PDA

View Full Version : Klotz AC110 versus Sommer cable The Spirit of Cordial CGK... Thomann



groovieguitarguus
23 januari 2014, 21:21
Wat is jullie ervaring met genoemde kabel.

De Klotz AC110 heb ik al veel meters van verwerkt.
Enige nadeel (is ook een voordeel) dat ze nogal stug zijn...

Maar ik heb geen vergelijk met geluidskwaliteit.

Als ik voor een Thomann snoer ga, kan het in 1 bestelling dus kom ik boven de 100,-

De AC110 moet ik los bestellen...

Haha... rare motivatie misschien...

Brum
23 januari 2014, 22:18
De Klotz AC110 schijnt de meest lag pF capaciteit te hebben, wat inhoudt dat ze de beste doorvoer hebben van de hoge en lage frequenties. Dat klinkt heel interessant dat ik dat weet, maar ik heb het ook maar van internet.:seriousf: Persoonlijk denk ik dat je de verschillen niet tot nauwelijks hoort, mits goeie pluggen en goed kabel. Neutrik pluggen en het betere Cordial kabel (waar Klotz volgens mij ook gebruik van maakt) is wat mij betreft afdoende, de rest is millimeter werk in de marge, denk ik. Ik kies eigenlijk altijd voor Klotz, of een zelffabricaatje van Cordial en Neutrik. Beste prijs/kwaliteitsverhouding wat mij betreft.

Hier zijn die Klotz AC110 kabels ook voordelig geloof ik:

http://www.shinyguitargear.nl/shiny2/klotz.html

groovieguitarguus
23 januari 2014, 22:23
Stagesupplies.nl heeft ze ook... 1.30 per meter...

Cordial is idd wel interessant... kan bij Thomann.... eigenlijk heb je wel gelijk... mss wat geneuzel in de marge...
Okay.. snoertje van 0,60 is mss andere koek... maarrrr.... de Cordial is ook 1,30 ofzo....

kassie
23 januari 2014, 23:18
Ik heb een 6 meter lange kabel van Klotz. De Ac110. Ontzettend klote stugge kabel gewoon. Kan er niks mee. Maar de sound schijnt goed te zijn. Totdat ik hem naast een professionele smartcable leg. Blijft die Klotz dus echt helemaal nergens he. Hoezo beste PF waarde? Klotz, cordial of planet waves is mij, wat dat betreft, allemaal om het even. Kies dan liever de wat flexibelere kabel.

Helaas is die smartcable (bij mij weten) niet te koop op de reguliere markt. Toentertijd besteld via uwkabelopmaat.nl. Is helaas niet meer online.

dikkiedik
24 januari 2014, 00:10
Ik heb 3 kabels gebruikt:
- Klotz la grange 6m
- Monster Rock cable 6m
- Fender performance 6m

de Monster is aanzienlijk donkerder/dikker en de fender en klotz kabels veel hederder. Ik prefereer altijd de monster rock kabel van mijn gitaar naar het pedalboard, de Klotz van pedalboard naar de amp. Als ik deze 2 kabels omdraai is er een gigantisch geluidverschil, dus wel degelijk zijn kabels van belang van je geluid. Ik denk dat je bij kabels van 20 euro of meer niet persee kwaliteit verschil meer hebt, maar nog steeds wel verschil van klank. Hoe dat met die Pf waardes zit weet ik niet, maar verschil hoor ik héél sterk.

Fuhgawz
24 januari 2014, 00:50
The Spirit is ook echt heel stug en dik. Heeft ook een dikke kern. Ik heb ook AC106 van Klotz en dat is een stuk soepeler. AC110 ken ik niet.

Of je verschil hoort? Geen idee! Geen zin om te luisteren ook. Het valt iig niet op. Volgens mij als je 'gewoon' goede kabel koopt is het allemaal prima. Als je toch al bij Thomann moet bestellen dan zou ik persoonlijk niet ergens anders nog de kabel vandaan halen. Je hebt van Sommer ook de Tricone en die schijnt wat soepeler te zijn.

Ik zou persoonlijk het niet zo erg vinden als kabels van gitaar naar pedalboard of pedalboard naar versterker wat stugger zijn, maar voor op mijn pedalboard zelf vind ik die Spirit echt niet handig en prefereer ik een soepelere kabel.

Plant
24 januari 2014, 09:25
De Klotz AC110 schijnt de meest lag pF capaciteit te hebben, wat inhoudt dat ze de beste doorvoer hebben van de hoge en lage frequenties. Dat klinkt heel interessant dat ik dat weet, maar ik heb het ook maar van internet.:seriousf: Persoonlijk denk ik dat je de verschillen niet tot nauwelijks hoort, mits goeie pluggen en goed kabel.

Het maakt vooral uit waar de kabel in de signaalweg zit.

Iedere afgeschermde kabel heeft een bepaalde capaciteit uitgedrukt in pF/m en gedraagt zich dus als een condensator. I.c.m. een serieweerstand / -impedantie (is overigens niet hetzelfde maar praat even makkelijk) ervoor gedraagt dit zich als hoog-af filter (of laag-doorlaat filter).

http://stuff.vandervossen.net/temporary/synth/images/05-synthfig1b.gif

Des te hoger de capaciteit en des te hoger de serieweerstand, des te lager de frequentie waarop het filteren begint.

Daarom willen we een zo laag mogelijk aantal pF/m. En let op, de uiteindelijke capaciteit is dus kabellengte afhankelijk. Een langere kabel snoept dus meer hoog weg (geen nieuws denk ik) en als je dus 2 verchillende kabels (op klank) wilt vergelijken op basis van het aantal pF/m moeten de kabels dus ook exakt even lang zijn.

Verder doet die weerstand of impedantie er toe. Als je de kabel ergens achter een gebufferd pedaal zet (lage uitgangsimpedantie of 'Resistor' uit het schema) zul je er in de praktijk niks van horen. Achter je passieve gitaarelektronica (250 of 500kΩ potmeter) wel degelijk. Iedereen kent wel het verschijnsel van het hoogverlies bij terugdraaien van de volumepot. Op dat moment neemt de 'Resistor' uit het schema drastisch toe en verlies je hoorbaar hoge tonen.

Rick trodat
24 januari 2014, 09:31
Ik heb een 6 meter lange kabel van Klotz. De Ac110. Ontzettend klote stugge kabel gewoon. Kan er niks mee. Maar de sound schijnt goed te zijn. Totdat ik hem naast een professionele smartcable leg. Blijft die Klotz dus echt helemaal nergens he. Hoezo beste PF waarde? Klotz, cordial of planet waves is mij, wat dat betreft, allemaal om het even. Kies dan liever de wat flexibelere kabel.

Helaas is die smartcable (bij mij weten) niet te koop op de reguliere markt. Toentertijd besteld via uwkabelopmaat.nl. Is helaas niet meer online.

Smartmike waren dat ik heb hier ook nog 18 meter liggen. Gewoon een goede kabel, niks mis mee. Als je dan gaat mierenneuken ( want dat is het) dan klinkt een klotz iets donkerder. Ik heb die sommer spirit xxl ook, maar ik moest toen veel kabels op maat maken en die dingen zijn heel gemakkelijk te bewerken. Verder klinkt ie ook prima. Nu gebruik ik voor alles planet waves. Geen neutrik ( want die zitten er niet op). Neutrik is topkwaliteit maar de kabels van planet waves vind ik een soort van standaard neutraal. Ik bedoel; Je hebt tenminste het gevoel dat je alles gewoon goed hoort, zonder rare boost in het laag of het midden. Gewoon lekker transparant, niet duur, duurzaam en dus gewoon goed. Wil je em op maat? Dan knip je em door en soldeer je er een neutrik aan. Klaar. En flexibel. De enige andere kabel die mij ook dat gevoel gaf was een vovox. Maar die zijn super stug, met een idioot gevlochten mantel en belachelijk duur.

Nitefly7
24 januari 2014, 10:42
Welke Planet Waves-kabel heb je? gewoon de normale?
die vond ik volgens mij inderdaad wel 'normaal', heb een tijdje hun 'patch cable-kit' gehad, en die was toch wel wat donkerder overall..

haha, de uwkabelopmaat.nl's; heb ik ook een flink aantal van besteld en gebruikt (nog steeds!).
was een kleine schok: bizar betaalbaar, ontzettend flexibel en goede service.
maar toen nam de merkenfetish het over, en heb ik via Lava Cable een 2-tal Mogami 2524 (naar voorbeeld van 'de groten der aarde' w.b. mijn gitaar/gear-helden) en hun eigen Lava ELC gekocht.
die ELC klinkt erg fijn, maar niet zoveel fijner als die Mogami om het (kleine) prijsverschil te rechtvaardigen.
ELC is ook wat dikker/stugger dan de Mogami.
puur uit gevoel dat 'duurst het best is' gebruik ik de ELC nu meestal als gitaar->plank kabel, maar ik ben net zo tevreden met de Mogami's, als met de Smartmikes.
Ik ben in ieder geval wel teruggekomen van de 'vastgeklonken' of 'rubber-huls' standaardkabels, want hoewel deze qua klank niet spectaculair slecht zijn (hoor wie 't zegt), is het vooral de duurzaamheid die het tot 'troep' maakt voor mij..

Heb ooit een dure Quantum Audio Kabel gekocht (gulden-tijdperk), maar die is net zo stug als een industrieel stuk pijpleiding.
Goedkoop is duurkoop, maar duurkoop is soms gewoon te duur :)


Smartmike waren dat ik heb hier ook nog 18 meter liggen. Gewoon een goede kabel, niks mis mee. Als je dan gaat mierenneuken ( want dat is het) dan klinkt een klotz iets donkerder. Ik heb die sommer spirit xxl ook, maar ik moest toen veel kabels op maat maken en die dingen zijn heel gemakkelijk te bewerken. Verder klinkt ie ook prima. Nu gebruik ik voor alles planet waves. Geen neutrik ( want die zitten er niet op). Neutrik is topkwaliteit maar de kabels van planet waves vind ik een soort van standaard neutraal. Ik bedoel; Je hebt tenminste het gevoel dat je alles gewoon goed hoort, zonder rare boost in het laag of het midden. Gewoon lekker transparant, niet duur, duurzaam en dus gewoon goed. Wil je em op maat? Dan knip je em door en soldeer je er een neutrik aan. Klaar. En flexibel. De enige andere kabel die mij ook dat gevoel gaf was een vovox. Maar die zijn super stug, met een idioot gevlochten mantel en belachelijk duur.

Fuhgawz
24 januari 2014, 13:36
Goedkoop is duurkoop, maar duurkoop is soms gewoon te duur :)

Mooi. :) Binnen het onderwerp van high-end kabels ook heel toepasselijk, lijkt me. ;)

jan7
24 januari 2014, 14:42
The Spirit is ook echt heel stug en dik. Heeft ook een dikke kern. Ik heb ook AC106 van Klotz en dat is een stuk soepeler. AC110 ken ik niet.
Dit ^
In vergelijking met de AC106 (is dat de nieuwe versie van de AC110 maar met ietsje hogere capacitance?) is 'the spirit XXL' van Sommer HEEL stug.
Verschil in geluidskwaliteit tussen de twee heb ik nog niet gemerkt.

Rick trodat
24 januari 2014, 14:47
Planet waves custom series geloof ik. Niet zo'n circuit breaker. iets van 20 euro voor 6 meter.

Nitefly7
24 januari 2014, 15:28
Planet waves custom series geloof ik. Niet zo'n circuit breaker. iets van 20 euro voor 6 meter.

toch nog zo'n 50 gulden, duur zat :P

Speeddemon
27 januari 2014, 22:59
Dit ^
In vergelijking met de AC106 (is dat de nieuwe versie van de AC110 maar met ietsje hogere capacitance?) is 'the spirit XXL' van Sommer HEEL stug.

No fuckin way dude! Spirit XXL is wel degelijk soepeler, maar de huls is van een heel ander type materiaal.

Ik heb:
-4,5m Klotz La Grange (wat nu de AC110 is geworden); stug; zeer stug. Wel echt degelijke kabel.
-1m Klotz AC106; korte patch-kabel die ik thuis/studio gebruik voor pedalboard-amp. Ook nog enigszins stug.
-1,5m Sommer Spirit; best stug (iets stugger dan de AC106)
-2m Sommer Spirit XXL; heerlijk soepel (niet zo soepel als een Cordial weliswaar), want de transparante huls hoor je nog wel eens kraken als Lucy Liu in een te strak motorpak, maar de totale diameter is wel iets kleiner. Ideale kabel dus voor patchkabels met (Hicon) pancake pluggen.
-4,5m Monster Rock; degelijk, enigszins lomp, iets dikkere pluggen dan normaal, wat bij 1 van m'n gitaren wat meer problemen geeft. Destijds na een lange test bij Guitar King gekocht (met Spectraflex Fatsoflex als runner-up). Prima open/volle klank, ietsiepietse afgerond tophoog (geholpen door142pF/m vs. 75pF/m van de La Grange en 86pF/m van de Spirit XXL).

Mijn insteek is overigens wel; voor GITAARkabels tot 6m vind ik alles boven de 50-60 euro overpriced. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar bij mij dus geen Evidence Audio, Zaolla, VDH, Vovox, etc...

Fuhgawz
28 januari 2014, 16:12
-4,5m Klotz La Grange (wat nu de AC110 is geworden); stug; zeer stug. Wel echt degelijke kabel.
-1m Klotz AC106; korte patch-kabel die ik thuis/studio gebruik voor pedalboard-amp. Ook nog enigszins stug.
-1,5m Sommer Spirit; best stug (iets stugger dan de AC106)
Hmmm, ik kan niet echt zeggen dat ik het hiermee eens ben. Ben zelfs nog even gaan checken om er zeker van te zijn. Mijn Klotz AC106 is echt wel een stuk flexibeler dan mijn Sommer Spirit! Hij is meer vergelijkbaar met de Cordial CIK122 kabel die ik hier ook heb liggen, maar dan zelfs nog een heel klein beetje flexibeler, hoewel dat niet veel scheelt. De Sommer Spirit is echt aanmerkelijk stugger dan beide!

Ik heb ook ooit Klotz La Grange gehad en hoewel ik die niet direct heb vergeleken meen ik mij te herinneren dat die de stugste van allemaal was. Of dat perse degelijker is weet ik niet. Denk het eigenlijk niet, want die ging gewoon kapot.



Mijn insteek is overigens wel; voor GITAARkabels tot 6m vind ik alles boven de 50-60 euro overpriced. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar bij mij dus geen Evidence Audio, Zaolla, VDH, Vovox, etc...
Hier ben ik het wel roerend mee eens!

Speeddemon
28 januari 2014, 22:24
Fugahwz, wat je in je eerste alinea zegt, komt dus volledig overeen met wat ik zei. We zijn het eens.:cheerup: Mijn punt was dat de Spirit XXL (met die semi-transparante huls) veel flexibeler dan de rest was.

De gewone Spirit is idd een stugge kabel, alhoewel de La Grange/AC110 nog een tandje dikker en stugger is.

kassie
28 januari 2014, 23:03
Stugheid is één, maar het feit dat hij helemaal opkrult, en je uiteindelijk dus maar 2 meter snoer hebt na 20 minuten spelen, is helemaal waardeloos. Verder is het vervelend ontwarren.

Rick trodat
29 januari 2014, 11:51
Wat overigens nog wel vermeld dient te worden. Gebruik je een pedaal?

Als je er ook maar één gebruikt, dan maakt de interne bekabeling van het pedaal part of the circuit, ook bij True bypass. Immers gaat het geluid langs je 3dpt. Gebruik je een buffer in je keten, goed zo! Want je geluid wordt er bij lange afstanden zeker beter van. Maar je € 150,- kabel is dan weggegooid geld ook by TB dus. En aangezien de meeste gitaristen hier een pedal fetish hebben, moet je niet gaan investeren in een kabel die net dat ietje pietsje beter laag of hoog geeft, maar wel in de kabel die lang mee gaat. Een kabel van 20-30 per 6 meter is dan meestal al meer dan prima.

Plant
29 januari 2014, 12:29
Wat overigens nog wel vermeld dient te worden. Gebruik je een pedaal?

Als je er ook maar één gebruikt, dan maakt de interne bekabeling van het pedaal part of the circuit, ook bij True bypass. Immers gaat het geluid langs je 3dpt. Gebruik je een buffer in je keten, goed zo! Want je geluid wordt er bij lange afstanden zeker beter van. Maar je € 150,- kabel is dan weggegooid geld ook by TB dus. En aangezien de meeste gitaristen hier een pedal fetish hebben, moet je niet gaan investeren in een kabel die net dat ietje pietsje beter laag of hoog geeft, maar wel in de kabel die lang mee gaat. Een kabel van 20-30 per 6 meter is dan meestal al meer dan prima.

No offence, maar dit is hetzelfde geneuzel wat je ook aantreft bij hijg-end audio freaks. De bekabeling in je pedaal is als het goed is maar een paar cm, zoveel valt op die korte stukjes niet te verkloten. Dan moet je ook de interne bedrading in je gitaren van je superkabel voorzien, ook de afgeschermde snoertjes die aan het element zitten vanaf de spoel(en). Neem dan ook meteen overal zwaar vergulde connectoren en schakelaars met vergulde schakelcontacten. Zelfs de printsporen op de print in je pedaal zijn dan uit den boze, je moet tot in de transistoren / IC's je superkabel leggen anders klinkt het niet :stop:

Fuhgawz
29 januari 2014, 12:48
Fugahwz, wat je in je eerste alinea zegt, komt dus volledig overeen met wat ik zei. We zijn het eens.:cheerup: Mijn punt was dat de Spirit XXL (met die semi-transparante huls) veel flexibeler dan de rest was.

De gewone Spirit is idd een stugge kabel, alhoewel de La Grange/AC110 nog een tandje dikker en stugger is.

Haha, ik zie het nu ja. D'oh!! Sorry man... ;)

jan7
29 januari 2014, 14:59
No fuckin way dude! Spirit XXL is wel degelijk soepeler, maar de huls is van een heel ander type materiaal.

Wel way! :crazyhappy:
Maar misschien was die 'HEEL' wel wat overdreven. Laat ik het op een 'beetje' houden.
Spirit XXL is stijver, minder buigzaam en keert makkelijker terug naar zijn oorspronkelijke vorm.
Klotz 106 is iets soepeler maar een kink in de kabel blijft er langer in zitten.
Die huls van de Klotz is wel van dat zacht rubber en dat trekt/houdt vuil aan/vast.

Hierbij een uiterst wetenschappelijke test:
2 patchkabels:
Spirit XXL: 102cm, 103g, neutrik pluggen
Klotz 106: 100cm, 100g, neutrik pluggen
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test1.JPG
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test2.JPG
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test3.JPG

Voor de soepelheidstest heb ik het midden van beide kabels over de scherpe kant van een winkelhaak gehouden en gekeken welke het meeste doorbuigt:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test4.JPG
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test5.JPG
Dus hoewel de Spirit XXL 2 cm langer is en 3 g zwaarder buigt toch de Klotz 106 iets harder door. :cheerup:
Bij deze is het dus onomstotelijk en bovendien wetenschappelijk bewezen: Klotz 106 is soepeler dan Spirit XXL. :ok:


Ideale kabel dus voor patchkabels met (Hicon) pancake pluggen.
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/patch-cable-test6.JPG
Voor die superkorte patchkabels is hij iets te stijf en was die Klotz volgens mij iets beter geweest.

Nu weer gewoon wat belangrijk is: spelen... :)

Rick trodat
29 januari 2014, 16:00
No offence, maar dit is hetzelfde geneuzel wat je ook aantreft bij hijg-end audio freaks. De bekabeling in je pedaal is als het goed is maar een paar cm, zoveel valt op die korte stukjes niet te verkloten. Dan moet je ook de interne bedrading in je gitaren van je superkabel voorzien, ook de afgeschermde snoertjes die aan het element zitten vanaf de spoel(en). Neem dan ook meteen overal zwaar vergulde connectoren en schakelaars met vergulde schakelcontacten. Zelfs de printsporen op de print in je pedaal zijn dan uit den boze, je moet tot in de transistoren / IC's je superkabel leggen anders klinkt het niet :stop:


;)Wat ik probeer te zeggen is dat je met een buffer in je keten 10x meer bereikt dan een goede kabel. En je geeft zelf al het antwoord. Waarom zou je die ''gouden kabel kopen, die 10x is afgeschermd en waar de producenten zich 2x over hebben afgetrokken'' als je interne bekabeling in je gitaar gewoon standaard is? Heb je wel eens de interne connectie gezien in een 3dpt? Dat is flinterdun en meetbaar komt er echt wel een ander signaal uit je pedaal dan er in je pedaal gaat.

Meer zeg ik er niet over. Een goede kabel heeft alleen zin als je geen pedalen gebruikt. Gebruik je pedalen die tb zijn en of een buffer hebben dan volstaat elke kabel die stevig in elkaar zit, omdat een buffer 10x meer effect op tone heeft dan een ''gouden kabel, die ......''

Plant
29 januari 2014, 16:17
Ah zo dus. Ik las je post anders. Dan zijn we het eens :)

Brum
29 januari 2014, 16:36
Een goede kabel heeft alleen zin als je geen pedalen gebruikt. Gebruik je pedalen die tb zijn en of een buffer hebben dan volstaat elke kabel die stevig in elkaar zit, omdat een buffer 10x meer effect op tone heeft dan een ''gouden kabel, die ......''

Ik denk zelfs dat het niet uitmaakt, of je nou wel of niet met pedalen werkt. Een goeie kabel is een kabel die stevig in elkaar zit. Goeie pluggen, kabel van afdoende kwaliteit a la Cordial of zo en de verschillen zijn dusdanig marginaal, zeker op hoger volume, dat het nog weinig uitmaakt. Hetzelfde geldt voor patchkabels. Goeie pluggen en goed kabel en dat zit 'm zeker niet in de prijs, is afdoende. Slechtere kabels daarentegen hoor je wel, het verschil tussen goed en nog beter is maar marginaal. Meer iets voor audiofielen inderdaad, die zich anaal bevredigen met een gouden plug en op die manier toch met zekerheid de enorme verschillen horen.

Je buffer verhaal ben ik het ook absoluut mee eens. Beter hier en daar een gebufferd pedaaltje, dan alles true bypass en dan maar zo duur mogelijke kabels.