PDA

View Full Version : Koch/Jensen speakers



Brum
21 januari 2014, 10:36
Vraagje...

Ik heb kort geleden mijn top over een Koch speakerkast mogen bespelen, wat een enorm goeie match was. De kast had onder de originele Koch/Jensen speakers en boven (niet origineel geloof ik) V30's. Met een microfoon op een V30 en een microfoon op een Jensen speaker kwam voor mij elke keer, met welke setting ook, de Jensen speaker er het beste uit. Dikker, minder schreeuwerig en toch gearticuleerd, ik vond het echt een te gek geluid! Ik kan het me nu niet permitteren, maar in de toekomst zou ik ook 's twee van die Jensen speakers in m'n cabinet willen proberen.

Nou weet ik dat Jensen speciaal voor Koch de VG12-90 heeft geproduceerd. Echter, die kan ik niet als normaal productiemodel vinden. Weet iemand welk type speaker dit is, of is er een equivalent van, eventueel van een ander merk?

the sure thing
21 januari 2014, 11:01
Eeehhh... Koch ff mailen?

arjanb01
21 januari 2014, 11:16
Vraagje...

Ik heb kort geleden mijn top over een Koch speakerkast mogen bespelen, wat een enorm goeie match was. De kast had onder de originele Koch/Jensen speakers en boven (niet origineel geloof ik) V30's. Met een microfoon op een V30 en een microfoon op een Jensen speaker kwam voor mij elke keer, met welke setting ook, de Jensen speaker er het beste uit. Dikker, minder schreeuwerig en toch gearticuleerd, ik vond het echt een te gek geluid! Ik kan het me nu niet permitteren, maar in de toekomst zou ik ook 's twee van die Jensen speakers in m'n cabinet willen proberen.

Nou weet ik dat Jensen speciaal voor Koch de VG12-90 heeft geproduceerd. Echter, die kan ik niet als normaal productiemodel vinden. Weet iemand welk type speaker dit is, of is er een equivalent van, eventueel van een ander merk?

Zeker is die er wel:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m741946487-koch-ts412sl-dlx-4x12-deluxe-speaker-cabinet.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

En de 212 versie moet voor rond de 300 euro tweedehands te krijgen zijn. Nieuw kost volgens mij die 212 versie met die jensens iets van 560 euro. Ik heb die kast icm met een multitone 2 gehad en het is een hele warme losse speaker, dus verwacht geen strakke leadsound, eerder rond en warm. Maar mijn voorkeur ligt meer bij v30s vanwege het strakke en middy geluid.

Brum
21 januari 2014, 11:17
Eeehhh... Koch ff mailen?

Kan ik doen, maar wellicht dat iemand het hier weet, of dat er eventueel van een ander merk soortgelijke speakers gemaakt worden. Daar is een forum voor, niewaar?

Brum
21 januari 2014, 11:26
Zeker is die er wel:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m741946487-koch-ts412sl-dlx-4x12-deluxe-speaker-cabinet.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

En de 212 versie moet voor rond de 300 euro tweedehands te krijgen zijn. Nieuw kost volgens mij die 212 versie met die jensens iets van 560 euro. Ik heb die kast icm met een multitone 2 gehad en het is een hele warme losse speaker, dus verwacht geen strakke leadsound, eerder rond en warm. Maar mijn voorkeur ligt meer bij v30s vanwege het strakke en middy geluid.

Maar ik heb helemaal geen belang bij een derde speakerkast, echt alleen de losse speakers.;) Sowieso is het een toekomstverhaal, daar ik nu de middelen niet heb om honderden Euro's uit te geven. Dat gaat mijn eega nooit goed vinden en eigenlijk ook wel terecht.:dontgeti:

De klank ben ik niet bang voor. I.c.m. m'n JCM800 2210 en een tubescreamer was het voor mij echt zo'n geluid die normaal gesproken in je hoofd zit, maar er in het echt net niet uit komt. Het was in dit geval wel strak, maar veel minder schreeuwerig en iets warmer. Ik denk dat een combinatie van V30's, die nu in m'n cabinet zitten, met die Jensen speakers echt ideaal is. De bite van de V30's, met de warmte en toch gearticuleerdheid (is dat een woord?) van de Jensens. Met close micen zou ik dan ook een mic op de Jensen zetten, dat klonk echt geweldig. Trust me, die V30's waren echt veel minder strak.

Little Jay
21 januari 2014, 11:32
Wat me opvalt aan de VG12-90 is dat 'ie de grote magneet van de C12K heeft, maar een kleinere dome (en dus waarschijnlijk ook kleinere voice coil). Zou het een MOD 12-110 zijn? Maar dat is maar gissen, ik weet het eigenlijk gewoon niet :D

arjanb01
21 januari 2014, 11:36
Maar ik heb helemaal geen belang bij een derde speakerkast, echt alleen de losse speakers.;) Sowieso is het een toekomstverhaal, daar ik nu de middelen niet heb om honderden Euro's uit te geven. Dat gaat mijn eega nooit goed vinden en eigenlijk ook wel terecht.:dontgeti:

De klank ben ik niet bang voor. I.c.m. m'n JCM800 2210 en een tubescreamer was het voor mij echt zo'n geluid die normaal gesproken in je hoofd zit, maar er in het echt net niet uit komt. Het was in dit geval wel strak, maar veel minder schreeuwerig en iets warmer. Ik denk dat een combinatie van V30's, die nu in m'n cabinet zitten, met die Jensen speakers echt ideaal is. De bite van de V30's, met de warmte en toch gearticuleerdheid (is dat een woord?) van de Jensens. Met close micen zou ik dan ook een mic op de Jensen zetten, dat klonk echt geweldig. Trust me, die V30's waren echt veel minder strak.

Ah oke, geen idee. Maar wel mooie combi inderdaad. Hangt ook natuurlijk heel erg af van welke amp je aan deze kasten koppelt. In mijn geval was het de Multitone en die was echt minder strak dan nu mijn engl en prikte gewoon niet lekker door de mix.
Losse speakers moet je Dolf inderdaad ff bellen of hij ze los kan verkopen. Superaardige gast en zeer behulpzaam.

Brum
21 januari 2014, 11:49
Ah oke, geen idee. Maar wel mooie combi inderdaad. Hangt ook natuurlijk heel erg af van welke amp je aan deze kasten koppelt. In mijn geval was het de Multitone en die was echt minder strak dan nu mijn engl en prikte gewoon niet lekker door de mix.
Losse speakers moet je Dolf inderdaad ff bellen of hij ze los kan verkopen. Superaardige gast en zeer behulpzaam.

Dat ga ik tzt denk ik ook wel doen als ik ze niet los kan vinden, of iets anders er voor kan vinden. Wie weet ben ik in de tussentijd al rockster en tik ik me zo even een Koch cabinetje op de kop.:crazyhappy:


Wat me opvalt aan de VG12-90 is dat 'ie de grote magneet van de C12K heeft, maar een kleinere dome (en dus waarschijnlijk ook kleinere voice coil). Zou het een MOD 12-110 zijn? Maar dat is maar gissen, ik weet het eigenlijk gewoon niet :D

Die heb ik ook gezien inderdaad. De C12K lijkt qua specs ook in de buurt te komen. Maar dat is dan wel iets wat ik zeker moet weten.;) Van wat ik er nu over gevonden heb, zijn de magneten van de Koch/Jensen VG12-90's in ieder geval ceramisch, maar of dat klopt weet ik ook niet zeker.

arjanb01
21 januari 2014, 12:37
Dat ga ik tzt denk ik ook wel doen als ik ze niet los kan vinden, of iets anders er voor kan vinden. Wie weet ben ik in de tussentijd al rockster en tik ik me zo even een Koch cabinetje op de kop.:crazyhappy:



Die heb ik ook gezien inderdaad. De C12K lijkt qua specs ook in de buurt te komen. Maar dat is dan wel iets wat ik zeker moet weten.;) Van wat ik er nu over gevonden heb, zijn de magneten van de Koch/Jensen VG12-90's in ieder geval ceramisch, maar of dat klopt weet ik ook niet zeker.

Tegen de tijd dat je een rockstar bent heb je endorsements jonge, krijg je je spullen gratisch -:)

the sure thing
21 januari 2014, 12:41
Je kan ook een 2hands Koch 2x12 kopen, de Jensen speakers eruit jopen en de V30s erin. Dan weer verkopen....

jutter
21 januari 2014, 12:44
Vergeet niet dat de kast zelf ook bepalend is.

scabiosa
21 januari 2014, 12:44
De MOD's of Chicago's gaan het wel niet zijn vermoed ik. Ooit eens V30's eruit gehaald bij mij en die MOD's erin, ik vond het nog meer schreeuwerig dan de V30's...

jutter
21 januari 2014, 12:45
Zeker is die er wel:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m741946487-koch-ts412sl-dlx-4x12-deluxe-speaker-cabinet.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

En de 212 versie moet voor rond de 300 euro tweedehands te krijgen zijn. Nieuw kost volgens mij die 212 versie met die jensens iets van 560 euro. Ik heb die kast icm met een multitone 2 gehad en het is een hele warme losse speaker, dus verwacht geen strakke leadsound, eerder rond en warm. Maar mijn voorkeur ligt meer bij v30s vanwege het strakke en middy geluid.

Ik heb hem toen van je overgenomen. Met mijn PRS vond ik hem juist behoorlijk strak!

arjanb01
21 januari 2014, 12:45
Precies, kasthout maakt veel uit voor je sound. Heb je waaibomenhout gaat de kast anders klinken dan met dik berkenhout, wat koch gebruikt.

Brum
21 januari 2014, 12:55
Je kan ook een 2hands Koch 2x12 kopen, de Jensen speakers eruit jopen en de V30s erin. Dan weer verkopen....

Ja, da's gelukkig niet omslachtig ook...


De MOD's of Chicago's gaan het wel niet zijn vermoed ik. Ooit eens V30's eruit gehaald bij mij en die MOD's erin, ik vond het nog meer schreeuwerig dan de V30's...

Kijk, dat is goed om te weten, dan valt die sowieso af. Dat zal niet het resultaat geven wat ik voor ogen heb, icm de V30's die er nu al in m'n kast zitten.

De kwaliteit van mijn speakercabinet ben ik niet bang voor. Dat is een Randall RA412XL. Worden niet meer gemaakt, maar zijn high end cabinetten van Randall. Ook dik berkenhout. Het kreng weegt dan ook zo'n 50 kilo schoon aan de haak.

the sure thing
21 januari 2014, 13:09
Ja, da's gelukkig niet omslachtig (...) .

Is wel de goedkoopste manier! Je geeft aan dat je weinig geld te besteden hebt...En je hebt ingespeelde Jensen speakers... Is 2 uurtjes klussen en je bent klaar. En er zijn zat mensen die de V30 prevaleren boven de Jensen. Dus met een beetje mazzel kost het je helemaal geen geld!

Brum
21 januari 2014, 13:22
Maar het is ook een toekomstverhaal. Als ik weinig te besteden heb koop ik sowieso niet. Over een maandje of wat heb ik wel weer wat meer te besteden en dan kan ik me wel twee losse speakers permitteren. Bovendien, ik weet nog niet of ik de V30 speakers die ik dan overhoud wil houden. Misschien werkt wat ik wil helemaal niet, dan zou ik de V30's weer terug kunnen zetten. Op zich klinkt m'n cab met V30's ook prima, zeker in de band. Ik hoop alleen met twee Jensens een beetje best of both worlds te krijgen.

Cab kopen, speakers eruit, speakers erin, vice versa met het Koch cabinet en weer doorverkopen, ik vind het persoonlijk te omslachtig. Verkopen is door de huidige tweedehands markt ook bepaald geen hobby van me. Ik kan hier een waslijst aan klagen gaan neerzetten waarom, maar daar gaat het niet om, dus laat ik maar achterwege.;)

Misery Signals
21 januari 2014, 16:46
Ik heb die kast ook gehad. Warm? Die speakers vond ik net heel steriel en koud klinken. Wel retestrak. De V30 kast vond ik beter voor mij. Een van de meest onderschatte kasten trouwens, zon Koch.

Han S
21 januari 2014, 17:05
http://www.stageaccompany.com/support/vintage/Sa4548.pdf

Ik heb twee van deze cabinets, zijn gemaakt tussen 1977 en 1986 en er zijn er niet zo veel van. Beter heb ik het niet horen klinken, het is 31 laags berken en in feite bestaan ze uit twee 2*12" secties die akoestisch van elkaar gescheiden zijn. Adje van den Berg had er 16 als ik het goed heb. Ik gebruik ze niet meer.

Brum
21 januari 2014, 17:24
Ik heb die kast ook gehad. Warm? Die speakers vond ik net heel steriel en koud klinken. Wel retestrak. De V30 kast vond ik beter voor mij. Een van de meest onderschatte kasten trouwens, zon Koch.

Ik had inderdaad een oud topic van jou gevonden met een beetje Googelen. Ik vond ze ook erg strak, maar wel duidelijk warmer en minder schreeuwerig dan de V30's in hetzelfde cabinet. Dat Koch cabinet vond ik ook niet heel slecht.

the sure thing
21 januari 2014, 17:54
Beetje off-topic maar zo af en toe treed ik op met mn eigen amp op een 4x12 kast van een andere backline. Daarbij vind ik de Jensen speakers idd ook vreselijk steriel en koud.

Misery Signals
21 januari 2014, 18:03
Ah toch nog iemand oef... :)

Ik heb drie Koch kasten gehad:
- De oude met V30's (logo links, bruinig doek)
- De nieuwe met VG12-90's Koch/Jensen
- De nieuwe met V30.

De slechtste vond ik de nieuwere Koch/Jensen kast. Op zich propere sound. Vloeibaar/liquide, maar koud en steriel. Prikt ook redelijk slecht door de mix vind ik.
Dan op twee de oude V30 en op één de nieuwe V30. De nieuwe vind ik net nog wat beter gemaakt en klinkend dan de oudere.
Die nieuwe V30 is echt een super kast, hij is enkel weg omdat er hier nog een Bogner kast met V30's staat.

BTW offtopic: maar Jensen speakers zijn echt vreselijk goed. De FAD-amproom staat er vol mee. Elk vormen ze een meer dan waardig alternatief voor elke Eminence of Celestion.
In mijn Soldano 4x12 zitten al een paar jaar Jensen Falcons. Echt de beste vintage rock-georiënteerde speaker dat ik ooit al hoorde. Veel beter dan elke oude of nieuwe Greenback dat ik al gehad heb. En samen 200 watt dus meer dan genoeg voor elke deftige 100-watter. Prijs is ook minder dan een gemiddelde Celestion...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17464639/Music%20gear/DSC06573.JPG

Eentje reserve om mijn Iso-cab met de V30 te wisselen. Zo heb ik elke kast als Isocab-sound verkrijgbaar.

MS

Brum
21 januari 2014, 19:56
Het zal ook de match zijn. Mijn Marshall en de Bogner Extacy 100b van m'n bandmaatje deden het er in ieder geval erg goed op. Maar... wel met close micen, dus ik weet niet wat het doet met het geluid zo uit m'n cabinet.