PDA

View Full Version : nieuw met randapparatuur. waar te beginnen?



JopH
21 januari 2014, 01:08
een goede avond iedereen!

ik heb een tijdje terug een topic geopent met de vraag om mijn gitaar spel te bevorderen, en inmiddels loopt het als een trein en leer elke dag weer bij.

nou ben ik heel geintereseerd geraakt in randapparatuur zoals: Effect Pedals, loopers syntsizers etc.

maar ik ben totaal nieuw hierin, geen verstand en ervaring.

Hoe rol ik hierin?

de winkel in en maar zien.

een multi effect, of een mooi aantal betaalbare pedalen..

Ik kwam behringer tegen a 20 tot 40 euro de stuk. en kwam daarbij een koffer tegen met voeding. kwam uit op 230 euro voor 6 pedal's kabels voeding en het board zelf.

maar is dit de moeite?

kan ik beter een multi-effect kopen? of een compleet board?

Marktplaats of nieuw? etc.

ik kijk hier en daar rond, en kom werkelijk vanalles tegen.
en het lijkt alsof de mogelijkheden oneindig zijn.

iemand tips?

JopH
21 januari 2014, 01:33
op marktplaats kom ik enkele BOSS GT en ME tegen, wat is het verschil? en is dit leuk om te beginnen?

dacrow
21 januari 2014, 07:10
een goede avond iedereen!

ik heb een tijdje terug een topic geopent met de vraag om mijn gitaar spel te bevorderen, en inmiddels loopt het als een trein en leer elke dag weer bij.

nou ben ik heel geintereseerd geraakt in randapparatuur zoals: Effect Pedals, loopers syntsizers etc.

maar ik ben totaal nieuw hierin, geen verstand en ervaring.

Hoe rol ik hierin?

de winkel in en maar zien.

een multi effect, of een mooi aantal betaalbare pedalen..

Ik kwam behringer tegen a 20 tot 40 euro de stuk. en kwam daarbij een koffer tegen met voeding. kwam uit op 230 euro voor 6 pedal's kabels voeding en het board zelf.

maar is dit de moeite?

kan ik beter een multi-effect kopen? of een compleet board?

Marktplaats of nieuw? etc.

ik kijk hier en daar rond, en kom werkelijk vanalles tegen.
en het lijkt alsof de mogelijkheden oneindig zijn.

iemand tips?

Uit bijna alle posts komt bijna hetzelfde voort, de meeste beginnen met een multi-effect/goedkope pedalen maar komen allemaal, begrijpelijk, terug uit bij losse kwaliteitspedalen.

Voor een klein budget en een kleine setup kun je gerust beginnen met een goede 9V (gitaar) voeding en een daisy chain. Ik zou zéker 2ehands zoeken want dan kan je experimenteren en ze desnoods en quasi dezelfde prijs terug verkopen als je niet tevreden bent.

Welke pedalen hangt misschien van je stijl/budget af.

Als je budget klein is zou ik zeker deze checken:

-BoSS TU-2 of Tc Electronics Polytune
-Fulltone OCD
-Crybaby Wah
-...

Jan-Douwe22
21 januari 2014, 08:54
- Bad Monkey
- Screaming blues
- Ultra Tremelo

Allemaal Bax-shop en onder de 30 euro!

Kim Wilson
21 januari 2014, 09:11
Je moet je afvragen wat je mist. Wil je een klein randje aan je geluid, ga je zoeken naar een overdrive. Wil je zwaar overstuurd, zoek je een distortion. Wil je een vollere sound, zoek een delay.

Heb je echt geen idee wat het allemaal inhoudt, zoek je een simpele multi-fx pedaal op marktplaats en dan ga je daar eens een paar weken mee prutsen. Geheid dat je daarna veel gerichter kunt zoeken. Die multi-fx gooi je weer op marktplaats en zorgt dat je ongeveer hetzelfde krijgt als wat je er destijds voor hebt gegeven. Zo hoeft de periode van proberen en zoeken naar jouw geluid bijna geen geld te kosten.

peter_heijnen
21 januari 2014, 10:40
Koop een line6 m5 en idd liefst tweedehands. Met die m5 haal je in een klap zowat alle belangrijke pedalen in huis maar dan digitaal, de kwaliteit is zondermeer professioneel. Hét grote nadeel van multi-fx voor een beginner is de grote hoeveelheid mogelijkheden die opeens binnen je bereik liggen, daar verzuip je makkelijk in. Die m5 is goed, goedkoop en overzichtelijk. Er zit een tuner in en een voeding zit er ook bij, wat wil je nog meer? Oh natuurlijk, dat komt later wel..... ;)

Een andere optie is de zoom ms50, maar die heeft een voetschakelaar minder en daarmee wat minder functionaliteit. Als je bij nul begint is dat net effe minder. Wel kun je op de ms50 itt op de m5 combinaties van meerdere effecten maken, maar als beginner is de kans dus niet klein dat je daardoor dan al snel het bos niet meer ziet.

JopH
21 januari 2014, 12:12
bedankt voor alle reacties! ik ben idd gaan kijken op marktplaats en daar vind ik een hoop leuk spul.

Op dit moment speel is mijn set up:

Epiphone Les Paul USA Ultra III
Line 6 Spider IV 30

op de line 6 zit standaard:

Flanger
phaser
tremolo
delay
sweep echo
en ik mis er nog 1.

Maar dit is standaard en geeft me eigenlijk heel weinig opties, en verpest al snel mijn geluid.

de flanger en Phaser gebruik ik erg veel.

Maar toch geloof ik dat het beter en toffer kan.

Ook een rauwer geluid om mee te scheuren probeer ik vaak te zoeken.

Mijn idee was ook om een Line 6 Pod te kopen.

een multieffect kost mij zo´n 100 tot 150 op marktplaats.

en ook de BOSS GT serie kwam ik voor redelijk leuke bedragen tegen en BOSS heeft toch mijn voorkeur.

Dit ter achtergrond info.

Ik heb geen groot budget zo'n 300 , maar ik heb geen zin om met losse pedalen te gaan werken.
dit omdat ik geen bende wil en het allemaal vanuit mijn slaapkamer gebeurt.
het liefste plaats ik dit inn zo´n mooie koffer met voeding, die 50 tot 100 euro extra kan ik toch wel missen.

een Multi effect geeft dit probleem uiteraard niet.

Zou het een optie zijn om gewoon eens te gaan testen in een winkel?

Mijn budget is 300 euro. en wil het best met fases doen. nu een leuke setup en later uitbreiden.

TW-Pieter
21 januari 2014, 13:55
Heb je echt geen idee wat het allemaal inhoudt, zoek je een simpele multi-fx pedaal op marktplaats en dan ga je daar eens een paar weken mee prutsen. Geheid dat je daarna veel gerichter kunt zoeken. Die multi-fx gooi je weer op marktplaats en zorgt dat je ongeveer hetzelfde krijgt als wat je er destijds voor hebt gegeven. Zo hoeft de periode van proberen en zoeken naar jouw geluid bijna geen geld te kosten.

Is denk ik wel het beste advies. Zo heb ik 't ook gedaan en dat was een goede keuze.

Probeer een Boss ME70 te vinden, er staat er op het moment een paar op Marktplaats. Naar mijn mening is dat één van de meest makkelijk werkende multi-effecten. Heeft van alles wat en hij klinkt ook nog eens heel behoorlijk.

marter544
21 januari 2014, 14:05
Ah je hebt een spider.. Misschien dan beter je geld steken in een nieuwe amp. Goedkope effecten gaan je spider niet beter doen laten klinken. Helemaal niet als je juist een rauwe scheur zoekt.. Ik zou de spider verkopen, een degelijke, kale amp kopen en later weer wat pedaaltjes erbij. Maar dat ben ik.

JopH
21 januari 2014, 14:08
Is denk ik wel het beste advies. Zo heb ik 't ook gedaan en dat was een goede keuze.

Probeer een Boss ME70 te vinden, er staat er op het moment een paar op Marktplaats. Naar mijn mening is dat één van de meest makkelijk werkende multi-effecten. Heeft van alles wat en hij klinkt ook nog eens heel behoorlijk.

Ik ga hier ook wel in mee, ik ga zo eens rondneuzen.

Dan zou ik daarna nog altijd kunnen kijken voor een pedalboard.

Mijn laatste vraag:

Ik zie de Boss ME en de Boss GT veel voorbij komen. zit hier een verschil in?

TW-Pieter
21 januari 2014, 14:19
Ik vond de ME makkelijker in te stellen, ik kreeg er sneller een bruikbaar geluid mee.

telecastermaster
21 januari 2014, 14:33
Koop een line6 m5 en idd liefst tweedehands. Met die m5 haal je in een klap zowat alle belangrijke pedalen in huis maar dan digitaal, de kwaliteit is zondermeer professioneel. Hét grote nadeel van multi-fx voor een beginner is de grote hoeveelheid mogelijkheden die opeens binnen je bereik liggen, daar verzuip je makkelijk in. Die m5 is goed, goedkoop en overzichtelijk. Er zit een tuner in en een voeding zit er ook bij, wat wil je nog meer? Oh natuurlijk, dat komt later wel..... ;)

Een andere optie is de zoom ms50, maar die heeft een voetschakelaar minder en daarmee wat minder functionaliteit. Als je bij nul begint is dat net effe minder. Wel kun je op de ms50 itt op de m5 combinaties van meerdere effecten maken, maar als beginner is de kans dus niet klein dat je daardoor dan al snel het bos niet meer ziet.


(Uiteraard) ben ik helemaal met Peter eens.

Mijn suggestie zou echter zijn een Zoom G3: een looper (40 sec), een drumcomputer en een effectprocessor ineen.
http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g3-digitale-gitaar-effect-simulator/product-details.html

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/120845/Zoom-G3.jpg

JopH
21 januari 2014, 16:33
(Uiteraard) ben ik helemaal met Peter eens.

Mijn suggestie zou echter zijn een Zoom G3: een looper (40 sec), een drumcomputer en een effectprocessor ineen.
http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g3-digitale-gitaar-effect-simulator/product-details.html

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/120845/Zoom-G3.jpg

140 bij de baxshop zie ik.
op marktplaats moet ik dus denken aan 70 tot 80 euro?

Ik ga hier morgen eens voor kijken!

Rooker
21 januari 2014, 16:54
Lijkt me een hele goede keuze. Je zou ook nog een los Ibanez tubescreamer kunnen kopen en een Zoom CDR70. Dit omdat je dan de lichte boost kan doen voor je Vox input en dan de CDR 70 in de FX loop van je Vox. Bij de G3 ( die ook te gek is) moet je kiezen of je hem voor de versterker zet of in de loop. In de Loop klinken de overdrives niet lekker en voor de versterker de delay's (vooral met langere tijd) niet. Met de tubescreamer + cdr 70 heb je nagenoeg hetzelfde voor misschien nog wel minder geld.

Succes!

JopH
21 januari 2014, 17:05
Lijkt me een hele goede keuze. Je zou ook nog een los Ibanez tubescreamer kunnen kopen en een Zoom CDR70. Dit omdat je dan de lichte boost kan doen voor je Vox input en dan de CDR 70 in de FX loop van je Vox. Bij de G3 ( die ook te gek is) moet je kiezen of je hem voor de versterker zet of in de loop. In de Loop klinken de overdrives niet lekker en voor de versterker de delay's (vooral met langere tijd) niet. Met de tubescreamer + cdr 70 heb je nagenoeg hetzelfde voor misschien nog wel minder geld.

Succes!


allereerst echt tof dat mensen echt bereid zijn te helpen :D maar dit is pure magie voor mij ... een zoom CDR en Ibanez tubescreamer ik snap dat dit de apparaten zijn. en dan: vox input de CDR in de fx LOOP van je vox. ??

deze 2 apparaten wat doen ze? wat houd het in?

ik ken een looper, ik ken het begrip overdrive etc.

telecastermaster
21 januari 2014, 17:39
140 bij de baxshop zie ik.
op marktplaats moet ik dus denken aan 70 tot 80 euro?

Ik ga hier morgen eens voor kijken!

Ik zag er onlangs een op Marktplaats voor 85 euro; wat me een faire 2e handsprijs lijkt.
Maar ze zijn nog niet zolang op de markt dus er zijn misschien nog niet zoveel tweedehandjes te scoren.

JopH
21 januari 2014, 18:04
85 euro vind ik meer dan prima! ik ga gewoon eens rondkijken zal het hier en daar op het topic gooien :)

Rooker
21 januari 2014, 19:14
allereerst echt tof dat mensen echt bereid zijn te helpen :D maar dit is pure magie voor mij ... een zoom CDR en Ibanez tubescreamer ik snap dat dit de apparaten zijn. en dan: vox input de CDR in de fx LOOP van je vox. ??

deze 2 apparaten wat doen ze? wat houd het in?

ik ken een looper, ik ken het begrip overdrive etc.

Haha.. Tsja, dan is het heel moeilijk uitleggen:dontgeti:. Niet kort door de bocht bedoeld maar je kunt ze het best even opzoeken op youtube. Daar staan zo veel filmpjes op. En dan kun je het zelf horen.

Lexvandoef
21 januari 2014, 20:25
(Uiteraard) ben ik helemaal met Peter eens.

Mijn suggestie zou echter zijn een Zoom G3: een looper (40 sec), een drumcomputer en een effectprocessor ineen.
http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal/zoom-g3-digitale-gitaar-effect-simulator/product-details.html

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/120845/Zoom-G3.jpg

Goede suggestie :). Is die Zoom G3 zoveel beter dan die M5 dan? Of alleen handiger doordattie meer knopjes heeft? Ik heb een M5 op mijn liveboard staan waar ik meer dan tevreden over ben en zoek nog iets kleins voor thuis en ff snel mee nemen wat ook meer mogelijkheden heeft en zag die Zoom G3 hier.

Kim Wilson
22 januari 2014, 08:51
Ik vond de Line6 niet uitblinken in eenvoudig instellen. Deze Zoom ziet er wat dat betreft wat gebruiksvriendelijker uit.

Lexvandoef
22 januari 2014, 09:52
Ik vond de Line6 niet uitblinken in eenvoudig instellen. Deze Zoom ziet er wat dat betreft wat gebruiksvriendelijker uit.

Ik vind mijn M5 juist rete eenvoudig in te stellen, effect selecteren, draaien aan 1 van de 5 knppen en klaar :). evt opslaan in een preset maar als je dat al eens gedaan hebt hoeft dat niet eens met de autosave functie die er op zit :). Net een analoog pedaal, wat vond je er lastig aan?

peter_heijnen
22 januari 2014, 11:12
Net een analoog pedaal, wat vond je er lastig aan?En wat DENK je dat er gebruiksvriendelijker zou zijn aan de zoom?

Kim Wilson
22 januari 2014, 11:24
Héél veel keuze in effecten en parameters binnen die effecten. Maar goed, mijn ervaring is dan ook niet helemaal toereikend...

Lexvandoef
22 januari 2014, 11:41
Héél veel keuze in effecten en parameters binnen die effecten. Maar goed, mijn ervaring is dan ook niet helemaal toereikend...

Slechts max 5 parameters per fx die lang niet altijd allemaal ook gebruikt worden. Maar je bent dan wel iets anders gewend aan effecten denk ik he... ;)


En wat DENK je dat er gebruiksvriendelijker zou zijn aan de zoom?

USB out voor snelle recording en evt wat ampsims voor als ik te lui ben om mijn amps mee te slepen.... :seriousf:

Tis meer dat ik een klein dingetje erbij wil hebben met wat delay en modulatie los van mijn pedalboard om evt als enigen in de loop van mijn Captain 34 te hangen. Zou ook een 2e M5 of zelfs een M9 kunnen kopen, of een Nova system maar dit dingetje heeft dan weer die usb out voor snelle recording en die amp sims enzo... Maar of de geluidskwaliteit dan weer oke is... Kan niet zoveel vinden op ubuis en heb nu ff geen tijd om naar de winkel te hoppen door crazy tentamen stress...

Kim Wilson
22 januari 2014, 11:48
Slechts max 5 parameters per fx die lang niet altijd allemaal ook gebruikt worden. Maar je bent dan wel iets anders gewend aan effecten denk ik he... ;)
...
Haha, ja, dat klopt. Bijna alles heeft bij mij drie knoppen (waarvan één met een switch). Ik heb er één met 8 knoppen, maar dat is een GE-7. :D

peter_heijnen
23 januari 2014, 10:35
Maar of de geluidskwaliteit dan weer oke is... Kan niet zoveel vinden op ubuis en heb nu ff geen tijd om naar de winkel te hoppen door crazy tentamen stress...
Je hoeft geen wonderen van ampmodels van de zooms te verwachten -maw geen axe/kemper/etc, duh- maar ze klinken goed genoeg om je avond te redden als je amp de geest geeft.

Voor de rest zijn de fx van de zooms prima, laat staan voor het geld. Het is dan net als bij alle andere niet te oude multis: je kunt je er geen buil aan vallen zolang je geen wonderen van de drives verwacht.

Succes met de tentamens!

JopH
23 januari 2014, 19:23
zo! de discussie flink doorgegaan. van mij nog een vraag: is het verstandig om eens naar de gitaarzaak te gaan om het te kunnen horen en bespelen? dit omdat ik dan toch beter weet waar ik aan ga beginnen?

Lexvandoef
23 januari 2014, 19:42
Je hoeft geen wonderen van ampmodels van de zooms te verwachten -maw geen axe/kemper/etc, duh- maar ze klinken goed genoeg om je avond te redden als je amp de geest geeft.

Voor de rest zijn de fx van de zooms prima, laat staan voor het geld. Het is dan net als bij alle andere niet te oude multis: je kunt je er geen buil aan vallen zolang je geen wonderen van de drives verwacht.

Succes met de tentamens!

Ah thnx :), ik verwacht er geen wonderen van, maar just in case enzo :). Zou wel leuk zijn als er in ieder geval iets in zat wat meer dan acceptabel is ;).

Drives ga ik 0 mee doen, echt voor mobiel gebruik in de loop van mijn HOOK, die drivet genoeg ;).

Thnx peter!

Nitefly7
24 januari 2014, 10:28
ik heb de M9, de M5 en de G3 gehad, en voor wat ik ervan verlang (en wat jij ermee lijkt te willen) is de G3 is gebleven.

Het is eigenlijk precies wat de advertentie zegt:
- een goed klinkend multi-effect, met zeer representatieve nabootsingen van een krat vol met effectpedaaltjes
- qua layout opgebouwd uit 3 identieke 'pedaaltjes' (met de nieuwe software heb je er zelfs 6, maar je kunt er maar 3 tegelijk 'meteen' schakelen)
- geen ingewikkelde menu's die gebruikersonvriendelijk ogen
- elk een goede aan/uit knop (die Boss footswitches van GT-serie vind ik esthetisch een beetje suf... lelijk)
- 3 draaiknoppen, die exact zo reageren als bij 'losse doosjes'
- fijne cleane Fender-versterkersimulaties, die goed reageren op interne en externe pedaaltjes

Zelfs de overdrives zijn (dooddoener: "...voor zover dat in een multi kan") bruikbaar, en m.i. iets prettiger dan die in de Line6'en.
Bij Line6 vond ik het al snel klinken als drives/overdrives die qua dynamiek reageren alsof het een Pod 2.0 is (m'n 1e modeller, en al met al geen vreselijk ding..)

Voor reverb, delay (heel leuke space echo/tape echo!) is het een echt fantastisch apparaat.
Vanwege het gemak gebruik ik deze (2ehands) Zoom G3, samen met een los overdrive ('scheur' of 'boost') pedaaltje.
En deze plank ziet de laatste tijd vaker actie buiten de deur dan mijn plank met losse pedaaltjes..
Prijs/kwaliteit is echt uniek, gewoon goed ipv concessies doen.
Ben er zo tevreden mee dat ik als 'los pedaaltje' (andere plank) een Zoom CDR-70 heb gepakt om het gros van mijn delay en modulatie-wensen op te kunnen vullen voor een bijzonder laag bedrag..!

De M9 en M5 hebben wel meer soundscape-achtige dingen qua presets, delays en filters en als ik het geld had zou ik'm gewoon op een ander board gooien, i.c.m. een Carl Martin Plexitone of dat nieuwe Tech21 Fly Rig 5-geval.

Nitefly7
24 januari 2014, 10:29
zo! de discussie flink doorgegaan. van mij nog een vraag: is het verstandig om eens naar de gitaarzaak te gaan om het te kunnen horen en bespelen? dit omdat ik dan toch beter weet waar ik aan ga beginnen?


wij, het forum, weten altijd ALLES!

.... behalve dan het niet te onderschatten feit, hoe jij het zelf vind klinken i.c.m. je eigen smaak, gitaar, versterker e.d.

altijd testen!

apekop
24 januari 2014, 14:54
zo! de discussie flink doorgegaan. van mij nog een vraag: is het verstandig om eens naar de gitaarzaak te gaan om het te kunnen horen en bespelen? dit omdat ik dan toch beter weet waar ik aan ga beginnen?

dat is altijd verstandiger. Eerst proberen voor je iets koopt. Zeker als je niet weet wat het is. Die Zoom is prima om te beginnen. Voor 140 zou ik hem gewoon nieuw kopen, krijg je er ook nog service bij. Voor 140 euro kun je geen buil vallen.