PDA

View Full Version : Fender Pro Reverb '73 recap



driesp
18 januari 2014, 11:32
Heb sinds kort een SF pro reverb erbij, in goede staat. Nog het 'oude' sf circuit zonder master volume, en het blijkt dat ze al grotendeels blackface is gemaakt , PI plate en cathode weerstanden blackface specs, ..
Heb alvast het bias circuit aangepast, maar nu nog even wachten op onderdeeltjes , want de caps under the hood bleken nog niet vervangen :stop: . Anders ziet hij er wel nog erg goed uit, maar ik denk toch van alle 25uf elco's op het fiberboard ook te vervangen. De 5U4G gelijkrichter heeft ook alreeds de geest gegeven.. na een uurtje..

http://s17.postimg.org/rehawmrpb/foto_1.jpg
http://s22.postimg.org/cebj63235/foto_2.jpg
http://s7.postimg.org/5xrbl2123/foto_3.jpg
http://s13.postimg.org/hwot7qcxz/foto.jpg

tommus42
18 januari 2014, 12:01
Vervangen die rommel:D.

Little Jay
18 januari 2014, 12:59
Ja, voor een betrouwbare player zou ik de elco's zeker vervangen, bewaar ze maar voor de verzamelaar :-).
Die blauwe caps op het board zijn volgens mij ook niet de beste (geen blue molds), maar if it ain't broke don't fix it?

Ik moet altiijd wel lachen om hoe Fender in de SF-amps de draden vanuit de cap-can en OT zo omwikkelt met een draad die dan ook nog aan beide kanten geaard aan het chassis is. Dat moet toch een spoel zijn met een mega parasitaire capaciteit zo? Kennelijk werkt het toch.

Mooie amp hoor! Ga je vast veel plezier aan beleven!

driesp
18 januari 2014, 13:03
Ja, voor een betrouwbare player zou ik de elco's zeker vervangen, bewaar ze maar voor de verzamelaar :-).
Die blauwe caps op het board zijn volgens mij ook niet de beste (geen blue molds), maar if it ain't broke don't fix it?

Ik moet altiijd wel lachen om hoe Fender in de SF-amps de draden vanuit de cap-can en OT zo omwikkelt met een draad die dan ook nog aan beide kanten geaard aan het chassis is. Dat moet toch een spoel zijn met een mega parasitaire capaciteit zo? Kennelijk werkt het toch.

Mooie amp hoor! Ga je vast veel plezier aan beleven!

Die blauwe twijfel ik nog over. Heb alvast enkele orange drops meebesteld, en ook axiale elco's voor die witte. Maar zal eerst beginnen met filter caps en bias cap. Dan eens luisteren hoe 'ie klinkt na bias.

Little Jay
18 januari 2014, 18:56
Voor wat het waard is (want zeer subjectief en misschien wel enkel psychisch allemaal): ik vind OD voor tonecaps (dus waar signaal naar de aarde wordt afgevoerd) niet geweldig, maar voor koppelcaps (dus waar het signaal geheel doorheen moet) vind ik ze lekkerder dan TADs en Mallories (heb met die twee ervaring). TADs en Mallories vond ik te 'korrelig'', OD zijn 'gladder' of misschien meer hifi? Maar als tonecaps vind ik ze dan weer te kil en ook wat schrill.

Maar het zijn allemaal maar minimale verschillen hoor, voor hetzelfde geld zit het gewoon tussen m'n oren... ;-)

tommus42
18 januari 2014, 19:05
Interessante materie, gladder en hifi lijken me tegenstrijdig. High roll-off klinkt prettig en is vintage correct. Hi-fi is zoals je preamp is meant to be:D. Kwestie van smaak.

driesp
18 januari 2014, 19:13
Haha ik zal er eens mee experimenteren ! Is dat trouwens een beetje stevig die 'lugs' op dat fiberboard? Ziet er gelijk niet gemaakt uit om veel op en af te solderen. Heb er nog geen ervaring mee!

jacky
18 januari 2014, 22:16
Mannen die blue mallorys zijn prima caps niks aan doen zeker geen OD caps er in .Elcos niet moeilijk doen al die witte mallory caps er uit en die bruine under the hood ook mee pakken ..afstellen en spelen met dat ding.

driesp
18 januari 2014, 23:33
Mannen die blue mallorys zijn prima caps niks aan doen zeker geen OD caps er in .Elcos niet moeilijk doen al die witte mallory caps er uit en die bruine under the hood ook mee pakken ..afstellen en spelen met dat ding.

Dat is het plan !

driesp
19 januari 2014, 15:35
nog iets, in plaats van de 2 filters in serie van 70µF voor de standby switch komen er nu 2 in van 100µF (50 dus in serie). Kan de 5U4GB deze verhoging van capaciteit aan?

gloeidraad
19 januari 2014, 15:42
Volgens de datasheet 40uF maximaal.

Tad heeft 70uF/350volt elko's

Erik

driesp
19 januari 2014, 15:51
Aj, verdorie. Zag veel replacement kits met 2x100µF dus ging er vanuit dat het OK was..

gloeidraad
19 januari 2014, 15:57
Ik zou voor de 70uF gaan.
Elko's zitten toch altijd al hoog in de +tolerantie. 10 tot 20 procent is heel gewoon.
50uF is dus al te veel.

Erik

driesp
25 januari 2014, 00:50
Zo alle elco's zijn vervangen, en het bias circuit afstelbaar gemaakt. Dat scheelt wel wat in klank ! De tremolo is ook losgekoppeld, er zat een licht tikje in, en gebruik het nooit. Er zitten wel 5881wxt lampen in , ipv 6L6. Is dat de moeite om andere te proberen? Ben er tot nu toe wel erg blij mee, al zijn de speakers waarschijnlijk wel het zwakste punt (oxfords).

Little Jay
25 januari 2014, 10:37
Heb m'n Twin een keer over Oxfords 12T6 gehoord en ik vond dat heel erg mooi klinken, maar als ze echt versleten zijn kan ik me voorstellen dat ze wat vermoeid klinken. Misschien een recone?

Of anders is dit een tip: ik heb nu een paar Pyle Speakers (met het 'Fender Blue Label') van eind jaren '70/begin '80 er in zitten - voor 6 tientjes van MP gehaald - en die bevallen uitstekend! Ze worden normaal op het web nogal gebashed als zijnde de slechtste speakers die in de Silverface Fenders zaten, maar ik snap die waar die internetwijsheid vandaan komt, ze klinken echt super! Helder maar toch vet, lekkere punch en heel allround, doen funky slagjes net zo overtuigend als donkerbruine Wes Montgomery thumb-strokes :-)

driesp
25 januari 2014, 11:31
Zal ik in het achterhoofd houden :) Nu kijk, ik zeg niet dat ze slécht zijn, ze passen wel bij het karakter. Maar ik zou eens moeten luisteren wat het verschil is met P12Q's of C12N's...

edit: Het zijn wel 12L6 speakers die er in zitten, blijkbaar nog iets slechter dan 12T6.

driesp
25 januari 2014, 16:33
Hier een foto'tje met de onlangs gerefinishte burny :soinnocent: Ik blij !

http://s30.postimg.org/sdf0m7r35/DSC7184_1.jpg

driesp
5 februari 2014, 20:44
Even een kort soundcliptje van hoe 'ie klinkt, voor de geinteresseerden.

http://soundclick.com/share.cfm?id=12674519

Little Jay
11 februari 2014, 13:03
Een klassieke sound! Klinkt goed hoor! Met wat voor gitaar is dat ingespeeld? Met één van bovenstaande gitaren? Ik meende in eerste instantie een Strat te horen....