PDA

View Full Version : 100 Watt versterker op een 1x12. Kan dat?



hole
23 januari 2014, 11:10
<noobvraag alert!>

Ja, het kan...maar kan het ook zonder dat ik dingen ga opblazen?

Ik speel op een Engl Morse en gebruik een Torpedo Live. Mijn medebandleden vinden het echter prettig als ik toch een beetje podium volume heb :/.

Nu wil ik ipv mijn Engl 2x12 V30 kast graag een kleinere kast (lees: 1x12) gaan gebruiken hiervoor. Weer minder mee te sjouwen en zo. Het zou dan een V30 of een Governor worden.

Een v30 heeft een 'rating' van 65W RMS, terwijl een Governor 75W aan kan. Mij lijkt dat ik dan zonder problemen een speakercab met 1 van deze twee speakers kan gebruiken met mijn Engl (master volume gaat nooit verder dan 50% (knop halverwege..niet exact hetzelfde...)....

Klopt mijn aanname, of kan ik, als ik dit ga doen, vonkenregens en rookgordijnen verwachten?

lauke_101
23 januari 2014, 11:16
Als je master halverwege staat, betekent dat niet dat je versterker ook daadwerkelijk maar 50% van zijn vermogen afgeeft, dus nee dit kan niet zomaar helaas. Nou is het zo dat die speakers meestal vrij conservatief gelabeld worden, ook omdat een buizenbak op 10 vaak meer vermogen afgeeft dan aangegeven, maar dan nog bevind je je in grijs gebied met jouw plan.

Ik zou zoeken naar een 12" die 100W aan kan, ze zijn er wel. Met name modellen met een neodymium magneet kunnen vaak behoorlijk hoge vermogens aan. Een andere optie is eventueel een 2x10 cab? Scheelt ook al aardig met een 2x12 in formaat en gewicht.

Little Jay
23 januari 2014, 11:30
Tsja, als je versterker écht niet verder opengaat dan halverwege moet dat wel kunnen ja.... Het is een risico, de verleiding het volume open te draaien in een situatie waarin je jezelf niet goed hoort is groot en voor je het weet ga je over de maximale wattage van je speaker heen....... nou kunnen speakers volgens mij vaak wel iets meer hebben, maar hoeveel en voor hoelang weet je niet, dus het blijft een risico.

Ik zou een gewoon minimaal een 100W speaker uitzoeken (en ook het juiste - totale - ohmage aanhouden!) en neem dan meteen een Neodynium, blijft het gewicht ook lekker laag, want je wil minder sjouwen toch?

Trouwens, als je versterker écht nooit verder opengaat dan halverwege zou je ook twee eindbuizen eruit kunnen halen (wel checken of dat zonder meer kan, zowiezo één buis van elk paar trekken, niet één paar er uit trekken), dan zit je qua wattage goed. (Je impedantie verdubbelt dan wel, hou daar rekening mee met de speaker-keuze!) (Disclaimer: ik weet dat dit verhaal in ieder geval opgaat voor 4x6L6GC Fender versterkers, maar durf niet zonder meer te stellen dat het in z'n algemeenheid geldt).

scabiosa
23 januari 2014, 11:46
Ik speel over G12K 100's (100 watt rms) in mijn 2x12. Die geven mooi, warm en strak laag, zeer tevreden van. Denk dat ie wel lekker moet zijn in een 1x12.

arjanb01
23 januari 2014, 11:58
Zijn die thiele 1x12 cabs van mesa geen optie ? Volgens mij kunnen die die 100 watt wel aan toch en ook qua ohmage gaat dat toch wel goed ?

hugo
23 januari 2014, 12:04
Als er een EVM12L in de Mesa zit is het sowieso geen probleem, die kunnen 200 (of 300 watt of ZW versie) aan. Ik gebruik zelf ook de EVM met een matrix die 200 watt er in kan pompen maar merk dat ik zelden meer dan 30 watt gebruik (kan je ongeveer zien op de matrix).

Plant
23 januari 2014, 13:01
Even een korte uitleg: volumestand zegt niets over uitgangsvermogen.

Een versterker geeft 100 Watt af bij een bepaalde ingangsspanning, de gevoeligheid van een versterker. Stel uit jouw gitaar komt 100mV effektief en de versterker heeft diezelfde waarde als gevoeligheid, dan geeft de versterker op standje tien 100 Watt af.
Komt uit jouw gitaar meer dan 100mV effektief, zal deze versterker bij een lagere volumestand al 100 Watt afgeven en daarboven gaan clippen.

Bij welke stand dat is, is afhankelijk van hoeveel meer signaal er uit jouw gitaar komt t.o.v. de gevoeligheid van de versterker. Als die 'mismatch' maar groot genoeg is kan dat ook op standje 5 al zijn.

tommus42
23 januari 2014, 13:10
......Komt uit jouw gitaar meer dan 100mV effektief, zal deze versterker bij een lagere volumestand al 100 Watt afgeven en daarboven gaan clippen.......
Dat waag ik te betwijfelen. Het klinkt wel luider, een vervormd signaal. RMS vermogen is continu vermogen. Piekjes gaan ver, ik vermoed dat een AC30, die 33W RMS vermogen heeft, zomaar 200W kan geven. Milliseconden werk, maar je voelt het wel.

Plant
23 januari 2014, 13:16
Dat waag ik te betwijfelen. Het klinkt wel luider, een vervormd signaal. RMS vermogen is continu vermogen. Piekjes gaan ver, ik vermoed dat een AC30, die 33W RMS vermogen heeft, zomaar 200W kan geven. Milliseconden werk, maar je voelt het wel.

Als jij het hebt over piekjes, dan heb jij het niet meer over RMS vermogen.

cluseau
23 januari 2014, 14:09
Twijfelen jullie er maar op los hoor maar plant heeft helemaal gelijk.

tommus42
23 januari 2014, 15:33
Ik neem m'n verlies:D. Wat de piekjes betreft, hoe zit dat eigenlijk?:hide:

Little Jay
23 januari 2014, 15:55
Kortom: neem nou maar gewoon een 100W speaker.

Han S
23 januari 2014, 17:57
Nou blaas je een speaker makkelijker op met een te lichte dan met een te zware versterker en ik denk dat een buizenversterker een totaal andere vervorming geeft dan een transistor, welke heel naar kan gaan clippen.

Ik heb twee 10 watt speakertjes op een 2*50 watt versterker staan en als ik te hard ga merk ik dat omdat de conus/spreekspoel tegen het chassis gaat ratelen en dus de uitslag te groot wordt. Maar dat gaat al jaren verder prima. Ik heb ook al een kleine 30 jaar floormonitoren met 30 a 40 watt Philips AD12100 speakers er in van 12 inch en die hebben gigantisch hard moeten blazen met 100 watt versterkers. Ik heb een reserve speaker, maar nog niet nodig gehad.

Ik heb ook nog een JCM800 4010 met een G65 er in en die maakt in zijn eentje een lawaai waar de papagaai van doodvalt, dus ik denk dat het allemaal wel gaat meevallen.

Dirk_Hendrik
23 januari 2014, 18:36
Kortom: neem nou maar gewoon een 100W speaker.

Wat hij zegt.
Omdat vermogen niet is gerelateerd aan speakermaat. (En dat plant gelijk heeft idd)

7ender
24 januari 2014, 11:17
Dat waag ik te betwijfelen. Het klinkt wel luider, een vervormd signaal. RMS vermogen is continu vermogen. Piekjes gaan ver, ik vermoed dat een AC30, die 33W RMS vermogen heeft, zomaar 200W kan geven. Milliseconden werk, maar je voelt het wel.

Nou,nou,nou,.......mag 't misschien een ietsje minder weze zeg ? :soinnocent:

;)

tommus42
24 januari 2014, 11:24
Wacht nog steeds op antwoord:soinnocent:. Hoe zit het dan, heren technici:D?

7ender
24 januari 2014, 11:41
een voorbeeld :

bij benadering dit : ( benadering hè ? ;) )

Stel je hebt een versterkert met vier 6L6 buizen .
Op de uitgangstrafo valt te lezen : Raa=2000 Ohm
De aangelegde spanning is effe ruim 450 Volt DC

Die versterker kan dan ongeveer een vermogen gaan leveren van :

450 x 0,7 = 315

315 X 315 = 99225

99225 : 1000 = 99,225 Watt RMS

( en als alles goed is, levert zo'n soort versterker dan ook zo'n 100 Watt als je 'm gaat opmeten aan de scope , toongenerator en dummy-load )

Een snellere methode is met de benaderings-formule :

( Umax X Umax ) : Raa = Peff

450 X 450 = 202500

202500 : 2000 = 101,25 Watt RMS


Over het kortstondige "muziek-vermogen" of "piek-vermogen" wordt vaak gezegd dat dat het dubbele betreft.
Hier schuilt namelijk de zgn "dynamiek" in of hoe je het maar noemen wilt.
Goede (buis)versterkers werken altijd met een hoge spanning.

Het hangt er dus een beetje van af , hoe veel de trafo-spanning in elkaar gaat storten bij maximale uitsturing ,
en hoe goed de elco's hun best kunnen doen .

tommus42
24 januari 2014, 11:51
Bedankt. Maar hoe zit het dan met RMS vermogen en 'muziek' vermogen?

7ender
24 januari 2014, 12:24
Da's verschillend , ......hoe beter de kwaliteit en dimensionering van de trafo's en elco's , hoe beter de dynamiek .

Versterkers opmeten doe je door het RMS vermogen te meten ,...da's 't enige wat telt

aan hocus pocus getallen heeft niemand iets,.....alleen de commercie ,....kijk maar wat er voor science-fiction "vermogens" aan lullige computer boxjes worden toebedeeld .....

( en die "super-wattages" komen dan uit een lullig adaptortje :D ) ????

tommus42
24 januari 2014, 12:33
Ik wil in de kroeg kunnen opscheppen over piekjes:D:rockon:

7ender
24 januari 2014, 12:51
ik heb een toyota corolla met een 1300cc motortje ,....

De topnelheid is 300km/u ( bergafwaarts ,....en met orkaankracht in de rug :) )

( behalve dan op de rechte weg ,.....dan haalt ie 150km/u ,.....als ik het gaspedaal zowat door het schutbord heen trap :dontgeti: )

minoin
26 januari 2014, 16:22
Hoedanook, ik kan de G12K100 of G12T100 zeker aanbevelen, zeer fijne speakers voor zowel het ruige werk als een clean sound. Succes iig!

dorrus
26 januari 2014, 21:47
speel al jaren op een Engl sovereign 100 watt amp met een enkele vintage 30 speaker op hoog volume, maar niet kapot te krijgen dat celestion speakertje:strat:

jerome
26 januari 2014, 23:21
Imho blaas heus niet zo maar een speaker op.
Ik heb jaren lang gespeeld met een Marshall 100 Watt top (JMP2203) over een 2 x 25 Watt cab.
Ik heb toen één keer in het begin voorzichtig, stapje voor stapje, de grens opgezocht; met de master op 5 begonnen ze te protesteren. Daarna de master altijd onder de 4 gehouden, de speakertjes doen het na 20 jaar nog steeds prima...
Sommige speakers klinken juist lekker als ze hard moeten werken... ;)

Han S
27 januari 2014, 00:26
Ik zag in een ander topic een paar mooie plaatjes van speakers onder cone breakup en dan krijg je bepaalde boventonen die mensen als prettig ervaren. Zoals al een paar keer gezegd blaas je met een goede zware versterker niet zomaar een speaker op. Dat lukt met een te lichte versterker die hevig in de clip gaat een stuk makkelijker.

showband
27 januari 2014, 07:56
ehm, als je de torpedo gebruikt om een amp voluit te kunnen laten knallen.
Dan wil je niet "wegens je speaker" het volume terug schroeven.
Die 100w amp kan probleemloos op een 50w speakerkast. Maar niet per se voluit.

Bij een PA of HiFi set klinkt het super als je teveel vermogen hebt wat je niet aanspreekt.
Bij een gitaar echter, koop je een powersoak omdat je de bijgeluiden van "alles op 11" wil horen.

Gewoon een oefencombotje aan de lineout hangen zeg ik dan....

lauke_101
27 januari 2014, 12:11
Dat lukt met een te lichte versterker die hevig in de clip gaat een stuk makkelijker.

Gelukkig gaat dat niet gauw op voor midrange drivers en woofers (zeg groter dan 8"? Gitaarspeakers dus) en ik neem aan dat de topicstarter z'n amp niet op 10 zal laten lopen ivm met bloedende oren, omver geblazen dwergen en meer van dat soort ongein. Daar nog bovenop dat buizenamps over het algemeen minder keihard square-wave clippen dan een PA-amp. Daarom klinken ze ook zo lekker als ze oversturen :)

Plant
27 januari 2014, 13:06
Ik zag in een ander topic een paar mooie plaatjes van speakers onder cone breakup en dan krijg je bepaalde boventonen die mensen als prettig ervaren. Zoals al een paar keer gezegd blaas je met een goede zware versterker niet zomaar een speaker op. Dat lukt met een te lichte versterker die hevig in de clip gaat een stuk makkelijker.

Yup. Als een versterker maar hard genoeg boven de maximale voedingsspanning(en) wordt aangestuurd (clipt), zit er een flink DC-component in de signaalgolf. De speakerconus staat op die DC-momenten even in een 'vaste' positie terwijl er wel veel vermogen in de spreekspoel wordt gedissipeerd. Als de conus beweegt wordt de spreekspoel gekoeld, op de clipmomenten niet. En dan verbrand de spreekspoel, gaat uitzetten en loopt vervolgens aan.

henkr
27 januari 2014, 16:11
Kortom: neem nou maar gewoon een 100W speaker.

Of koop een Tonker:
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Tonker

Kost net geen honderd euro bij bijv. banzaimusic.com

tommus42
27 januari 2014, 16:24
Weet je op welk type Celestion hij lijkt? Zou een mooie oplossing kunnen zijn voor een 300W twee keer twaalf:strat:

henkr
28 januari 2014, 11:04
Hier vind je een oude discussie op 'The Gear Page'. Post #5 bevat zo veel mogelijk informatie over de Eminence speaker series plus 'cheat sheet'. Het is een uitstekende omschrijving en/of vergelijking met andere-, ons ongetwijfeld bekendere, speakers:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=220928&highlight=eminence+speaker+advice

henkr
28 januari 2014, 11:22
Kijk wel eerst op de Eminence site naar de specificaties. Je kan niet aannemen dat als bijvoorbeeld de Man-O-War vergelijkbaar is met de Celestion G12T-75 dat het hier om een 75 watt speaker gaat want deze is 120 watt!

tommus42
28 januari 2014, 11:30
Bedankt! Zou lijken op oude Fanes, ik ken Fanes van 1983 uit een AC30, klinken erg donker, moeilijk te rijmen met 'lots of presence' echter. Heb de indruk gekregen dat ze lijken op de Celestion G12-65. Prettige speaker overigens, gaat erg goed samen met Eminence Lady Luck's, uit een Epiphone Blues Custom, waarvan ik het idee heb gekregen dat ze lijken op een V30, maar ik begin te twijfelen:???:.

tommus42
28 januari 2014, 11:37
Kijk wel eerst op de Eminence site naar de specificaties. Je kan niet aannemen dat als bijvoorbeeld de Man-O-War vergelijkbaar is met de Celestion G12T-75 dat het hier om een 75 watt speaker gaat want deze is 120 watt!
Ben op zoek naar 'warm', 'full-bodied', hoge tonen zacht voor den oortjes, en eventueel belastbaar tot minstens 180W. Dit voor een toekomstige 4xKT88 versterker. 'Snijden door de mix' vind ik minder belangrijk, zet hem gewoon wat luider:cooler:.

Han S
28 januari 2014, 12:03
Nee, zo werkt dat niet, gewoon wat harder zetten gaat dan niet helpen. Als je naar een echt goede productie luistert van een heavy band met veel gitaarwerk, dan kun je elk detail goed horen. De onderdelen van de drums, de bas, de vocalen en de zwaar gestoorde gitaren, het is allemaal goed te definiëren en dat heeft weinig te maken met volumes, maar alles met hoe zo'n geluid in elkaar zit.

Sommige geluiden slokken elkaar op en een gitaar heeft een enorm breed frequentiespectrum, van ver onder de 100 hz tot ver boven de 10 khz.

Ik heb heel veel gitaren opgenomen met echt goede microfoons en het meest opvallende vond ik dat de ene versterker/speakercombinatie zich moeiteloos in de mix nestelt en de andere combinatie op zich prima klinkt, maar niet goed in het totaal van geluiden.

Hetzelfde zie je met een oud echte Hammond toonwielorgel met een buizenleslie. Hoe zacht je die ook zet, je blijft hem horen in de mix, terwijl een sample die opzichzelf prima klinkt verloren gaat in de mix bij laag volume.

Een oude JCM800 is in de studio nog altijd een legendarische versterker en in combinatie met een V30 of een G65 heb je een winning team.

tommus42
29 januari 2014, 08:17
......Een oude JCM800 is in de studio nog altijd een legendarische versterker en in combinatie met een V30 of een G65 heb je een winning team.
Werkt alleen een (of twee) G65 goed in de mix/band? Van de 75T of een V30 wist ik dat ze goed 'doorkomen', maar ik had dat idee nu juist niet van de G65.

scabiosa
29 januari 2014, 17:03
Ben op zoek naar 'warm', 'full-bodied', hoge tonen zacht voor den oortjes, en eventueel belastbaar tot minstens 180W. Dit voor een toekomstige 4xKT88 versterker. 'Snijden door de mix' vind ik minder belangrijk, zet hem gewoon wat luider:cooler:.

De eminence swamp thang is wel zoiets ongeveer. 150 watt RMS, veel meer ga je niet vinden voor gitaarspeakers lijkt me
warme klank

tommus42
29 januari 2014, 17:31
Bedankt, ook een mogelijke kandidaat. Ik bedoelde trouwens het vermogen van een 2x12.

driesp
29 januari 2014, 18:03
Werkt alleen een (of twee) G65 goed in de mix/band? Van de 75T of een V30 wist ik dat ze goed 'doorkomen', maar ik had dat idee nu juist niet van de G65.

Vind je? Ik vind de G12-65 (als het over die speaker gaat) juist prettiger in de high mids, die goed doorkomen. Moderne greenbacks vind ik zo zompig in de low-mids, en scherp hoog.

tommus42
29 januari 2014, 19:30
Enige verwarring wat betreft de luidspreker, Fanes bedoelde ik (uit 1983), staat niets op. Ik veronderstelde ten onrechte denk ik nu, dat ze lijken op de G12-65.
Zompig in de low-mids? Is dat bij 65W creambacks minder?

driesp
29 januari 2014, 19:47
Enige verwarring wat betreft de luidspreker, Fanes bedoelde ik (uit 1983), staat niets op. Ik veronderstelde ten onrechte denk ik nu, dat ze lijken op de G12-65.
Zompig in de low-mids? Is dat bij 65W creambacks minder?
Oké , misschien was ook niet helemaal mee over wat het ging. Met de creamback 65 heb ik geen ervaring, is gewoon een greenback met hogere power rating wss? Met zompig in de low-mids bedoel ik wel de chinese huidige productie greenbacks, niet de engelse ! Schelen erg veel vind ik.. Maar als je ze vergelijkt met een G12-65 weet je wel direct wat het beste is...

Han S
29 januari 2014, 20:09
En, zijn we er al uit? Nee? Dan stel ik het volgende voor: je hebt een stereo set? Met hoeveel vermogen? 2*100 watt? Okay, en je hebt nog een oud transistorradiootje of een oude wekkerradio? Daar zit een speakertje in van 0.5 watt. Die haal je er uit en zet er een draadje aan en sluit hem aan op je stereo. Je zet een CD op en begint met een laag volume want met 100 watt ga je een half wat speakertje wel stuk krijgen hoor.

Je gaat langzaam met het volume omhoog, tot er rook uit het speakertje komt en hij zijn laatste adem uitblaast, al dan niet gepaard gaand met vuur en stank.

Je zult merken dat het kleine speakertje nog heel wat lawaai maakt voor hij het opgeeft en dus kan het lang aan zolang de versterker maar niet clipt.

scabiosa
30 januari 2014, 11:20
Ik heb het in het begin ook al gepost. Ik was een beetje op zoek naar hetzelfde Wel meer voor stoner, drones en andere heavy gitaar muziek. Ik wilde iets dat mooi en diep was in het laag maar ook genoeg mids om lekker door te prikken maar zonder dat schelle van bvb v30's.

Het is de G12K-100 geworden en ik kon het mij niet beter voorstellen!!!
Al denk ik dat de swamp thang vergelijkbaar is op gebied van sound, maar die geeft nog iets meer db's