Inloggen

View Full Version : Ideeën rondom de "vetste" pickups?



Mappy
24 januari 2014, 16:33
Hallo allemaal,

Ik heb een Schecter C-1 plus gekocht, volledig mahonie hout, set neck en op dit moment Bare Knuckle Rebel Yell pickups.

Ik ben op zoek naar de pickups die het vetste, dikste geluid eruit weten te prieken. Ik doel op het geluid wat een Les Paul Studio maakt (maar persoonlijk vind ik de body van een LP écht niet mooi, vandaar de Schecter). Ik weet dat de LP veel zwaarder is en daardoor van zichzelf al veel dikker klinkt, maar ik wil toch het beste uit mijn Schecter halen.

De Rebel Yells vind ik erg veel gain hebben waardoor het wat gruizig/zanderig gaat klinken, net tegen het schelle aan. Probleem is dat als ik m'n gain op m'n engl dichtdraai de harmonics nergens meer naar klinken.
Nu zit ik erover na te denken om gewoon de LP elementen aan te schaffen en te kijken, de 498T bridge en 490R in de neck.

Wat denken jullie hierover, of hebben jullie betere alternatieven?

Marc

barno
24 januari 2014, 16:42
Zou wel gemakkelijk zijn ja, "zwaar geluid komt uit zware gitaren"... zo werkt het echt niet hoor :)
Ben verder niet thuis in die rayon, maar anderen zullen je zeker kunnen helpen.

Pepe
24 januari 2014, 16:49
Een zwaar dik geluid komt van een gitaar, daar helpt geen pickup je aan.
Je kan wel een pickup met veel mids kiezen, genoeg keuze. Maar zet je zoiets op een dun klinkende gitaar dan heb je een dun klinkende gitaar met veel mids.
.

Een TVJones powertron is in ieder geval lekker mollig over de breedte en brutaal bovendien.

Mitch
24 januari 2014, 21:12
Die hebben een behoorlijk dunnere body, toch? Tja, da's lastig. Houtsoort en grootte en dikte van de body heeft vrij veel invloed, meer dan gewicht op zich. Hoe dan ook, genoeg elementen die het laag benadrukken. Gibson humbuckers hebben wat minder definitie, dat kan op een wat helderder klinkende gitaar ook wel eens combineren tot een wat donkerder geluid. Geen idee of je dat ook bedoelt, maar het zou kunnen.
Een ander idee is eens kijken of de beschrijving van de pickups op de BKP site naar jou idee 'spot on' is of juist een bepaald iets mist, of meer heeft. Calculeer dan in dat dat gemis of dat extraatje hetgeen is dat jouw gitaar zelf is. Als je dat dan optelt bij een beschrijving van een ander pickup kom je een heel eind. Zowel BKP als Seymour Duncan zijn in mijn ervaring behoorlijk accuraat in hun beschrijvingen en tone charts.

Tupelo
24 januari 2014, 21:55
E.o.a. actieve toonregeling of booster on board brengen geen optie..?

dacrow
25 januari 2014, 14:09
E.o.a. actieve toonregeling of booster on board brengen geen optie..?

http://www.seymourduncan.com/blackouts/

RS-Rik
25 januari 2014, 14:45
Hout en dikte geven een timbre aan het geluid, maar is geen alles omvattende factor in het geluid.

Je zou ook een LPB-1 boost kunnen inbouwen in je gitaar. Dat geeft een lichte midspike en maken je pups gevoeliger en een stuk dikker qua sound. En als je het zelf doet kost het nog geen 15 euro.

Verder, dikke pups, DiMarzio Superdistortions, The Breed... Er is teveel om op te noemen. Seymour Duncan maakt ook heel veel moois.

MWB
25 januari 2014, 15:44
Ik heb zo'n Schecter Blackjack gehad (dus met SD Blackouts), die klonk behoorlijk vet. Lijkt me wel een goede optie.

Orpheo
26 januari 2014, 02:57
De rebel yell is helemaal niet zo hot, overigens. wat voor amp gebruik je? ik denk dat dat een grotere factor is mbt het gruizige dan de pickup. Ik heb de Rebel Yell gisteren bespeeld in een Knaggs gitaar, de Steve Stevens sig, over een Friedman amp, en die was ECHT niet gruizig.

als je nog logger wilt, zou ik gaan voor de invader. als er een pup is die log is, is 't die wel.

Mappy
30 januari 2014, 09:00
In ieder geval genoeg alternatieven jongens bedankt!

@Mitch: De body van m'n Schecter is inderdaad dunner dan een Les Paul, vandaar ook waarschijnlijk een dunnere sound sowieso al. Heb wel even rond geneusd op de BKP website, en daar klinkt de Holy Diver als een betere fit voor mijn needs zegmaar maar 't blijft een beetje een gokje.. De samples vind op BKP vind ik ook wat misleidend aangezien ze proper zijn afgemixt en vaak met backtracks zijn gespeeld. Deze pups zijn me ook aangeraden door een lid van dit forum overigens. :)

@RS-Rik: Ik zal me eens inlezen over zo'n LPB-1 booster, of andere mogelijkheden hierin. Ben hier namelijk geheel onbekend mee maar klinkt zeker wel interessant!

@Orpheo, ik speel op een Engl Powerball 100w met een Line6 4x12 G12T-100. De oorzaak van het gruizige is waarschijnlijk de combinatie van een overkill aan Gain in de amp, en een redelijk hoge presence in de Rebel Yell pups.

In ieder geval erg bedankt allemaal, ik heb wat spaar- en uitzoekwerk te doen.

Mappy

Rutger
30 januari 2014, 10:09
Die pickups zijn ansich prima en ik ben bang dat je daar niet het meeste resultaat zult halen. Ik ga met Orpheo mee wat betreft de invloed van de amp. Gebruik minder gain en zoek meer het laag-mid op in je eq-instellingen. En probeer ook eerst ns een setje dikke(re) snaren. Met .012's krijg je een vette sound, met .009's niet (zo snel).

Speeddemon
23 februari 2014, 02:05
Dimarzio Tone Zone, Duncan Custom 5. Allebei wel vet in het laag, waar de Duncan wat strakker is.
Maar zoek je vet & mild of vet & scheurend?

Marc Oblivian
20 maart 2014, 16:42
De Holy Diver van Bare Knuckle zou inderdaad redelijk dik klinken. Nailbomb is wellicht ook wel een goeie.

HaroldA
20 maart 2014, 20:15
als je nog logger wilt, zou ik gaan voor de invader. als er een pup is die log is, is 't die wel.

Jep. Ervaringsdeskundige.

Jasper.
20 maart 2014, 20:51
De Holy Diver van Bare Knuckle zou inderdaad redelijk dik klinken. Nailbomb is wellicht ook wel een goeie.

Hmmm, vind zelf de nailbomb niet heel dik/vet klinken. Heb hem zelf, goede sound hoor. Wel heel direct, scheurt als een malle, maar niet heel 'vet/dik' vind ik zelf. Vind zelf mijn SH6 'vetter' klinken.

telerocker
21 maart 2014, 02:16
The Rebel Yells hebben een piek in het midhoog en bezitten relatief niet zo veel laag. Daarnaast is dit één van de lastigste af te stellen BKP's. Eén tikje hoger of lager maakt al veel uit qua sounds. Misschien iets omlaag zetten. Verder is the RY in deze gitaar mogelijk niet de beste combi met de Powerball. Je kunt wel een paar dingen aanpassen zoals een iets lagere waarde pots en een andere capacitor in je gitaar of er een eq-pedaal tussen of in de loop zetten.

HaroldA
21 maart 2014, 09:30
Dus dan toch maar een Invader?