PDA

View Full Version : Kathodevolger voor Tonestack in DR103 kloon



joostovermars
24 januari 2014, 12:18
Hallo
Deze kerst heb ik een oude Hiwatt DR103 kloon van Floyd gerestaureerd, zeg maar herbouwd volgens het originele Hiwatt schema. Zie HIER (http://buizenversterkers.blogspot.nl/2014/01/restauratie-hiwatt-dr103-kloon.html).
In het schema is een halve ECC83 buis "over". Hiervan zou ik makkelijk een kathodevolger voor de tonestack kunnen maken of (ietsje ingewikkelder) een extra schakelbare gain stage. Iemand ervaring hiermee?

Het idee van de kathode volger is, dat hiermee (door de lagere output impedantie) de amp wellicht wat stiller wordt. Ik heb het idee dat de verbindingen naar de potmeters nog wel wat brom oppikken. Met de master (net achter de tonestack) dicht is de amp 100% stil namelijk. Overigens heb ik de layout van de DR103 zo goed mogelijk gevolgd, zij het in spiegelbeeld vanwege de boringen in het bestaande chassis...

Alvast bedankt voor de tips! (wat een beest van een amp trouwens!)

Joost

nico verduin
24 januari 2014, 16:20
Netjes gebouwd!! Ik betwijfel of je de brom minder maakt met de CF. Blijft wel van belang te onderzoeken waar deze vandaan komt maar dan heb je wel een scope nodig.

Agent_Smith
24 januari 2014, 16:53
Wow, dat ziet er goed uit! Mooi werk hoor!
Hoe maak je zo'n mooie frontplaat? (de belettering dus)

joostovermars
24 januari 2014, 17:56
Dank voor de complimenten jongens! Ik ga wel wat experimenteren. Het vreemde is dat er een 100hz brom hoorbaar wordt (met beide inputs aan aarde) als ik de master opendraai. Ook maar eens een choke proberen in de PS dus. Verder zit alle aarde aan 1 punt aan het chassis, komen de aardpunten van een buis steeds op 1 punt bij elkaar en zijn de afgeschermde kabeltjes aan 1 kant geaard. Maar we blijven zoeken.

Nico weet je of een CF iets uitmaakt voor de klank van een tonestack?

joostovermars
24 januari 2014, 17:59
Die frontplaat is geen frontplaat. Ik schuur het chassis mooi op met een schuurpad, ontvetten, in de alu primer en dan half mat spuiten. De letters maak ik met zo'n Dymo letterprintertje van enkele tientjes. Makkelijk, flexibel, goedkoop en inderdaad best mooi :-)

7ender
26 januari 2014, 22:40
ik vind zelf de effectiviteit van de tone-stack aan de kathode-volger minder uit de bus komen.
( ik zou 't niet doen )
De kans op "brom" neemt er echter wel degelijk mee af .

Kijk anders even of je toch niet een vervelend aardlusje over het hoofd hebt gezien ,...'t moet gewoon stil kunnen zijn .

Die "clone" is ook een variant uit de van Kessel lijn ( London City ).

Je hebt er wel iets heel moois van gemaakt ! , Keurig zeg ! :ok:

joostovermars
31 januari 2014, 14:08
Nou, de kathodevolger zit erin. Geen effect op de klank, maar ook weinig of geen effect op de brom. Wat ik ook gedaan heb: een 10H/100R smoorspoel in plaats van de 100R voedingsweerstand. Daarmee wordt de brom een stuk minder: met de master open en beide volumes dicht hoor je alleen ruis en wat geratel van spaarlampen (in de woonkamer heb ik geen randaarding...) geaard is hij nu bijna stil... Maar.... Als ik normal volume open draai heb ik nog nog steeds een 100Hz brom. Maakt niet uit of er een gitaar ingeplugd is. Het bright channel heeft die brom niet, maar die heeft ook een veel kleinere koppelcondensator die de 100Hz uitfiltert.

Ik vind t vreemd: de filter caps van de preamp zijn zelfs nog wat groter dan origineel: 47/22 uF tegen 32/16 origineel. Aardlus in V1 circuit? Inputs zijn geïsoleerd, alles zit op 1 punt aan het chassis en de aardpunten van een trap komen allemaal bij elkaar op het turretboard...
Iemand een idee?

Plant
31 januari 2014, 14:34
Als het echt 100Hz is komt het dus achter de gelijkrichter vandaan. Aardlus is 50Hz.

cluseau
31 januari 2014, 14:34
Dat zou niet mogen brommen. Even iets testen:

Fasedraaier er uithalen, brom weg dan balans van de eindtrap checken, voeding 2 checken.

Heb je na het verwijderen van de fasedraaier geen brom meer dan wordt het zoeken. Waarschijnlijk een aardingsprobleem of een vuil voedingspunt.

cluseau
31 januari 2014, 14:35
Als het echt 100Hz is komt het dus achter de gelijkrichter vandaan. Aardlus is 50Hz.

Ow, wrom.....?

Plant
31 januari 2014, 14:50
Om preciezer te zijn: dubbelfasige gelijkrichter

http://www.dhtrob.com/projecten/afbeeldingen/voeding_9_chokes_25.gif

of bedoel je die aardlus? Wrom wat?

cluseau
31 januari 2014, 14:58
;) Mooie tekening hoor maar......

Waarom zou een aardlus niet 100Hz kunnen zijn? Een foute stroom kan ook binnen het chassis lopen en een verkeerd geplaatst aardpunt vormt dan ook een loop net zoals buiten de amp kan gebeuren. Is dan wel geen lus in de zin van verschillend aardpotentiaal buiten de amp maar het effect is hetzelfde.

joostovermars
31 januari 2014, 15:10
Ja dat dacht ik dus ook, aardlus=50 hz. Kijk even naar het schema (http://hiwatt.org/Schematics/DR_Pre4Input_v1a.pdf). Met de master open: stil, alleen met normal volume open:100 hz brom.... Anodevoltages V1 kloppen, ergens rond de 160 volt. Kathode voltages idem, rond de 1,6-2 volt.

Toch maar een grotere filter cap proberen dan na die 10K dropper? Het moet ergens rond die V1 zitten......
En anders maar experimenteren met het aardpunt denk ik. Het centrale punt zit nu bij de PT, daar komt alles samen.

cluseau
31 januari 2014, 15:15
100Hz kan ook maar dan komt het uit de lokale voeding.


Als je met de norm en/of brill open V1 trekt is het dan weg?

joostovermars
31 januari 2014, 15:26
Moest m even openschroeven... Ja met V1 eruit is de 100hz weg

Nu hij toch open ligt, heb ik over de laatste filter cap even een extra 22uf gehouden, dat maakt geen of bijna geen verschil... Behalve als je hem daarna weglegt en vergeet dat er nog 300v op staat :nervous:

Plant
31 januari 2014, 15:43
;) Waarom zou een aardlus niet 100Hz kunnen zijn? Een foute stroom kan ook binnen het chassis lopen en een verkeerd geplaatst aardpunt vormt dan ook een loop net zoals buiten de amp kan gebeuren. Is dan wel geen lus in de zin van verschillend aardpotentiaal buiten de amp maar het effect is hetzelfde.

Ah, ik dacht net-gerelateerd. Sorry :makeup: wel weer wat opgestoken :)

cluseau
31 januari 2014, 16:01
Gedachte is niet onlogisch

cluseau
31 januari 2014, 16:03
@joost.... Misschien moet je het zoeken in de kathodelijn van V1.

joostovermars
31 januari 2014, 16:38
@cluseau ja wellicht. De aarding van het preamp turretboard board ligt nu met al het andere bij de PT. Misschien dat ik een ander aardpunt voor de preamp moet vinden...

De kathode lijn van v1 normal channel bestaat uit een 2k2 weerstand, that's it....

Ik ga er wel even mee aan de gang. Bedankt voor het meedenken!

joostovermars
31 januari 2014, 17:05
Opgelost!

Het was een rotte ecc83 op V1, waarschijnlijk niet goed geïsoleerde gloeidraad of zoiets. Ik heb er een andere ingezet, brom weg. Hmmm was wel een gloednieuwe Tung Sol.

nico verduin
31 januari 2014, 17:18
Opgelost!

Het was een rotte ecc83 op V1, waarschijnlijk niet goed geïsoleerde gloeidraad of zoiets. Ik heb er een andere ingezet, brom weg. Hmmm was wel een gloednieuwe Tung Sol.Je bent niet de eerste. Heb er ooit 20 stuks besteld. 15 hebben de versterkers uiteindelijk gehaald...... Zijn ook geen echte Tungsols..... Die maken ze al een tijdje niet meer.

cluseau
31 januari 2014, 18:11
Opgelost!

Het was een rotte ecc83 op V1, waarschijnlijk niet goed geïsoleerde gloeidraad of zoiets. Ik heb er een andere ingezet, brom weg. Hmmm was wel een gloednieuwe Tung Sol.

Wat Nico zegt.

Maak het ook regelmatig mee dat een nieuwe tube niet geschikt is voor V1. Vergeet niet dat alles wat daar fout kan gaan tig keer versterkt gaat worden. Maar gratuliere, netjes bouwwerk ook.

joostovermars
31 januari 2014, 18:16
Okee jongens, bedankt voor het meedenken!