PDA

View Full Version : overgang



Wringley
2 juli 2003, 21:15
hallo bassers!!!

Ik heb een heel kort vraagje??

Is de overstap van drummen (6 jaar, door blessures en gewrichtspijn gestopt) naar bassen moeilijk?? Aangezien ze beide toch wel een redelijk rythmische achtergrond hebben.

Ik wil er best moeite voor doen, maar het rythmische spreekt me gewoon aan.

De Teng
2 juli 2003, 22:16
Vraag Mark King maar, die kon het wel ;)

koen_V
2 juli 2003, 22:36
tuurlijk man, iedereen kan beginnen te bassen.
Dat je 6 jaar gedrumt hebt zal alleen maar een groot voordeel zijn.

bassopotmus
2 juli 2003, 22:52
zal zeker alleen maar voordelen hebben, je hebt hopelijk al een redelijke groove dan, hje herkent dingen en voelt drummers aan..go fot it?!!

Laus
3 juli 2003, 00:17
ehm..... als je blessuregevoelig ben.... hou dan wel je frethand in de gaten en dan met name je pols. porbeer een goede houding te vinden.

het klopt trouwens dat drummen en bassen redelijk goed samengaat. ik durf te beweren dat ik vrij acceptabel kan drummen.... 8)

Semafoor
3 juli 2003, 12:20
En Jaco Pastorious is het ook aardig gelukt. Het enige lastige is dat de meeste drummers niet al te veel verstand hebben van akkoorden etc., maar dat is snel te leren.

Wringley
3 juli 2003, 12:58
@bassopotmus: hehe, heb gedrumt in een funk(rock) bandje, is toch redelijk groovy geloof ik ;)

@laus: die blessures komen vooral door een slechte houding.... Drumleraar had me verteld dat zo en zo de manier van zitten is en slaan is en nu zit ik met een stel fucked up polsen.... Wanneer ik ga bassen, neem ik wel les, gewoon voor de goede manier van spelen.

Naja, dan ga ik maar eens sparen. Vraag maar niet wat ik moet kopen, dan word er waarschijnlijk naar de search optie verwezen, maar ik heb toch al een verlanglijstje:

- J - Bassje (hoe kan het ook anders :D), waarschijnlijk een Mexicaan (Amerikaan = au in je portomonee voor een student)
- Een combo (wederom au in portomonee voor een stack, is ook niet nodig voor een beginner). Suggesties voor de combo gevraagt! Buizen hoeft niet persee (wanneer dat bestaat in combo's natuurlijk!), wel een mogelijkheid wanneer niet te duur.

Bedankt voor de tips!

De Teng
3 juli 2003, 14:02
Vraag maar niet wat ik moet kopen, dan word er waarschijnlijk naar de search optie verwezen, maar ik heb toch al een verlanglijstje:

- Een combo (wederom au in portomonee voor een stack, is ook niet nodig voor een beginner). Suggesties voor de combo gevraagt! Bedankt voor de tips!

Kijk eens bij search :D Laatst net een heel verhaal over een combo geweest, EBS the best (ook secondhand..)

frenske
3 juli 2003, 14:30
Bah, altijd die fenders alweer! :-?
Probeer eens voor die Combo eens ´n Behringer 1200BX (120 Watt) voor slechts 299 euro!
Niet de beste, maar een redelijke en zeker voor ´n beginner!

Phyrexian
3 juli 2003, 14:44
Bassen zou perfect moeten lukken als je al zes jaar hebt gedrumd.
Zelf speel ik bass en ben onlangs begonnen met drummen, verbazingwekkend genoeg gaat dat héél goed, ik kan een hoop basisritmes zonder veel moeite spelen en het gaat snel vooruit... I guess I found a new hobby.

Easy Rider
3 juli 2003, 15:57
Cool dat je wil gaan bassen Wringley.
Maar is bassen niet een van de meest gruwelijke dingen om je polsen aan te doen? Ok, contrabas is nog erger.
Ik neem aan dat je wel eens een basgitaar vast heb gehouden? Anders stel ik voor dat je er eentje leent als dat kan, want een basgitaar is best killer op je polsen, ellebogen en schouders.
Ik ben zelf nu ook bezig met houdings(mensendieck)therapie om m'n zootje weer in het gareel te krijgen.

EZ

[edit]
Oh, en waar het eigenlijk om ging: de overgang van drums naar bas is minder moeilijk dan als je uit het niks begint, al is het alleen maar omdat je maat kan houden en gevoel voor grooves hebt. De techniek is uiteraard niet te vergelijken. Ik zelf ben ook drums gaan spelen en dat gaat me prima af, drums hebben zeker de gitaar naar plaats drie op mijn 'fun to play' lijst gezet! Funk it up... :)

Wringley
3 juli 2003, 16:45
@frenkse: Mja, een Fender vind ik zelf gewoon het mooiste voor de looks en de sound.... Ik heb trouwens nog niet echt veel op andere bassen gespeeld, dus kom maar met ander 4 snarige alternatieven. Het is meer voor het "recht vooruit" basswerk op het moment, slappen / poppen doe ik voorlopig toch nog niet. Bedankt voor het advies van de versterker, de bassist van mn oude band had een leuk Behringer stack, klonk best lekker :D

@Phyrexian: Ging me de eerste keer ook echt goed af dat bassen. Maar ja, had al ietsje vaker gespeeld, maar niet echt veel en goed, meer beetje plingelen. Drummen is inderdaad een ontzetten leuke hobby, maar er gaat echt ONWIJS veel tijd in zitten als je echt goed wilt worden. Vroeger heb ik geleefd als een idioot in de vakantie: werken, drummen, slapen en ondertussen ff wat eten. Het resultaat mag er zijn, maar het vergt oefening, daarentegen is het erg verslavend ;).... Aan je naam te zien zal je waarschijnlijk met 400 BPM door de nummers heen slaan :-D
:-D!!!

@Easy Rider: Daar heb ik eerlijk gezegt nog niet aan gedacht. Wanneer ik een goede houding aan leer, moet het geen probleem zijn, daarom wil ik ook basslessen nemen. Ik mag toch voorlopig van de doc ook niet spelen, helaas. Staat daar een prachtig Sonor drumstel te verroesten :D.... Maar goed, ik moet het maar ff proberen, bedankt voor de tips!

koen_V
3 juli 2003, 16:56
@Phyrexian: Ging me de eerste keer ook echt goed af dat bassen. Maar ja, had al ietsje vaker gespeeld, maar niet echt veel en goed, meer beetje plingelen. Drummen is inderdaad een ontzetten leuke hobby, maar er gaat echt ONWIJS veel tijd in zitten als je echt goed wilt worden. Vroeger heb ik geleefd als een idioot in de vakantie: werken, drummen, slapen en ondertussen ff wat eten. Het resultaat mag er zijn, maar het vergt oefening, daarentegen is het erg verslavend ;).... Aan je naam te zien zal je waarschijnlijk met 400 BPM door de nummers heen slaan :-D
:-D!!!------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Als ge goed met een bas wilt kunnen omgaan moet je er ook heel wat tijd insteken hoor.
Ik denk niet da je post zo bedoelt was van drummen vergde ook teveel tijd daarom ga ik ff bassen.
Maar het vergt ook veel tijd hoor.
IK speel zeker nu onder de vakantie een 2 uur per dag denk ik.
En over de Fender jazz bas, zeker doen.
Ik ben ook zo verliefd op fender bassen, ookal wat andere zeggen, als jij fender het einde vindt moet je zeker fender kopen!

koen_V
3 juli 2003, 16:58
sorry voor het rare ge-quote, maar ik kan echt niet met die tags werken :)

Phyrexian
3 juli 2003, 17:16
Tags is toch niet moeilijk?

Ik kan niet snel drummen hoor, zeker niet strak, maar trage dingen en midtempo gaan wel okay.

Wringley
3 juli 2003, 19:37
@koen: mja, een J-Bass is dan wel het meest gespeelde Bassje op deze aardbol (????), maar dat heeft dan ook een reden *KNOR KNOR* :-D!! Vergt een bas dan even veel tijd?? Naar mijn mening veel minder koordinatie tussen de ledematen en dat vond ik dan toch wel het moeilijkste bij drummen, mn motoriek is wel door verbeterd :) Maar ja, daarbij heb je weer verschillende noten, akkoorden etc.... En slappen en poppen is daarbij nog een heel ander verhaal.

En 2 uur spelen op een dag?? Ik speelde vroeger bijna 4 of 5 uur op een dag. Maar toen was ik addict, had hard gespaart voor die kit.

@phyrexian: och, strak en snel spelen is gewoon een kwestie van tijd. Als je mij metal laat drummen word het ook 1 brij van geluid :D....

Phyrexian
4 juli 2003, 09:42
@phyrexian: och, strak en snel spelen is gewoon een kwestie van tijd. Als je mij metal laat drummen word het ook 1 brij van geluid :D....

Metal hoeft niet altijd snel te zijn, luister maar es naar Crowbar... slow-sludge, maar zoooo heavy!

Wringley
4 juli 2003, 09:51
metal is generaal wat sneller

Easy Rider
5 juli 2003, 16:14
Het risico is zowiezo een stuk kleiner als je een goede houding hebt.
Maarreh... (ja, ik ben vrij cynisch aangelegd) had jou drumleraar jou ook al niet zo'n 'goede' houding geleerd?

EZ

Ruud
5 juli 2003, 19:34
In ieder geval niet forceren...