PDA

View Full Version : Wie gebruikt er eigenlijk de Effects Loop ?



dacrow
20 januari 2014, 13:48
Ik speel al tientallen jaren maar heb nog nooit de FX loop gebruikt op een amp en toch staat het op elke amp die ik heb.

Ik ben wel van plan om de volgende gig dit eens uit te testen nadat ik een interessante vid zag over het gebruik ervan.

Daarin werd aangeraden om AL je pedalen door de FX loop te sturen, ik dacht tot nog toe dat het enkel was voor modulatie/delat effecten?

Ik heb meestal tegen het einde vd laatste set het probleem dat de amp te fel begint te compressen en wat ik ook doe, ik krijg het geluid niet meer helder.

Het volume gaat omhoog meer compressie en dan nog eens enkele pedalen erbij ....

Ik speel momenteel door een Dr Z Stingray/DR Z BEst cabinet.

Alle tips welkom.

B~Rock
20 januari 2014, 13:56
Ik zou gewoon lekker expirimenteren wat voor jou het beste werkt. Feit is wel dat je met een paralelle loop in feite een droog en nat signaal krijgt dat je kunt mengen (zit normaliter een knop op je versterker). Voor effeten die "bedoeld" zijn om in feite het hele signaal te beinvloeden (od, wah, whammy, of grof gezegd alle "niet modulatie" effecten) zou ik er voor kiezen ze voor de input van de versterker te plaatsen.

Brum
20 januari 2014, 14:06
Normaal gesproken gebruik ik alleen delay via de fx loop, de rest werkt wat mij betreft beter gewoon voor de versterker. Ik heb zelf geen chrorus, maar dat zou ik eventueel nog overwegen via de fx loop. Dingen als phasers en flangers vind ik in mijn geval echt lekkerder klinken gewoon voor de versterker in. Maar er zijn ook gitaristen die dit soort effecten ook in de fx loop hebben, dus da's gewoon een kwestie van uitproberen. Het zal ook heel erg afhankelijk zijn van welk type versterker en natuurlijk smaak.

Alle pedalen door de fx loop gaat echt kak klinken. Algemeen aanvaard is dat overdrive/distortion/fuzz er sowieso niet voor bedoeld is, al is er natuurlijk geen maatstaf voor wat wel of niet moet. Een wah wil je doorgaans ook niet in je fx loop. Het is wat vreemd om met dergelijke effecten je voorversterker te bypassen lijkt me.

arjanb01
20 januari 2014, 14:14
Wah en boosters gebruik ik via de input, de rest van de effecten gooi ik in de loop. Het is allemaal een smaakkwestie maar voor mij werkt dit het beste.

lcvanderhelm
20 januari 2014, 18:02
Met een equaliser in de effektloop kan je een te schelle versterker(bijv. Marshall SLX)totaal anders laten klinken.

dacrow
20 januari 2014, 18:16
Met een equaliser in de effektloop kan je een te schelle versterker(bijv. Marshall SLX)totaal anders laten klinken.

Mooie tip LC!

Ik ga sws eens uittesten wat de verschillen zijn welke effecten je id loop plaatst.

dikkiedik
20 januari 2014, 18:30
Ik heb met mijn Blackstar HT-40 een EQ pedaal in de FX loop gehad, was een oplossing voor het schelle geluid, maar ging daardoor iets te vlak klinken naar mijn mening. Inmiddels een nieuwe amp, EQ pedaal is weg. Ik gebruik de FX loop nog wel voor Volume (Boss 500L), delay (flashback x4) en mijn polytune. Tuner in de loop werkt best fijn vind ik. Volume pedaal is een soort van master zodat ik on stagen en bij repetities beter mijn volume kan regelen zonder verlies van gain, wat gebeurt bij terugdraaien van je volumeknop op je gitaar of een volumepedaal voor de input van je amp (bv boss 500H)

Agent_Smith
20 januari 2014, 20:03
Nooit. Al 30 jaar niet en nog nooit behoefte aan gehad. Ik gebruik sowieso nauwelijks effecten, enkel een OD als boostertje ofzo.
En dat geklungel met tig snoeren enzo....nee laat maar :)

the sure thing
20 januari 2014, 21:00
ik ook NOOIT. Al 25 jaar niet

Aca Ilic
20 januari 2014, 21:14
ook nooit gebruikt, en hoogstwaarschijnlijk zal nooit gebruiken...

YannickH
20 januari 2014, 21:45
een delay in de fx loop vind ik prachtig.
ik gebruik rack effecten en die sluit ik aan op de fx-loop.
kan je rack units wel aansluiten zonder fx?

davidof
20 januari 2014, 22:02
Als ik de overdrive van de amp gebruik wel, al probeer ik de loop te vermijden ... toch telkens 2 kabels minder trekken bij optredens ;)

big dooley
20 januari 2014, 22:19
heb 15 jaar geen loop gebruikt, na aankoop van een JVM ermee begonnen...
tegenwoordig is het bij mij een grote spaghetti-bende van kabels en loops :)

dacrow
20 januari 2014, 22:46
Als ik de overdrive van de amp gebruik wel, al probeer ik de loop te vermijden ... toch telkens 2 kabels minder trekken bij optredens ;)

Inderdaad, sommigen plaatsen enkele effecten id loop en enkele niet, dit wordt dus 3 kabels naar de amp en 1 kabel naar je bord , warboel :s

Ofwel een multikabel natuurlijk best wel handig in dat geval

Plant
20 januari 2014, 23:39
Ik had ooit een Fender Ultra Chorus combo, die had een stereo fx-loop pal voor de eindtrap. Die heb ik wel gebruikt om

1) een stereo kabeltje met een weerstand-spanningsdeler (attenuator) tussen te zetten. Het volume op dat ding was voor thuisgebruik niet in te stellen. Zodra je de knop van 0 naar 1 draaide was ie gelijk al keihard. Met een verzwakker er tussen had ik een prettig regelbereik. Minder vermogen, maar zo had ik er thuis ook nog wat aan.

2) een andere voorversterker / processor te gebruiken. Als je bij zo'n UC alleen een stereo jack in de return steekt, koppel je de interne preamp los en ga je met een andere voorversterker zo de eindtrap in. Je gebruikt dan alleen de eindtrap en speakers en kunt er andere geluiden uit halen.

YannickH
21 januari 2014, 01:19
ik plaatste vroeger een delay pedaal vanachter op het cabinet, net achter de head zelf en gebruikte 2 patchkabels om deze aan te sluiten op de fx loop.

ik kon deze schakelen met de fx loop switch op footswitch van mijn amp zelf

Bernardduur
21 januari 2014, 22:10
Ik gebruik een analoge delay de preamp in en een digitale delay in de FX loop. Werkt voor mij gewoon het beste. De analoge delay in de FX loop (of na gain) klinkt voor mij gewoon niet. De digitale delay in de FX loop krijgt meer invloed op het gehele geluid.... ook met gain bv. Kan er zo uren mee spelen :). Ook mn flanger (electric mistress) werkt zo te gek, alleen vind ik dat hij dan net wat te aanwezig wordt. Dat heb ik later opgelost met een blend knop op mn flanger. Tenslotte hou ik van tremolo in de FX loop! Hierdoor kun je echt heel close komen naar het geluid van een oude BIAS trem..... En natuurlijk dat de tremolo ook bij veel gain nog haarscherp blijft!

guitarkid
25 januari 2014, 14:35
Ik wel, voor chorus en delay. Ik heb een multikabel die ook de voeding voor mijn pedalenbak verzorgt dus da's in één keer alles klaar. Vier stekkertjes aan de ene kant, vier aan de andere, geen rommel op het podium en binnen een minuut aangesloten! :)
M.n. de delay in de loop is m.i. een must omdat je anders bij elke repeat ook minder gain in je delaysignaal krijgt. Niet mooi!
De andere pedalen zitten tussen de gitaar en de input en ik ben gewoon wat gaan proberen met de volgorde om tot het beste resultaat te komen.