PDA

View Full Version : gretsch 5420 secured bridge vs volledig losse brug -wat verkies jij ?



denis.hermans
22 januari 2014, 13:36
Beste forumleden,

Ik heb een flinke gas aanval voor een gretsch 5420 electromatic na enkel topics hierover in dit forum en na enkele keren hierop gespeeld te hebben in de winkel. Ik overweeg nu om zo'n gretsch te kopen mede gelet op het verrassende allround karakter van deze gitaar (ook fingerpicken, zelfs open akkoorden strummen klinkt hierop super !)

Nu blijkt dat de laatste modellen (sommige of allen ?) een zogenaamde "secured" bridge hebben : ipv een volledig losse brug zijn er op de houten "voet" van de brug pinnetjes aangebracht die de brug in de body vastprikken zodat deze niet kan verschuiven. Daarnaast zijn in diverse winkels nog gitaren met de volledige losse brug verkrijgbaar.

Wat zouden jullie verkiezen : zo'n secured bridge of een losse brug en waarom ?

Ik heb hier de enkele bedenkingen op een rijtje gezet :

voordeel gepinde brug :
- brug verschuift niet
- op het model met de losse brug sluit de brug kennelijk niet altijd perfect aan op de body (blijkt uit dit forum en heb ik zelf al opgemerkt; (-) hier was de aansluiting echt perfect : geen speld tussen te krijgen

-nadeel gepinde brug :
- brengt dit geen moeilijkheden met zich mee als je de tune-o-matic brug vb ooit wil vervangen door een roller of compton brug ? Je moet die brug dan immers "intoneren" door met de brugvoet te schuiven...
Anderzijds : je zal misschien niet zoveel moeten verschuiven zodat de reeds bestaande gaten in de body toch bedekt blijven dus dit is misschien geen echt nadeel...

Graag jullie opmerkingen...

Eko
22 januari 2014, 14:30
Ik heb een gepinde brug op m`n Setzer Signature en heb Electromatics zonder. Beide spelen zonder problemen. Met intoneren van beiden ook nog nooit problemen gehad. Ook op m`n DeArmonds zitten vaste zonder problemen.
Eerlijk is braaf , de Setzer wordt het meest gebruikt en krijgt , door mijn speelstijl , enorm op z`n sodemieter. Als die los zou zitten zou die , denk ik , wel kunnen gaan schuiven.
desnoods kun je de pinnen er uit halen en vervangen door tape zoals veel guitartechs doen.

denis.hermans
22 januari 2014, 15:31
Bedankt voor je bericht : als ik het goed begrijp kan ik de gepinde brug dus enkel als een voordeel beschouwen.

stijnkenens
22 januari 2014, 15:53
Ik denk niet dat je gepind of los kan vergelijken met perfect aansluitend.
Dat hangt er gewoon vanaf wie het doet, en met hoeveel aandacht het gebeurd.

Een losse brug kan je nog (laten) bijschuren zodat die perfect past.

Ik heb trouwens alle Gretsches en Guilds van een bekende Antwerpse gunslinger vastgeschroefd.
Let wel dat je het pas doet als de gitaar perfect geïntoneerd is, anders heb je problemen.



s.

Eko
22 januari 2014, 15:54
Het is gedaan om het verschuiven , tijdens het bigsby gebruik , tegen te gaan.
Om redenen die jezelf aangaf vinden sommige guitartechs het prettiger nog wat meer speling te hebben. Er staat op Youtube een filmpje over de guitartech van Brain Setzer. type rig rundown Brian Setzer en je vind hem. De man is zo enthousiast als een bos stro , maar daar moet je maar door heen kijken. Hij legt uit waarom hij liever met tape werkt.

B-stone
22 januari 2014, 20:01
Ik denk niet dat je gepind of los kan vergelijken met perfect aansluitend.
Dat hangt er gewoon vanaf wie het doet, en met hoeveel aandacht het gebeurd.

Een losse brug kan je nog (laten) bijschuren zodat die perfect past.

Ik heb trouwens alle Gretsches en Guilds van een bekende Antwerpse gunslinger vastgeschroefd.
Let wel dat je het pas doet als de gitaar perfect geïntoneerd is, anders heb je problemen.



s.

Mijn belgisch gretsch idooool!!!!! :D

Ik zou ook voor pinned gaan. Heb de brug op mijn gretsch gewoon geplakt met dubbelzijdige tape, werkt ook.

vulvasonic
23 januari 2014, 01:58
Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar iets in mij zegt me dat ik die brug meteen zou laten vastzetten. Het idee dat de brug niet kan verschuiven (hoe onwaarschijnlijk ook) vind ik gewoon wel zo prettig. :)

Mitch
23 januari 2014, 10:04
Plakken, pinnen, allemaal goed, maar vooral strak aan laten sluiten zoals al is gezegd.

FruscianteFan
23 januari 2014, 11:24
Na flink wat stemmingsproblemen, en nadat hij zelfs een keer flink verschoven was na hard rammen, heb ik de boel gewoon met potlood gemarkeerd. Af en toe controleren of-ie nog goed ligt, niks aan de hand. En ik misbruik de gitaar flink.

denis.hermans
23 januari 2014, 11:54
Ik heb op zich (maar zonder enige ervaring) ook een voorkeur voor een op-de-andere manier vastgezette brug (denk ik dus)

Ik vraag me enkel af :1) koop ik een "los model" en ga ik zelf "prutsen (tape) " of laat ik dit doen
2) of koop ik een al op voorhand vastgezet model . Bij deze laatste optie heb ik dan weer misschien problemen als ik de tune o matic zou vervangen ( wat nogal vaak gebeurt blijkt uit diverse forums...)
Ik moet dan misschien wat gaan herpositioneren en ik zit dan met gaten in mijn gitaar die mogelijk wel bloot komen te liggen :(

FruscianteFan
23 januari 2014, 12:24
Als je de versie met Bigsby neemt, heeft de losse brug (weet niet hoe dat met de vastgepinde zit) het voordeel dat-ie 'meedeint' met de snaren. Zeker bij subtiele vibrato is dat erg nuttig. De brug geeft dan mee, en de boel blijft dan gewoon lekker gestemd. Dat lijkt mij een voordeel tov de TOM.

Rutger
23 januari 2014, 12:40
Als de brug perfect past op de body zul je geen last van verschuiven hebben. De vorige electromatics hadden nog weleens last van schuiven omdat dat niet het geval was (zoals de mijne) en dan krijg je stem- en intonatieproblemen. Een uurtje schuren (kun je zelf) en je hebt een perfect aansluitende brug en je problemen zijn opgelost, geen tape nodig ook. Oh, en je sound gaat er ook op vooruit.

barno
23 januari 2014, 12:54
ik bouw regelmatig (flattop) gitaren met een losse brug (benen kam in rosewood voet). Die zet ik niet vast omdat je verder geen enkele mogelijkheid hebt om te intoneren dan ze te verschuiven (verschillende snaardiktes bv). Bij een TOM brug erop zou ik ze zeker vastzetten

Pepe
23 januari 2014, 13:14
Op de ene gitaar kan een losse brug nog wel eens gaan schuiven, op de andere niet. Ik zou het even aanzien want misschien is een losse brug geen probleem.
Een druppeltje lijm lost al een hoop op, evenals wat is gezegd dubbelzijdig tape hoewel je bezwaren kan hebben om het direct contact tussen brug en bovenblad te onderbreken.
Op mijn 225 is de hoek van hals en topkam vrij klein en dat schuift snel. Een druppeltje lijm ging mij te ver op een oude gitaar en daar heb ik, zoals Frusciante, een markering gemaakt. Dat maakt hem evenwel niet stabiel en dat is gelijk de reden waarom ik hem live nog nauwelijks gebruik.

denis.hermans
23 januari 2014, 13:42
@ frusciantefan : vastgezette brug deint bij bigsby gebruik ook nog mee ttz bovenkant "kantelt" nog mee !

Ik moet zeggen dat de gitaar met de vastgezette brug nu wel het exemplaar is dat voor mij het vlotste speelt. De stemvastheid van dit exemplaar lijkt ook zeer goed zelfs bij stevig bigsby gebruik.

Intonatie is ook perfect ( getest met flageolet op 12e positie en tuner)

B-stone
23 januari 2014, 15:34
Ligt er ook aan hoe je speelt. Ik sla vrij hard aan. Waardoor ik ook wel eens had dat mijn brug verschoof. Daarom heb ik hem nu vast getaped, pinnen kun je sws altijd laterna nog (laten) doen.

FruscianteFan
23 januari 2014, 18:42
Ligt er ook aan hoe je speelt. Ik sla vrij hard aan. Waardoor ik ook wel eens had dat mijn brug verschoof. Daarom heb ik hem nu vast getaped, pinnen kun je sws altijd laterna nog (laten) doen.
Ik ram echt als een malle en ik trek de bigsby zowat van de gitaar af - als het werkt, werkt het ;)

ik wil niet zeggen dat een losse brug heilig is hoor, maar inmiddels kan ik er prima mee omgaan

B-stone
23 januari 2014, 21:06
Ik ram echt als een malle en ik trek de bigsby zowat van de gitaar af - als het werkt, werkt het ;)

ik wil niet zeggen dat een losse brug heilig is hoor, maar inmiddels kan ik er prima mee omgaan

Ik niet, ofja ik durfde het risico niet aan. Vandaar dat ik uiteindelijk toch maar ben gaan plakken.

denis.hermans
24 januari 2014, 08:42
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben inmiddels te weten gekomen dat de "secured" brug van de nieuwere reeks 5420 vastgemaakt is via de schroeven die de tom brug op de houten basis van de brug vastzetten. Kennelijk zitten er aan de uiteinden van die schroeven dus pins die in de body gaan.
Je kan de pins dus niet apart verwijderen wil je de brug "loszetten".

Het lijkt me dan het handigste om een tweede houten basis bij de hand te hebben en die te gebruiken als je bij dit model een niet intoneerbare Compton OF TRUARC brug wil plaatsen ipv de tom brug (gesteld dat je moet herplaatsen om de intonatie correct te houden).
Hoeveel zou dit kosten (zo'n houten basis laten maken)?

Hoeveel kost het om een losse brug te laten pinnen ?

Bijkomende (noob) vraag : uit forums blijkt dat op sommige electromatics de bigsby niet correct geplaatst werd ("misaligned"). Ik wil vermijden dat ik zo' n model koop. Is dit niet makkelijker te controleren indien de brug vastgezet is : je ziet dan immers de snaar beter scheeftrekken. Een losse brug gaat dan misschien een beetje langs alle kanten bewegen zodat je dit minder makkelijk ziet Of sla ik de bal mis en zie je dit even goed bij een losse brug.

Denis

stijnkenens
24 januari 2014, 09:42
Je kan die schroefjes gewoon een mm omhoog draaien, en dan heb je gen last van die pinnetjes.
Zoiets laten maken is veel te duur, er bestaan standaard setjes en met tom brug op houten basis, dan is het enkel de voetjes aanpassen aan de curve van de top.

Over die misaligned bigsby:
bekijk de gitaar frontaal vanop een afstand dan zie je dat direct.


Ik heb hier een oude gresche electromatic corvette gehad uit de jaren 50, heb er 3 weken met mijn neus bovenop gezeten, pas toen ik de restauratie op een afstand ging bekijken, zag ik dat de gitaar veel trekjes van Dali had :D


s.

denis.hermans
24 januari 2014, 14:18
Ik ben vanmiddag terug naar de Muziek en Visie geweest en......ben nu de trotse bezitter van een Aspen Green 5420 Gretsch Electromatic !!!!:mmmm::rockon::cooler: (met secured bridge)

Bedankt voor al jullie meningen.
Zeker bedankt aan Stijn voor zijn suggestie over de "brugsetjes"!.

Mitch
24 januari 2014, 22:23
Vreselijk coole bak, van harte!

denis.hermans
24 januari 2014, 23:45
Ja het is echt een supergitaar en zooo mooi!!! Bedankt voor je reactie Mitch.