effectieve manier. Die 1954 Strat is wel een kek gitaartje, btw!

Orpheo
26 januari 2014, 19:03
Het lullige is dat de echt toffe zaken niet opgepikt lijken te worden. Alleen de grote blaaskaken komen in 'het nieuws'. Even toch weer Strandberg aan tippen, de nieuwe Chapman gitaren (verdomme wat zijn die krengen goed) en ik kan zo nog wel doorgaan. Vanmiddag even Chappers weer een bezoekje brengen!

allochthomas
26 januari 2014, 20:40
Zijn die chapman gitaren nou echt zo goed? Krijg altijd het idee dat het gewoon middelmatige gitaren zijn met een hoop internet hype er achter.

telecastermaster
26 januari 2014, 23:38
Nou alleen nog een constructie om de snaren in 30 seconden te vervangen.
Het kan, hoor.

http://www.steinberger.com/images/T_20080003b.jpg

http://www.edroman.com/detail_sheets/images/hohner/hohner-gt3-headless-guitar-2000.jpg

Gate
27 januari 2014, 00:58
Jij was eerst toch helemaal niet te spreken over Chapman guitars? Wat is er veranderd? Wat hebben ze aangepast? Welke heb je getest, etc? :)


Het lullige is dat de echt toffe zaken niet opgepikt lijken te worden. Alleen de grote blaaskaken komen in 'het nieuws'. Even toch weer Strandberg aan tippen, de nieuwe Chapman gitaren (verdomme wat zijn die krengen goed) en ik kan zo nog wel doorgaan. Vanmiddag even Chappers weer een bezoekje brengen!

Orpheo
27 januari 2014, 03:58
Zijn die chapman gitaren nou echt zo goed? Krijg altijd het idee dat het gewoon middelmatige gitaren zijn met een hoop internet hype er achter.

en ook @Gate:

Chapman heeft ALLES veranderd. alles wat anders kon zijn, is anders. fretwerk is supernet, hout is goed, lakwerk is strak, pickups en hardware top notch. Geen licenced floyd of floyd rose special, maar gewoon the real deal. goeie pickups, grover tuners, CTS pots.

Je moet je voorstellen, de PRS SE serie, de duurste LTD's, de duurdere Koreaanse Schecters. uit die fabriek komen deze chapmans. en dan kosten ze 1/3 minder, omdat Robert de 'middleman' eruit haalt. distributie doet ie zelf, direct naar de retailer. scheelt enorm veel knaken. Ik heb vandaag er met plezier een uur op gespeeld. En dat kan ik van heel veel andere gitaren niet zeggen, ook niet gitaren die duurder zijn.

Gate
27 januari 2014, 09:03
Kijk, dat is leuk om te horen! De man heeft duidelijk kwaliteit hoog in het vaandel staan en tevens een aantal beginnersfoutjes gemaakt toen hij startte. Heb je een favoriet er tussen zitten? De LP variant zeker? ;)

apekop
27 januari 2014, 10:26
Ik vind het eigenlijk wel een leuke 'uitvinding'. Ik zie mezelf alleen niet echt live steeds zo'n plaatje omwisselen. De meeste gitaristen willen toch 1 goede sound en doen het daar mee, dus uiteindelijk zul je toch maar 1 zo'n plaatje gebruiken lijkt mij.

Kim Wilson
27 januari 2014, 10:37
Ik vind die 60th anniversary strat wel gaaf! Maar ja, die is niet echt innovatief...

Rubenios
27 januari 2014, 12:20
Blij dat ik gewoon in staat ben om een componentje te solderen. Leuk verzonnen, maar ik ben vooral benieuwd wat ze voor zo'n kaartje durven te vragen?

frekie
27 januari 2014, 19:26
Ik vind het best een geinig ID al is het natuurlijk de bedoeling dat je "solderless" elementen en van die kaartjes gaat bestellen bij Fender. Maar een treble bleed mod doen door even zo'n kaartje erin te schuiven, leuk toch.

Als F. echt innovatief zou zijn dan hadden ze allang een site waar je je EIGEN Strat of Tele kan samenstellen. Body, hals, elektronica, hardware. Ontwerp gaat meteen door naar de fabriek, gitaar wordt gebouwd, afgemonteerd. Na 1 a 2 weken staat de bezorger voor je deur. En dan voor redelijke prijzen uiteraard, geen CS prijzen.

HaroldA
27 januari 2014, 20:03
Maar een treble bleed mod doen door even zo'n kaartje erin te schuiven, leuk toch.

Een kaart per cap-waarde? Of kun je verschillende condensatoren op het kaartje solderen?

Orpheo
28 januari 2014, 04:14
Nee ik vond de strats gaver.

De treblebleeds zitten sowieso al op die kaart. Alle kaartjes. Je krijgt dus n mod plus 2x treblebleed waarde plus 2x condensator waarde tonepot.

Kaartje kost 50$.

Frekie: dat heet de customshop. En je kan IEDER element gebruiken. Info direct van Namm. Negeer de rest van de bullshit op t internet. Alle pups kunnen.

Niet iedereen kan of wil solderen. Hier zitten meer mensen die knutselen dan representatief is voor de rest.

Overigens. T systeem werkt verdomd goed en klinkt enorm lekker. Tis niet de bedoeling dat je on the fly je kaartje eruit trekt maar dat je zo je eigen sound kan vinden.

frekie
28 januari 2014, 12:16
Orph: hier de Fender CS prijslijst: http://wpc.077d.edgecastcdn.net/00077D/custom_shop/support/pricelists/2013/Illustrated_Pricelist.pdf

stijnkenens
28 januari 2014, 12:44
Ik krijg die prijslijst niet open, maar als je gaat zoeken achter fender customshop price list, dan kom je wel iets tegen.
En die prijzen zijn ziek !
5000+ dollar voor een plank met een hals op ... excuseer ?


Grondstoffen kosten +/- 500 euro (zeker als je Fender heet, en waarschijnlijk overal een prijsje krijgt)
Bodies vallen zo uit de cnc machine, dus het is niet omdat er iemand naast staat die even kijkt wat voor het fabriek is, en wat voor de CS dat je ineens de prijs x3 kan doen, dan wil ik die job wel: fender bodies selecteren en per body 1500 dollar opstrijken, zalig !
Of de decal plakker, krijgt die dan ook 300 dollar per decal?


Dat mensen zich daar door laten vangen, ziek gewoon !



s.

telecastermaster
28 januari 2014, 13:42
Terwijl de future of rock 'n roll voor een fractie van de prijs te koop is..... :stop:

http://2.bp.blogspot.com/_K3sJ4lupa-4/TK9ImQQ3kCI/AAAAAAAAC4U/jqzwHt_bluk/s1600/gal00000472kl[1].jpg

barno
28 januari 2014, 15:50
Terwijl de future of rock 'n roll voor een fractie van de prijs te koop is..... :stop:



Bwa, rock 'n roll draait in hoofdzaak om sex en ik ken weinig dingen die frigider zijn dan zo'n hohner / steinberger ding.

arjanb01
28 januari 2014, 15:58
Ik krijg die prijslijst niet open, maar als je gaat zoeken achter fender customshop price list, dan kom je wel iets tegen.
En die prijzen zijn ziek !
5000+ dollar voor een plank met een hals op ... excuseer ?


Grondstoffen kosten +/- 500 euro (zeker als je Fender heet, en waarschijnlijk overal een prijsje krijgt)
Bodies vallen zo uit de cnc machine, dus het is niet omdat er iemand naast staat die even kijkt wat voor het fabriek is, en wat voor de CS dat je ineens de prijs x3 kan doen, dan wil ik die job wel: fender bodies selecteren en per body 1500 dollar opstrijken, zalig !
Of de decal plakker, krijgt die dan ook 300 dollar per decal?


Dat mensen zich daar door laten vangen, ziek gewoon !



s.

En dan toch miljarden verlies draaien, dan doen ze iets niet goed bij Fender.
O ja, als ik de hele dag decals mag plakken op die strats, doe mij dat baantje maar voor 300 euro per stickertje, topbaan -:)
Ach, wat mag een strat kosten ? Wat de gek ervoor geeft toch ? Ik denk dat de kostprijs op rond de 600 euro ligt, dus de rest is puur verdienen, het blijft een productiebedrijf met overhead en kosten. Ook de machines zullen als een gek afschrijven, dus alles moet je doorberekenen.


s.[/QUOTE]

stijnkenens
28 januari 2014, 18:30
Tja, dat zouden ze dan toch allemaal moeten kunnen betalen met de gewone lijn gitaren, denk ik dan.
Je bedrijf is niet gezond als je een extraatje nodig hebt, en dat dan overpriced verkoopt, in de hoop je ins and outs te kunnen gelijkstellen ...

Dan heb je niet goed opgelet in de lessen bedrijfsbeheer !



s.

Dutch66
29 januari 2014, 10:09
en dan kosten ze 1/3 minder, omdat Robert de 'middleman' eruit haalt. distributie doet ie zelf, direct naar de retailer. scheelt enorm veel knaken.

Wat een moordvent, belangeloos zelf de distributie doen, ik moet even stoppen hoor, sorry ik schiet helemaal vol....

Pepe
29 januari 2014, 13:17
... volgens mij IS robert dan de middleman en dat zal hem inderdaad wat knaken schelen :D

Orpheo
29 januari 2014, 19:07
Chapman probeert de kosten te drukken door helemaal geen distributeur in de arm te nemen. De retailers handelen direct met hem en de fabriek. Hij zei letterlijk: why make it expensive when it can be cheaper, without sacrificing the quality at all?

Ik snap jullie negativiteit niet zo goed. Tuurlijk krijgt hij er ook een aardig zakcentje van, maar werkelijk, waarom? Ik zie helemaal niks negatiefs in het aan willen bieden van goede gitaren voor zo min mogelijk knaken. Via een distributeur zou de klant al snel 30% meer moeten betalen: vinden jullie dat fair? Nee? Houd je klep en kap met zeiken.

Pepe
29 januari 2014, 19:24
Ah, zo kennen we je weer!

Als je het werkelijk goedkoper wil maken zou je direct, zoals Carvin doet, bij de fabriek moeten kunnen bestellen. Misschien moet je hem dat concept eens uitleggen. :D



http://www.youtube.com/watch?v=koNQJ3iMTf0

frekie
29 januari 2014, 20:01
Niet gelijk weer mekaar de hersens inslaan :hippie:

Dit vind ik nu WEL een innovatieve Fender:

http://www.rockpalace.com/product/Fender-Fishman-TriplePlay-Stratocaster-HSS-RW-Black?gclid=CPG9ocCIpLwCFUhb3godi0wAPA

Met ingebouwde Triple Play voor midi over USB draadloos naar je DAW met VST's.

Dutch66
29 januari 2014, 23:14
Chapman probeert de kosten te drukken door helemaal geen distributeur in de arm te nemen. De retailers handelen direct met hem en de fabriek. Hij zei letterlijk: why make it expensive when it can be cheaper, without sacrificing the quality at all?

Ik snap jullie negativiteit niet zo goed. Tuurlijk krijgt hij er ook een aardig zakcentje van, maar werkelijk, waarom? Ik zie helemaal niks negatiefs in het aan willen bieden van goede gitaren voor zo min mogelijk knaken. Via een distributeur zou de klant al snel 30% meer moeten betalen: vinden jullie dat fair? Nee? Houd je klep en kap met zeiken.

Nou nee..., m'n kleppie hou ik in deze ff niet, zeker als je niet begrijpt dat "Robert" (!?!) dit uitsluitend doet om er zelf veel beter van te worden...

Natuurlijk is het prima dat in de praktijk zo'n ...eh... nou ja, laat ik het vooralsnog gitaar noemen, goedkoper word, maar je bent wel erg naief als je serieus geloofd dat daarom Sint Robert voortaan de distributie zelf gaat doen.

Maar je bent verder een goeie gast hoor!

Orpheo
30 januari 2014, 00:13
Ah, zo kennen we je weer!

Als je het werkelijk goedkoper wil maken zou je direct, zoals Carvin doet, bij de fabriek moeten kunnen bestellen. Misschien moet je hem dat concept eens uitleggen. :D



http://www.youtube.com/watch?v=koNQJ3iMTf0

ja, dat is het beste idee dat ik gehoord heb, en dat meen ik serieus.

@Dutch66: ik vind je irritant. Je wilt azijn pissen en niet de positieve(re) kanten er van zien. Ik weet hoeveel alles kost qua materiaal, promotie etc etc en je mag van me aannemen dat zijn marge per gitaar een tientjeskwestie is. Hij doet de distributie niet zelf per se: hij bedenkt de gitaar en verkoopt direct vanuit de fabriek naar retailers over de wereld en ook naar klanten direct. hij heeft geen pakhuis vol gitaren die hij dan zelf maar verscheept naar retailers: het gaat direct vanuit de fabriek naar de retailer naar de klant.

maar goed, ik vind deze discussie compleet zinloos. Je wilt moeilijk doen, je wilt vervelend doen, best. dan ga ik mijn tijd niet aan je verspillen. Ik denk dat ik effe ga chillen op het strand of zo. Tis hier 25 graden en vol zonnig. de mazzel.

Orpheo
30 januari 2014, 00:17
Niet gelijk weer mekaar de hersens inslaan :hippie:

Dit vind ik nu WEL een innovatieve Fender:

http://www.rockpalace.com/product/Fender-Fishman-TriplePlay-Stratocaster-HSS-RW-Black?gclid=CPG9ocCIpLwCFUhb3godi0wAPA

Met ingebouwde Triple Play voor midi over USB draadloos naar je DAW met VST's.

Hm ik vind de shitload aan evertune bruggen die nu overal op zitten eigenlijk veel interessanter. Ik vind de nieuwe kleine blackstar en die nieuwe line 6 amplifi te gek. Ik vind de nieuwe pickups van fishman een te gek concept. Ik vind het te gek waar ik nu mee bezig ben met seymour duncan. echt innoveren.

Dutch66
30 januari 2014, 00:43
@Dutch66: ik vind je irritant. etc. etc.

Ga nou niet meteen zo uit je plaat joh, we kunnen het ook gewoon niet eens zijn met elkaar, das ook prima..

enne 25 graden en aan het strand, tja chapeau, dat doe ik je niet na..

nickofzo
30 januari 2014, 01:37
Benieuwd wat voor geluid een ov-chipkaart geeft ..

Zonder dollen, ik denk dat het idee wel goed is maar dat er weinig markt voor is. Ik zou het meer iets voor een lijn van Squier vinden .. gitaristen die een geluid zoeken maar nog te bang zijn om een soldeerbout ter hand te nemen.

Vind ik overigens ook van de ideeen van Gibson, erg innovatief maar op de verkeerde markt gericht.

Wouter J
30 januari 2014, 02:35
Dus je stopt een kaartje in je gitaar om het geluid te veranderen, waar heb ik dat meer gezien?

http://www.rivercityamps.com/electra/x350.jpg
http://i.ebayimg.com/t/1978-ELECTRA-MPC-OUTLAW-BASS-GUITAR-PRINT-AD-/00/s/MTYwMFgxMjI3/%24T2eC16d,!)cE9s4Pu,20BQ4dcwO!!!~~60_35.JPG
http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/168/140296844864-5.jpg

en dat elementen switchen zonder solderen kennen we ook al...

http://rockbeareguitars.com/wp-content/uploads/2010/10/DSC_0707.jpg
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/Oct08/ampeg%20first%20look/ampeg-front-460-100-460-70.jpg

vulvasonic
30 januari 2014, 04:38
Dus je stopt een kaartje in je gitaar om het geluid te veranderen, waar heb ik dat meer gezien?

http://www.rivercityamps.com/electra/x350.jpg
http://i.ebayimg.com/t/1978-ELECTRA-MPC-OUTLAW-BASS-GUITAR-PRINT-AD-/00/s/MTYwMFgxMjI3/%24T2eC16d,!)cE9s4Pu,20BQ4dcwO!!!~~60_35.JPG
http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/168/140296844864-5.jpg

en dat elementen switchen zonder solderen kennen we ook al...

http://rockbeareguitars.com/wp-content/uploads/2010/10/DSC_0707.jpg
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Product News/Guitar/Oct08/ampeg first look/ampeg-front-460-100-460-70.jpg
Klopt allemaal, maar deze 'uitvindingen' waren ook zeer zeker niet allemaal (allemaal......, het gaat feitelijk maar om twee ideeën :D ) zo beroerd niet.
Ik pak even het laatste voorbeeld, omdat ik daar de meeste ervaring mee heb en omdat mijn kennismaking met de Dan Armstrong Plexi (de originele) zo ongelofelijk veel in me los maakte dat ik er jaren later nóg niet over uitgeluld was.
De Plexi behoort nog steeds tot het meest bijzondere en mooie wat ik in 32 jaar gitaarspelen heb gehoord. Het enige nadeel was het feit dat met het wisselen der eigenaren niet altijd alles even goed zal zijn gegaan. Er zat maar één element bij en daar moest ik het mee doen (ik weet ook niet of ze standaard met meerdere elementen geleverd werden). Ik durfde ook niet te vragen om het element even een stukje op te laten schuiven. Jammer, al moet gezegd dat ik me niet zou hebben kunnen voorstellen dat het geluid er nóg meer op vooruit zou zijn gegaan. Het was perfect!!!
Achteraf kun je natuurlijk amper nog spreken van een mislukking, nu de gitaar een haast mythische status heeft gekregen, maar een mega-seller is het nooit geworden. We spreken nu echter wel van een gitaar die vrijwel onbekend was, een heel eigen feel had tov andere, veel bekendere gitaren, waar nog géén grote artiesten zich aan hadden verbonden, die nog géén geschiedenis hadden, die zich nog moesten bewijzen en men zal absoluut ook twijfels gehad hebben bij de mogelijke 'desastreuze' gevolgen van het meezeulen van een rits, fragiel ogende ('openliggende elektronica...., of je naar de hersenoperatie van je geliefde vrouw zit te kijken)...., je zult op z'n minst moeten toegeven dat het andere tijden waren.
Fender is zo onwaarschijnlijk groot. Het zou me niet eens verbazen als zou blijken dat Fender meer gitaren heeft geproduceerd in de afgelopen 60 jaar dan er op dit moment mensen in de Verenigde Staten van Amerika rondhuppelen met een iq van boven de 100 (excuses, dat laatste is flauw, denigrerend en niet nodig). Een Fender in huis is daar bijna net zo vanzelfsprekend als een bbq in de tuin. Met de modernere en vooral ook de veel minder in het oog springende technieken van nu, zie ik werkelijk geen enkele belemmering meer tot een milde doorbraak in de routine van iedere nog nat achter de oren zijnde beginnende gitarist. Maar die milde doorbraak...., waarom niet? En zo snel als de 'milde doorbraak' een feit is, zo kort zal het dan nog maar gaan duren alvorens ALLE grote elementenbouwers met 'stekkerversies' komen van hun meest populaire modellen. En zodra dát gaat gebeuren is er geen weg meer terug. De beginnende gitarist van nu kan hier straks wellicht nog een waanzinnig leuke nieuwe 'bijhobby' aan gaan krijgen. Gitaarspelende vriendjes en vriendinnen experimenteren in overvloed. Kleine winkeltjes liggen straks vol met goede elementen (met stekkertjes) die voor enkele tientjes te koop zullen worden aangeboden.

Voor wat betreft de kaartjes in je gitaar om het geluid aan te passen denk ik dat er nog wat extra stappen genomen moeten worden. Ik schreef al eerder; het zit niet in de weg en het dikt de prijs amper aan, dus er zal geen gitaar minder door verkocht worden, maar de te behalen voordelen zijn te futiel en te marginaal om er echt een glimmende ayatollah van te krijgen.
Dit gezegd hebbende ben ik er van overtuigd dat het nieuwe systeem van Fender meer te bieden heeft dan alle hierboven getoonde voorbeelden. Ik heb er geen enorme ervaringen mee, maar de ervaringen dié ik ermee had kwamen er op neer dat je van een weinig sprekend geluid met het volste vertrouwen dit geluid kon omtoveren in dat van een ingehouden, angstige natte scheet dat extra beduusd klonk door de weinig geslaagde gelaagdheid van een oud, net iets te vaak gewassen shirt onder een veel te dikke zelf gebreide streepjestrui, die met z'n tweetjes, voor de zekerheid, nonchalant tussen de iets te grote, gelig-witte katoenen onderbroek en de fladderend en flodderende bruine, van spruitjeslucht opgetrokken lijkende, bruine corduroy broek van het soort met de veels te grove ribbel ingestoken leek.
Wat dat betreft zal dit systeem van Fender absoluut als een utopie klinken voor eenieder die nog ervaringen heeft met de hierboven staande sonische peperkoek-met-stroop-sinterklaassurprise-achtige diarree. :)

guitarkid
30 januari 2014, 16:02
Vulv, dank je......! ;)