PDA

View Full Version : Probleem tussen Clean en Ovedrive



Jan-Douwe22
18 januari 2014, 19:18
Gisteren voor een maatje van me een 50 watt buizenbak op gehaald, een kustom defender 112 50 watt. Geluid is perfect, maar het switchen tussen overdrive en clean kan niet zonder enorm veel geluidsverschil (in volume) In overdrive is de Volume klop een soort van gain, en de master volume het volume op zich. Als hij dan over gaat naar clean, is de volume knop (die bij overdrive gain is) weer gewoon de volume knop, maar die staat veel te ver open, en dan dient het master volume nergens meer voor. Heel vervelend dus. Met een simpele footswitch (zelfgemaakt) is dit niet te verhelpen. Het volume verschil is veel te groot.

Ik weet dat een pedaal met alleen distortion/overdrive het probleem op kan lossen, maar dan gebruik je de overdrive op de versterker niet meer, en die klinkt zo gaaf!

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 09:10
Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Dirk_Hendrik
20 januari 2014, 09:33
Als ik gewoon even door de manual ga is het perspectief wat je van je versterker hebt fout.
Je gebruikt je versterker nu alsof het een 2 kanaals versterker is met een clean en een dist kanaal. Wat de mensen bij Kustom wouden was een versterker bouwen met de mogelijkheid van een mastervolume maar voor hen die daar niet van houden de mogelijkheid deze uit te kunnen schakelen. Je doet er dus beter aan om niet te denken in termen van clean en distortion schakelen omdat je speelt met een 1 kanaals versterker met mastervolume.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 09:37
Hoe kan ik nu over switchen tussen clean en distortion. Ik zie idd dat het 1 kanaal is. Er zit wel een footswitch ingang, en ik kan overschakelen met een footswitch, maar dan hou ik het volume verschil.

iWishmaster
20 januari 2014, 10:02
Hoe kan ik nu over switchen tussen clean en distortion. Ik zie idd dat het 1 kanaal is. Er zit wel een footswitch ingang, en ik kan overschakelen met een footswitch, maar dan hou ik het volume verschil.

Hier zul je je waarschijnlijk bij neer moeten leggen. Ik verwacht dat hoe harder de versterker staat, hoe kleiner het volumeverschil wordt. Maar de kans is groot dat het pas werkbaar is op een volume wat niet meer werkbaar is. Mocht dit zo zijn (eerst even testen), zou je een loadbox kunnen gebruiken. Maar die al snel even duur als de versterker zelf ben ik bang.

Je zou kunnen overwegen gewoon een distortion of overdrive pedaal voor de versterker te zetten. Dan laat je de footswitch gewoon weg. Die pedaaltjes zijn er in honderden smaken en prijzen. Of je kunt proberen gewoon de boost altijd aan te zetten tot je een fijne distortion hebt en met de volumeknop van je gitaar dat terug te draaien totdat het weer clean is. Dat laatste doe gebruik ik al een tijdje en bevalt mij het beste, ook in een band.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 10:05
Dan kan ik hem dus beter clean laten staan en een distortion/overdrive pedaal kopen? Heb dan de ibanez jd9 op het oog.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 10:45
Dan ga ik daar eerst eens even mee spelen!

iWishmaster
20 januari 2014, 11:08
Dan kan ik hem dus beter clean laten staan en een distortion/overdrive pedaal kopen? Heb dan de ibanez jd9 op het oog.

Je kunt gratis alvast proberen of distortion met gitaarvolume 'temmen' naar clean voor je werkt ;).
Zo niet, neem je amp even mee naar een goede winkel en test een handvol distortion pedalen binnen je budget. Dan hoor je vanzelf wat je wilt.

Tabula Rasa
20 januari 2014, 11:19
Je hebt je dus laten verleiden door een gas-aanval om zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijke buizenbak te kopen, zonder dat je wist wat het was. Kut he? Dat GAS.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 11:32
Nee, ik heb hem uitgebreid getest. En het geluid beviel super goed. Het is gewoon een super ding! en voor 150 kon ik hem niet laten staan! op ebay kosten ze 400 euro! Heb er zeker geen spijt van! Want het is nou niet echt een probleem... 2de hands overdrive pedaal is niet zo heel duur!

Harry
20 januari 2014, 11:40
met sommige overdrive pedalen kun je nog deze truuk proberen: je zet de gain van de versterker op een lekkere stand voor lead, en de overdrive gebruik je als demper. De gain op het pedaal zet je bijna op nul, volume gebruik je om een goed rhythmgeluid te maken.
Het pedaal vermindert de gain van de versterker op die manier.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 11:47
En welk pedaal heeft een lekker warme klank dan? ben al aant googlen. Zie goeie recenties over de Boss SD-1, niet duur maar toch lekker warm!

iWishmaster
20 januari 2014, 12:17
Dat verschilt heel sterk per gebruikte gitaar en versterker. Gewoon even naar de winkel met je eigen versterker en gitaar als het even kan.

Brum
20 januari 2014, 12:28
Z'n maat dan. Z'n maat heeft deze versterker gekocht.:soinnocent:

Tabula Rasa
20 januari 2014, 12:37
Ja, smaak is persoonlijk dus is het beter dat z'n maat met zijn versterker naar de muziekwinkel gaat. Misschien kan z'n maat zich hier ook even aanmelden. Dat is allemaal wat duidelijker. Dan kunnen we het GAS van z'n maat ook een beetje temperen.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 12:46
Ik wil toch wel even melden dat ik dit voor mijn maat uitzoek omdat hij geestelijk niet helemaal in orde is. Ik zit er dus helemaal in en spreek dus soms in ''ik''.

TW-Pieter
20 januari 2014, 13:13
Of hij nou van jou is of van 'je maat' is, ik geef je één advies: verkoop dat ding weer en (daar komt 'ie weer) ga je nog wat verder oriënteren op iets wat écht bij je past, want volgens mij heb je dat nog niet echt door. De ene post zeg je nog dat de drive van de versterker zo lekker vind, een paar posts verder overweeg je al een drive-pedaal aan te schaffen. Neem er gewoon even de tijd voor..

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 13:16
Je hebt helemaal gelijk. En hij en ik vinden het ook een super versterker, maar het kleine probleem is dat ik niet van clean naar overdrive kan gaan met een druk op de knop! Voor de rest is het een top ding!

Tabula Rasa
20 januari 2014, 13:43
Als je buizen wilt, en een lekker scheur, en enigszins betaalbaar, en schakelbaar, kijk dan. O.a. Even bij Blackstar.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 13:46
Pedalen van blackstar zijn niet heel goedkoop! Met de versterker is niks mis! Ik zoek alleen een tip om het te switchen tussen clean en overdrive, geen nieuwe/andere versterker!

nusti
20 januari 2014, 14:11
De kustom 112 is een 1 kanaals versterker, je kunt dus niet switchen tussen clean en distortion. Wat jij doet is switchen tussen mastervolume en pregain/gain.
Bij de mastervolume stand doet de gain knop niets en wordt het volume geregeld door 1 knop zoals bij de klassieke buizen versterkers. Het geluid blijft dan clean of je moet het heel hard zetten. Als je de schakelaar omzet kun je de gain instellen, hiermee ga je de voorversterker op zijn donder geven (oversturen) met de master regel je het volume en heb je dus een overdrive.
Ik gebruikte zelf altijd de mastervolume stand. Overdrives deed ik met pedalen.
Je moet dus kiezen. Of clean of altijd overdrive en eventueel met het volume van je gitaar het randje overdrive erin of eruit draaien.

Het pedaal wat erbij zit activeert de boostfunctie van de versterker.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 14:15
En wat voor een pedaal gebruik jij nu? Want ik zou wel graag willen switchen tussen overdrive en clean. De versterker zelf is echt super, heerlijk warm! Ik heb inderdaad een switch waarmee je boost kan switchen! Maar het leuke zou zijn om te switchen tussen Clean en Overdrive, maar dan zou ik dus moeten gaan denken aan een Ibanez Ts-9. Fijn om te weten dat ik dus geen kanalen heb om te switchen. Kan ik dat uitsluiten!

Bedankt voor je info, hier heb ik echt wat aan!

Pepe
20 januari 2014, 14:17
Je zet de amp op een lead sound en regelt de rest vanaf je gitaar.

Tabula Rasa
20 januari 2014, 14:19
Pedalen van blackstar zijn niet heel goedkoop! Met de versterker is niks mis! Ik zoek alleen een tip om het te switchen tussen clean en overdrive, geen nieuwe/andere versterker!
Dan wordt het inderdaad een kwestie van een distortionpedaal of een overdrivepedaal al naar gelang wat je wilt bereiken. Versterker inladen en naar een muziekwinkel of een muziekwinkel zoeken die die Kustom heeft en testen of marktplaats afstruinen en wat standaard dingen proberen en eventueel weer terug op marktplaats gooien. Probeer eens een tubescreamer achtig geval, een Rat, een metalzone (of hoe heet dat bossding ookalweer) en een Guv'nor ofzo

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 14:19
Dat kan ook!

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 14:22
Kijk super dat waren goeie tips! de versterker blijft, er moet een pedaal zijn met een vergelijkbare sound als de overdrive van de versterker zelf! Hij heeft tenslotte het echt lekkere warme buizengeluid wat we zoeken!

nusti
20 januari 2014, 14:26
wat tabula zegt heb ik ook gedaan. De versterker slikt goed verschillende pedalen, maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken wat jijzelf voor overdrive/distortion zoekt. Ik heb de volgende pedalen erop gehad.
harmida zendrive, mxr distortion 3, xotic bb preamp, dr no eindhoven, ehx big muff, radial bones. Allemaal klonken ze goed, maar allemaal hebben ze ook een typisch geluid.

nusti
20 januari 2014, 14:31
wat ik truwens ook wel eens deed met deze versterker is wel de gain/volume stand gebruiken en dan zo instellen dat je op 80% volume van je gitaar een mooi clean geluid hebt.Als je dan je volume op 100% zet heb je een lekkere break up. Met een boostpedaaltje ervoor schopte je de versterker in overdrive. Gebruikte ik een ehx lpb-1 voor. Pedaaltje kost 35 euro nieuw.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 14:39
Ok en dan hou je wel gewoon dat lekkere warme geluid? Heb hem al gevonden idd 33,- bij bax
Want ik hoef niet meteen het duurste pedaal, we gaan gewoon lekker proberen! En wat kun je het beste gebruiken van echt clean naar echt lekker hard?

nusti
20 januari 2014, 14:43
gewoon lekker proberen. Is het niet naar wens verkoop je het pedaaltje en scoor je via marktplaats weer een andere. Van het rijtje pedalen dat ik postte heb ik alleen nog maar de dr no, de mxr en de muff op mijn plank zitten. De rest is marktplaats op gegaan

TW-Pieter
20 januari 2014, 14:44
Naar welk geluid ben je op zoek? Heb je een voorbeeld? Plaats desnoods een YouTube filmpje.
Oh, en je budget, ook handig.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 15:33
Thanks, word goed gereageerd. Beetje de 70's of 80's sound van direstraits, maar ook het geluid van greenday (zonder delay) kan nu geen filmpje plaatsen, zit op mijn werk dus kan hier niks luisteren! Budget onder de 60 euro. Mag natuurlijk ook duurder maar dan nieuw, dan kijk ik wat ze 2de hands kosten!

TW-Pieter
20 januari 2014, 16:06
Voor dat bedrag moet er (vooral tweedehands) genoeg te vinden zijn. Gebruik de zoekfunctie eens, er bestaan heel wat topics over.

Jan-Douwe22
20 januari 2014, 16:07
Heb je een pedaal dat je mij kan aanraden? Ik ga even lekker zoeken! tenminste weer wat te doen! Bedankt voor de reacties!!

Pepe
20 januari 2014, 16:14
Gewoon een Bad Monkey, Biyang X drive of een Mooer Hustle drive.

arcane
20 januari 2014, 18:08
Als de amp een fx-loop heeft zou je ook een eq-pedaaltje kunnen gebruiken voor het volume verschil. Er zit immers (meestal) een schuifje op voor volume. Dan zet je het volume zachter. Je moet dan wel 2 pedalen tegelijk intrappen.( de footswitch en de eq)

iWishmaster
21 januari 2014, 09:21
Kijk super dat waren goeie tips! de versterker blijft, er moet een pedaal zijn met een vergelijkbare sound als de overdrive van de versterker zelf! Hij heeft tenslotte het echt lekkere warme buizengeluid wat we zoeken!

Met een pedaal bereik je natuurlijk nooit precies dezelfde sound als de versterker zelf. Als je geluk hebt kom je met flink zoeken en proberen misschien in de buurt of krijg je een ander maar even mooi geluid.

Kakihara
21 januari 2014, 11:09
Heb je de handleiding (http://www.kustom.com/Content/20082/KustomDefenderManual.pdf) er al op nageslaan? Dat geeft je wellicht een beter zicht op hoe de versterker werkt.
Als je een goedkoop pedaal zoekt, kan je ook de HardWire Tube Overdrive CM2 overwegen.

Jan-Douwe22
21 januari 2014, 11:33
Handleiding al doorgenomen! Heb nu een zelfgemaakte switch, en die regelt de boost, als ik mijn volume van mijn gitaar op 1 of 2 zet heb ik een lekker clean geluid met boost aan, en als ik mn boost uit zet draai ik mn volume knop op mn gitaar vol open, en krijg ik veeel meer gain, voorlopig een prima oplossing, maar binnenkort ff een bad monkey proberen! en nog wat leuke speel pedaaltjes!