PDA

View Full Version : Brom bij gebruik AC/DC adapter



D3nnis
22 januari 2014, 12:35
Er is al best veel over geschreven op dit forum, maar heb nu toch iets waar ik ondanks die info nog niet helemaal uit kom.

De situatie:
Gitaar -->Lehle 3@1 --> 19" fx unit (output 1 van Lehle, output 2 gaat naar pedaltuner) -->amp

Ik heb -omdat het mooie compacte dingen zijn- een Visualsound 1-spot gekocht om de Lehle te voeden. Ik daisy chain niks, de 1-spot is alleen voor de Lehle.
Sluit ik dit op deze manier aan, dan krijg ik een heerlijke 50Hz brom te horen.

Ik had nog een zware/lompe gestabiliseerde AC/DC adapter liggen, dus die eens aangesloten, en de brom is weg.

Voorlopige conclusie was dus dat de 1-spot niet goed is, of in ieder geval niet geschikt voor de Lehle.

Als ik nu de situatie verander:
Gitaar -->Lehle -->amp, dan krijg ik geen brom bij gebruik van de 1-spot.

Wordt er een soort aardlus gecreeerd tussen de 3@1 en de 19" unit?
Mijn veronderstelling was dat dat niet kon op het moment dat ik een losse voeding gebruik voor de 3@1?
Ik weet zeker dat het geen aardlus is tussen 19" unit en amp, aangezien alle connecties tussen 19" en amp zijn voorzien van een iso trafo.
Is hier toch gewoon sprake van een wispelturige adapter, en/of kan ik nog andere dingen testen?

Plant
22 januari 2014, 13:50
Er is al best veel over geschreven op dit forum, maar heb nu toch iets waar ik ondanks die info nog niet helemaal uit kom.

De situatie:
Gitaar -->Lehle 3@1 --> 19" fx unit (output 1 van Lehle, output 2 gaat naar pedaltuner) -->amp

Ik heb -omdat het mooie compacte dingen zijn- een Visualsound 1-spot gekocht om de Lehle te voeden. Ik daisy chain niks, de 1-spot is alleen voor de Lehle.
Sluit ik dit op deze manier aan, dan krijg ik een heerlijke 50Hz brom te horen.

Ik had nog een zware/lompe gestabiliseerde AC/DC adapter liggen, dus die eens aangesloten, en de brom is weg.

Voorlopige conclusie was dus dat de 1-spot niet goed is, of in ieder geval niet geschikt voor de Lehle.

In principe moet die 1-spot voldoen. De Lehle moet volgens de specs werken tussen 8-20V DC en trekt maximaal 97mA. Die 1-spot levert 9V en 1700mA. Polariteit klopt ook.
Wat mij verbaast is dat je een 50Hz brom krijgt. Die 1-spot is switched mode, er zit geen standaard 230V trafo in of direkte koppeling met het lichtnet. Als je al voedingsrimpel hebt is die van een hele hoge frequentie. Als jij 50Hz brom hoort komt die ergens anders vandaan.


Als ik nu de situatie verander:
Gitaar -->Lehle -->amp, dan krijg ik geen brom bij gebruik van de 1-spot.

Wordt er een soort aardlus gecreeerd tussen de 3@1 en de 19" unit?
Mijn veronderstelling was dat dat niet kon op het moment dat ik een losse voeding gebruik voor de 3@1?
Ik weet zeker dat het geen aardlus is tussen 19" unit en amp, aangezien alle connecties tussen 19" en amp zijn voorzien van een iso trafo.
Is hier toch gewoon sprake van een wispelturige adapter, en/of kan ik nog andere dingen testen?

Die lompe adapter, heeft die een plug met randaarde? Als dat zo is en de brom is dan weg heb je eerder ergens aarding te weinig dan dubbel zou ik zeggen. Heb je die 19" FX op 'groundlift' (als ie erop zit) staan? Of heeft ie überhaupt wel aarde? Niet naar het IEC snoer kijken maar naar de inlet achterop het apparaat.

peter_heijnen
22 januari 2014, 14:13
De 1spot is prima maar niet voor alle situaties waaronder dus ook nu de jouwe, het blijft met de 1spot uitproberen en hopen op de goede afloop. Ik heb nooit problemen gehad met een 1spot tot ik in een produktie kwam waarbij de elektrische teringzooi onder het podium voor een 50hz brom in mijn pedalboard zorgde. Voor de duidelijkheid: mijn pedalboard gaf nooit problemen en ondanks dat er tussentijdsniets aan veranderd was gaf ie op dat podium (theater, dus je zou denken goed ontworpen) opeens wel problemen. We hebben van alles geprobeerd maar niets hielp tot ik de 1spot verving door een t-rex fueltank junior. Sindsdien nooit meer problemen.

D3nnis
22 januari 2014, 22:15
Als jij 50Hz brom hoort komt die ergens anders vandaan.

Het is echt een 50Hz brom, niet een veel hogere brom/hiss/ruis.



Die lompe adapter, heeft die een plug met randaarde? Als dat zo is en de brom is dan weg heb je eerder ergens aarding te weinig dan dubbel zou ik zeggen. Heb je die 19" FX op 'groundlift' (als ie erop zit) staan? Of heeft ie überhaupt wel aarde? Niet naar het IEC snoer kijken maar naar de inlet achterop het apparaat.

De lompe adapter heeft geen randaarde, dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn.
De 19" unit is gewoon geaard, en heeft geen groundlift o.i.d.
Wel een goede opmerking trouwens, want dit heeft me aan het denken gezet; waarom doet dit fenomeen zich wel voor met mijn 19" rack ertussen, en niet wanneer ik gitaar - switcher - amp doe.
Ik ben er nu achter dat het ook iets met de iso trafo's te maken heeft.

Met gitaar -->switcher -->amp, dacht ik dat ik geen brom had bij het gebruik van de 1-spot, maar dit is niet helemaal waar. De brom is een heel stuk zachter, maar is toch aanwezig.
Ik krijg echter een keiharde brom in de volgende setting (die op zich praktisch niet voorkomt, maar het is een leuk experiment):
gitaar -->switcher -->iso trafo -->amp
Gebruik ik hier ipv de 1-spot de lompe trafo weer, dan is het doodstil.


De 1spot is prima maar niet voor alle situaties waaronder dus ook nu de jouwe, het blijft met de 1spot uitproberen en hopen op de goede afloop.

Nou, inderdaad! Het is een vreemde kwestie. Ik had de trafo al heel ver van alle signaalkabels verwijderd etc. etc, maar dat maakt in dit geval helemaal niks uit.

Heb VisualSound een email gestuurd met de vraag of zij iets weten over 'compatibility' met de Lehle switcher, en heb -netjes- heel snel een mail terug gehad dat ze dan vermoeden dat ik een slechte 1-spot heb, en dat ik het beste terug kan gaan naar de winkel om hem te ruilen.
Hoop dat dat nog lukt, 't is al een paar weken geleden dat ik hem gekocht heb, maar ben er nu pas mee bezig gegaan om de switcher in mijn setup te gooien.

Toch maar terug naar de winkel, en kijken of ik hem kan ruilen. Of misschien beter om maar gelijk de Lehle adapter te kopen, zo duur is die ook niet. Een fueltank oid is ook nog een mogelijkheid, maar heb net mijn PP 2+ en PP Digital weggedaan :-), en zie het ook niet zitten om zo'n blok in mijn rack te gebruiken voor alleen 1 switcher. De 1-spot was een mooi compact en licht alternatief (dacht ik).

miyaru
22 januari 2014, 22:25
Je hebt gewoon garantie, en als je een uitdraai van je email meeneemt moet dat goed zijn. Zoniet, dan is het een bar slechte winkel........

peter_heijnen
23 januari 2014, 10:21
Heb VisualSound een email gestuurd met de vraag of zij iets weten over 'compatibility' met de Lehle switcher, en heb -netjes- heel snel een mail terug gehad dat ze dan vermoeden dat ik een slechte 1-spot heb, en dat ik het beste terug kan gaan naar de winkel om hem te ruilen.

Ik denk niet dat de 1spot kapot is want hij doet het toch prima met alleen de lehle? Probleem ontstaat pas als je áán de lehle dingen hangt en dan specifiek icm de 1spot.

Ik heb precies dat probleem gehad zoals in het geval dat ik eerder beschreef, maw bespaar je die teleurstellende rit naar de muziekzaak.

Plant
23 januari 2014, 13:11
Ik heb nooit problemen gehad met een 1spot tot ik in een produktie kwam waarbij de elektrische teringzooi onder het podium voor een 50hz brom in mijn pedalboard zorgde.

Lijkt mij toch eerder een afschermingprobleem als er vanonder het podium 50Hz kan storen op je vloerapparatuur.
Ik kan niet verklaren wat een adapter daar voor positieve of negatieve invloed op zou hebben. Maar goed, ik was er niet bij dus het zal wel :confused:

peter_heijnen
23 januari 2014, 13:43
Lijkt mij toch eerder een afschermingprobleem als er vanonder het podium 50Hz kan storen op je vloerapparatuur.
Ik kan niet verklaren wat een adapter daar voor positieve of negatieve invloed op zou hebben. Maar goed, ik was er niet bij dus het zal wel :confused:
Ja afschermen hebben we natuurlijk ook geprobeerd, maar dat was het zeker niet. Waar de 1spots oorspronkelijk oa mee op de kaart werden gezet was trouwens dat ze juist kwa in/uitstraling zo probleemloos waren. Niemand snapte er iets van, ook niet de jongens van de techniek die echt kaas hadden gegeten van elektra.

Onder het podium lag heel veel meuk van met name veel veel licht. Ja licht, dan weet je het wel. Als bepaalde lampen draaiden of aan/uit gingen dan kwam het ook uit mijn versterker. Ik kon me er eerst kwaad om maken omdat de teringzooi onder het podium voor de zaal wel lekker uit het zicht was, wat kon iemand dan dat gitaartje verder schelen.... Ik heb toen onder het mom van 'O, maakt het niet uit?' zo lang met die brom gespeeld ( moet je nagaan: grote produktie, al naar gelang de zaal 400 tot 1000 publiek, 6x/week) tot ze het zelf ook wel raar begonnen te vinden. Toen zijn we weer aan de slag gegaan en heb we uiteindelijk met een fueltank junior het probleem opgelost.

D3nnis
24 januari 2014, 21:19
Ik denk niet dat de 1spot kapot is want hij doet het toch prima met alleen de lehle? Probleem ontstaat pas als je áán de lehle dingen hangt en dan specifiek icm de 1spot.

Ik heb precies dat probleem gehad zoals in het geval dat ik eerder beschreef, maw bespaar je die teleurstellende rit naar de muziekzaak.


Ik dacht eerst ook dat het aan de combinatie zou liggen, echter met alleen de Lehle, krijg ik ook extra brom, zij het veel minder luid, dus had het in eerste instantie (kindjes-op-bed-volume) niet eens gehoord.
Veel pedalen heb ik niet (meer), maar heb het toch nog even kunnen proberen met wat ik heb.
Gitaar -->Korg DT-10 tuner --> amp. Geeft ook extra brom met de 1-spot, niet met gestabiliseerde voeding.
Gitaar --> RMC 3 wah -->amp. Geeft geen extra brom met de 1-spot, maar misschien komt dat omdat die dingen toch al ruisen en brommen van zichzelf :-D

Ik vind het maar rare materie (of eigenlijk, ik begrijp er niks van).

peter_heijnen
25 januari 2014, 11:04
Ja lastig he. Het blijft met 1spots nou eenmaal proberen tot je tegen zijn max aanloopt. Ik heb jarenlang overal gespeeld met 1spots en nooit een probleem, tot dus die ene keer.

Kun je mss een andere 1spot van iemand lenen? Dan kun je iig een conclusie meer sluiten.

D3nnis
29 januari 2014, 21:48
Heb vanuit de winkel een andere adapter te leen gehad (ook een schakelende voeding), met hetzelfde probleem als de 1-spot. Ook in de simpele versie gitaar -->switcher -->amp.

Met alle trafo-voedingen doet de Lehle het prima: "lompe AC/DC stabilizer", PP2+, en net zo'n goede resultaten met een Harley Benton Powerplant Jr.

Het lijkt er dus op dat de Lehle geen schakelende voedingen "lust".
Wel weer typisch dat hun eigen voeding (of in ieder geval die ze onder de Lehle naam verkopen) ook gewoon een schakelende is.