PDA

View Full Version : Yet another niet uitgekauwde cover: Vienna



Mitch
21 januari 2014, 10:41
En wederom een eenvoudige videcam oefenruimte opname met alle dofheid en compressie die daarbij hoort. Dit nummer hebben we maar heel licht gearrangeerd; het enige, voor de hand liggende is dat de synth solo is vervangen door een aangepaste gitaarsolo (zowel de lead als de 'cello' partij). Jammer genoeg niet zo strak als gemiddeld, maar het zij zo: het ging me meer om het nummer op zich, om hier neer te zetten. Uiteraard is dit hele nummer live, met een lekker pak reverb van onze gleuidsman op de drums een stuk leuker, maar dit geeft toch een redelijk idee.
Shoot!


http://www.youtube.com/watch?v=loPh4WhE34M

pasqual
21 januari 2014, 21:03
Dit is zeker een goeie poging. Lijkt me moeilijk om die digitale synth sound een beetje te evenaren met analoge instrumenten maar het klinkt zowaar niet verkeerd. Ook leuk dat jullie er voor kiezen om dit soort nummers te coveren, inclusief Mr. Blue sky.
Je hoort dat de zangeres minder moeite hoeft te doen als de zanger van Ultravox om dezelfde hoogte te halen en dat maakt haar partij daarom ook minder dynamisch. Ik mis de kracht in haar stem bij deze partijen juist doordat het "te makkelijk" is. De gitaarsolo is nog niet helemaal perfect, wat je zelf ook al aangeeft. Persoonlijk zou ik liever een combinatie van gitaar en toetsen horen als solo. Het cello gedeelte zou je met de gitaar en delay kunnen spelen en dan swells maken met je volumeknop. Het piano gedeelte dan gewoon met piano. Maar hoe dan ook: goeie versie!

Harald
21 januari 2014, 21:35
Ik vind de zang minder. En bij het instrumentale stukje komt het wat rommeliger over dan het strak georganiseerde origineel. Maar wel een erg leuke keuze. Voor de drums in het begin zou een elektronisch pad (zo'n mickey mouse ding) misschien wel handig zijn. Dan zou je de originele sounds daar beter kunnen benaderen. Maar goed, weet niet of dit het eigen drumstel is, of een gammele kit uit een oefenruimte.

Golden Brown? Owner of a lonely heart?

Fusion
22 januari 2014, 06:43
Leuk en goede keuze. Wel nog ff oefenen op uitvoering (strak spelen bijv).

Mitch
22 januari 2014, 09:00
@all: Nee, het was niet de sterkste uitvoering. Het was alleen de enige opname :D We hebben 'm al veel vaker veel beter gespeeld. Dit was einde van het jaar, één uit zijn concentratie, één half verkouden, ach ja... Live regelt de geluidsman altijd de reverbjes, dat zit goed. De kit klinkt overigens fantastisch, maar onze ruimte daarentegen :nervous:
Die solo zit ik inderdaad zelf te kutten qua timing en dat luistert ont-zet-tend nauw. Kwamen er na deze opname ook achter dat er een klein stukje anders moet in de timing tussen de andere gitarist die de synth-cello doet en mijn stuk. Ik doe verder genoeg toetsen in dit stuk dus de solo gaat geen piano worden ;)
@Harald: Golden Brown is wel eens geopperd ja, hahaha! Maar we hebben zoveel goede ideeën, je kan niet alles hè.

Pepe
22 januari 2014, 14:10
Ik heb de originele plaat ervan (dus niet dat ik dit nummer niet ken) maar dit was toch wel het punt dat ik bij Ultravox afhaakte :D
( Ha! Ha! Ha! is nog steeds een graag geziene gast in huize Pepe dus dan weet u het wel...)
Maar goed, als dit nummer geopperd zou zijn was ik ervoor gaan liggen en dat zou ik nu nog steeds doen om dezelfde reden als Heaven 17's Groove thang of elk ander synt/simmons nummer met een sequence, het heeft iets krampachtigs om een drummer een mechanisch beat te zien nabootsen. En zonder al die galmpjes blijft er niet zo heel veel van over. Ik zou het over een hele ander boeg gooien en dat nummer naar me toe trekken, het van deze tijd maken en het organische element erin brengen. Ik ben sowieso niet van de naspeel school dus voor dit commentaar koop je niks. :D

Mitch
22 januari 2014, 14:34
Ja, met zo'n klassieker hebben we altijd iets van: niet té veel verbouwen, hooguit de gedateerde sounds vervangen door vriendelijkere synth sounds of gitaar. Ik zal volgende keer weer eens iets meer 'classic' Captain Peacock uploaden waarin we van alles in één medley proppen of het arrangement van een nummer compleet omgooien. Zowel Blue Sky als Vienna zijn daar uiteraard geen goede voorbeelden van. Alles voor mijn favoriete Gitaarnet publiek hè :D

Fusion
22 januari 2014, 16:49
Vienna kan prima in een zwaar omlaag getunede, nog trager doom jasje hoor ;)

Mitch
23 januari 2014, 10:01
Ze vinden dat ik al vaak naar drop D wil, we blijven wel een pop/rock bandje :D

Tupelo
25 januari 2014, 10:55
Keyboard in drop D..? ;-)

Opnieuw heb ik wat moeite met de zang.
Ook mis ik de synthetische drums, maar ik vind dit ergens wel te doen wanneer ik bedenk dat jullie niet teveel van het origineel willen afwijken.

Daarbij ook mijn 2 cents, er moet meer mogelijk zijn.
Tackle die synthetische drums door de drummer er gewoon de beuk in te laten gooien.
Ebow gitaar ter begeleiding van de synthesizer orchestra (vooral op het 1e stuk, zou mooi zijn), en voor de dynamiek, dikke fuzz erop wanneer de gitaar invalt.

Mitch
25 januari 2014, 20:35
Ghehe, de synth gaat ook wel eens een toontje lager ja ;)
Ik heb 'm nu zelf nog een keer geluisterd en ik snap de kritiek op de drums wel en sowieso op het geheel. Ik weet hoe het kan klinken tijdens een optreden, dankzij onze geluidsman en dat zit in mijn hoofd. Als ik dit nu nog een keer 'droog' luister snap ik wel dat 't veel minder uit de verf komt.
De zangeres was die avond niet in vorm, dit filmpje doet haar eigenlijk geen recht. Misschien niet het beste filmpje om on-line te zetten eerlijk gezegd, maar goed, we gebruiken 't ook niet om reclame te maken voor onszelf, dit vind ik alleen leuk om te delen met 't forum :)

FNaRK
26 januari 2014, 12:56
Zo ... dapper.
Ik ben wel een redelijke Ultravox fan ... en ik vind dit niet zo best.

Sorry :-(

Mitch
26 januari 2014, 20:49
That's okay honey ;) Ik zei net zelf ook al dat ik bij nader inzien deze niet zo denderend vond. Misschien bump ik dit topic wel eens als ik een strakkere opname heb. Kijken of ik je dan wel blij kan maken!

Tupelo
26 januari 2014, 21:45
Ik begrijp ook dat het een slechte opname is en dat 'ie niet helemaal uit de verf komt.
Ben benieuwd hoe een betere opname klinkt.

Als ik zo vrij mag zijn te veronderstellen...?

Wat ik denk te horen, behalve slechte opnamekwaliteit, is een stel mensen dat heel erg veilig in dienst van elkaar en in dienst van het liedje probeert te spelen, maar die zichzelf daarbij heel erg inhouden, omwille van elkaar. Zoals zo vaak, de sterke plek die wanneer die doorschiet een zwakke plek is.. In dit geval mis ik hier en daar dynamiek, en overtuiging, terwijl ik wel proef dat dat aanwezig is, maar 'is of jullie jezelf omwille van elkaar sparen.

Kom op, the feelin' has gone, only you and I It means nothing to me; ben je bitter, verdrietig, doe je alsof je het meent of is het echt zo ? Ik mis de intentie een beetje, en voor mij staat en valt dat met de dynamiek. Muzikaal vind ik het helemaal niet zo beroerd, wat dat betreft kan ik goed door slechte opname en opnamestress (juist als 't ellendig ding draait word je voorzichtig en komt het allemaal minder ongeremd naar buiten) heen luisteren, maar toch; het is alsof jullie allemaal wat bescheiden naar elkaar toe zijn, en te verlegen om 't eruit te laten knallen.

Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, maar zo interpreteer ik het een beetje.
Dus, goed opname, graag, want het is een fijne keuze voor een cover, en technisch hoeven jullie het hoofd er niet over te breken. Dat zou least of your worries moeten zijn in dit stadium met dit liedje.