PDA

View Full Version : Geen echte ebben toetsen meer bij Gibson en Martin



DickBol
17 januari 2014, 00:11
Zo, Gibson en Martin zijn dus gestopt met de ebbenhouten toetsen op hun exclusieve custom gitaren. Ze verkopen dus nu hun duurste gitaren met een toets van gerecycled papierpulp, gemengd met phenol , wat daarna zwart is gekleurd. Dat noemen ze een Richlite fingerboard.

Dat is mooi nieuws voor de bossen, maar worden deze gitaren daardoor ook goedkoper? Nou, nee, niet echt....

Nog even en ze gaan over op 3-D geprinte gitaren .......

Fijn, hoeven we helemaal geen tropische bomen meer te kappen ;)

Majmun
17 januari 2014, 00:17
Voor zover ik weet zijn de ebony toetsenborden bij Gibson al een aantal jaren weg. Dat is goed nieuws voor mensen met een oudere Gibson - waarschijnlijk stijgen die iets in waarde.

vulvasonic
17 januari 2014, 02:30
Het zal me aan mijn sluitspier oxideren. Voor mijn part gebruiken ze verpulverde aardappelschillen, vermengd met hengstensmegma. Als het net zo goed (of zelfs beter) klinkt, net zo lekker (of zelfs beter) speelt en net zo stabiel (of zelfs stabbieler) is als ebben, zal ik het alleen maar toejuichen. De ietwat viezige lucht neem ik dan wel voor lief.

Grappig trouwens dat NIETS aan de gitaren van Aristides van hout is, BEHALVE de toetsen. Ebbenhout? :D

Toegegeven, ik ben dol op een mooi stuk hout, maar zolang de gitaren er niet onder te lijden hebben en we daarmee ons steentje kunnen bijdragen aan het behoud van onze natuur, dan zie ik het als onze morele plicht om hier een voorbeeldfuctie af te geven naar de industrie. Vroeger wilden 'we' maar wat graag die voorbeeldfunctie vervullen in het uitdragen van de wereldvrede.

Ik herinner me nog de photoflame finishes op een hele serie strats. Zelfs de importeurs tuinden er in. Ze vonden het allemaal prachtig, tot ze er achter kwamen dat het 'niet echt was'. We zijn de speelbal geworden van een ziek wereldje. Het is maar waar je voor kiest. Ik kan nog steeds genieten van stokoude authentieke gitaren uit een tijd dat mooi en goed hout nog in overvloed voorradig was. Maar tijden veranderen. Waren zouden wij moeten stil blijven staan?

Brum
17 januari 2014, 02:38
Het is overigens ook niet waar. Gibson gebruikt nog steeds ebben op sommige modellen. Niet dat ik nou Gibsons grootste voorvechter ben, maar voor men iets roept, beter eerst even goed kijken...

edit: Het lijkt er wel op dat ze alleen nog ebben gebruiken voor de allerduurste modellen en een aantal signatures. Wellicht worden ze wel wat zuiniger met het gebruik van ebben. Moeilijker te verkrijgen wellicht, tegen de enorme hoeveelheid gitaren die ze bij Gibson produceren, in tegenstelling tot kleinere merken.

Pepe
17 januari 2014, 05:23
Ik vind ebben sowieso niet fijn, zit op mijn Gretsch, het voelt en ziet er uit als kunststof. Maar ik ben een slut voor donker rosewood. Zo erg zelfs dat ik vrij lang gezocht heb naar een super donkere rosewood seventies hals en daar een gitaar aan vast geschroefd heb.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/811/urk5.jpg

HenkHenk
17 januari 2014, 09:11
Ik vind ebben sowieso niet fijn, zit op mijn Gretsch, het voelt en ziet er uit als kunststof. Maar ik ben een slut voor donker rosewood. Zo erg zelfs dat ik vrij lang gezocht heb naar een super donkere rosewood seventies hals en daar een gitaar aan vast geschroefd heb.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/811/urk5.jpg

Maar dat is dan ook wel vreselijk mjammie! Damn!

nusti
17 januari 2014, 09:44
Het zal me aan mijn sluitspier oxideren. Voor mijn part gebruiken ze verpulverde aardappelschillen, vermengd met hengstensmegma. Als het net zo goed (of zelfs beter) klinkt, net zo lekker (of zelfs beter) speelt en net zo stabiel (of zelfs stabbieler) is als ebben, zal ik het alleen maar toejuichen. De ietwat viezige lucht neem ik dan wel voor lief.

Grappig trouwens dat NIETS aan de gitaren van Aristides van hout is, BEHALVE de toetsen. Ebbenhout? :D

Toegegeven, ik ben dol op een mooi stuk hout, maar zolang de gitaren er niet onder te lijden hebben en we daarmee ons steentje kunnen bijdragen aan het behoud van onze natuur, dan zie ik het als onze morele plicht om hier een voorbeeldfuctie af te geven naar de industrie. Vroeger wilden 'we' maar wat graag die voorbeeldfunctie vervullen in het uitdragen van de wereldvrede.

Ik herinner me nog de photoflame finishes op een hele serie strats. Zelfs de importeurs tuinden er in. Ze vonden het allemaal prachtig, tot ze er achter kwamen dat het 'niet echt was'. We zijn de speelbal geworden van een ziek wereldje. Het is maar waar je voor kiest. Ik kan nog steeds genieten van stokoude authentieke gitaren uit een tijd dat mooi en goed hout nog in overvloed voorradig was. Maar tijden veranderen. Waren zouden wij moeten stil blijven staan?

helemaal mee eens...de gitaar waar ik het meest op speel is een hagstrom swede select. De toets is van resinator wood wat waarschijnlijk geperste paardenpoep met zaagsel is ofzo, maar het speelt heerlijk met een sustain tot volgende week zondag.

Tupelo
17 januari 2014, 10:40
Grappig, de Jonas Brothers signature Jr. die een paar jaar geleden verkrijgbaar was, kostte relatief weinig (kweenie zal een rond de 5 a 600 gitaar geweest zijn) en heeft een ebben toets (en 2 P90's). Ding klinkt erg lekker en was lang verkrijgbaar.

HenkHenk
17 januari 2014, 12:29
Grappig, de Jonas Brothers signature Jr. die een paar jaar geleden verkrijgbaar was, kostte relatief weinig (kweenie zal een rond de 5 a 600 gitaar geweest zijn) en heeft een ebben toets (en 2 P90's). Ding klinkt erg lekker en was lang verkrijgbaar.

Jammer dat ie nogal wit was en er een afschuwbaar logo op zat: Model sprak zonder meer aan!

frekie
17 januari 2014, 12:49
Ik heb een GLP Studio gehad met een ebben toets, dat was echt een toonmonster. Veel Gibsons met palissander toetsen vind ik te wollig, ebben geeft wat meer attack. En meer sustain, en je hebt een spiegelglad speeloppervlak. Kortom ik houd wel van ebben.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez8_zpsc1e0fc6f.jpg

OT maar net gescoord dus blij :hippie:

Jose Rodriguez Spaanse gitaar. Beetje vaag merk waar je weinig op vindt met Google.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez17_zpsca823880.jpg

Maar allemaal massief hout, ceder bovenblad, mahonie hals, ebben toets, palissander achter-en zijkanten. Er zaten heel oude snaren op, beetje vaag zaakje, slecht verlicht, slechte akoestiek. Er zat een dikke koffer bij die heeft me over de streep getrokken.

Gister opgepoetst, nieuwe snaren erop. Kleine speelspoortjes. Na een paar uur spelen begint ie echt wakker te worden. Magnifieke gitaar.

Dus kinderen, niet merkgeilen, er is meer dan F en G. Kijk ook eens naar oude Japjes en Koreanen, vaak erg goede kwaliteit en echt vintage voor weinig.

jutter
17 januari 2014, 13:18
Ik heb een GLP Studio gehad met een ebben toets, dat was echt een toonmonster. Veel Gibsons met palissander toetsen vind ik te wollig, ebben geeft wat meer attack. En meer sustain, en je hebt een spiegelglad speeloppervlak. Kortom ik houd wel van ebben.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez8_zpsc1e0fc6f.jpg

OT maar net gescoord dus blij :hippie:

Jose Rodriguez Spaanse gitaar. Beetje vaag merk waar je weinig op vindt met Google.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez17_zpsca823880.jpg

Maar allemaal massief hout, ceder bovenblad, mahonie hals, ebben toets, palissander achter-en zijkanten. Er zaten heel oude snaren op, beetje vaag zaakje, slecht verlicht, slechte akoestiek. Er zat een dikke koffer bij die heeft me over de streep getrokken.

Gister opgepoetst, nieuwe snaren erop. Kleine speelspoortjes. Na een paar uur spelen begint ie echt wakker te worden. Magnifieke gitaar.

Dus kinderen, niet merkgeilen, er is meer dan F en G. Kijk ook eens naar oude Japjes en Koreanen, vaak erg goede kwaliteit en echt vintage voor weinig.

Had ook graag een foto van de voorkant (kop) gezien!

Tupelo
17 januari 2014, 13:51
Jammer dat ie nogal wit was en er een afschuwbaar logo op zat: Model sprak zonder meer aan!Zelf heb ik er geen, maar een maatje van me heeft het aangedurfd er een te kopen, ondanks de tribal, en ik moet zeggen dat het ondanks de wrap around brug waaraan ik een gruwelijke hekel heb, zondermeer de fijnste Gibson is waarop ik sinds lang heb gespeeld. Die ebben toets zorgt inderdaad voor een bepaald soort attack, waarbij ik me verbeeld dat ik het niet alleen hoor, maar ook voel; hoe dan ook, een lekker afgewerkte toets. Verder een relatief lichte gitaar, en die P90's klinken er heerlijk op. Gewoon een keer opschuren, ander kleurtje erop en klaar.

blademan
17 januari 2014, 14:01
ik heb sinds kort een Hagstrom Viking, met ook een resinator fretboard (houtsnippers en hars of zo?), prima materiaal, idd sustain tot overmorgen en een mooi glad oppervlak. Niks mis mee dus!

frekie
17 januari 2014, 20:05
Jutter? Komt ie!

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez11_zpsdc936c48.jpg

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Jose Rodriguez/JoseRodriguez19_zps7ecbf571.jpg

Na uren surfen zeg ik: Jose is een leerling van Antonio Lorca. Dezelfde rozet, iets andere kop. Hij hanteert dezelfde reeks modellen, van 8 naar 22 in even getallen. Dus met 18 zit ik al redelijk hoog in de boom. Voerman heeft ze ooit geimporteerd. Het is dus NIET de Jose Rodriguez die Flamenco gitaren bouwt voor de groten der aarde.

harryw
17 januari 2014, 20:15
by by fretless wonder.palmolie plantages zijn veel lucratiever..
dat die paar ebben fretbordjes nou verantwoordelijk zijn voor de ontbossing gaat er bij mij niet in.

Eko
17 januari 2014, 21:24
Het probleem voor de bouwers zal er in zitten dat niet alle ebben echt zwart is en dat het ook een concurrentiemarkt is met andere instrumenten zoals hobo en clarinet. Werkt kostprijs verhogend.
Daarnaast is het zo dat veel mensen het niet merken, horen en zo weinig slijten aan hun gitaren dat ze frets nooit zouden hoeven vervangen en daar dus geen zorgen om zouden hoeven hebben. Het aantal gitaren wat op MP staat en zonder krasjes is zorgt daar voor de mooiste voorbeelden ervan.
Bij mij is geen enkele gitaar in nieuw staat, ze worden gebruikt......... en herfret.

Mitch
17 januari 2014, 21:33
Volgens mij loopt er iemand achter de feiten aan. Gibson gebruikt gewoon weer ebben voor een aantal modellen. Richlite is zó 2012...

soup
17 januari 2014, 21:44
Volgens mij loopt er iemand achter de feiten aan. Gibson gebruikt gewoon weer ebben voor een aantal modellen. Richlite is zó 2012...

Zoals? Link?

barno
17 januari 2014, 21:54
by by fretless wonder.palmolie plantages zijn veel lucratiever..
dat die paar ebben fretbordjes nou verantwoordelijk zijn voor de ontbossing gaat er bij mij niet in.

het gaat niet alleen over ontbossing maar over schaarste, die ervoor zorgt dat nu wereldwijd groot stuk van tropisch hardhout handel in handen is van criminele organisaties. En wat heeft ebben met fretless wonders te maken? lage brede frets kunnen op elk toetshout

Martin_
17 januari 2014, 23:03
Het probleem voor de bouwers zal er in zitten dat niet alle ebben echt zwart is en dat het ook een concurrentiemarkt is met andere instrumenten zoals hobo en clarinet. Werkt kostprijs verhogend.
Daarnaast is het zo dat veel mensen het niet merken, horen en zo weinig slijten aan hun gitaren dat ze frets nooit zouden hoeven vervangen en daar dus geen zorgen om zouden hoeven hebben. Het aantal gitaren wat op MP staat en zonder krasjes is zorgt daar voor de mooiste voorbeelden ervan.
Bij mij is geen enkele gitaar in nieuw staat, ze worden gebruikt......... en herfret.

Dat is niet alleen een probleem voor de bouwers. Je moet de boom eerst kappen om te bepalen of het hout echt zwart is. Is het hout niet zwart, is het helaas....maar de boom is wel om. Is wel een filmpje over van, geloof ik, Taylor die aangeeft ook ebben met kleurverschil te gebruiken.

edit:

http://www.youtube.com/watch?v=anCGvfsBoFY

Orpheo
18 januari 2014, 10:13
Ik kijk komende week wel op namm wat het aanbod ebben is. Ik weet dat er genoeg bouwers zijn die wel gewoon ebben doen. Er is meer dan gibson en martin op de markt...

Eko
18 januari 2014, 12:01
Martin,
Dat bedoelde ik ook. Gitaristen willen alleen zwart ebben. Anders is het net rosewood en kopen mensen het niet. Terwijl er hele mooie alternatieven zijn die even glad en hard zijn.

Martin_
18 januari 2014, 13:02
:ok: was ook meer als aanvulling bedoeld dan als reactie op.

LRS
18 januari 2014, 13:29
Dat is niet alleen een probleem voor de bouwers. Je moet de boom eerst kappen om te bepalen of het hout echt zwart is. Is het hout niet zwart, is het helaas....maar de boom is wel om. Is wel een filmpje over van, geloof ik, Taylor die aangeeft ook ebben met kleurverschil te gebruiken.




Klopt! Mijn Taylor GS mini is er zo een waar bij de 5e fret een lichte vlek zit op de toets. Het ziet er een beetje minder chique uit, maar heb hem toch verkozen boven een andere die in dezelfde winkel hing, om het simpele feit dat 'ie gewoon beter klonk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Orpheo
18 januari 2014, 19:39
Martin,
Dat bedoelde ik ook. Gitaristen willen alleen zwart ebben. Anders is het net rosewood en kopen mensen het niet. Terwijl er hele mooie alternatieven zijn die even glad en hard zijn.

Misschien wel even hard en glad maar ik denk dat gitaristen liever ebben hebben dan een toets van papier-mache, ondanks dat het laatste wel gitzwart is.

vulvasonic
18 januari 2014, 20:57
Dat is niet alleen een probleem voor de bouwers. Je moet de boom eerst kappen om te bepalen of het hout echt zwart is. Is het hout niet zwart, is het helaas....maar de boom is wel om. Is wel een filmpje over van, geloof ik, Taylor die aangeeft ook ebben met kleurverschil te gebruiken.

edit:

http://www.youtube.com/watch?v=anCGvfsBoFY
Gesproken als een echte bedrijfsleider!
Het klinkt alsof hij het met iedereen goed voorheeft, maar ondertussen koopt ie doodleuk het volledige restant aan ebbenhout op en de enige die er echt aan verdient is hij. :)

D3nnis
18 januari 2014, 20:59
Na uren surfen zeg ik: Jose is een leerling van Antonio Lorca. Dezelfde rozet, iets andere kop. Hij hanteert dezelfde reeks modellen, van 8 naar 22 in even getallen. Dus met 18 zit ik al redelijk hoog in de boom. Voerman heeft ze ooit geimporteerd. Het is dus NIET de Jose Rodriguez die Flamenco gitaren bouwt voor de groten der aarde.

Dat is grappig! Ik heb al sinds 2001 of zo een model 20 van jose rodriguez. Alleraardigste gitaar, was toen iets van 900 of 1000 gulden, en wellicht onbekend, maar vwb klank eigenlijk beter dan veel bekendere merken in dezelfde prijsklasse (bepaalde alhambra modellen etc.).

Mitch
18 januari 2014, 22:50
Zoals? Link?
Ooooo, wacht even, ik haal een paar dingen door elkaar. Mijn excuses. Dat gezeik over die gelamineerde palissander toetsen die nu weer gewoon uit één stuk zijn verwarde ik met ebben. Ik zie nu inderdaad dat in de 2013 modellen de Customs óók Richlite hebben. Tja, ik heb er geen ervaring mee. Maar ik vind ebben sowieso overrated dus het interesseert me eigenlijk niet zoveel.

vulvasonic
18 januari 2014, 23:18
Och, op mijn ES zit ook een ebben toets. Prachtig in alle opzichten, maar om er nu de mooiste wouden voor om te zagen, exotische dieren hiermee met uitsterven te bedreigen en de lokale bevolking uit te buiten, dat is het me echt niet waard.

Orpheo
18 januari 2014, 23:33
Daarom vind ik het initiatief van Bob Taylor zo goed. Hij gebruikt en exporteert AL het ebben, ook wat een kleurtje heeft. Men moet niet zo kieskeurig zijn: dat is wat zo schadelijk is, niet het gebruik an sich.

vulvasonic
19 januari 2014, 01:34
Daarom vind ik het initiatief van Bob Taylor zo goed. Hij gebruikt en exporteert AL het ebben, ook wat een kleurtje heeft. Men moet niet zo kieskeurig zijn: dat is wat zo schadelijk is, niet het gebruik an sich.
Heb je ook zijn argument gehoord?

Orpheo
19 januari 2014, 13:01
Ik heb hier uitvoerig met Bob over gesproken in real life. Heb meer info gekregen dan dat filmpje levert...

barno
19 januari 2014, 13:33
Ik heb hier uitvoerig met Bob over gesproken in real life. Heb meer info gekregen dan dat filmpje levert...

interessante info..., thx for sharing

RS-Rik
19 januari 2014, 14:01
Ik wil niet zeggen dat die Taylor zn hart niet op de goede plek zou kunnen hebben zitten maar hij glibbert als de gladste verkoper zo je oren in. Kunstmatige toetsen zijn een grote stap vooruit. Kappen met het kappen van zeldzame houtsoorten, het is het inderdaad niet waard. Waarom denken we allemaal dat al die exclusiviteiten en tegenwoordig zeldzaamheden per se nodig zijn voor een goede tone? Allemaal zeer diep ingebrande (ingeëtste) collectieve waan.


Hypocriet als ik ben heb ik gisteravond wel een ebben toets gefret.

soup
19 januari 2014, 14:08
Ik heb hier uitvoerig met Bob over gesproken in real life. Heb meer info gekregen dan dat filmpje levert...

En wat heeft hij dan nog meer verteld?

Orpheo
19 januari 2014, 14:52
Laat ik het zo zeggen... er blijft vrijwel niks aan Taylors spreekwoordelijke strijkstok hangen. De houthakkers, handelaren en tussenpersonen krijgen via Taylor een veel beter inkomen, om zo stropen tegen te gaan. Dat was zijn insteek, behoud door minder verkwistend om te gaan met de bomen. Hij kan de hele wereld niet veranderen door een ander materiaal te forceren. Dan maar het aanbod ipv de vraag aanpassen.

Powderfinger
21 januari 2014, 15:45
Mijn Martin heeft ook een 'black richlite' toets en ik heb daar geen enkel probleem mee. Het voelt heel natuurlijk aan en klinkt uitstekend. Ik heb contact opgenomen met Martin en zij zeggen dat de toets ook nooit behandeld hoeft te worden. Met een vochtig, warm doekje kun je de toets schoonmaken en met een droge doek droogmaken. Gebruiksvriendelijk dus!

Ik zal even citeren:

Here are some of the properties of richlite.

Color permanent-does not bleed

Greater dimensional stability than solid wood

Stronger and more durable than solid wood

Equally expensive compared to black ebony

Doesn't wear as easily as ebony

Denser than ebony therefore more resonant

66% wood fiber/34 % resin

Renewable resource

Refrets as easily as ebony

Majmun
21 januari 2014, 16:16
Een volledige Gibson Les Paul van richlite (voorzien va neen ebony-finish) zou wel cool zijn om te hebben.

Brum
21 januari 2014, 16:35
Neem er dan ook even een hijsapparaat bij, om 'm op je schouders te krijgen en een goeie ziektekostenverzekering. Oh ja en hele goeie, stevige straplocks, van titanium of zo.

Majmun
21 januari 2014, 16:45
Hoe weet je dat richlite zeer zwaar is

Brum
21 januari 2014, 17:17
Op dezelfde wijze als dat jij meent te weten dat Gibson geen ebben meer gebruikt; ik heb het maar gewoon aangenomen.

DarknessAwaits
21 januari 2014, 17:21
Richlite has a density slightly more than the densest ebony -[bron (http://theunofficialmartinguitarforum.yuku.com/topic/115883/What-is-richlite?page=2)]

Richlite is a dense material made from partially recycled paper and phenolic resin. -[bron (http://en.wikipedia.org/wiki/Richlite)]

Maar de echte dichtheid kom ik zo snel niet tegen...

Tabula Rasa
21 januari 2014, 17:33
Wat een gezeik allemaal over dat nep-ebben. Ik wil gewoon een plak dooie ebbenboom op mijn gitaar. Ik ga toch ook geen tofu vreten?

Kut-eco-treehugging-stinkhippies!

B-stone
21 januari 2014, 18:56
Ik hoor alleen niks over herplanting oid?????????????
Bomen groeien en zwart ebben is op over 50 jaar???? Laat me raden o taylor heeft nog een voorraadje toevallig wat dan 80x over de kop gaat.

Een tekort creeeren lever simpel weg gewoon geld op...

Of mis ik iets over herplantings missies? Hoelang duurt het uberhaupt voordat zon boom volgroeit is?

Orpheo
22 januari 2014, 07:00
een boompje ebben? dat duurt geloof ik een paar honderd jaar. Daarom wil Bob ook het gekleurde ebben gebruiken en niet alleen het gitzwarte. Je kan overigens ook Coromandel gebruiken?

guitarkid
22 januari 2014, 09:43
Jose Rodriguez Spaanse gitaar. Beetje vaag merk waar je weinig op vindt met Google.
Maar allemaal massief hout, ceder bovenblad, mahonie hals, ebben toets, palissander achter-en zijkanten. Er zaten heel oude snaren op, beetje vaag zaakje, slecht verlicht, slechte akoestiek. Er zat een dikke koffer bij die heeft me over de streep getrokken.
Gister opgepoetst, nieuwe snaren erop. Kleine speelspoortjes. Na een paar uur spelen begint ie echt wakker te worden. Magnifieke gitaar.


Ik heb al jaren een José Rodriquez #14 Tapa Maziza o.i.d. Massief bovenblad idd. Hele fijne gitaar en toch nog betaalbaar. We verkochten ze indertijd in de winkel waar ik werkte. Geen idee of ze er nog zijn!
Sorry voor het hoge OT-gehalte, maar moest er even op reageren. BTW, ik heb nog een oude LP én een oude Martin met ebben toetsen... ;)

Brum
22 januari 2014, 11:58
een boompje ebben? dat duurt geloof ik een paar honderd jaar. Daarom wil Bob ook het gekleurde ebben gebruiken en niet alleen het gitzwarte. Je kan overigens ook Coromandel gebruiken?

Er is ook niks mis met gekleurd ebben. Sterker, ik vind het nog wel wat hebben ook. Op mijn tele uit Warmoth onderdelen zit ook een gekleurde ebben toets en dat staat helemaal niet zo raar, zo'n bruine vlam door het ebben. Het is verder even zo glad en hard als pikzwart ebben. Dit gezegd hebbende, Warmoth doet het dus ook, het is zelfs een optie bij hun. Je kunt gewoon kiezen welk soort ebben je wilt qua kleur.

vulvasonic
23 januari 2014, 02:37
by by fretless wonder.palmolie plantages zijn veel lucratiever..
dat die paar ebben fretbordjes nou verantwoordelijk zijn voor de ontbossing gaat er bij mij niet in.
Vergis je trouwens niet in die paar fretboards. Gitaren worden met tienduizenden per dag gemaakt en het zijn natuurlijk niet alleen gitaren waarin ebbenhout verwerkt wordt. Alleen al in de muziekinstrumentenbranche wordt ebbenhout enorm veel gebruikt. Gitaren, violen (in al haar verschijningen - ook bassen), blokfluiten, hobo's, klarinetten, trittels, de zwarte toetsen op de betere (duurdere) piano's en noem maar op. En dan de rest nog (deurklinken, bestek, potjes en uiteraard veel Afrikaanse kunst).

vulvasonic
23 januari 2014, 02:38
Wat een gezeik allemaal over dat nep-ebben. Ik wil gewoon een plak dooie ebbenboom op mijn gitaar. Ik ga toch ook geen tofu vreten?

Kut-eco-treehugging-stinkhippies!
Ik hou ook van jou!!!!!! :hippie:

Orpheo
24 januari 2014, 03:59
op de nieuwe 120 yr anniversaries zit wel ebben. whoop whoop! Al het ebben van Taylor is tegenwoordig gestreept. lang leve namm.

MyGreenLady
24 januari 2014, 13:21
Bwoah, een plank is een plank. Als er maar herrie uit komt ben ik al lang tevreden. :)