PDA

View Full Version : welke snaren voor Dobro?



gitaargerrit
19 januari 2014, 21:45
hallo mensen,
ik heb een dobro met ouwe snaren, wat kan ik hier het beste opzetten?

Rizz
19 januari 2014, 21:59
http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRL/Dobro/1200.html

RB-1
20 januari 2014, 10:43
Om een precies antwoord te kunnen geven is het wel nodig te weten wat voor Dobro je hebt, want dat maakt nogal wat verschil.
Is het een 'echte', met de snaren op 12 mm boven het fret board, die je links met een bar, rechts met een thumbpick en twee fingerpicks, met de cone naar boven i.p.v. richting publiek bespeelt?
Of zo'n 'gewone gitaar, maar met resonator cone'?
Vraag het anders aan Owen, die heeft ervaring met beide typen.

gitaargerrit
20 januari 2014, 14:39
nee, het is een chinese johnson, geheel van metaal.
en owen ken ik helaas niet......

RB-1
21 januari 2014, 08:55
Je begrijpt mijn vraag niet.
Bespeel je hem als een Dobro of als een gitaar? Dat maakt namelijk een enorm verschil.
Owen vind je bij de afdeling 'Overige snaarinstrumenten'.

Een Dobro bespeel je zo (anders heet het resonator-gitaar):
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-1549410112006.jpg

gitaargerrit
21 januari 2014, 10:22
ik bespeel hem als gitaar, slide gitaar dus.

RB-1
21 januari 2014, 17:17
Dan kan ik je helaas niet verder helpen...:(

De door Rizz genoemde snaren zijn inderdaad voor Dobro (ik gebruik zelf afwisselend EXP-42 en EJ-42), en NIET voor slide gitaren.
Wat daar dan precies wel op moet weet ik niet.

gitaargerrit
21 januari 2014, 22:25
ik heb die owen een bericht gestuurd, maar nog geen reactie gekregen.
is er iemand anders die het ook weet misschien?

RB-1
21 januari 2014, 22:41
Tja, zo'n metalen uitvoering kan vrij veel hebben, maar de 'break-angle' over de kam bepaalt uiteindelijk hoeveel druk er van de snaren op de cone terecht komt.
En omdat ik vermoed dat je een 'biscuit bridge' hebt met een 'ondersteboven' cone, kan die weer iets minder hebben dan een een normale cone met een 'spider', zoals je die in de houten resonatorgitaren en Dobro's aantreft. Maar het verschil is niet dramatisch (wel in sound).
Wat zit er trouwens nu op? En ben je daar niet tevreden over?

Owen reageert echt wel,hoor. Hij heeft al eens een roundneck omgebouwd en terug, dus die weet wat er wel en echt niet werkt.

Plant
21 januari 2014, 22:58
hallo mensen,
ik heb een dobro met ouwe snaren, wat kan ik hier het beste opzetten?


Wat zit er trouwens nu op? En ben je daar niet tevreden over?

Nou, ouwe snaren dus :D :hide:
Ik denk dat ie gewoon een verse set erop wil zetten maar niet weet wat er nu op zit of wat een goed merk is.

duckman
22 januari 2014, 07:06
Dobro maakt(e) zowel square- als roundnecks en is geen type, maar een merk. Zoals National ook een merk is. Er zijn ook gitaristen die een roundneck als lapsteel bespelen. National en Dobro maken beide resonatorgitaren. De keuze voor snaren wordt bepaand of je hem meer voor slide of fingerpicking gebruikt en in welke open stemming. Maar ik denk dat je nog aan het experimenteren bent, dus bijv. 13-56, standaard snaren voor een staalsnarige akoestische gitaar zullen wel een goede keuze zijn, nickel vind ik mooier klinken, maar gaan wel minder lang mee.Snaren wel een voor een vervangen, daar is de conus gevoelig voor. Goede merken zijn Ernie Ball, GHS, John Pearse,Martin.

RB-1
23 januari 2014, 01:26
Dobro maakt(e) zowel square- als roundnecks en is geen type, maar een merk. Zoals National ook een merk is. Er zijn ook gitaristen die een roundneck als lapsteel bespelen. National en Dobro maken beide resonatorgitaren.Deze misvatting hoor je wel vaker.
Zeker is Dobro oorspronkelijk een merknaam (DOpeyra BROthers), maar het is inmiddels ook de verzamelnaam voor alle houten, single cone, squareneck, omgehangen, met twee finger- een 1 thumbpick en een echte Dobro bar bespeelde resonatorgitaren.
Dit om ze te onderscheiden van lapsteel, bottleneck en wat er nog meer aan toepassingen van resonatorgitaren mag wezen.

duckman
23 januari 2014, 07:22
Sorry, maar hier kan ik me echt niet in vinden.Dobro is misschien synoniem geworden voor resonator gitaren, zoals Coca cola voor cola. Maar dat ze een verzamelnaam is, dat is de misvatting die in stand wordt gehouden. Dobro maakt zo veel mooie metalbody modellen etc. Alsof strats alleen maar worden bespeeld door funkgitaristen en Les Pauls alleen maar door rockers?

RB-1
23 januari 2014, 14:54
Zoals gezegd, deze vergissing wordt wel vaker gemaakt.
Ik neem het je heus niet kwalijk, hoor. :makeup:

Dobro is behalve een merknaam ook het synoniem voor genoemde houten squareneck resonatorgitaar en de bijbehorende manier van spelen, OOK als er sprake is van een andere bouwer. Dit dateert zelfs al uit de jaren vijftig.

Er zijn in Nederland ook maar heel weinig echte dobrospelers, dus het is helemaal niet zo gek dat men buiten deze groep niet precies weet hoe het zit.

gitaargerrit
23 januari 2014, 16:59
klopt, ouwe snaren, zo oud, dat ie gewoon vals klinkt.
ik heb al gelezen op een amerikaans forum dat Elixir 11125 heel geschikt is, nou alleen nog even zo'n set zien te vinden.......
maar dat heeft waarschijnlijk niemand op de plank liggen.

gitaargerrit
23 januari 2014, 17:00
ik hoor net dat meneer Dee ze wel heeft.

duckman
24 januari 2014, 08:44
@ Gitaargerrit: Elixir 11125 zijn gecoat, kan en zal wel goed klinken maar ik ben er geen fan van met slide.Gaan wel vaak langer mee :-)
Maar goed, de vraag is meer of 016-056 niet iets te zwaar is als je niet downtuned.Neem je gitaar even mee als het kan, wllicht dat Kees je hiermee kan helpen.Succes ermee en veel plezier met je resonatorgitaar (hehehe..sorry RB-1, ik na het niet laten)

@RB-1: we agree to disagree :-) Misschien in jouw bluegrass wereld is dit zo, maar ik beleef het anders. Maar ik begrijp wat je zegt, alleen is het in mijn visie geen absolute waarheid. Zelf heb ik geen resonator, maar ken er genoeg die ze wel hebben, ook de klassiekers en speel regelmatig zelf op een Dobro model 27 uit 1931, een National tricone uit 1934...maar goed, de OT is hopelijk geholpen en ik heb geen zin in een pissing contest...

gitaargerrit
24 januari 2014, 16:10
bedankt voor jullie tips en opmerkingen.

Muzieknono
25 januari 2014, 10:35
Gewoon D'addario snaren er op en speulen, niet te moeilijk denken, je kunt evt wat experimenteren met dikte voor het geluid, ik speel gewoon met standaard snaren op mijn tricone.
Mvgr. D.J.Klijn :B

Owen Schinkel
5 maart 2014, 07:19
ik heb die owen een bericht gestuurd, maar nog geen reactie gekregen.
is er iemand anders die het ook weet misschien?

Ik heb geen bericht van je gekregen :O