PDA

View Full Version : Alternate picking vraag



davidof
19 januari 2014, 23:38
Hey vrienden

Als ik andere gitaristen zie die enorm snel zijn zoals deze hier: http://www.youtube.com/watch?v=IEEXSPW82go

.. merk ik op dat ze hun 'pick' beweging volledig uit hun rechterhand halen, terwijl ik meer vanuit mijn vingers pluk. Ben ik fout bezig? Want echt bij de meesten zien ik enkel hun hand bewegen.

Ik weet het, er is meer dan snelheid maar toch zou ik graag evolueren in alternate picking.
Iemand tips?

Bedankt
Grts

David

aaronstonebeat
20 januari 2014, 00:40
Oefenen. Langzaam beginnen met zo weinig mogelijk beweging, een zo net mogelijke techniek; beetje bij beetje het tempo opvoeren (gebruik een metronoom) terwijl je erop let dat de techniek net blijft.

Montecristo
20 januari 2014, 09:33
Haal inderdaad de beweging uit de pols/hand en niet uit de vingers. In de ideale situatie gebruik je de vingers met name om de positionering van de plectrum t.o.v. de snaren aan te passen en goed te houden.

Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb mijzelf voor het goed aanleren van alternate picking eerst de beweging heel overdreven eigen gemaakt. Dus met relatief grote uitslagen naar boven en beneden. Nadat ik het string skipping en alle onderdelen goed onder de knie had, ben ik mij gaan bezig houden met het minimaliseren van de beweging en het opvoeren van de snelheid. Dit heeft mij vroeger in ieder geval geholpen met het creëren van een goede schone techniek.

davidof
20 januari 2014, 12:59
Haal inderdaad de beweging uit de pols/hand en niet uit de vingers. In de ideale situatie gebruik je de vingers met name om de positionering van de plectrum t.o.v. de snaren aan te passen en goed te houden.

Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb mijzelf voor het goed aanleren van alternate picking eerst de beweging heel overdreven eigen gemaakt. Dus met relatief grote uitslagen naar boven en beneden. Nadat ik het string skipping en alle onderdelen goed onder de knie had, ben ik mij gaan bezig houden met het minimaliseren van de beweging en het opvoeren van de snelheid. Dit heeft mij vroeger in ieder geval geholpen met het creëren van een goede schone techniek.

Welja dat string skippen is echt het probleem als ik enkel vanuit mijn pols pick, gebruik je ook echt de pols om je plectrum over snaren heen te halen? Of compenseer je dat een beetje met je vingers?

Montecristo
20 januari 2014, 13:56
Welja dat string skippen is echt het probleem als ik enkel vanuit mijn pols pick, gebruik je ook echt de pols om je plectrum over snaren heen te halen? Of compenseer je dat een beetje met je vingers?

Dit komt volledig uit de pols (hoewel iets compenseren niet uit te sluiten is uiteraard). Probeer de beweging eerst eens heel overdreven. Desnoods een brede elastiek (niet te strak) om je vingers te fixeren, zodat je enkel de beweging met je pols moet maken. Dit is echt een beweging waar je aan moet wennen. Oefenen is goed, maar hou rekening met het feit dat alle nieuwe belasting van je bewegingsapparaat met beleid moet worden ingevoerd. Bij pijn of kramp gewoon stoppen en op een later tijdstip weer oppakken.
Hoe hou je jouw hand trouwens bij het picken. Rust je pink op de body of de muis op de brug? Als dit het geval is kan het ook helpen om te oefenen met alternate picken zonder je hand te laten rusten/ondersteunen.

davidof
20 januari 2014, 14:04
Dit komt volledig uit de pols. Probeer de beweging eerst eens heel overdreven. Desnoods een brede elastiek (niet te strak) om je vingers te fixeren, zodat je enkel de beweging met je pols moet maken. Dit is echt een beweging waar je aan moet wennen. Oefenen is goed, maar hou rekening met het feit dat alle nieuwe belasting van je bewegingsapparaat met beleid moet worden ingevoerd. Bij pijn of kramp gewoon stoppen en op een later tijdstip weer oppakken.

Inderdaad, verkrampt spelen is iets waar ik al een tijd mee zit. Ik heb afgelopen week tot 6 uur per dag gitaar moeten spelen (examens). Had echt het gevoel dat mijn rechterarm het ging begeven :p al goed dat ik mij bewust ben van het probleem, zodat ik er op kan letten.

Montecristo
20 januari 2014, 14:11
Inderdaad, verkrampt spelen is iets waar ik al een tijd mee zit. Ik heb afgelopen week tot 6 uur per dag gitaar moeten spelen (examens). Had echt het gevoel dat mijn rechterarm het ging begeven :p al goed dat ik mij bewust ben van het probleem, zodat ik er op kan letten.

Examens? Zit je op het conservatorium?

davidof
20 januari 2014, 14:50
Examens? Zit je op het conservatorium?
Pop/rockschool in Hasselt, vergelijkbaar met tilburg/maastricht/rotterdam denk ik!

Montecristo
20 januari 2014, 15:20
Pop/rockschool in Hasselt, vergelijkbaar met tilburg/maastricht/rotterdam denk ik!

Lachen, hadden ze dat in mijn tijd maar ;)

davidof
20 januari 2014, 15:48
Lachen, hadden ze dat in mijn tijd maar ;)

Inderdaad, ik prijs mij enorm gelukkig!!!

davidof
20 januari 2014, 18:16
Dit komt volledig uit de pols (hoewel iets compenseren niet uit te sluiten is uiteraard). Probeer de beweging eerst eens heel overdreven. Desnoods een brede elastiek (niet te strak) om je vingers te fixeren, zodat je enkel de beweging met je pols moet maken. Dit is echt een beweging waar je aan moet wennen. Oefenen is goed, maar hou rekening met het feit dat alle nieuwe belasting van je bewegingsapparaat met beleid moet worden ingevoerd. Bij pijn of kramp gewoon stoppen en op een later tijdstip weer oppakken.
Hoe hou je jouw hand trouwens bij het picken. Rust je pink op de body of de muis op de brug? Als dit het geval is kan het ook helpen om te oefenen met alternate picken zonder je hand te laten rusten/ondersteunen.

Om op die laatste vraag nog te antwoorden: ik rust meestal met mijn pink/ringvinger op de body onderaan de dunne E snaar, wat ik mij ook afvroeg of dat goed. Als je je hand nergens laat rusten heb je toch geen referentie voor je hand?

terrasbeest
20 januari 2014, 18:42
Je hand verankeren is een slechte gewoonte , en het zal moeite kosten om die kwijt te raken.
Kijk hoe het 'beter' kan :


http://www.youtube.com/watch?v=oKJWJ7AruZU


http://www.youtube.com/watch?v=QgBKHJc7eDo

Montecristo
20 januari 2014, 19:29
Om op die laatste vraag nog te antwoorden: ik rust meestal met mijn pink/ringvinger op de body onderaan de dunne E snaar, wat ik mij ook afvroeg of dat goed. Als je je hand nergens laat rusten heb je toch geen referentie voor je hand?

De referentie ontwikkel je vanzelf zonder je hand te "verankeren". Zelf raak ik uiteraard ook wel eens met een pink of ringvinger slagplaat bij de hoge E of iets dergelijks aan, maar dit is meestal heel kort en helpt denk ik het referentiepunt bepalen voor mijn rechterhand. Probeer alleen te vermijden dat het echt het fixeren van je hand wordt, dan ga je namelijk snel overdreven compenseren met je vingers bij bijv. alternate picking. Gezien het feit dat je inderdaad je hand fixeert, ga eens aan de gang met alternate picking met je hand helemaal los en focus op overdreven picken vanuit je pols. Je zult merken dat dit heel anders en in het begin lastig voelt. Zoals Terrasbeest hier boven echter terecht aan geeft, het is moeilijk af te leren dus begin er tijdig mee :).

davidof
20 januari 2014, 19:54
De referentie ontwikkel je vanzelf zonder je hand te "verankeren". Zelf raak ik uiteraard ook wel eens met een pink of ringvinger slagplaat bij de hoge E of iets dergelijks aan, maar dit is meestal heel kort en helpt denk ik het referentiepunt bepalen voor mijn rechterhand. Probeer alleen te vermijden dat het echt het fixeren van je hand wordt, dan ga je namelijk snel overdreven compenseren met je vingers bij bijv. alternate picking. Gezien het feit dat je inderdaad je hand fixeert, ga eens aan de gang met alternate picking met je hand helemaal los en focus op overdreven picken vanuit je pols. Je zult merken dat dit heel anders en in het begin lastig voelt. Zoals Terrasbeest hier boven echter terecht aan geeft, het is moeilijk af te leren dus begin er tijdig mee :).

ik ben al bezig :D

davidof
24 januari 2014, 23:56
Ik ben nu enkele dagen bezig, dagelijks een uurtje oefenen op enkele simpele licks en ik voel echt voor de eerste keer dat er een efficiëntie in mijn hand zit die ik vroeger niet had, oké ik moet nog wel wat oefenen maar wat een verschil nu al! Raar dat er nooit een leraar mij hier op gewezen heeft!

Riny
26 januari 2014, 17:04
Raar dat er nooit een leraar mij hier op gewezen heeft!

Gefeliciteerd met de vooruitgang.

* Wat leraren betreft, deze worden veel te vlug op een voetstuk gezet, maar net als met alle mensen het geval is, hebben deze ook hun beperkingen.

Montecristo
26 januari 2014, 21:17
Ik ben nu enkele dagen bezig, dagelijks een uurtje oefenen op enkele simpele licks en ik voel echt voor de eerste keer dat er een efficiëntie in mijn hand zit die ik vroeger niet had, oké ik moet nog wel wat oefenen maar wat een verschil nu al! Raar dat er nooit een leraar mij hier op gewezen heeft!

Goed om te horen, veel succes en discipline gewenst!

Philippe
26 januari 2014, 21:27
Wat een solo zeg godkolere

Harald
28 januari 2014, 13:54
Dat ankeren is zoiets. Ken een aantal gitaristen die het niet doen en heel snel en nauwkeurig spelen. Ken er ook die juist enorm voorstander van ankeren zijn, en evengoed heel snel en nauwkeurig spelen. Tommy is er zo eentje. Die string skips zijn allemaal aangeslagen. Het snelle riedeltje is dan weer gebonden. Het lastigste aan dit nummer is niet wat lastig klinkt. Op andere stukken speelt hij ook singlenote werk met plectrum behoorlijk vlot.

De gitarist in het filmpje van TS heeft zo te zien weldegelijk zijn handpalm op de brug bij de snelle stukken in het begin bv. Gaat toch aardig vlot. Sneller dan je normaal in een jazzcontext nodig zou hebben iig.

En Al diMeola is net zo snel als hij gedempt speelt.

Maar, als niet ankeren werkt, niets mis mee. Kijk maar naar Josho Stephan.


http://www.youtube.com/watch?v=nW9rmaGaaG4

Bloodline
31 januari 2014, 21:27
Rock Discipline van Petrucci heeft goeie oefeningen hiervoor.