PDA

View Full Version : Zoom R8 ervaringen?



telecastermaster
20 januari 2014, 13:52
Ik overweeg de aanschaf van een Zoom R8. Het lijkt me een heel leuk ding om mee op te nemen.
Zijn er forum-ers die hier ervaring mee hebben? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Verder, ik begrijp dat er een speciale drum-editor is voor de R8. http://www.soundside.de/shop/R24patterneditor.htm
Zijn er mensen die daar nog ervaring mee hebben? Kun je daarmee complete midi-drum files importeren in de R8? Dat zou erg fijn zijn.

Thanks

http://static.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/zoom_r8_mobiele_multi_track_recorder_front.jpg

Ukeloeder
20 januari 2014, 17:37
Ik heb de R24. Ik vind het programmeren op dat kleine schermpje een crime en raad absoluut dat programma aan. Ik koop het er binnenkort ook bij.

Ukeloeder
20 januari 2014, 17:46
Werkt het ook voor de R8? Ik heb geen reden om dat te vermoeden maar zou het wel effies checken.
Verder zou ik een stel XLRs kopen om instrumenten aan te sluiten op de R8. Ik heb meerdere malen problemen gehad jacks uit de sockets de krijgen. Met XLR nooit een centje pijn. Ik ga er nu van iit dat de beide machines dezelfde combiaansluitingen hebben. Da's troep. Verder alleen maar tevreden over de geluidskwaliteit van de R24. Het navigeren door alle menus vind ik nog altijd lastig maar dat ligt mogelijk meer aan mij dan aan de machine. Prijstechnisch erg aantrekkelijk.

telecastermaster
20 januari 2014, 20:02
Hi Ukeloeder. Bedankt voor je reactie.

Ja, die editor is ook geschikt voor de R8 (ook voor de R24).
Die was ik idd van plan om ook aan te schaffen.
Maar wat me niet helemaal duidelijk was is dit: ik las dat je er geen lange midi-files mee kunt importeren, maar maximaal 12 maten. :???:

Verder lijkt die Zoom me een prima ding. Heb 'm inmiddels ook maar gelijk besteld.
Lijkt me veel waar voor de prijs van een fatsoenlijk effectpedaaltje.

Ik weet dat Zoom zich altijd een beetje richt op de onderkant van de markt, de budgetmodellen zeg maar.
Maar toch hebben ze regelmatig goede ideeen met vaak ook een intuitieve bediening.
(Een beetje zoals Casio vroeger).

Bedankt voor de tip over die XLR's. Ik heb daar nog een paar van liggen.

Little Jay
20 januari 2014, 20:50
Ik ben héél erg tevreden over mijn R16, alhoewel ik er alleen maar meer opneem en de tracks dan op de computer in Reaper bewerk. Maar ik vind de Zoom supermakkelijk in het gebruik, heel intuïtief en kwaliteit van de opnamen vind ik ook nog eens prima. Wat wil je nog meer?

Speeddemon
7 februari 2014, 14:27
Heb 'm gehad, maar ook weer verkocht een een Korg D1200MKII teruggekocht die ik eerder verkocht had (niet dezelfde overigens).

Ik wilde hem als demo-scratch pad gebruiken, maar vond hem toch lang niet zo gebruiksvriendelijk als de Korg.
Groot voordeel van de Zoom: hij is stil! (De Korg gebruikt een 40GB HDD en een ventilatortje, dat maakt toch iets lawaai).
Kleine voordelen van de Zoom:
hij kan op batterijen.
Hij is nóg draagbaarder dan de Korg.

Grote voordelen van de Korg D1200(MKII):
Gebruiksgemak.
Groter scherm met meer info.
Klank. (amp modeling van de Zoom is wel beter, maar ja ook zo’n 10 jaar nieuwer).
Meer I/O (iets serieuzer apparaat)
Fysieke pan-potmeters per kanaal. Heb ik altijd een punt gevonden, waar Korg (en Akai) de concurrentie achter zich laten.

Kleine voordelen van de Korg:
Grotere fader-baan lengte (50mm vs 35mm). Zoom is minder precies.
Track arming/selectie e.d. gaat stukken makkelijker op de Korg.
Degelijker feel.
Effect assignment zoals tijdens opname als post-productie.

telecastermaster
7 februari 2014, 16:16
Dank je wel Speedy.

Ik heb inmiddels de R8 aangeschaft maar heb er na na twee (korte) sessies nog helemaal niets mee weten op te nemen.
Het leek me gewoon een simpele portastudio maar zo intuitief is ie dus blijkbaar niet.

Ik ga van het weekend eens de tutorials voor de Zoom R16 op YT bekijken.
Misschien kom ik daar wat verder mee.


http://www.youtube.com/watch?v=p_VuPNZzKpU&feature=player_detailpage

Little Jay
11 februari 2014, 12:57
Ik heb de gebuiksaanwijzing van de R16 wel een keer (vluchtig) doorgenomen en heb er nooit problemen mee gehad qua gebruik. Werkt heel gemakkelijk. Zou de R8 zoveel anders werken dan?

Bij de R16 moet je wel even via en een project aanmaken, maar daarna is het opnemen gewoon een kwestie van record en play indrukken.....

Rick trodat
18 februari 2014, 16:03
Hier is een filmpje van mijn band waarbij wij in 1 take de band hebben opgenomen met een zoom r16. Let wel ik ben nog niet helemaal thuis in de opnametechniek. Kwaliteit vind ik vrij behoorlijk en dit was in de oefenruimte dus geen thuis-studio ofzo:


http://www.youtube.com/watch?v=vGY4n4bg0t0