PDA

View Full Version : Wat speel je ls je een gitaar test.



ChrisWMan
22 januari 2014, 22:57
Ik ga komend weekend kijken voor een nieuwe gitaar weet nooit precies wat ik moet spelen om de gitaar te testen. Hebben jullie oefeningen of nummers die jullie me (als beginner) aan kunnen raden waarmee ik de gitaar goed kan testen qua bespeelbaarheid en geluid?

barno
22 januari 2014, 23:03
geen intros van led zeppelin, guns n roses of deep purple

best speel je een gipsy riedel tegen lichtsnelheid

juz kiddin...

speel wat je kan spelen, wat akkoordjes, getokkel, gestrum of wat notenriffs waarvan je weet hoe ze klinken en spelen op je huidige gitaar. don't be shy. Laat de snaren uitklinken, luister of de snaren in balans klinken (even luid) enz...

Ace 1.15.19
22 januari 2014, 23:06
Het is wijs om (toonladders) op alle posities te spelen. Zo check je of je toets en fretten in orde zijn. Is de hals recht en is de gitaar goed afgesteld? Zo nee dan willen ze dat vast gerust nog even voor je doen. Speel clean en overstuurd. Open akkoorden en barré op verschillende posities, maar ook riedeltjes, riffs en check de sustain. Waarom niet gewoon simpelweg een paar van je favoriete nummers oefenen?

Afgezien van het spelen zou ik even de algehele conditie van de gitaar bekijken. Is het lakwerk goed, zijn de uiteindes van de fretten niet scherp, zijn de electronica en hardware in orde, etc.

Tip: speel geen Stairway To Heaven of de intro van Sweet Child O' Mine...

Majmun
22 januari 2014, 23:09
Een paar akkoorden en een beetje solo. In totaal twee minuten. De twintig minuten die voorafgaan aan die twee minuten check ik de fretten, de boog in de nek, bedrading, pickups, hardware, of de halspen werkt, de topkam, krassen, deuken en of hij op stemming blijft.

Waarom raadt iedereen af die liedjes te spelen? Wat boeit het?

BamBuFan1
22 januari 2014, 23:17
http://mos.musicradar.com/images/Blogs/Tom/iphone-enlightenment/stairway-denied-460-100-460-70.jpg

YannickH
22 januari 2014, 23:23
hahaha geweldig!

stijnkenens
22 januari 2014, 23:34
Een E akkoord !
Op een of andere manier is dat altijd het eerste akkoord waar ik mee begin.
En daarna altijd hetzelfde melodietje (iets over heel de nek, met akkoorden en single notes) dat zit zo hard in mijn hoofd dat ik ondertussen hoor welke snaar er slecht is geïntoneerd.
Je bent die melodie en de manier van spelen zo gewend, dat je zelfs voelt of een gitaar al dan niet is afgesteld.
En hetzelfde melodietje op de neck pickup en zo verder. Dan weet je ook ineens hoe ze klinkt t.o.v. een andere gitaar.

Daarnaast ben ik wel bevooroordeeld dat die gitaren allemaal tot bij mij komen, dus op mijn eigen crappy testversterker kan ik een goed beeld scheppen van de gitaar, omdat het altijd in dezelfde ruimte gebeurd, waar ik de akoestiek ook weer gewend ben.


s.

barno
22 januari 2014, 23:47
Een paar akkoorden en een beetje solo. In totaal twee minuten. De twintig minuten die voorafgaan aan die twee minuten check ik de fretten, de boog in de nek, bedrading, pickups, hardware, of de halspen werkt, de topkam, krassen, deuken en of hij op stemming blijft.

Waarom raadt iedereen af die liedjes te spelen? Wat boeit het?

halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...

jutter
22 januari 2014, 23:56
halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...

Ja hoor, ik sleep rustig mijn gereedschapskast op wieltjes achter mij aan de winkel binnen!

jutter
22 januari 2014, 23:58
Een E akkoord !
Op een of andere manier is dat altijd het eerste akkoord waar ik mee begin.
En daarna altijd hetzelfde melodietje (iets over heel de nek, met akkoorden en single notes) dat zit zo hard in mijn hoofd dat ik ondertussen hoor welke snaar er slecht is geïntoneerd.
Je bent die melodie en de manier van spelen zo gewend, dat je zelfs voelt of een gitaar al dan niet is afgesteld.
En hetzelfde melodietje op de neck pickup en zo verder. Dan weet je ook ineens hoe ze klinkt t.o.v. een andere gitaar.

Daarnaast ben ik wel bevooroordeeld dat die gitaren allemaal tot bij mij komen, dus op mijn eigen crappy testversterker kan ik een goed beeld scheppen van de gitaar, omdat het altijd in dezelfde ruimte gebeurd, waar ik de akoestiek ook weer gewend ben.


s.

Een E akkoord??? Die heb ik zo vaak gehoord! :D

RS-Rik
23 januari 2014, 00:35
Zeker 3x stairway to heaven en dan nog 4 minuten lang de riff van smoke on the water. Dan weet je of het echt goed is.

Hotpepper01
23 januari 2014, 00:40
Ik sla altijd eerst akoestisch de losse G snaar aan. Klinkt die lekker door, dan heb je grote kans dat ie versterkt ook lekker klinkt. Belangrijk is dat de gitaar je sowieso aanspreekt qua model, dat de hals lekker comfortabel in je hand ligt als je speekt qua dikte van de hals, breedte van de toets, het profiel, de rondingen van de frets. Je moet er maatjes mee kunnen worden. En hij moet ook lekker hangen. En dan gewoon wat spelen. Maakt echt niet uit wat. En als je na een poosje de gitaar bijna niet kan terughangen, ja dan heb je mogelijk een goede voor je te pakken.

vulvasonic
23 januari 2014, 00:42
Hmmmmm....., ik pak gewoon een A accoord en laat die lekker doorklinken. Daarna 1 of 2 noten hogerop en dan weer die A. Ik speel echt geen liedjes. Ik probeer te luisteren naar de klankkarakteristieken van de gitaar zelf en dat is in een winkel, waar zo onwaarschijnlijk veel andere invloeden een rol spelen, toch al moeilijk genoeg om te doen.

Koni05
23 januari 2014, 00:48
Speel wat je normaal ook speelt! Je kan wel ineens fabelachtige melodieën gaan spelen, maar als je die normaal ook niet speelt zal je niet zo snel horen of de gitaar nou goed is of niet. Als je speelt wat je op je eigen gitaar ook speelt heb je vergelijkingsmateriaal. En dan moet je beslissen:

Klinkt 'ie beter of niet?

Dingen waar je extra op kan letten zijn natuurlijk de looks, de sustain, de bespeelbaarheid(Heul belangrijk, al zeg ik het zelf) en de afwerking..

En je vooral niks aantrekken van die ene afgestuurde conservatorium student die de ene geniale lick na de andere speelt, gewoon je ding doen!

Plant
23 januari 2014, 00:50
http://mos.musicradar.com/images/Blogs/Tom/iphone-enlightenment/stairway-denied-460-100-460-70.jpg

en voor de akoestische gitaar "Tears in Heaven" ;)

Het schijnt dat toen de unplugged cd van Eric Clapton uitkwam 'iedereen' dat nummer ging instuderen en in de winkel ging spelen.

Pepe
23 januari 2014, 01:04
De grootste fout is gaan spelen voor de omstanders. Het interesseert echt niemand hoe goed of slecht je wel niet bent en je bent daar om te kijken of het geluid je bevalt dus je luistert naar het geluid en niet naar de noten. Check of er dode plekken in de hals zitten, of de ergonomie je ligt, dat soort dingen. Of de frets goed afgewerkt zijn, de nut goed gesneden, of een trem goed werkt.

Afgezien daarvan, geen Metallica.

Plant
23 januari 2014, 01:18
Afgezien daarvan, geen Metallica.

Ooow, Nothing else matters :stop:

guitarnijboer
23 januari 2014, 01:57
Neem er vooral de tijd voor en laat je niet opjagen of iets wijs maken door een verkoper. Ik wil mensen niet te kort doen maar in veel winkels lopen een hoop klojos die maar wat uit hun nek lullen dus trek je niet te veel aan van de gladde praatjes. Ook al komt iemand betrouwbaar over, bedenk dat dit een kenmerk is van een geslepen verkoper. Maak vooral je eigen keuzes.

Naast het checken van de hals zoals aangegeven kijk ik ook even of alle frets goed in het hout zitten, check ik voor dead spots op de hals en maak ik vanaf de 10 e fret op de bovenste twee snaren tot de laatste fret bends van 2 hele tonen om te kijken of dit ergens niet lukt en de toon doovalt. Als het nergens lukt kan de actie te laag zijn wat bij te stellen is, maar valt de toon dood op maar een aantal plekken dan weet je dat je frets niet goed vlak zijn.

Test gitaren ook op een luide versterker met flink wat gain. Sla een akkoord aan en wacht af.... Feedback mag, maar oncontroleerbaar gepiep (aanhoudend gepiep met snaren gedempt) duid op microfonische elementen. Controleer ook de nek - body verbinding.

Succes met je aankoop!

JVGM-music
23 januari 2014, 07:55
Het beste is altijd om er heel hard bij te zingen.

Dutch66
23 januari 2014, 08:22
Stap 1: Maak een duidelijke afspraak dat als de plank niet bevalt je deze kunt terugbrengen/omruilen.

Stap 2: Ga heerlijk rustig thuis proberen....

Kim Wilson
23 januari 2014, 08:44
Ik pak een paar random akkoorden om te kijken of hij na stemmen nog steeds zuiver is. Vooral bij een G en D akkoord valt een slecht afgestelde gitaar door de mand.

Daarna verzand ik vaak in het spelen van een bluesje in E en rock & roll rammen in A. En het intro-solootje van Roll over lay down, want dat is ongeveer de enige solo die ik kan.

Kakihara
23 januari 2014, 08:56
Ik doe alleen alsof ik gitaar kan spelen, ik kan dat werkelijk niet. Ik speel graag een E7-akkoord en een Gmaj7. Dan krijg ik alvast een redelijk goed beeld van het geluid (hmz) van de gitaar, omdat ik die dingen vaak speel. Voor de rest vooral wat pentatonische riedeltjes. Gewoon omdat het kan, en omdat ik niets anders ken.

Tupelo
23 januari 2014, 09:53
Ik vind het sowieso idioot om nummers te spelen op zo een ogenblik.
Het is vooral een kwestie van wat van je favoriete chords pakken en over de hals bewegen.
Bij mij gaat dat vooral in allerlei stukjes van 15 tot 20 seconden.
Verder ben ik op een punt gekomen dat ik een gitaar echt tegen het licht houd, d.w.z. dat ik iedere gefrette noot als een maloot luister, en nog eenmaal, en nog eenmaal, met harde aanslag, zachte aanslag.
Oh, dat is ook zo een ding, verschillende aanslagjes testen, hoe die daarop reageert.

En tegenwoordig, op nummer 1. nog voor het om luisteren gaat.
Hoe voelt het ding fysiek.
Dus niet alleen de ronding en dikte van de hals, de mensuur, radius, maar ook de body en de verhoudingen van de gitaar, hoe doen die het op jouw lichaam ?
Dat komt voor sound.

Eko
23 januari 2014, 10:00
Ik heb eigenlijk een hekel aan nieuwe gitaren. Ik heb er tot nu toe maar een paar gehad en het duurt gewoon maanden voor dat zo`n instrument goed speelt. Wat ik check is fretwerk , topkam , intonatie , lakwerk , mechanieken , hals ( recht, vlak enz ,) daarna speel ik een aantal open acccoorden en luister of alle snaren ongeveer even hard klinken en of ze stuk voor stuk helder klinken. ( soms staan zadels niet goed met 2 pootjes op de body en dat klinkt echt anders) , pas daarna in een versterker en eerst alles clean proberen. Het klinkt gek maar ik vertrouw een gitaar alleen als ie clean goed is.
Meestal speel ik een aantal stukjes in A ( Rockabilly ) , daarna in G ( ballads ) . Met die twee stukjes heb ik dan stukjes gespeeld met palmmuting , korte noten en daarna noten die langer moeten blijven kunnen klinken. De meeste gitaren zijn niet zuiver in zowel E als G en daar moet je rekening mee houden ( ik heb een nieuwe Music man Albert Lee met een gecompenseerde topkam en die is wel heel zuiver ) . Als na enkele minuten spelen het instrument niet goed op stemming blijft is het jammer dan , pech gehad, weer terug aan de muur.

Harry
23 januari 2014, 10:10
en kijk of je iets voelt als je die gitaar beet hebt. Is het jouw gitaar, voelt het goed. Naast alle klank-, akkoord- en toets/fretdingen uiteraard.

Majmun
23 januari 2014, 10:18
halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...


Ja hoor, ik sleep rustig mijn gereedschapskast op wieltjes achter mij aan de winkel binnen!

Nee joh, tuurlijk! Mijn checklist is natuurlijk niet de normaalste zaak van de wereld. Nee, natuurlijk niet.

Brum
23 januari 2014, 10:26
Het grotendeel van je lijstje is begrijpelijk, dat doet vrijwel iedereen denk ik. Maar een halspen en bedrading controleren, hoe moet men dat zien dan? Dat je daadwerkelijk aan de halspen gaat zitten draaien in de winkel, of desnoods bij iemand thuis als het tweedehands betreft? Of dat je daadwerkelijk de boel gaat openhalen om eventjes naar de bedrading te kunnen kijken? Dat gaat geen winkel toestaan, toch zeker het draaien aan de halspen niet.

Majmun
23 januari 2014, 10:38
halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...


Ja hoor, ik sleep rustig mijn gereedschapskast op wieltjes achter mij aan de winkel binnen!


Het grotendeel van je lijstje is begrijpelijk, dat doet vrijwel iedereen denk ik. Maar een halspen en bedrading controleren, hoe moet men dat zien dan? Dat je daadwerkelijk aan de halspen gaat zitten draaien in de winkel, of desnoods bij iemand thuis als het tweedehands betreft? Of dat je daadwerkelijk de boel gaat openhalen om eventjes naar de bedrading te kunnen kijken? Dat gaat geen winkel toestaan, toch zeker het draaien aan de halspen niet.

Bij nieuwe gitaren niet, maar die overweeg ik ook niet te kopen. Tweedehands wel en daar check ik alleen of hij daadwerkelijk draait en niet vastzit. Backplate losdraaien en bedrading nakijken. Ik heb nog niet gehad dat iemand mij zoiets verbood om te doen. Dat lijkt mij vrij normaal als je overweegt 2K ergens voor neer te leggen.

Eko
23 januari 2014, 10:47
Dat checken van bedrading e.d. doe je als je een ouder instrument koopt. Bij een strat kun je bv even de snaren iets losser draaien en een capo op de eerste fret zetten. Schroeven van de hals los draaien en dan kun je de hals zo los halen van de body. Dan check je de data van hals en body. Als je de hals even iets naast de body legt kun je de slagplaat losdraaien en checken of er niet in gerommeld is. Daarna zet je het hele spul zo weer in elkaar. Klinkt als een bult werk , maar stelt niets voor. Als je een echt vintage instrument verkoopt weet je ook waar iemand naar wil kijken en , als je eerlijk bent , kun je er geen bezwaar tegen maken.
Als je een vroege jaren 60 strat verkoopt wil de koper weten of ie origineel is of niet. Dat maakt op de prijs nogal wat uit. Stomweg gezegd , een hals uit 1963 en een body uit 1961 maakt samen geen strat uit 1961 , maar kan best nog kostbaar zijn. Een body uit 1961 met een reissue hals uit 2009 is dat al veel minder.........

guitarkid
23 januari 2014, 10:50
Pak de gitaar die je lijkt te bevallen en plug 'm niet direct in. Eerst luisteren en voelen hoe de gitaar zich stand alone houdt! Daarbij idd letten op afstelling, evt. dode plekken etc. Het voordeel daarvan is ook dat je alles kunt spelen wat je wilt, zonder dat je anderen (of jezelf... :) ) op stang jaagt! Het voordeel is dat je focust op andere dingen dan alleen het (versterkte) geluid en je voorkomt dat je gaat kicken op hoge volumes etc. en dat je evt. zwakke plekken dan over het hoofd ziet.
Daarna lekker aansluiten en alle mogelijkheden qua sounds uittesten. Liefst in een apart hok, dan kun je rücksichtlos je gang gaan.
Ik heb mijn Les Paul ooit gekocht in Zierikzee (350 km heen én 350 km terug) en ik heb bijna een uur op dat ding gespeeld voor er een snoer in ging, toch wel tot verbazing van de verkoper. Ik vond 'm direct geweldig voelen en hij klonk onversterkt ook al heerlijk en na dat uur was ik wel overtuigd. Maar toen ik 'm uiteindelijk aansloot had ik nog één angst en dat was dat hij versterkt zou tegenvallen.
Nou, ook dat zat wel goed en ik had misschien nog maar tien minuten nodig om dat bevestigd te krijgen....
Ik heb 'm inmiddels al een beste tijd en nog nooit een minuut spijt gehad! 't Is vast niet de beste LP ooit gebouwd, maar wel de mijne (!) en ik heb nog nooit op een andere LP gespeeld die ik direct beter vond.

Brum
23 januari 2014, 10:53
Ik zou toch iemand die ik niet ken echt niet aan de halspen van m'n gitaar laten draaien, maar dat ben ik... In een winkel gaat je dat toch zeker ook niet lukken. Ik weet niet hoeveel gitaren je op deze wijze getest hebt, maar ik ben er haast zeker van dat je in de toekomst toch echt nul op rekest krijgt bij de vraag of je eventjes mag draaien aan de halspen. Het is namelijk ook waar je, als je niet weet wat je doet, een gitaar van 2k in één klap mee naar z'n mallemoer kan werken en hoe kan ik nou aan jou zien dat je weet waar je mee bezig bent?

Ik snap het ook niet. Je test zo'n gitaar en hij klinkt direct goed, wat zou er dan aan de bedrading moeten zijn wat niet in de haak is. En al zou het wat bak- en braadwerk, dat is zo simpel op te lossen, dat ik sowieso er een goed klinkende en spelende gitaar niet voor zou laten liggen. Een niet werkende, of slecht werkende halspen, wat al niet veel voorkomt, dat zou je ook meteen merken aan de gitaar, de kans is klein dat ie dan nog normaal afgesteld staat. Meer dan kijken of de hals niet getordeerd is zou ik er niet aan spenderen, maar dat ben ik.

Als de frest volledig versleten, of ingesleten zijn, dan weet ik bij voorbaat dat ik een grote som geld kwijt ga zijn aan vervanging of vlakken, dus weeg je af of de prijs wel goed is, dat vind ik een logica. Zelfs een topkam zou ik me nog niet eens druk om maken als ie niet lekker meer werkt, daar zit 'm ook geen tweede hypotheek in bij vervanging of bijwerken en is geen bijzonder moeilijke reparatie. Ik zou persoonlijk toch echt gaan voor de klank, al zou er wat krasjes en butsjes op zitten. Wat kan mij dat schelen als ik qua klank een wereldplank in handen heb, maar dat ben ik. Als de tuners gaar zijn, of niet fijn meer werken, dan zou ik wel even overwegen of het de prijs waard is.

Qua testen zou ik een beetje hetzelfde doen als wat ik thuis doe. Beetje open accoorden deuntjes, beetje muten, hoog, laag. Wat losse noten riffjes. Voelen en luisteren hoe de gitaar reageert op harmonics e.d. Als dat voor mij allemaal in balans is, dan is het voor mij een goeie gitaar. Er zijn er die ook gaan luisteren hoe de gitaar akoestisch klinkt. Ik doe dat niet. Natuurlijk zegt het wat over de kwaliteit van de gitaar, maar dat hoor je toch ook zeker versterkt terug.

Kim Wilson
23 januari 2014, 10:54
Onversterkt spelen is inderdaad een goeie tip! Zo kun je al een behoorlijke schifting maken. Het karakter van een gitaar hoor je het best onversterkt, maar dat karakter hoor je versterkt wel weer terug. Een gitaar die unplugged al duf klinkt, zal die duffigheid versterkt ook laten horen.

Dutch66
23 januari 2014, 10:55
Dat lijkt mij vrij normaal als je overweegt 2K ergens voor neer te leggen.

Uitsluitend als je van tevoren afspreekt dat dit wat jouw betreft onderdeel van de deal is...

(Anders kun je wat mij betreft rechtsomkeer maken met je met gereedschap setje)

Maar goed, dat ben ik dan....

Kim Wilson
23 januari 2014, 10:56
...

Ik snap het ook niet. Je test zo'n gitaar en hij klinkt direct goed, wat zou er dan aan de bedrading moeten zijn wat niet in de haak is. En al zou het wat bak- en braadwerk, dat is zo simpel op te lossen, dat ik sowieso er een goed klinkende en spelende gitaar niet voor zou laten liggen. Een niet werkende, of slecht werkende halspen, wat al niet veel voorkomt, dat zou je ook meteen merken aan de gitaar, de kans is klein dat ie dan nog normaal afgesteld staat. Meer dan kijken of de hals niet getordeerd is zou ik er niet aan spenderen, maar dat ben ik.

...
Bij een vintage gitaar is het toch wel van belang of er in de loop der tijd in gesoldeerd is, en hoe dat gedaan is.

Brum
23 januari 2014, 11:24
Bij een vintage gitaar is het toch wel van belang of er in de loop der tijd in gesoldeerd is, en hoe dat gedaan is.

Ik snap wat je bedoelt, maar zelfs dan zou ik, er van uitgaande dat ik er verstand van zou hebben (en dat heb ik niet), alleen maar kijken of de elektronica nog origineel is. Bij een vintage gitaar is dat onderdeel van de waarde natuurlijk en dan kan ik me nog voorstellen dat even een backplate losgemaakt wordt om te kijken. Bak- en braadwerk is, denk ik, echt niet zo'n groot probleem, of er zou al echt het één en ander gesloopt moeten zijn met de soldeerbout, maar dat zou je al horen denk ik. Bij nieuwere gitaren, let's say vanaf de jaren '80, zou ik me er al niet meer zo druk om maken en alleen voor de klank gaan, of je moet alles al origineel willen hebben als investering voor de toekomst. Then again, wie doet dat tegenwoordig nog met z'n gitaartje, kijk alleen maar hier op het forum wat betreft vervangen van onderdelen, een groot deel van 'nieuwere' gitaren is toch al niet origineel meer.

Majmun
23 januari 2014, 11:29
Uitsluitend als je van tevoren afspreekt dat dit wat jouw betreft onderdeel van de deal is...

(Anders kun je wat mij betreft rechtsomkeer maken met je met gereedschap setje)

Maar goed, dat ben ik dan....

Natuurlijk. Ik ga niet een eind reizen om pas bij aankomst te horen of de verkoper het toestaat of niet. Het setje bestaat alleen uit een schroevendraaier, capo, zo'n 'meet-ding' en de tool voor de halspen, afhankelijk van de gitaar.

Voor de personen die niet de halspen checken en vervolgens, een lange tijd later, bij een afstelbeurt ontdekken dat de halspen vast zit of dergelijke, heb ik geen enkel medelijden voor.

Om deze reden was ik zo verrast toen ik een probleem met de halspen dacht te hebben bij mijn gitaar, omdat ik alles volledig had gecheckt en alles goed bleek te zijn. Gelukkig bleek het achteraf überhaupt geen probleem.

Brum
23 januari 2014, 11:47
Zeg het ook tegen een vintage gitaren verzamelaar die gerust via Ebay een gitaar uit Japan laat komen, van de vijfdubbele waarde van jouw Les Paul Custom.

Waarom zou een halspen vast moeten zitten trouwens? Kun je dat technisch onderbouwen? Ik zeg namelijk dat dat normaal gesproken niet kan en ook niet logisch is, gezien de werking van een halspen. Mocht er dusdanig iets mis mee zijn, nogmaals, dat ga je merken en niet pas na lange tijd. Dan staat de hals normaliter al zo krom als een hoepel, of zo recht als de toren van Pizza. Wie zegt me ook dat, als dat al zou voorkomen, niet door m'n eigen gebruik is, na lange tijd. Dat je zelf meende dat dat bij jouw gitaar zo was, maar achteraf niet zo bleek te zijn en gelukkig maar, maakt je punt er ook niet echt sterker op.;) Maar toegegeven, wetende dat er dus mensen zijn die bij het minst of geringste aan hun halspen gaan zitten draaien maakt mij er ook niet geruster op bij de eerst volgende aankoop.:hide:

Maar goed, het is ook geen strijd om het welles-nietes. Als jij denkt dat dat de manier is om een gitaar te kopen vind ik het prima. Je bent alleen wel één van de weinigen, dus misschien ben je wel veel wijzer dan de rest.:crazyhappy:

ChrisWMan
23 januari 2014, 11:55
Iedereen weer bedankt voor de input. Het gaat om een gitaar die ik op marktplaats tegen kwam en waar ik gelijk verliefd op ben geworden. Maar speel wat je kent, speel zonder versterker en controleer de gitaar zelf goed. Komt helemaal goed. Nogmaals bedankt!

Rutger
23 januari 2014, 12:31
Hm.. als je al verliefd bent dan is het al te laat! Dan maakt het niet uit wat je speelt want je wilt m gewoon hebben :D

Probeer goed in je achterhoofd te houden waarom je een andere/nieuwe gitaar wilt. De basis eisen: voor welke stijl muziek, welke speelstijl of welke sound wil je een gitaar aanschaffen? En hoe soepel moet/mag de gitaar spelen? Dat is zoveel belangrijker dan of de pickup switch wel soepel schakelt en of er ergens een buts of lijmklodder is te zien. Verder heb ik gemerkt dat bespeelbaarheid in de praktijk meestal zelfs belangrijker is dan de sound: de gitaar moet je gewoon lekker liggen, je moet m graag willen oppakken.

Er is namelijk zoveel keuze en ik wil wel 20 nieuwe gitaren omdat ze allemaal tof zijn. Maar je moet keuzes maken en dan moet je goed weten waarom je een andere gitaar wilt hebben. Daarmee beperk je de 'dingen waarop je moet letten' namelijk al aanzienlijk.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat ik toch altijd val voor de gitaar waar ik gewoon blij van wordt als ik erop speel. De gitaar die ervoor zorgt dat je de tijd vergeet en je nieuwe dingen laat spelen.

jutter
23 januari 2014, 12:33
Nee joh, tuurlijk! Mijn checklist is natuurlijk niet de normaalste zaak van de wereld. Nee, natuurlijk niet.

Blij dat het we met elkaar eens zijn! :D

Plant
23 januari 2014, 12:33
Zijn er trouwens überhaupt mensen die hun eigen versterker meenemen als ze gaan testen? Je wilt toch weten of een gitaar op jouw setup goed klinkt? :D Op zich is het niet altijd praktisch om je flightcases of Marshall cabs zomaar even ergens naar binnen te kruien, maar je wilt toch weten hoe een gitaar zich op jouw setup gedraagt toch? Een combo kan nog wel.

Bij een versterkertest neem je naar ik aanneem wel je eigen plank mee. Ik wel in ieder geval.

Overigens vind ik het bij particuliere verkoop trouwens wel opmerkelijk hoe weinig de koper zelf uitprobeert. Ik heb wel gitaren verkocht en dan sloot ik de gitaar aan en speelde zelf eerst een stukje... en dan gelooft de koper het blijkbaar wel en doet zelf nauwelijks iets als ik de gitaar overhandig :???: Is dat idd schaamte (zo goed ben ik nou zelf ook weer niet :p ). Of kom ik dan zo betrouwbaar over en moet het wel goed zijn als ik er zelf op kan spelen?

Bij versterkerverkoop (simpel combo'tje) heb ik weleens aangegeven zelf de eigen gitaar mee te nemen omdat ik op dat moment geen elektrische gitaar in huis had. Er komt iemand kijken met eigen gitaar. Ik neem de gitaar over en sluit haar aan en speel een stukje, draai aan wat knoppen en laat zien hoe alles werkt. Ik overhandig de gitaar terug, "hier probeer maar uit". "nou dat hoeft niet hoor, het is wel goed zo".

Het kan zijn dat ik net allemaal 'beginners' over de vloer krijg natuurlijk en dat ik ze afschrik (ik zou niet weten hoe), maar dan nog...

frekie
23 januari 2014, 14:56
Net een Spaanse gitaar gekocht, akoestisch dus met een niet-verstelbare brug. Procedure:

-Snaar op de 1e en laatste positie indrukken. De snaar is nu een perfect rechte lineaal. Kromming vd hals controleren. De meeste Spaanse gitaren hebben GEEN verstelbare halspen!
-Snaar op de 3e positie indrukken. Kijk van opzij hoe hoog de snaar boven de 1e fret ligt. Ideaal is zo laag mogelijk zonder gerammel in de open positie. Afstelling vd topkam is cruciaal.
-Gitaar stemmen, mechanieken draaien. Draaien ze soepel? Hoor je "ping" door frictie in de topkam vd snaren?
-Intonatie controleren. Flageolet en gefrette noot vergelijken op de 12e positie. Moet gelijk zijn. Zo niet en akoestische gitaar: niet kopen.
-Frets voelen aan de zijkant vd hals: mogen niet uitsteken.
-Snaren op diverse posities bespelen met veel vingervibrato. Voelen de frets ruw aan?
-bij 2dehands: snaren opzij duwen en fretwerk controleren op putten.
-Barre leggen op alle posities en alle snaren achter elkaar hard aanslaan. Hoor je gerammel? Dooie plekken met een korte sustain?
-Hals checken op breuken, splitten, torderen.
-Hele gitaar checken op krasjes, deukjes, lakfouten. Ik zag een nieuwe Alhambra waar dikke putten in het bovenblad in zaten.
-Zitten er nieuwe of oude snaren op? Heeft veel invloed op intonatie en sound. Als je echt serieus bent en er zitten oude snaren op, vraag dan om een nieuw setje snaren en zet dat er op.
-Wat komt er bij? Ik kreeg een joekel van een koffer erbij, dat trok me over de streep. Hoes, koffer, draagband, snoer, plectra, stemapparaat, ampje, alles is welkom.
-Elektronica checken op krakende pots, jack output en onwillige switches.

Ooit een bord gezien in een Duitse muziekwinkel:

Ueben macht man zu Hause

:punk:

guitarkid
23 januari 2014, 19:33
Goed verhaal, Frekie!

dagrim1
24 januari 2014, 14:15
@Plant:

Herken me wel in jouw verhaal hoor, vooral in het begin. Ik kon echt nog niets op een gitaar en had geen idee wat ik moest en hoe, ik wilde wel graag de gitaar horen dus als de verkoper hem had gedemonstreerd en ik hem even had geinspecteerd (meer of er niet echt iets fysiek mis mee was) geloofde ik het wel. Beetje podiumvrees misschien, maar ook gewoon niet precies weten hoe en wat... Nu, 2.5 jaar later, kan/durf ik wat meer maar kom ik nog niet veel verder dan gewoon wat (barre-)akkoorden aanslaan, beetje pentatonisch geklooi en that's it. Pas thuis ga ik er echt mee aan de slag en kost het gewoon een tijd voor ik een gitaar echt leer kennen.

Het duurt bij mij sowieso even voor ik echt een gevoel bij een gitaar heb, en per moment vind ik soms de ene fijner en soms de andere. Zo heb ik nu ook 3 strats (2x blade texas pro, 1xfender american standard) waarbij soms de ene me meer ligt en soms de ander. Als ik er 1 weg zou moeten doen zou ik haast niet kunnen kiezen.

Tunes
24 januari 2014, 14:33
Ik test niet of nauwelijks, ik weet voor de tijd wat iets kost en wat het waard is.
Pak de gitaar, speel een paar noten, kijk ff langs de hals en test de knoppen en kijk ff goed naar de staat van het ding en klaar.
Versterkers gaat niet veel anders, bovendien hebben die de vreemde eigenschap om thuis altijd anders te klinken.

Nu ben ik ook een vrij beroerde gitarist dus als ik op mijn spel af ga is elke gitaar niet best.

Neuh ik hoef eigenlijk alleen maar te weten og het technisch goed is.
Bovendien ben ik heel makkelijk, was het niet wat ik verwacht had dan gaat het zo weer op marktplaats.

elena75
25 januari 2014, 08:08
Zijn er trouwens überhaupt mensen die hun eigen versterker meenemen als ze gaan testen? Je wilt toch weten of een gitaar op jouw setup goed klinkt? :D Op zich is het niet altijd praktisch om je flightcases of Marshall cabs zomaar even ergens naar binnen te kruien, maar je wilt toch weten hoe een gitaar zich op jouw setup gedraagt toch? Een combo kan nog wel.

Bij een versterkertest neem je naar ik aanneem wel je eigen plank mee. Ik wel in ieder geval.

Overigens vind ik het bij particuliere verkoop trouwens wel opmerkelijk hoe weinig de koper zelf uitprobeert. Ik heb wel gitaren verkocht en dan sloot ik de gitaar aan en speelde zelf eerst een stukje... en dan gelooft de koper het blijkbaar wel en doet zelf nauwelijks iets als ik de gitaar overhandig :???: Is dat idd schaamte (zo goed ben ik nou zelf ook weer niet :p ). Of kom ik dan zo betrouwbaar over en moet het wel goed zijn als ik er zelf op kan spelen?

Bij versterkerverkoop (simpel combo'tje) heb ik weleens aangegeven zelf de eigen gitaar mee te nemen omdat ik op dat moment geen elektrische gitaar in huis had. Er komt iemand kijken met eigen gitaar. Ik neem de gitaar over en sluit haar aan en speel een stukje, draai aan wat knoppen en laat zien hoe alles werkt. Ik overhandig de gitaar terug, "hier probeer maar uit". "nou dat hoeft niet hoor, het is wel goed zo".

Het kan zijn dat ik net allemaal 'beginners' over de vloer krijg natuurlijk en dat ik ze afschrik (ik zou niet weten hoe), maar dan nog...

wat ik vaak heb als ik bij iemand thuis kom om iets te kopen dat mijn gevoel is je komt bij een vreemde in iemands huis die zijn tijd etc. het is toch een drempel die je over moet

ik had de mazzel een aardig gitaarforumlid te treffen die mij zijn gitaar wilde laten overnemen nog heel erg dank Gus alias Dushjaak dus ging er al met wat zekerder heen maar was het nou een totaal vreemde geweest weet ik niet of ik dan idd zelf wat geprobeerd hebben te spelen toen kon ik nog niet zoveel nu meer owja vond het heel gezellig :)

maar denk idd van oh ze kijken wat een stuntel ik ben haha mijn eerste acoustische gitaar heb ik blindelings gekocht later bleek deze lastig bespeelbaar wel een hele mooie sound tweede kon ik al iets meer dus even getest in de winkel met de akkoordjes die ik kon

en misschien over 10 jaar blaas ik ze weg in de winkel :seriousf:

nou ja wat ik bedoel als je bij iemand thuis komt is dat toch dat je wat voorzichtiger bent

Powderfinger
25 januari 2014, 12:49
Ik speel een paar akkoorden en een paar licks op verschillende posities. Daarna tokkel ik een paar akkoorden zodat ik de snaren afzonderlijk goed kan horen. Ik sla ook wel eens snaren open of op willekeurige frets een paar keer achter elkaar aan. Het gaat me dan eerst puur om de klank. Daarna speel ik nog een stukje om te kijken hoe fijn de gitaar speelt.

Verder voel ik me er altijd een beetje lullig om, maar ik controleer elke fret. Deed dat vroeger niet zo obsessief, maar heb ooit een Mexicaanse Fender gehad waarbij ik er thuis achter kwam dat een fret tamelijk dood was...

Kan me wel voorstellen dat het een beetje gênant kan zijn als er iemand staat mee te kijken. Als ik tweedehands een gitaar verkoop, laat ik de koper zelf proberen tenzij hij wil dat ik een stukje speel. Soms kunnen ze (nog) niet zo goed spelen en dan vinden ze het misschien ongemakkelijk als ik daarvoor al heb gespeeld. Heb zelf op het moment suprême ook wel eens koude handen gehad, ook een beetje lullig. :P

Jasper.
25 januari 2014, 16:18
Koude handen is ook wel eens een probleem geweest bij mij ja haha.

En heb ook wel eens meegemaakt dat de verkoper als een gek over het fretboard begon te soleren. En dan kom ik daarna aan met mijn powerchords etc. Maar daar groei ik inmiddels aardig overheen.

barno
25 januari 2014, 16:33
uiteindelijk komt het allemaal op ervaring neer. je mag als beginneling nog zo strak met checklists werken, je weet toch niet wat echt verkeerd is of wat gewoon nog niet goed is afgesteld.

als mensen bij mij gitaar komen kopen, laat ik ze altijd een tijdje alleen op de kamer wat spelen op de gitaar zodat ze zich niet op de vingers gekeken of beluisterd voelen.

Powderfinger
25 januari 2014, 18:38
Dat zou ik niet prettig vinden, het blijft toch een vreemde. Voor hetzelfde geld ben ik opeens iets kwijt of zit er ineens een gigantische kras op de gitaar.

barno
25 januari 2014, 19:13
Waarom zou iemand dat doen? Beetje verzuurde instelling imo

Tunes
25 januari 2014, 19:31
Nou verzuurde instelling, ik laat zelfs helemaal niemand op mijn muziekkamer (ik ben er zuinig op en er ligt van alles).
Meestal zet ik e.a. klaar zodat men kan testen en krijgen ze er een bakkie koffie bij.
Ga ik zelf een beetje op afstand zitten zodat men zich niet bekeken of gedwongen voelt, maar alleen laten !!!! NO WAY !!!!

Noem het verzuurd, ik noem het verstandig.

barno
25 januari 2014, 19:42
Tja, ik ben zelf ook veel eerder geneigd van iemand te kopen die uitstraalt dat ie me vertrouwt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad in die +50 keren. Beginners zijn onder de indruk van wat er allemaal staat en muzikanten zouden imo geen stoute dingen gaan doen bij een andere muzikant. maar ik ben een naïeve Belg hé :)

pim raaijmakers
26 januari 2014, 23:27
De laatste keer dat ik een gitaar via marktplaats kocht, heb ik helemaal niet gespeeld. Wat bleek nou; de gitaar had ik 15 jaar geleden al eens bespeeld, de verkoopster bleek een oude vriendin te zijn. Wij hebben gezellig wat gekletst en oude herinneringen opgehaald en toen heb ik de gitaar eigenlijk alleen maar even bekeken. het was de gezelligste koop via internet ever...

Tupelo
27 januari 2014, 11:43
Ik ben weleens van 1 hoog naar buiten geklommen met een White Falcon, maar die gozer wist me in te halen met zijn bakje koffie, kon ik nog de hele middag aanschuiven.

RedBuell
27 januari 2014, 12:48
Wat ikzelf doe is alle snaren even apart open aanslaan (onversterkt) en luisteren/voelen of er een te groot verschil zit in in volume en resoneren van de gehele gitaar. Heb eens een Charvel gehad waarvan de (vooral open) G harder klonk en waarbij de gitaar harder resoneerde.

Speel een nummer, oefening of muziekstuk waar je normaal moeite mee hebt maar die normaal gesproken net aan lukt. Zo kun je voelen hoe comfortabel de gitaar speelt en hoe hij voor jou in de hand ligt. Als je veel meer moeite hebt dan normaal om bijvoorbeeld de noten netjes clean te spelen dan is het wellicht een hals profiel of gitaar die je niet helemaal ligt. Speel even zittend en vraag of je hem mag omhangen. Een vriend van mij had eens een gitaar die kop zwaar was EN voor over kantelde, super irritant als je staand speelde. Was wel op te lossen door de bevestiging van je strap te verplaatsen maar dan heb je wel een gat in je gitaar waar de strap eerst zat.

Dit zijn 3 lessen geweest (2 voor mij 1 voor mijn maat ), in eerste instantie had het betekend dat ik mijn Charvel uit frustratie niet had hoeven verkopen door die harder dan de rest klinkende G en het had betekend dat ik mijn Ibanez Fireman niet had hoeven verkopen omdat ik de hals gewoonweg te lomp vond.

Ik was destijds bezig met Tears in the Rain van Satriani, voor mij een lastig nummers met akkoorden die ik niet vaak gebruikte. Op sommige gitaren zoals op de Fireman, die ik verkocht omdat ik er gewoon niet op kon spelen zoals op mijn andere gitaren, werd het gewoon een kansloze onderneming, op bijvoorbeeld een Musicman Luke lukte het bijvoorbeeld alsof ik niet anders gewend was, dit was ook het geval op een ruim € 3500,- kostende zwaar gerelicte Fender cumstomshop strat die ik eens in mijn handen geduwd kreeg. Echt alles waar ik normaal wat moeite mee had lukte op die 2 gitaren, Tears in the rain speelde ik bijna foutloos. Helaas waren het gitaren die ik gewoon even probeerde :( en ver boven mijn budget liggen, maar weet wel dat ik wat hals profiel naar een soortgelijke moet kijken.

RedBuell
27 januari 2014, 13:43
Wat betreft de mensen die een halve gitaar uit elkaar halen..., tja je wilt verkopen en laten zien dat je niks te verbergen hebt maar hij moet toch ook weer doe boel goed in elkaar zetten en hoe weet je van te voren of iemand dat kan. Het kan ook iemand zijn met wat forum wijsheid en die voor het eerst van z'n leven zoiets doet of na die halve gitaar in en uitelkaar gehaald te hebben zegt dat hij liever een blauwe wilt.

Ik had mijn Fireman op Marktplaats staan. Weken kreeg ik er geen enkele reactie op tot iemand mij mailde met een bod, ik mailde een prijs tussen mijn vraagprijs en zijn bod en hij ging akkoord met de prijs maar wilde wel even testen. Uiteraard geen probleem. Hij kwam om een uur of 20:00 langs, kreeg een bak thee en ging testen. Na ruim 2 uur Maj7 akkoorden te hebben gespeeld en A/B testen met z'n eigen gitaar wist hij het nog niet want die 5150 van mij klonk toch anders dan z'n JVM. Nou woonde hij in de buurt van een motorzaak waar ik een paar dagen later voor een motor zou gaan kijken. Ik zei nou weet je wat ik rij wel ff langs want ik moet toch in de buurt zijn, kan je hem testen op je JVM. Een paar dagen later dus ff langs op weg naar de motorzaak, speelt die gast dik een half uur lang van die Eric Johnson akkoorden en besluit uiteindelijk dat z'n eigen gitaar toch anders klinkt. Ik zei: Nou daar ben je dan wel erg snel achter met bijna 3 uur testen, dat doe je maar lekker in een winkel maar niet bij een particulier. Ik kon die gast wel in z'n versterker proppen. Wat een lul van van een vent zeg.

Nou had ik betere afspraken moeten maken natuurlijk en eigenlijk had ik hem na een half uur al moeten vragen of hij wilde kopen of alleen maar testen. Al helemaal als je een prijs overeen bent gekomen. Maar goed je wilt van die gitaar af en ik ben gewend dat als men langs komt men even kijkt of alles goed is en dan over gaat tot aanschaf, de prijs is al overeengekomen. Een praatje is oke, wat drinken ook, maar eerst onderhandelen, dan uren testen en dan niet kopen omdat het je ding niet...... :stop:

Tupelo
27 januari 2014, 13:59
Poeh, kan gebeuren.
Principe akkoord, zoals jij 't beschrijft vind ik wat ver gaan, maar soms weet je het niet, omdat je niet altijd in de gelegenheid bent om iets uit te proberen.
Ik zou dolgraag een vintage Fender Coronado of Guild SF IV willen, werkelijkheid is dat ik het geluid alleen maar uit filmpjes ken, het is niet uitgesloten dat wanneer ik er een speel dat om willekeurig welke reden tegenvalt.
Nu komt die boel niet vaak voorbij tweedehands, laat staan in een type dat ik verkies, dus doe je wel gewoon je bod.
Natuurlijk kan je afhaken.
Nu verwacht ik niet dat ik daar 3h voor nodig heb, maar over het algemeen ben ik best een snelle besluiter, juist daarom is het noodzakelijk om mezelf af en toe terug te fluiten, en dan kan het zo een twijfelsituatie worden.

RedBuell
27 januari 2014, 14:22
Uiteraard testen no problemo, is het je ding niet ook geen probleem. Daar heb je geen 3 uur voor nodig en als je van te voren weet dat je niet zeker bent of een gitaar, geldt uiteraard niet alleen voor gitaren, wat voor je is dan doe je het onderhandelen pas als je besloten hebt dat je wilt kopen tenzij je dat anders afspreekt met de verkoper. Je kan van te voren vragen of er ruimte is tot onderhandelen. Bij echt onderhandelen/bieden koop je als de verkoper akkoord gaat met jouw bod, uiteraard alleen indien het product voldoet aan de omschrijving en er geen niet genoemde mankementen zijn.

beruk
27 januari 2014, 15:28
http://www.youtube.com/watch?v=Ue0UpQBmA5s

Rutger
27 januari 2014, 15:41
Poeh, kan gebeuren.
Principe akkoord, zoals jij 't beschrijft vind ik wat ver gaan, maar soms weet je het niet, omdat je niet altijd in de gelegenheid bent om iets uit te proberen.
Ik zou dolgraag een vintage Fender Coronado of Guild SF IV willen, werkelijkheid is dat ik het geluid alleen maar uit filmpjes ken, het is niet uitgesloten dat wanneer ik er een speel dat om willekeurig welke reden tegenvalt.
Nu komt die boel niet vaak voorbij tweedehands, laat staan in een type dat ik verkies, dus doe je wel gewoon je bod.
Natuurlijk kan je afhaken.
Nu verwacht ik niet dat ik daar 3h voor nodig heb, maar over het algemeen ben ik best een snelle besluiter, juist daarom is het noodzakelijk om mezelf af en toe terug te fluiten, en dan kan het zo een twijfelsituatie worden.

Maar zoiets kun je wel van te voren al even laten weten, en vragen of er mogelijkheid is om uitgebreid te testen, misschien je eigen gear mee te nemen, de boel van binnen te bekijken, dat soort dingen. Je kunt dan als verkoper ook gewoon aangeven wat wel/niet kan. Dan krijg je ook niet zo gauw irritaties. Gewoon even goed communiceren van te voren.

beruk
27 januari 2014, 15:56
Ik ben blij als er een gitaarboer uberhaupt een ordentelijke letfy heeft hangen. Vandaar dat ik mijn laatste gitaar blind uit Dld heb laten opsturen. Was raak.
Ik heb geleerd om bij een gitaar zoveel mogelijk opzoek te gaan naar hoe die het beste tot zijn recht komt en daar content mee te zijn.

Tettie
27 januari 2014, 16:26
Geinig draadje.

Ben zelf niet zo'n virtuoos, dus dat gevoel van op de vingers gekeken worden herken ik wel. Ik speel meestal wat tokkelwerk (met en zonder plectrum), intonatie check, action, tordering van de hals, algehele staat van verzorging. Omdat ik "Is there anybody out there" van Pink Floyd en "Fade to black" van Metallica zo gruwelijk veel gespeeld heb op verschillende gitaren zijn dat de nummers geworden om te checken of een gitaar fijn speelt of niet.

Bij koop bij particulieren moet je altijd uitkijken. Heb laatst een Tanglewood 2e hands gekocht, dat draaide uit op een avondje gezellig thee drinken en ouwehoeren. Dat was leuk. Maar heb zelf wel eens een gitaar verkocht aan een student die hem eigenlijk te duur vond en dus anderhalf uur heeft zitten spelen en dubben. Dat was wel een beetje vervelend. Je weet van tevoren of je de prijs kunt betalen of niet, ga dan niet zitten dubben bij de aanbieder of je wel zoveel geld voor een gitaar over hebt.

snaarplukker
27 januari 2014, 21:47
http://mos.musicradar.com/images/Blogs/Tom/iphone-enlightenment/stairway-denied-460-100-460-70.jpg
Tja, USA. Daar kunnen de auteursrechten heel ver gaan.;)

SnoopWinckel
28 januari 2014, 09:06
Nou verzuurde instelling, ik laat zelfs helemaal niemand op mijn muziekkamer (ik ben er zuinig op en er ligt van alles).
Meestal zet ik e.a. klaar zodat men kan testen en krijgen ze er een bakkie koffie bij.
Ga ik zelf een beetje op afstand zitten zodat men zich niet bekeken of gedwongen voelt, maar alleen laten !!!! NO WAY !!!!

Noem het verzuurd, ik noem het verstandig.
Wat barno er niet bij zegt is dat je gezelschap krijgt van twee uit de kluiten gewassen honden die de boel bewaken :D ;)

Dutch66
29 januari 2014, 12:33
Jeetje, wat speel je, waar kijk je naar, maar dus ook hoe gedraag je je...(!?),

Kopen of verkopen is voor mij gewoon een puur "zakelijke" transactie, hoe beter ik er van word,
hoe beter het is... Prima hoor zo'n "mede-gitarist" houding, maar het moet geen centjes kosten.

Bij aankoop valt iets bij mij per definitie "in de praktijk toch altijd wat tegen", en echt het maakt niet
uit wat je verzint, de toon is gezet en de verkoper weet dat hij een simpele "overdracht" wel op z'n
buik kan schrijven..

Bovendien blijkt in de praktijk maar als te vaak dat wat de verkoper vooraf (telefonisch) als absolute
bodemprijs aangeeft, nog best rekbaar is als ik eenmaal bij 'm op de bank zit.
Vaak gaat het ook om MP aanbiedingen en dan kun je dus ook prima checken hoe lang hij al met iets leurt
en wat er zoals geboden werd in die periode.. Ook merk ik dat sommige verkopers nogal "gespannen"
worden van een mogelijke koper over de vloer..., helemaal goed, wedden dat ik er een paar tientjes
van af klets...

Natuurlijk werkt het niet altijd zo, en loop ik wel is tegen iemand aan die duidelijk door de wol geverfd is;
"nou dan had je jezelf de reis wel kunnen besparen", maar das ook prima, dan betaal ik de overeengekomen
prijs en weet tenminste zeker dat deze deal voor minder echt niet ging lukken.

Michael AE
29 januari 2014, 12:41
Getverdemme, wat een nare mentaliteit, zeg. Heb wel eens zo'n type als jij over de vloer gehad en meteen de deur gewezen. Betaal gewoon wat er is afgesproken! Centjes eraf lullen doe je maar op de markt of in een winkel. Je kan toch meestal via de mail al een bod doen? Als je geen geld hebt, moet je niet reageren op een advertentie.

peter_heijnen
29 januari 2014, 12:45
Mee eens!

Ik had laatst een vlaming voor een gibson maar hij wilde op voorhand al minimaal 150 euro eraflullen anders stapte hij niet in de auto. Nou dan niet was mijn antwoord.

Kim Wilson
29 januari 2014, 13:14
Getverdemme, wat een nare mentaliteit, zeg. Heb wel eens zo'n type als jij over de vloer gehad en meteen de deur gewezen. Betaal gewoon wat er is afgesproken! Centjes eraf lullen doe je maar op de markt of in een winkel. Je kan toch meestal via de mail al een bod doen? Als je geen geld hebt, moet je niet reageren op een advertentie.
Mee eens! Als je een prijs overeen bent gekomen via email, heb je zelfs een schriftelijke overeenkomst. Knappe kerel die er dan nog wat af probeert te lullen. Ik ben meestal blij als ik iets tegen de afgesproken prijs kan verkopen, dus de deur wijzen zal ik niet gauw doen, maar wat voor toon je ook zet, overeenkomst is overeenkomst.

Bah, dat je er ook nog zo openlijk voor uit durft te komen. Paardelul...

Pepe
29 januari 2014, 13:51
Onderhandelen doe ik niet, als de gitaar goed is dan reken je af en weg ben je. Ik vind het van de andere kant niet erg als een koper probeert te onderhandelen, vrij land, maar hoe ik daarop reageer heeft met die koper te maken. Als iemand van ver door weer en wind met trams, bussen en treinen is gekomen, een spaarpot heeft moet stukslaan of ronduit sympathiek is dan heeft de bodemprijs nog wel wat speling. Maar professioneel gaan eikelen over tientjes hoort daar niet bij.

arjanb01
29 januari 2014, 14:23
Volgens mij ging het topic over wat speel je als je een gitaar gaat testen, niet of je onderhandelt of niet.
Dat gezegd hebbende, onderhandelen hoort bij zakendoen, of het nou tientjes zijn of niet. Als ik mijn spullen verkoop ga ik mijn vraagprijs hoog inzetten en probeer het verschil tussen wat geboden wordt en wat mijn vraagprijs is zoveel mogelijk te middelen. Kom ik altijd uit, nooit problemen mee gehad.

Over het testen van gitaren, ik speel gewoon wat pentatonische laddertjes in A of E, geen heel nummer ofzo. En verder test ik hoe de gitaar clean, medium gain en high gain klinkt in de hogere en lagere registers.
Ook gevoel speelt mee, ligt de hals lekker in de hand of niet, is het gewicht goed als je staand moet spelen, want als je een gig hebt sta je toch minimaal 2 uur op het podium, weliswaar met pauzes ertussendoor maar toch....

Tupelo
29 januari 2014, 15:03
'T is weird, ik doe gypsy, arabisch, en 't gewone mineur, majeur geneuzel, allemaal geen probleem, maar zodra ik pentatonisch probeer te spelen klinkt het als Chineesje-Pinge-Pange-Pong; tegenwoordig probeer ik het niet eens meer te vermijden, so be it; verwacht je een blues solo, krijg je iets meditatiefs en ZEN voor bij de groene thee.

arjanb01
29 januari 2014, 15:37
'T is weird, ik doe gypsy, arabisch, en 't gewone mineur, majeur geneuzel, allemaal geen probleem, maar zodra ik pentatonisch probeer te spelen klinkt het als Chineesje-Pinge-Pange-Pong; tegenwoordig probeer ik het niet eens meer te vermijden, so be it; verwacht je een blues solo, krijg je iets meditatiefs en ZEN voor bij de groene thee.

Voordeel is als jij pentatonisch gaat spelen zelfs de verkoper gillend en met piepende bandjes de zaak verlaat zodat jij die gitaar gratis kan meenemen. Hele originele manier van proletarisch winkelen -:)

Tupelo
29 januari 2014, 15:38
Tempting, mijn luthier vroeg me vandaag nog of ik de Fullerton eens uit wil komen proberen.

arjanb01
29 januari 2014, 16:04
Tempting, mijn luthier vroeg me vandaag nog of ik de Fullerton eens uit wil komen proberen.

Lucky bastard. Jij speelt gewoon beroerd genoeg om voor een endorsement in aanmerking te komen, held !

Tupelo
29 januari 2014, 16:39
Ghehe, zou ik aan een sig doen, dan zou deze me niet misstaan nee.

7ender
29 januari 2014, 16:51
Speel wat je normaal ook speelt! Je kan wel ineens fabelachtige melodieën gaan spelen, maar als je die normaal ook niet speelt zal je niet zo snel horen of de gitaar nou goed is of niet. Als je speelt wat je op je eigen gitaar ook speelt heb je vergelijkingsmateriaal. En dan moet je beslissen:

Klinkt 'ie beter of niet?

Dingen waar je extra op kan letten zijn natuurlijk de looks, de sustain, de bespeelbaarheid(Heul belangrijk, al zeg ik het zelf) en de afwerking..

En je vooral niks aantrekken van die ene afgestuurde conservatorium student die de ene geniale lick na de andere speelt, gewoon je ding doen!

Die agestudeerde conservatorium hote-me-toot snapt ook wel dat hobby-isten hun beperkingen hebben .

Een professionele auto-monteur gaat je ook niet staan uitlachen als je zelf je remblokjes voor de deur vervangt.
( als dat een normaal persoon is heeft ie daar eerder respect voor )

Dutch66
29 januari 2014, 23:50
Mee eens! Als je een prijs overeen bent gekomen via email, heb je zelfs een schriftelijke overeenkomst. Knappe kerel die er dan nog wat af probeert te lullen. Ik ben meestal blij als ik iets tegen de afgesproken prijs kan verkopen, dus de deur wijzen zal ik niet gauw doen, maar wat voor toon je ook zet, overeenkomst is overeenkomst.

Bah, dat je er ook nog zo openlijk voor uit durft te komen. Paardelul...


Kom kom nou toch, beetje flauw hoor, ook meteen weer dat paardelul er achteraan....

Ik ga alleen op pad als ik het eens ben met de prijs, mijn doel is immers de gitaar of wat dan ook gewoon over te nemen. Het staat mij volledig vrij om te kijken of er wellicht nog iets aan de pijs te doen is, en het staat jouw natuurlijk volledig vrij om gewoon te zeggen "sorry voor minder gaat de gitaar niet weg" klaar...

Als er geen gebreken aan de gitaar zijn, neem ik deze dan ook gewoon van je over voor de overeengekomen prijs...

@Michael AE, "centjes er af lullen" doe ik inderdaad op de markt, Marktplaats.nl noemen we dat ook wel...


Ik had laatst een vlaming voor een gibson maar hij wilde op voorhand al minimaal 150 euro eraflullen anders stapte hij niet in de auto. Nou dan niet was mijn antwoord.

Wees blij dat hij "op voorhand" kijkt of er wellicht wat aan de prijs te doen is...., ik snap echt niet wat daar nu mis aan is

Dutch66
29 januari 2014, 23:56
Volgens mij ging het topic over wat speel je als je een gitaar gaat testen, niet of je onderhandelt of niet.
Dat gezegd hebbende, onderhandelen hoort bij zakendoen, of het nou tientjes zijn of niet. Als ik mijn spullen verkoop ga ik mijn vraagprijs hoog inzetten en probeer het verschil tussen wat geboden wordt en wat mijn vraagprijs is zoveel mogelijk te middelen. Kom ik altijd uit, nooit problemen mee gehad.



Precies, deze zag ik even over het hoofd, maar dit is inderdaad zoals het in de praktijk ook bij mij gaat..

Harald
30 januari 2014, 21:27
@Frekie, ik mis helemaal het spelen in je lijst. Een gitaar moet je liggen, en soms zit dan in kleine dingen. Ooit eens op de Martin van Harry Sacksioni gespeeld. Niets voor mij. Klinkt mooi, maar de gitaar had een heel uitgesproken V hals. Daar kon ik niet echt aan wennen. Ik wil juist weten of ik een klik heb met een gitaar. Ben dus eerder benieuwd wat dat ding in mij uitlokt. Live speel ik op mijn Blade, en een Epi Sheraton. Op die gitaren speel ik anders, simpelweg door de hals, en klank. Dat stuk mis je helemaal door alleen naar de technische kant te kijken. Ik wil juist weten of ik dat ding na een uur nog steeds niet wil weg zetten.

Wat ik erop speel hangt dus sterk van het instrument af, en mijn stemming.

En nogo area's in mijn spel heb ik niet. Krijg zowat zin om te kijken of het mogelijk is Stairway to heaven, Smoke on the water en Sweet Child in time tegelijk te spelen, gewoon om te jennen ;)

guitarkid
30 januari 2014, 21:51
.

En nogo area's in mijn spel heb ik niet. Krijg zowat zin om te kijken of het mogelijk is Stairway to heaven, Smoke on the water en Sweet Child in time tegelijk te spelen, gewoon om te jennen ;)

Ja, maar jij kunt dat ook en dan wordt het weer leuk!!! :)

Koni05
30 januari 2014, 22:01
Die agestudeerde conservatorium hote-me-toot snapt ook wel dat hobby-isten hun beperkingen hebben .

Een professionele auto-monteur gaat je ook niet staan uitlachen als je zelf je remblokjes voor de deur vervangt.
( als dat een normaal persoon is heeft ie daar eerder respect voor )


Ik zeg ook niet dat ze er geen respect voor hebben. Maar ik voelde mij 8/9 toen ik begon met spelen en wat jonger was aardig lullig als ik met m'n deuntjes op de proppen kwam zetten terwijl een goeie gitarist naast mij aan het spelen was, terwijl je je daar niks van moet aantrekken, juist om de reden die jij noemt: We moeten allemaal ergens beginnen.

En toch moet dat besef eerst doordringen, en mijn ervaring is dat dat wat tijd nodig heeft voor je zekerder bent over je spel.

Erik de Perik
28 augustus 2017, 06:36
Zo test Stephan Laplante een gitaar.


https://www.youtube.com/watch?v=ocfeYW1K-Vo

joke
28 augustus 2017, 07:42
je gaat een gitaar in de winkel toch niet open schroeven?

joke
28 augustus 2017, 07:45
ik pak in ieder geval het eerste akkoord van het schone werkje up around the bend van ccr das een losse d snaar en dan in het 10e vak een opgeschoven dm7 dus eigenlijk een d akkoord met lose d snaar en als dat niet zuiver is hoor je dat meteen

losse d snaar / akkoord is ;
noot fis , noot a , noot d

Brad
28 augustus 2017, 08:21
je gaat een gitaar in de winkel toch niet open schroeven?

Ach waarom niet, kun je even checken of de boel niet met plakband is vastgezet. Als ik in de winkel een gitaar test dan speel ik meestal Breathe van Pink Floyd en als voor solo werk improviseer ik wat of speel de solo van Bohemian Rhapsody.

turboblues
28 augustus 2017, 13:58
Ik test een gitaar altijd eerst unplugged. Ik ben tegenwoordig heel "picky" wat gitaren betreft.
Ik speel geen nummers, enkel losse noten en bendings over het hele fretboard. ik luister naar het volumeverschil tussen losse snaren onderling en dan verschil losse snaar/gefrette noten. Als je een gitaar door een versterker bespeelt hoor je niet of de noten volledig doorklinken of dat de snaar ergens een fret raakt.

turboblues
28 augustus 2017, 14:08
ik pak in ieder geval het eerste akkoord van het schone werkje up around the bend van ccr das een losse d snaar en dan in het 10e vak een opgeschoven dm7 dus eigenlijk een d akkoord met lose d snaar en als dat niet zuiver is hoor je dat meteen

losse d snaar / akkoord is ;
noot fis , noot a , noot d

Je bedoelt dat je dan hoort of de intonatie goed of slecht is?
Daar zou ik een gitaar niet echt op beoordelen, intonatie is snel geregeld (als het een vaste brug is tenminste..)
Frets levelen daarentegen..of een nieuwe nut plaatsen/cutten..
...Maar eigenlijk heb je wel een punt als het een nieuwe gitaar is, dan moet de gitaar van de fabriek uit al goed geintoneerd zijn (als de gitaar geen 4 jaar in de winkel hangt en bespeeld is door alleman..)

Pepe
28 augustus 2017, 14:42
geen intros van led zeppelin, guns n roses of deep purple



May I add: Little Wing.
Je schijnt geen ander nummer te kunnen spelen op een cleane strat.
Tot een aantal jaren terug hoorde je veel Nothing else matters maar Metallica is out, Hendrix weer in.
Als een elektrische gitarist op een akoestische iets speelt is het Blackbird.

Ik heb mijn eigen default guitarstore riffs en daar moet je hard voor werken!

Tabula Rasa
28 augustus 2017, 15:34
May I add: Little Wing.
Je schijnt geen ander nummer te kunnen spelen op een cleane strat.
Tot een aantal jaren terug hoorde je veel Nothing else matters maar Metallica is out, Hendrix weer in.
Als een elektrische gitarist op een akoestische iets speelt is het Blackbird.

Ik heb mijn eigen default guitarstore riffs en daar moet je hard voor werken!Ja, altijd little Wing en meestal ook wat Riviera Paradise of Lenny. Afgezaagd, maar je krijgt wel een goed beeld van een gitaar.

gepost met Tapatrut.

arnoldtims
28 augustus 2017, 16:37
Ik moet toegeven dat ik me altijd een beetje schaam om in een winkel te spelen, heb altijd het idee dat ik omringt ben door mensen die mij allemaal naar huis spelen.
Maar langzamerhand naarmate ik ouder word, krijg daar steeds meer schijt aan.
Ik speel ook geen nummer maar wat riffs en probeer gewoon de hele hals uit. Zal je zien dat in de praktijk het reuze meevalt, dat anderen je beoordelen en anders is dat maar zo.
Net een ervaring gehad met testen in een winkel. zit ik daar toch nog wel wat gereserveerd te spelen, komt er iemand op mij af staat te luisteren en zegt later, ik wou dat ik zo spelen kon. ( ik nog verbaast omdat ik diep van binnen er nog van overtuigd ben dat iedereen beter is)

Tupelo
28 augustus 2017, 18:13
Tegenwoordig meer bezig met het ding te betasten, allerlei manieren te plukken, en verschillende technieken erop te proberen, random, dan met iets spelen. Je wilt er een beetje mee stoeien toch, zoveel mogelijk een indruk krijgen in de tijd die je hebt ? Schiet het op dan als je liedjes begint te spelen ? :dontgeti:

D3nnis
28 augustus 2017, 19:06
Als een elektrische gitarist op een akoestische iets speelt is het Blackbird.


Hahaha, als iemand mij een akoestische staalsnaar in handen stopt dan wordt het óf Hole Hearted van extreme, óf kedeng kedeng van guus meeuwis :D

En nylonsnarig wordt het Asturias, omdat dat het enige klassieke is dat ik uit mijn hoofd kan.

Plant
28 augustus 2017, 19:20
Tegenwoordig meer bezig met het ding te betasten, allerlei manieren te plukken, en verschillende technieken erop te proberen, random, dan met iets spelen. Je wilt er een beetje mee stoeien toch, zoveel mogelijk een indruk krijgen in de tijd die je hebt ? Schiet het op dan als je liedjes begint te spelen ? :dontgeti:

Precies. Als je een voertuig meekrijgt voor een proefrit ga je ook niet gewoon rijden ;)

pasqual
28 augustus 2017, 20:10
https://www.youtube.com/watch?v=RD1KqbDdmuE

Fusion
28 augustus 2017, 21:25
Wat ik speel? Paar open akkoorden, paar barres, paar moeilijkere grepen, alle posities op alle snaren, afgedekt en open, halve en hele noten opdrukken hier en daar, een paar snelle legato kicks, en een laar snelle alternate picking licks. Als er allemaal goed is, is ie goed genoeg voor mij.

ateng
2 september 2017, 10:11
Jemig gewoon wat er in je opkomt. Afhankelijk van waar ik op speel pas ik wel mn spel aan... op een strat speel ik meestal van die John Mayer/SRV dingen want zo'n strat moet niet alleen lekker spelen maar ook als een strat klinken.

Jeroenvanhulsteijn
3 september 2017, 19:38
Take5, Deeper Underground, wat open akkoorden, verder wat plukken en rammelen en voelen of het ding wat resoneert, luisteren of er vreemde rammeltjes in zitten. Het is inderdaad wat sommigen zeggen meer wat rammelen, voelen en kijken dan dat er echt liedjes uit komen.

almarvk
6 september 2017, 10:39
De laatste keer dat ik een gitaar kocht moest het met een smoesje, dus deed ik alsof ik niet zo goed gitaar kon spelen. Volgens m'n vrienden doe ik dat al jaren... :(

obiwanjacobi
6 september 2017, 10:44
A pentatonic... :seriousf:

Maar eens, het gaat om jou en niet om wat een ander van je spel denkt. Gebruik je tijd goed.
Zelf heb ik meer terughoudendheid omdat ik de andere mensen niet tot last wil zijn. Liefst zou ik de amp open zetten en gaan...

Onkelpazuzu
6 september 2017, 17:04
Ik denk dat het juist afhangt van hoe goed de gitaar bevalt: als de gitaar goed voelt en klinkt, ga je vanzelf andere (leukere?) dingen spelen omdat je lekker aan het spelen bent en 'vergeet' dat je een gitaar aan het uitproberen bent. Zelf begin ik altijd op dezelfde manier als wanneer ik thuis een beetje zit te improviseren: paar akkoorden en dan zien we wel weer. In ieder geval wel wat open akkoorden en barré-akkoorden, zeker ook hoger op de hals. Nu koop ik trouwens niet zo heel vaak gitaren, dus 'altijd' is misschien wat overdreven. :-)