PDA

View Full Version : NGD: Fender Telecaster Baritone



lasagna
21 januari 2014, 22:43
http://farm8.staticflickr.com/7403/12074127796_a7209eb58e_o.jpg

Fender Blacktop Telecaster Baritone in Ghost Silver
link van fender (http://www.fender.com/series/blacktop/blacktop-telecaster-baritone-rosewood-fingerboard-ghost-silver/)

Gekocht als 'tussenoplossing' voor een BassVI, die squier vorig jaar als vintage modified gereleased heeft maar zeer slecht te verkrijgen is. Ik had er 1 maar die heb ik verpatst omdat ik een andere kleur wil :sssh:. Dan maar even een ander speeltje om zoet te blijven, maar vooral ook om uit te proberen of die VI met z'n E-E stemming echt nog op m'n verlanglijstje staat.

Eerste wat opvalt is dat dit een veel compacter apparaat is. Even zwaar of misschien zelfs lichter dan de VI. Geen neckdive, wel een bellycut. Super! Mooi afgewerkt, enkel de 5standen switch voelt wat goedkoop aan. Forse neck, wat breder en dikker dan mijn squier cabronita. Over de tuners had ik al gelezen dat deze een hogere ratio kunnen gebruiken. En inderdaad, je schiet makkelijk voorbij de juiste pitch maar finetunen is gewoon mogelijk. De brugzadels zijn van het type waar de stelschroefjes wat prikken bij palmmuting. Gelukkig zijn andere zadels makkelijk verkrijgbaar.
Ik ga denk ik wel nog andere (normale) potmeter knoppen plaatsen en de controlplate omdraaien want ik vind het geen gezicht :cool:.

In een B stemming staan de snaren mij iets te strak maar met een dikke set (13-72, ernieball) haal ik een lagere A stemming met een acceptabele snaarspanning waar bends goed te doen zijn. Elke gefrette noot klinkt warm, vol en strak, in tegenstelling tot de VI die ik vaak wat hol en metalig vond klinken. Hoewel dat deels karakter is, maar ook een snarenkwestie kan zijn.
De neckpickup is lekker beefy. Zeker de dikke snaren geven bij voldoende afwisseling met de rest van de hals best een overtuigend basgeluid, voor zover de scale dat toelaat. De brugpickup reageert lekker fel en m.i. clean nog best country-achtig. De andere pickupcombinaties zijn erg subtiel en deze klankveranderingen zorgen stapsgewijs niet voor veel afwisseling. Over het algemeen mist er wel wat definitie in het hoog, of ik ben gewoon schellere gitaren gewend. Het valt echter wel op te lossen met een beetje overdrive of amp modeling heb ik al gemerkt.

Open akkoorden blijven in de praktijk op beide instrumenten muddy. Ik vraag me af of andere elementen iets uitmaken daar het volgens mij ook te maken heeft met de aard van dit instrument.
Hoe dan ook beleef ik al veel lol aan het transponeren en i.t.t. een normale gitaar te downtunen met bijv. een whammy (in 4th>down) klinkt deze zilveren geest erg warm en organisch.

How low can you go, wat mij betreft wint de BassVI daar het. Afhankelijk van hoe laag je wilt gaan kan je met beide voldoende Westerse Spaghetti maken. Op de Baritone Tele zie ik mezelf echter geen volwaardige baslijnen spelen in bandverband, daar mis ik de overtuiging die de VI wel (net) weet te brengen. Ook mis ik een beetje de vibratohengel. Maar i.c.m. bijv. een loopstation kan je best veel kanten op en vind ik deze baritone tuning misschien zelfs geschikter dan de VI. Maar pin me er niet op vast ;).

Tips? Graag!

MyGreenLady
21 januari 2014, 23:16
Wat voor versterker gebruik je? Baritones profiteren heel erg van bas-versterkers of speakers die het laag goed doen. Over basversterkers kan ik niet veel zeggen, maar ik heb eens over iemands zelfbouw met een Eminence Swamp Thang erin gespeeld en dat klonk behoorlijk on-modderig. Door fatsoenlijk te equalizen kom je ook nog wel een heel eind trouwens.

Basloopjes kunnen wat mij betreft wel heel goed, juist omdat het niet alledaags laag is. Het bandgeluid word er wat lichter van, vind ik op zich wel een welcome bijkomstigheid.

barno
22 januari 2014, 00:31
toffe review

Op mijn bariton gestemd in B klinken open akkoorden ook niet optimaal, wat muddy idd, nog in de hand gewerkt door de P90's die ik erop heb. Nu gebruik ik die bariton ook enkel voor tik tak bas of solo's, dus geen probleem

Johannes
22 januari 2014, 00:56
Gaaf!!! Die staat ook mijn verlanglijstje :)

vulvasonic
22 januari 2014, 06:33
Koel! Een A-stemming vind ik toch nog behoorlijk wat. Logischer ook als stap tussen de bas en de gitaar. :)

Mr.Fingers
22 januari 2014, 09:44
http://www.youtube.com/watch?v=OESz83PEKaY

Niet slecht, maar geef mij de VI maar.

Tupelo
22 januari 2014, 10:11
Goede review.
Ik zou ook weleens wat baritones willen proberen.
Deze telecaster, de Squier VI en Danelectro's hebben me nieuwsgierig gemaakt.

lasagna
22 januari 2014, 13:02
Wat voor versterker gebruik je? Baritones profiteren heel erg van bas-versterkers of speakers die het laag goed doen.

Een noname 50w transistor. Maar ik speel het meeste s'avonds en dan gebruik ik m'n zoom G3 met koptelefoon. Basversterker moet ik een keer uitproberen.


Logischer ook als stap tussen de bas en de gitaar. :)

Dat ervaar ik dus eigenlijk ook. De BassVI kon ik (vanuit het perspectief van een bassist) als 'bas met 2 extra snaren' soms maar moeilijk plaatsen. Als je meer 'range' wilt zou ik dan toch eerder naar een 5 of 6-snarige bas kijken. Als (beginnend) gitarist liet ik juist weer wat low-end liggen. Zodoende vind ik deze Baritone eigenlijk een prima tegemoetkoming. Alhoewel ik nog steeds een VI wil. Die blijft ook nog steeds voldoende bestaansrecht houden naast deze Tele. Dus no worries Mr. Fingers! ;)

Overigens zit de middelste pickup best wel in de weg. Ik denk dat ik die ga laten vervallen als ik een andere standaard slagplaat kan vinden die past. Ik heb in photoshop wat verschillende Tele's van de fender website over elkaar heen gelegd en de afstand van brugzadels tot neckpocket lijkt overeen te komen. Dat zou betekenen dat de baritone hals (afgezien van een passende neckpocket) zomaar op elke telebody geschroefd kan worden?

vulvasonic
23 januari 2014, 02:04
http://www.youtube.com/watch?v=OESz83PEKaY

Niet slecht, maar geef mij de VI maar.
Zo niet, maar ik zou dit soort spul zelf vooral ook gebruiken voor het heavier werk met een flinke drel aan distortion en andere vunzigheden. Maar wie ben ik? :D