PDA

View Full Version : Hulp nodig bij vinden van speciale elektrische gitaar. Ook iets over invoerbelasting.



Majmun
25 januari 2014, 21:00
Zijn er gitaarzaken of handelaars van gitaren (personen) in NL die voor jou opzoek gaan naar een bepaalde gitaar? Of eventueel gitaren uit USA of dergelijke landen naar NL halen op iemands verzoek? Uiteraard wel voor een bepaalde prijs.

Ik ben opzoek naar een gitaar, maar die is enkel in USA te krijgen.

Kan men daarnaast die douane omzeilen door bijvoorbeeld iemand uit de USA te laten komen en vervolgens een ruil te doen op Schiphol?

beruk
25 januari 2014, 21:22
Het komt voor dat bouwers in NL toch een soort vertegenwoordiger in NL hebben. Daar zou je achter moeten komen. De bouwer of fabrikant mailen, dus.

Kan men daarnaast die douane omzeilen door bijvoorbeeld iemand uit de USA te laten komen en vervolgens een ruil te doen op Schiphol?
Lijkt me niet. Da's smokkel= stout. Gewoon invoer betalen.

Majmun
25 januari 2014, 21:28
Het gaat niet om een nieuwe gitaar, dus een tweedehands gitaar van een particuliere verkoper in de USA. Ik denk niet dat die vertegenwoordigers daar ook aan doen.

Wat betreft de douane: het idee was naar Schiphol toe, daar bij de winkels afspreken, dan de ruil met bijbetaling doen en ieder gaat daarna zijn eigen weg.

Mr.Fingers
25 januari 2014, 21:32
En het vliegen van en naar de US van een persoon is gratis? Of goedkoper als gewoon opsturen? En Elvis leeft! :dontgeti:

Als het tweedehands is, moet je sowieso invoerheffing betalen, en soms ook belasting (ja, ook als er bij aanschaf x jaar geleden al belasting is op betaald). Het ding moet sowieso door de douane heen hoor als het van de USA komt (maakt niet uit waar je afspreekt)

beruk
25 januari 2014, 21:32
De eigenaar komt de gitaar brengen?

Tupelo
25 januari 2014, 21:35
Niet eens zo een gek idee eigenlijk.
Zou mooi zijn om tijdens een gezamenlijke tussenstop te doen, zodat je niet eens uit hoeft te checken, tijdens het wachten op je overstap even gitaar switchen, enkeltje terug met de nieuwe gitaar en wellicht nog goedkoper uit dan belasting betalen.
Of zie ik 't nu te rooskleurig ?

terrasbeest
25 januari 2014, 21:37
Ik ken een piloot bij de US Air Force. Die dropt die gitaar wel voor jou in je tuin, hoor.Als je een tuin hebt, tenminste.

Tupelo
25 januari 2014, 21:40
Ghehe... moeilijk natuurlijk, maar ik probeer het te volgen.
Pietje huppeldepup komt op vakantie in NL, neemt de gitaar mee, checkt daarmee in thuis in de USA, ontmoet mij ergens nadat ik al ingecheckt ben met gitaar voor mijn stedentrip in Milaan (die ik toch al wou doen ofzo), binnen de gates ruilen we van gitaar, hij heeft zijn weekje Nederland en vliegt terug naar de USA met mijn gitaar, ik kom terug met zijn gitaar uit Milaan.
Wordt er geregistreerd wat je meeneem, wanneer je een roundtrip vliegt..?

HaroldA
25 januari 2014, 21:49
Welke gitaar hebben we het over? Maakt de discussie nogal wat makkelijker ...

Pepe
25 januari 2014, 22:01
Als handbagage, in een koffer of met de post.. het maakt niet uit. Invoer is invoer.
De enige truuk die kan werken is een serienummer op een cheap ass schroeven en dat serienummer overzetten op de dure gitaar, de cheap ass laat je achter. Of bij 2e hands kan de verkoper een lagere prijs opgeven. Dan moet je werken met 2 rekeningen en de verkoper is strafbaar voor iets waar hij geen voordeel van heeft dus dat moet iemand ook maar willen.

Maar wat vermoeiend en wat Fingers zei, Elvis is postbode en je kan hem dagelijks zien fietsen in Purmerend.

Een gitaar zoeken is fun. Over sommige gitaren heb ik jaren gedaan. Het is net vissen. Langzaam kom je erachter waar de stekkies zijn en dan is het wachten. Maar er zijn inderdaad mensen die zoeken en bemiddelen.

stijnkenens
25 januari 2014, 22:38
Wat als je nu een gitaar krijgt als je op reis bent in Amerika, van zo'n oude blues man die het ding niet meer kan bespelen, omwille van de artrose.
Moet je dan ook invoerrechten betalen, als je hier aankomt met een gitaarkoffer, die je niet bij had toen je vertrok?

Wordt zoiets nagezien?
Niemand weet toch of je die nu gekocht hebt of niet?



s.

HaroldA
25 januari 2014, 22:52
Niemand weet toch of je die nu gekocht hebt of niet?

... dus je moet sowieso betalen, tenzij je aan kan tonen dat hij van tevoren al van jou was.

Het klinkt allemaal als truukjes om de wet te overtreden, laten we ons daar niet medeplichtig aan maken.

Martin_
25 januari 2014, 22:53
De douane kan daar toch wel moeilijk over doen, Stijn.
Voor bands en dergelijke is gebruik van een ATA-carnet (http://www.export.nl/wiki-article/ata-carnet) een mogelijkheid. Hierop wordt alle gear vermeld en bij terugkomst kan worden gecontroleerd of alles weer retour is. Voor instrumenten heb ik er zelf overigens geen ervaring mee, wel met iets dat in Liechtenstein gerepareerd moest worden.
Voor alle duidelijkheid: dit is de correcte methode om tijdelijk spullen over de grens mee te nemen en uiteindelijk ook weer terug. Niet bedoelt om invoerbelasting te ontduiken.

Mr.Fingers
25 januari 2014, 23:00
Wordt zoiets nagezien?
Niemand weet toch of je die nu gekocht hebt of niet?

s.
De bewijslast ligt bij jou. Voor de douane is de regel: "op alles wat binnenkomt wordt een heffing betaald", en het is aan jou om te bewijzen dat je het ding dat je mee (terug) naar binnen neemt al in je bezit was, en je er ook mee vertrokken bent. Kan dus via zo'n ATA-carnet, of een ander document. Heb je dat niet, is de kans reëel dat je toch mag afdokken, of het nu al je bezit was of niet... Tsja, de overheid hé :)

Tupelo
25 januari 2014, 23:05
Beter dus vier of vijf de oceaan in gooien en hopen dat er een aanspoelt aan de andere kant ?

Majmun
25 januari 2014, 23:35
Ah, dan houdt dat plan op.

Zijn er adressen / personen die op verzoek jacht maken op bepaalde gitaren?

HaroldA
25 januari 2014, 23:36
Zijn er adressen / personen die op verzoek jacht maken op bepaalde gitaren?

Hoeveel geld heb je?

Majmun
25 januari 2014, 23:50
Genoeg, maar ik zou er de mijne voor willen inruilen en maximaal nog €600,- erbij willen doen. Het gaat om een 1990 Gibson Les Paul Custom Limited Colours in de rode finish (trans cherry, trans red - ik weet niet wat de precieze naam is van de finish is). In USA staat er één voor $3500,-. Op Ebay en Gbase blijkt dat ze doorgaans tussen $3000,- en $3100,- worden verkocht.

HaroldA
25 januari 2014, 23:53
Genoeg, maar ik zou er de mijne voor willen inruilen en maximaal nog €600,- erbij willen doen. Het gaat om een 1990 Gibson Les Paul Custom Limited Colours in de rode finish (trans cherry, trans red - ik weet niet wat de precieze naam is van de finish is). In USA staat er één voor $3500,-. Op Ebay en Gbase blijkt dat ze doorgaans tussen $3000,- en $3100,- worden verkocht.

Die komen in de EU toch ook regelmatig voorbij?

wietse
25 januari 2014, 23:54
op het moment is het zelfs al moeilijk voor bedrijven om een gitaar met een rosewood toets de usa uit te krijgen, al is de gitaar 100 jaar oud maakt ze niks uit bij de douane daar, denken ze dat er een verboden houtsoort in zit nemen ze hem gewoon in beslag.
een vriend van me heeft bijna 2 jaar moeten wachten op de gitaar die hij bij gruhn had besteld, was van leo kotke geweest, een oude gitaar van voor het verbod op brazilian rosewood.

gruhn is een wereldberoemde winkel en zelfs die hebben hemel en aarde moeten bewegen om de papierhandel voor elkaar te krijgen, voor een particulier kan het echt een hel zijn, veel muzikanten nemen zelfs hun eigen gitaren niet eens meer mee als ze in europa spelen de kosten en het gedonder door de usa douane laat nogal wat muzikanten besluiten om ter plekke maar iets te huren.
dat is goedkoper en geeft minder stress.

Pepe
25 januari 2014, 23:55
Heb ik je even snel 1000 dollar bespaart... (http://www.ebay.com/itm/Gibson-Les-Paul-Standard-Limited-Color-Edition-1990-All-Original-Very-Clean-Nice-/161159082168)

stijnkenens
25 januari 2014, 23:56
En als die jou nu niet ligt, qua pickups, halsprofiel, fretdraad enz ...
Dan zit je hier met een gitaar waar je veel te veel voor betaald hebt, en dus met veel verlies zal moeten verkopen ...

Over dat invoeren, ik zal eens aan een bevriende band vragen die net terug zijn van opnames uit LA, met een hoop nieuwe / oude spullen.
Zij hadden zelf veel gerief mee, maar er zijn een aantal zeer leuke dingen ook terug gekomen !
Misschien kunnen zij aantonen dat het al van hun is, ookal hadden ze het eerst niet mee naar ginder: gitaar op ebay kopen, en naar een technieker in LA sturen, voor nazicht, en daarna gewoon mee naar huis nemen !




s.

the sure thing
25 januari 2014, 23:56
Purple guitars in Den Haag kunnen voor je op jacht gaan

Majmun
26 januari 2014, 00:02
Wat Pepe voorstelt is een Limited Colours Standard, maar ik ben opzoek naar de Limited Colours Custom. Het is zeker geen Wine Red-lijkende kleur. De transparante rode finish die op de Gibson Limited Colours Custom kwam was veel feller (rood) en het was transparant. Zelfde kleur rood als veel snoepjes.

Qua pick-ups maakt het mij niets uit, ik zal de Shaws er toch in plaatsen. Qua nekprofiel maakt het mij ook niets uit: '60s neck, '50s neck of ertussen in, ik kan er allemaal evengoed op spelen. De enige voorwaarde is dat hij origineel is en ik goede staat.

http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3225808/p3_u1qaut4kh_so.jpg

De overige kleuren zijn ook interessant: je had een mocca bruine Standard, een paarse Standard, een amberkleurige Standard, een witte Custom met een witte transparante top, een fel rode Custom die een volledig transparantie finish had en nog een paar.

Ik wil mijn huidige niet kwijt, maar fel rood is mijn lievelingskleur en toen ik die fel rode Custom zag wist ik dat ik die moest hebben.

HaroldA
26 januari 2014, 00:08
De transparante rode finish die op de Gibson Limited Colours Custom kwam was veel feller en het was transparant.

Liever jij dan ik. Ik hoopte dat het in ieder geval om een sjieke gitaar ging. Zo'n zuurstok raak je 2e hands iig moeilijk weer kwijt.

Majmun
26 januari 2014, 00:12
Ja, dat is een goede benaming voor de kleur: zuurstok rood. Ik vind het zelf een prachtige kleur. Daarom vind ik ook die rode LP van Clapton erg mooi, alhoewel die niet transparant rood was.

Verlies maken bij verkoop doet mij niet zoveel: op die Studio had ik ook verlies op gemaakt.

Ik zal Purple Guitars even contacteren. Ik hoop niet dat de vraagprijs van hun rond de €3500,- wordt, want dan ga ik twijfelen of die gitaar het waard is of niet.

Brum
26 januari 2014, 00:19
Zul je zien dat de halspen vastzit he... Zul je altijd zien...:soinnocent:

Majmun
26 januari 2014, 00:22
Als je zin hebt om mij te trollen, doe dat dan in het "Wat speel je ls je een gitaar test" topic.

Venlonaer
26 januari 2014, 13:25
En ik dacht dat je zo trots op de LP was die je nu hebt? "Die gaat nooit meer weg"....

the sure thing
26 januari 2014, 14:19
... Hoe vaak ik dat wel niet heb geroepen :-)

Majmun
26 januari 2014, 14:29
Blijkbaar niet. Gelukkig blijft het bij mij binnen de grenzen en wijk ik nauwelijks van het pad af. Het is immers hetzelfde model, enkel een andere finish.

Mitch
26 januari 2014, 20:54
Ik vind het wel heel veel moeite voor een apart kleurtje, als ik eerlijk ben. En je moet er inderdaad wel heel erg blij mee zijn, want deze raak je aan de straatstenen niet meer kwijt als -ie niet bevalt.

Hendriks
26 januari 2014, 20:57
Ik snap eigenlijk ook niet dat een kleur zo belangrijk kan zijn , mij boeit het weinig.

Majmun
26 januari 2014, 20:59
Anderen boeit dat blijkbaar wel. Ik snap bijvoorbeeld ook niet waarom mensen hun gitaar relicen. Anderen vinden dat weer helemaal super.

Ik heb nooit GAS-aanvallen. Toen ik echter dat model zag kreeg ik serieuze GAS. Dat zegt al wat, lijkt mij. Het is daarnaast inderdaad heel veel moeite voor een andere finish.

http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3225808/p1_uqqjjklti_so.jpg

Venlonaer
26 januari 2014, 22:42
Iedereen heeft GAS aanvallen. Of het nu voor een begin jaren 90 Standard is, of een begin jaren 90 Custom......iedereen heeft dergelijke GAS aanvallen.