PDA

View Full Version : Lamentos do morro (samba)



delphiro
2 juli 2003, 22:48
Nog net ff voor de vakantie een vrolijk stukkie ingestudeerd. Het is van Garoto waar vast nog niet veel mensen van hebben gehoord :)

Een samba en als echte westerling vind ik het maar lastig om in het ritme te komen wat af en toe wel te horen is. Het is trouwens een duimenkraker :-D

http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/lamentos.mp3

stefan112
2 juli 2003, 23:53
HEE dit is echt vet gaaf!! dit is echt gitaar muziek, en vele malen beter dan dat gehengst op die electrische(hoewel dat soms ook wel lagguh is) het lijkt een beetje op muziek van leo brouwer. (http://members.lycos.nl/riejufreaksonline/muziek/1.mp3) das heel leuk om te spelen!!

klopt dat je de eerste 6 seconden nix hoort van het stukje van leo brouwer

Arbz
3 juli 2003, 00:35
Heel cool nummertje inderdaad!
Nog nooit van die componist gehoord, maar het klinkt ook erg modern...

Leuk om te spelen dit soort nummers :D

edit: Hee tis ouder dan ik dacht... Garoto leefde van 1915 tot 1955.

delphiro
3 juli 2003, 08:20
thx voor de reacties :D

Brouwer is wel moderner dan Garoto. Ik heb een paar suites van Brouwer en daar gaan je oren atonaal van klapperen :razz: Het nummertje dat ik speel is bewerkt door een bekende Brazeliaanse gitarist (Paulo Bellinati). Die heeft in een vrolijke bui een stuk of 25 nummers van Garoto uitgezocht en op bladmuziek gezet. Over het algemeen erg vrolijke en swingende muziek. Eigenlijk een mengeling van jazzakkoorden met een leuke bas en een melodielijn en een Brazeliaans ritme. Zeker erg leuk om te spelen!

Dat stukkie van Brouwer is onderdeel van een stuk of 15 etudes (dit is geloof ik nummer 1 of 2) Die zijn erg goed te spelen dus als een electricien zich wil bekeren tot het akoestische geloof.. speel etude 1-5 van Brouwer 8-)

zucht.. wel 5x ge-edit op spel- en zinsfouten.. voortaan eerst even uitslapen

De Teng
3 juli 2003, 09:04
Hoe krijg je die duim zo t.o.v. de rest van je vingers? Klinkt goed hoor, mooi gedaan. Heeft wel wat van 'La Belle Dame sans Regrets' van Sting. Of moet ik het beter andersom zeggen ;)

Klinkt erg lekker.

Arbz
3 juli 2003, 11:03
Dat stukkie van Brouwer is onderdeel van een stuk of 15 etudes (dit is geloof ik nummer 1 of 2) Die zijn erg goed te spelen dus als een electricien zich wil bekeren tot het akoestische geloof.. speel etude 1-5 van Brouwer 8-)


Stukje van Brouwer? Met wat fantasie lijkt het begin een beetje op het begin van Elogio de la Danza, maar kan er niets van een van de "Estudios Sencillos". (Neem aan dat die 20 etudes hier bedoeld worden?) :)

Brouwer is geniaal en zn etudes zijn makkelijk te spelen. 1 tm 5 is ideaal voor beginners (op zich alleen 3 wat lastiger om _snel_ te spelen). 6 tm 10 is ook niet echt lastig. 10 tm 20 is ietsjes lastiger ;)

Nu we het toch even over moderne muziek hebben: ken je Toru Takemitsu toevallig delphiro? Heeft ook mooie dingen voor gitaar geschreven maar ik heb helaas geen bladmuziek van hem :(

Luistertip: "Leo Brouwer por Ricardo Cobo"
of als je er aan kunt komen, de originele opnames van Brouwer zelf.

delphiro
3 juli 2003, 11:37
Hoe krijg je die duim zo t.o.v. de rest van je vingers
Geen idee... en misschien gaat het daarom wel, vooral niet bij nadenken :)


Toru Takemitsu
Ken ik niet, ga ik eens naar kijken! (heb je luistertips?)

(en ja, je hebt gelijk.. 20 etudes)

Ken jij deze?
http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git_tip.html#kazu

Die is echt virtuoos... moeilijke piano- en orkeststukken op de gitaar spelen :o

Arbz
3 juli 2003, 17:50
Yamashita heb ik wel eens wat nummertjes van geluisterd ja: indrukwekkend wat hij uit een gitaar krijgt... keerzijde is dat ik het niet super vind om naar te luisteren.

Takemitsu luistertips: Muirs woods (Wordt in the woods genoemd geloof ik) is erg mooi, All in Twilight, Folios... hij schrijft niet zo veel voor gitaar, maar tis allemaal heel bijzonder.

Weinig noten, vrij veel flageoletten, atonaal... mooi! :D

edit: Andrew York heeft ook een nummer dat Muir Woods heet, maar dat is het niet :) (misschien overbodig om te vermelden maar toch)

bert k
3 juli 2003, 19:19
Prachtig stukje latin, complimenten! Die duim is onmenselijk. Ik zat die D ff mee te spelen (zonder de accoordjes) maar het is wel erg snel. Leuke uitdaging

Negative K3 fan
3 juli 2003, 21:25
dat duimwerk is wel behoorlijk snel, al denk ik zefl dat het nog wel is bij te houden als ik een beetje dooroefen :). zelf vind ik samba niet echt mooi om te lusiteren of als muzieksoort maar het bestaat veel uit lastig grepen werk (heb zelf ook de nodige samba ervaring) wat het heel tricky maakt. En die ritmes die moet je gewoon 1 keer doorhebben, dan zit het er wel in vaak. Maar die grepen daar brbeek je je vingers mee :D

Negative K3 fan
3 juli 2003, 21:40
Dat stukkie van Brouwer is onderdeel van een stuk of 15 etudes (dit is geloof ik nummer 1 of 2) Die zijn erg goed te spelen dus als een electricien zich wil bekeren tot het akoestische geloof.. speel etude 1-5 van Brouwer 8-)


Stukje van Brouwer? Met wat fantasie lijkt het begin een beetje op het begin van Elogio de la Danza, maar kan er niets van een van de "Estudios Sencillos". (Neem aan dat die 20 etudes hier bedoeld worden?) :)


Die opname is DUIDELIJK van de eerste etude, kan hem zelf ook wel, is niet moeilijk ofzo.

Arbz
3 juli 2003, 21:46
Duidelijk de eerste etude? :???:

Dit nummer begint met de hele tijd dezelfde noot, dat is bij de eerste etude absoluut niet zo...

Wij vinden duidelijk wat anders denk ik, of jij hebt een andere mp3 :D:D

FunkyFlamenco
3 juli 2003, 22:04
Lekker!!!! Klinkt gewoon lekker!!! Mooi strak, ik heb verder niet veel op te merken!

delphiro
3 juli 2003, 22:04
Duidelijk de eerste etude? i :???:

halen we nu niet twee mp3'tjes door elkaar.. volgens mij bedoelt NK3 de brouwer mp3 en Arbz mijn mp3.. toch :-?

Maar allemaal bedankt voor de reacties en ik ga mooi eens bladmuziek van Takemitsu bestellen, op naar Broekmans en Van Poppel :-D

Arbz
4 juli 2003, 01:59
Duidelijk de eerste etude? i :???:

halen we nu niet twee mp3'tjes door elkaar.. volgens mij bedoelt NK3 de brouwer mp3 en Arbz mijn mp3.. toch :-?

Ja dat moet haast wel, maar over welke brouwer mp3 gaat dat dan? :???:



Maar allemaal bedankt voor de reacties en ik ga mooi eens bladmuziek van Takemitsu bestellen, op naar Broekmans en Van Poppel :-D

8-)

delphiro
4 juli 2003, 07:49
Ja dat moet haast wel, maar over welke brouwer mp3 gaat dat dan

stefan112 had een draadje naar een brouwer mp3 gelegd (2de reactie in deze thread)

Arbz
4 juli 2003, 12:26
Aha! Zag niet eens dat het een link was, de kleuren lijken hier zoveel op elkaar :cool:

Dat is inderdaad etude 1 :)
Gespeeld door Ricardo Cobo, had ik het nog over...