PDA

View Full Version : echt zo moeilijk ?



erinus
20 januari 2014, 15:10
ik volg nu bijna 2 jaar gitaarles en ik leer tot nu toe alles uit boeken met men leraar .. nu zijn we op het punt gekomen om te improviseren met de toonladders .. maar ik snap er geen bal van ... ik kan ze wel leren en vanbuiten spelen enzo maar ik wil de logica en de schema s snappen ... en dat lukt me niet .. ik kan uren op n gitaarhals staan kijken of n schema ervan maar ik kom er niet uit .. en als ik op internet info opzoek dan zeggen sommigen dat het wel meevalt en allemaal niet zo moeilijk is ... is t mijn leraar die t verkeerd uitlegt ? ik weet t niet ... iemand tips om er beter aanuit te kunnen of vat te krijgen op de logica ? ps : ik leer tabs en geen noten ...
groetjes

Kim Wilson
20 januari 2014, 15:14
Dan denk ik dat je noten moet gaan leren. Dan leer je welke noten een akkoord bevat en snap je ook waarom een bepaalde toonladder bij een bepaald schema hoort.

Thiez
20 januari 2014, 15:19
Misschien wat aanvullende informatie nog op kim wilson:

Je kunt het inderdaad van twee kanten bekijken. Je toonladders zijn onlosmakelijk verbonden met je akkoorden en andersom.
De mineur en majeur akkoorden zijn opgebouwd uit de 1e, 3e en 5e noot van de mineur en majeurladder. Dus wanneer jij een mineurladder speelt (wel te spreken over de volledig mineur en niet de pentatonisch) en je pakt de voorgenoemde noten krijg jij vanzelf je akkoord.
Bijvoorbeeld Am speel je de noten in de ladder: A B C D E F G A
De noten die een Am akkoord vormen zijn A C E (1e, 3e en 5e).

Voor improviseren ga je dit andersom bekijken. Je kijkt welke akkoorden je speelt en welke noten er onder dat akkoord zitten. Van deze noten ga je weer een toonladder bouwen. Hoe complexer jij je akkoorden pakt, hoe meer je vast zit op een bepaalde toonladder.

Montecristo
20 januari 2014, 15:33
http://www.youtube.com/watch?v=pb9MjixMd34

Ik vond bovenstaande video een tijdje terug, verre van volledig en weinig theorie maar geeft wel een snelle visuele weergave waar het in basis op neer komt. Welke noten klinken lekker bij welke akkoorden.

davidof
20 januari 2014, 15:47
Lees de lessen van Jeroen hier eens door, staan interessante dingen. Ik ben van mening dat je echt geen noten moet kunnen lezen om aan de slag te gaan met (pentatonische) toonladder(s). De noten op je dikke E snaar zijn wel gewenst ;)

Pepe
20 januari 2014, 15:54
Theorie kennis komt voor de meeste gitaristen met terugwerkende kracht. Ga je uitzoeken wat je eigenlijk speelt, in eerste instantie hou je je vast aan patronen.
Later ga je het verband zien. Bijvoorbeeld dat je standaard bluesladder eigenlijk een variatie is van de pentatonische en dat ie zowel mineur als majeur gebruikt kan worden door hem drie vakjes te verschuiven. Je leert dus 1 patroon waarmee je blues EN country kan spelen. :crazyhappy:

erinus
20 januari 2014, 16:17
de video ziet er wel interessant uit ... alleen speitig dat ik er zo weinig van snap... de moed zakt me n beetje in de schoenen .. ligt het nu aan mij ? heb ik geen inzicht ofzo ? Jullie leggen het precies uit of het is niks en ik snap er bijna niks van ... de theorie wel daarentegen ..maar het kan toch niet de bedoeling zijn om alles maar van buiten te leren ?er is toch een soort logica? of ben ik fout ? en mijn leraar zegt altijd maar .: dat komt wel : op een dag snap je het innees..

Tabula Rasa
20 januari 2014, 16:27
Ga eens luisteren wat 2 noten in een akkoord doen, ten opzichte van het akkoord. Ik had net een paar leuke akkoordjes:

A / Bm7/ G add6 ofzoiets / D

A in open positie, barreetje met je wijsvinger en kijken wat de D doet op de B snaar tov de C# en het akkoord.
Bm7 in 2e positie en dan kijken wat de D doet tov de C# in het akkoord,
G add6 ofzoiets (middelvinger E snaar 3e positie, A snaar dempen. Wijsvinger 2e posities D snaar (barreetje leggen over 4 hoogste snaren). Pink op 4e posite G snaar en ringvinger 3e positie B snaar (ook weer een D en dan ook tov de C# (het barreetje van de wijsvinger)
D de zogenaamde C-vorm, maar dan in 2e positie en dan de middelvinger liften van de 3 e positie naar de barré.

Zelfde kan je doen met dezelfde akkoorden maar dan met de G snaar. Je begint met het A akkoord, maar dan op de G snaar 4e en 2e positie uitproberen (B - A tov het akkoord)

idem met de D snaar, 4e en 2e positie (F# en E tov de akkoorden)

Harald
20 januari 2014, 17:01
Hoe makkelijk kun je een loopje dat iemand speelt naspelen op gehoor? Kun je de zanglijn van een nummer zo naspelen op gitaar? Als je dat kunt, zou je dus ook een melodie/riff/lick die je in je hoofd hoort moeten kunnen naspelen.

Kun je wel zonder je gitaar een solo zingen over een begeleiding? (en dan bedoel ik niet mooi zingen, maar wel ter plekke en dat jij iig weet wat je bedoelt) Dat doe je dan zonder te zingen, maar inwendig in je hoofd, en de lijntjes die je dan bedenkt speel je. Als je dat kunt kun je ook improviseren. Daar hoeft zelfs geen toonladder aan te pas te komen.

Luister naar solo's die je gaaf vindt, en probeer die na te spelen. Bouw een bibliotheek van licks op. Oefen de toonladders op verschillende manieren. Niet om direct te improviseren, maar om de patronen in je oren en vingers te krijgen. Vind je een nummer leuk, zoek op gehoor de akkoorden en de zanglijn, en evt. solo's uit. Dat zijn allemaal bouwstenen om straks echt te kunnen improviseren. Een toonladder op en neer fietsen omdat je weet dat die over een set akkoorden mag heeft meestal weinig met muziek te maken. Dat is meer "mahlen mit zalen" (van die voorgedrukte schilderdoekjes met cijfers in de vakjes voor de kleuren.

LGK
20 januari 2014, 17:02
Misschien is het slim om is goed naar andere gitaristen te kijken. Misschien zie je dan hoe ze het doen en dan wordt het vanzelf wel duidelijk denk ik

davidof
20 januari 2014, 17:05
iedereen begint meteen veel te theoretisch voor iemand die daar nog niet aan toe is

erinus, doe het volgende:

Zoek een backing track op youtube "A minor backing track" in genre naar keuze, deze bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=SrdIdKHkxQA

Nu ga je hier over de toonladder "A Mineur Pentatonisch" spelen, deze vind je op www.all-guitar-chords.com.

Hier om precies te zijn (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1)

Begin op de A onderaan (5de vakje dikke E snaar) en speel de toonladder af naar boven, en terug naar beneden. Probeer het al meteen te doen klinken op de backing track. Dit kan zo snel of zo traag als jij maar wilt, alle noten zullen werken (de ene beter dan de andere).

Lukt dit? Of is dit al te makkelijk?

En inderdaad, om te improviseren is het handig om eerst wat solo's na te spelen, zodat je het gevoel al in je vingers hebt.

Montecristo
20 januari 2014, 17:16
de video ziet er wel interessant uit ... alleen speitig dat ik er zo weinig van snap... de moed zakt me n beetje in de schoenen .. ligt het nu aan mij ? heb ik geen inzicht ofzo ? Jullie leggen het precies uit of het is niks en ik snap er bijna niks van ... de theorie wel daarentegen ..maar het kan toch niet de bedoeling zijn om alles maar van buiten te leren ?er is toch een soort logica? of ben ik fout ? en mijn leraar zegt altijd maar .: dat komt wel : op een dag snap je het innees..

Probeer het voor jezelf eenvoudig te krijgen. Hier mag best wat tijd over heen gaan, vrees niet!
Als je kijkt naar het filmpje, zie je hem allemaal noten spelen waarbij hij zichzelf "begeleidt" met een bluesschema. Hij doet eigenlijk niets anders dan een zooitje noten spelen waarbij hij elke keer zorgt dat hij "landt" (lees: langer aanhoudt) op de basisnoot van het akkoord wat op dat moment gespeeld wordt.
Doe nu voor jezelf eens de volgende oefening, pak een blues backing track in bijvoorbeeld E. Voorkeur is recht to, recht aan 12 maten blues. Het akkoordschema wordt dan:
E E E E
A A E E
B A E B

Waarbij soms kleine variaties zitten als i.p.v. E E E E, E A E E.

Speel nu vervolgens niets anders dan bij elk akkoord telkens de bijbehorende basisnoot ergens binnen het toonladder vormpje van pentatonisch Box 1. Dus bij E speel je telkens een E, bij A telkens een A etc.
Zorg dat je de akkoordwisselingen daarbij goed timed. Doe dit een tijdje zodat je gevoel krijgt voor het schema en wissel de plaats binnen het vormpje af waar je de basisnoot pakt. Als je dit een beetje zeker kunt spelen, speel je een keer een andere noot tussen de basisnoten door. Maar zorg dat je bij de akkoordenwisselingen wel de juiste basisnoot pakt. Doe dit ook weer zodat je een beetje gevoel krijgt voor dit spelletje.
Ga je vervolgens pas eens verdiepen in licks, bends etc. Daarnaast kun je daarnaast ook verder de theorie induiken om de verborgen wereld van de andere tonen uit de ladders die lekker klinken bij akkoorden te leren.

terrasbeest
20 januari 2014, 17:24
In de openingspost lees ik :
- ik volg gitaarles en ik kan nog niet improviseren.
- ik snap niet wat m'n leraar vertelt.
- misschien heb ik een slechte leraar.

Wat kun je wél al, na twee jaar ? Kan je een melodie naspelen ? De akkoorden die bij die melodie passen ? Kun je nummers op gehoor naspelen ? Wat vind je leraar van je vooruitgang ?

erinus
21 januari 2014, 08:30
In de openingspost lees ik :
- ik volg gitaarles en ik kan nog niet improviseren.
- ik snap niet wat m'n leraar vertelt.
- misschien heb ik een slechte leraar.

Wat kun je wél al, na twee jaar ? Kan je een melodie naspelen ? De akkoorden die bij die melodie passen ? Kun je nummers op gehoor naspelen ? Wat vind je leraar van je vooruitgang ?

qua techniek zit t al dik in orde maar probleem is dat ik niet echt weet wat ik doe... daar gaan we nu dus aan werken ..

erinus
21 januari 2014, 08:32
iedereen begint meteen veel te theoretisch voor iemand die daar nog niet aan toe is

erinus, doe het volgende:

Zoek een backing track op youtube "A minor backing track" in genre naar keuze, deze bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=SrdIdKHkxQA

Nu ga je hier over de toonladder "A Mineur Pentatonisch" spelen, deze vind je op www.all-guitar-chords.com.

Hier om precies te zijn (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1)

Begin op de A onderaan (5de vakje dikke E snaar) en speel de toonladder af naar boven, en terug naar beneden. Probeer het al meteen te doen klinken op de backing track. Dit kan zo snel of zo traag als jij maar wilt, alle noten zullen werken (de ene beter dan de andere).

Lukt dit? Of is dit al te makkelijk?

En inderdaad, om te improviseren is het handig om eerst wat solo's na te spelen, zodat je het gevoel al in je vingers hebt.

hey bedankt goeie tip .. zo had k t nog niet geprobeert ...klinkt mss stom maar daarom mss dat k vast zit ..

Rutger
21 januari 2014, 10:23
Precies. Gewoon gaan doen. Je kunt alles in je hoofd misschien snappen, maar de ervaring is dat je het dan pas gaat 'begrijpen.' Improviseren leer je alleen door het gewoon te doen! Track aanzetten en die noten van die toonladder gaan spelen.

En in het begin denk je misschien: is dit het nou? Maar spelenderwijs begint het steeds meer ergens op te lijken.

davidof
21 januari 2014, 11:03
hey bedankt goeie tip .. zo had k t nog niet geprobeert ...klinkt mss stom maar daarom mss dat k vast zit ..

Super, doe dit een uurtje :) en sla eens enkele noten over, of bend/hammeron/pullof/.. maar daarvoor kan je best eerst andere solo's gespeeld hebben.

En zoek dan eens "G minor backing track" en schuif het volledige boeltje 2 vakjes naar links (3de vakje). (of gewoon in het keuzemenu G aanduiden ipv A)