PDA

View Full Version : Floyd Rose brug vastzetten



ChrisWMan
17 januari 2014, 17:34
Hallo allemaal, is er een goede manier om een floyd rose brug vast te zetten? Ik gebruik hem namelijk nooit, vandaar.

Tabula Rasa
17 januari 2014, 17:36
Blokje hout aan de achterkant tegen het blok aan zetten en de veren daarna wat losser..

ChrisWMan
18 januari 2014, 20:46
Ik neem aan dat je vaster bedoelt, de brug komt anders omhoog.

Thiez
18 januari 2014, 20:50
Niet als er een blokje hout achter zit. Maar, is het een zwevende tremolo? Of eentje die alleen voorover kan?

ChrisWMan
18 januari 2014, 23:26
Zwevend, als ik de veren strakker zet trekken ze hem naar beneden en als ik ze losser doe trekken de snaren hem omhoog. Het liefst vervang ik hem met een vaste brug maar dat wordt niet echt netjes ben ik bang.

Tabula Rasa
19 januari 2014, 10:55
Zwevend, dus een blok hout achter je tremeloblok en je veren een stuk losser. Dan heb je een vaste brug.

Montecristo
19 januari 2014, 11:32
Inderdaad blokje hout op maat en van 5 naar 3 veren of van 3 naar 2. Hoef je met een beetje geluk ook niet aan die veerklauw te gaan draaien. Hoe er alleen even rekening mee dat bij het verstemmen, vervangen van snaren of ouder worden van snaren mogelijk de druk afneemt en het blok kan verschuiven. Zorg er dus voor dat spanning door het weghalen van de veren ruim voldoende afgenomen is. Dit merk je snel genoeg bij het plaatsen van het blok. Anders inderdaad bijstellen door de veerklauw schroef losser te draaien.

Thiez
19 januari 2014, 12:44
Kunt het ook andersom doen. Blokje ertussen voor je tremolo. Dan heb al een trem die alleen voorover kan (minder hinderlijk). En dan kun je eventueel 5 veren erin zetten en strakker aandraaien, gaat dat ding geen kant meer op hoor.

Nitefly7
19 januari 2014, 13:36
http://www.guitarrepairbench.com/electric-guitar-repairs/images/block-floyd-rose-tremolo-bridge.png

je wilt de veren juist losser zetten, zodat de brug omhoog komt: de 'opwaartse' beweging hou je dan tegen met de blokjes hout.
theoretisch zou je dan een superstabiele gitaar hebben, omdat je de snaren nog steeds aan 2 kanten vast klemt, maar nu niet met dat gekke Floyd-gedoe zit met snaren wisselen.

overigens is zo'n blokje (maar dan tijdelijk gebruikt) ook handig als je snaren wisselt op een floyd volgens mij


Zwevend, als ik de veren strakker zet trekken ze hem naar beneden en als ik ze losser doe trekken de snaren hem omhoog. Het liefst vervang ik hem met een vaste brug maar dat wordt niet echt netjes ben ik bang.

ChrisWMan
19 januari 2014, 14:20
Bedankt voor de info allemaal, die foto maakt het een stuk duidelijker!