PDA

View Full Version : Sleutelen aan basissound zelfbouwampje



Tabula Rasa
16 januari 2014, 15:53
Tijdje geleden heb ik een versterkertje gebouwd en speel er nu 3 maanden op. Nog steeds ben ik laaiend enthousiast over dat ding, maar ik had het gevoel dat er iets miste. Ik had een paar gitaristen op mijn lijstje staan aan wie ik de versterker wilde voorleggen. De eerste is er nu mee bezig, Mitch, een van de forumleden hier. Juist hij omdat ik weet dat hij heel goed "tone" in kan schatten. Vorige week heb ik de versterker bij hem langs gebracht en hij wordt nu aan een test onderworpen om te kijken wat er beter kan.

Gelijk wordt mijn ontzettend tevreden gevoel deels in de kop gedrukt :dontgeti: maar dat is ook wel de bedoeling want het kan altijd beter!

Het gaat om het volgende schema (heel klein beetje uitgekleed, want de gelijkrichter is ook schakelbaar tussen diode en GZ34 en de PT heeft aftakkingen van 0, 190 en 275V (gloeispanning blijft 6.3V maar de HSP is dus variabel wat globaal neerkomt op 1, 6 en 12 watt vermogen doordat alle buizen op hogere of lagere spanning draaien) maar dat laat ik in de tekening even buiten beschouwing): BTW: buizen zijn 1x 12ax7 en 2x 6V6

http://i43.tinypic.com/2ah5cau.jpg

Hieronder de reactie, die deels ingekort is:

Hai Joris!
Nog lang niet alles kunnen testen wat ik wilde omdat ik wat later in de oefenruimte was in plaats van wat vroeger. Volgende week dus wat meer testen op woonkamervolumes op de 1W stand. Ik heb er nu vooral op normaal bandvolume mee geëxperimenteerd. Wat dan positief opvalt:
hij zit, met mijn redelijk low output Les Paul precies op een randje, op de 12W stand. Daar werd ik sowieso erg blij mee. De manier van oversturen is heel mooi vloeiend en het schoont ook weer redelijk op met terugdraaien volume of verminderen van aanslag.
De boost werkte heel prettig, zeker om in je eentje te spelen. Net iets meer duw, maar niet teveel.
De gelijkrichter heb ik grotendeels op buis laten staan. Ik heb vluchtig een aantal vermogensstanden doorlopen en weet ze niet meer uit mijn hoofd, maar er waren standen bij waar diodegelijkrichter juist minder volume had en iets meer overstuurde, terwijl ik dat juist precies andersom verwacht. Maar buis was sowieso prettiger.
Basissound: die is nog niet helemaal jofel. Er zit écht nog te weinig laag in en iets teveel hoogmid. De bassist omschreef het als: je Les Paul Standard klinkt nu als je Junior en daar had ze eigenlijk wel een goeie, kernachtige samenvatting. Het verschil in klank op enerzijds de 1W stand en anderzijds de 6/12W stand is ook nog vrij groot. Met de 6W/12W stand is er teveel treble/tophoog. Lager op de toets gaat dat nog, maar ga je hogerop, solo dingetjes, tweesnarige dingetjes, dan knalt er zoveel tophoog doorheen dat het te schel wordt. Ik speelde met doppen en dacht dat het prima was, maar toen ik werd gesommeerd om mijn doppen uit te doen door een paar boos kijkende bandleden begreep ik meteen waarom :) Op de 1W stand geen probleem. Minder versterking, minder hoog? Zoiets waarschijnlijk. Ik kon het wel compenseren met de toonpots op de gitaar maar dat luisterde vrij nauw. Zoiets regel je prettiger op de amp zelf. Ik denk dat het wat dat betreft handiger is om naast een mogelijkheid in bright cap ook iets te doen van een schakelaartje of zo voor wat hoog-af op de hogere vermogensstanden.
Op drive en boostpedalen reageerde hij trouwens niet slecht, alleen wel op fuzz. Ook hier leek de voicing 'm een beetje in de weg te zitten.

Volgende keer wil ik nog de negatieve feedback testen en de bright caps op de 1W stand.

Tot zover alvast!

.......

Conclussie: Doel is deels bereikt. Wat nog moet gebeuren is de basissound wat meer bas geven en het mid-hoog wat wegnemen. Wanneer dat werkt kan ik opnieuw naar de schakelaartje (SW1, SW2 en SW3) gaan kijken.

Kan iemand me een beetje op weg helpen? moet ik het zoeken bij de 22NF caps achter de anodes van de preamp buis?

Mitch, nogmaals ontzettend bedankt voor het testen, de tijd die je ervoor neemt en de gastvrijheid! Super!

EDIT: SW1 is de fatswitch die de 100k weerstand aan pen 3 van V1 passeert.
SW2 is de brightswitch met een 100pf en een 250pf cap
SW3 is een soort van cleanboost die de 47uf caps aan de kathodes van de eindbuizen omschakelt naar 1 uf caps.

tommus42
16 januari 2014, 16:01
......Conclussie: Doel is deels bereikt. Wat nog moet gebeuren is de basissound wat meer bas geven en het mid-hoog wat wegnemen. Wanneer dat werkt kan ik opnieuw naar de schakelaartje (SW1, SW2 en SW3) gaan kijken.

Kan iemand me een beetje op weg helpen? moet ik het zoeken bij de 22NF caps achter de anodes van de preamp buis?......
Dacht ik wel aan, heb eens een oude Orange geprobeerd, die had een 5-standen 'koppelcap' schakelaar, werkte perfect. Weet alleen niet meer welke waarden het waren, maar je zou 47n kunnen proberen.

Tabula Rasa
16 januari 2014, 16:03
of nog een 22NF paralel, want die heb ik wel liggen volgens mij. Maar welke van de twee dan vervangen? Welke heeft de grootste kans op succes?

tommus42
16 januari 2014, 16:11
Van de eerste trap. Maar ik baseer het op een AC30, het normal kanaal is vrijwel identiek, als je de driver uit jouw versterker vergelijkt met de fasedraaier uit een Vox. Stel me zo voor dat ie 'alles' flink versterkt en later in de eindtrap iets laag tempert, waardoor het laag uit de preamp 'strakker' uit versterkt wordt.

cluseau
16 januari 2014, 16:40
Wil je meer laag dan zou je kunnen proberen of 100nF ipv 22nF achter de laatste triode iets uitmaakt. Verder zorgen kleine caps over de kathodeweerstanden voor meer mid/hoog. Of helemaal weglaten of volledig ontkoppelen door grotere elko's. In de preamps 22uF en voor de eindtrap 100uF.

Tabula Rasa
16 januari 2014, 17:17
Wil je meer laag dan zou je kunnen proberen of 100nF ipv 22nF achter de laatste triode iets uitmaakt.

Oke, de tweede koppelcap vervangen of een hogere waarde paralel zetten dus. (en de eerste koppelcap die eerder geadviseerd werd? Waarom niet die? (gewoon uit interesse))


Verder zorgen kleine caps over de kathodeweerstanden voor meer mid/hoog. Of helemaal weglaten of volledig ontkoppelen door grotere elko's. In de preamps 22uF en voor de eindtrap 100uF.

aan de kathodes van de diverse buizen hangen meerdere condensatoren. Welke zou ik moeten vervangen? Bij de eindbuizen kreeg ik volgens mij meer bas toen ik van 47 uf naar 1 uf ging, dus naar 100uf zou dan toch minder bas moeten geven?

cluseau
16 januari 2014, 17:53
Oke, de tweede koppelcap vervangen of een hogere waarde paralel zetten dus. (en de eerste koppelcap die eerder geadviseerd werd? Waarom niet die? (gewoon uit interesse))
Maakt niet uit, als de totale capaciteit maar groter wordt. De verschillen zijn trouwens marginaal. Bij de eerste trap is de impedantie van de load hoger en kan het dus af met minder capaciteit.



aan de kathodes van de diverse buizen hangen meerdere condensatoren. Welke zou ik moeten vervangen? Bij de eindbuizen kreeg ik volgens mij meer bas toen ik van 47 uf naar 1 uf ging, dus naar 100uf zou dan toch minder bas moeten geven?

De kathode van de eindbuis is bij 100uF zo goed als volledig kortgesloten voor lage frequentie's. Hoe kleiner de cap wordt hoe meer je hem voor laag openstelt. De versterking neemt dan af voor de lage frequentie's. Zou je de cap er helemaal af laten dan is het karakter voor alle frequentie's gelijk maar zorgt de kathodeweerstand voor tegenkoppeling. Dat merk je ook aan de gain, die zal teruglopen.

Tabula Rasa
16 januari 2014, 18:04
De kathode van de eindbuis is bij 100uF zo goed als volledig kortgesloten voor lage frequentie's. Hoe kleiner de cap wordt hoe meer je hem voor laag openstelt. De versterking neemt dan af voor de lage frequentie's. Zou je de cap er helemaal af laten dan is het karakter voor alle frequentie's gelijk maar zorgt de kathodeweerstand voor tegenkoppeling. Dat merk je ook aan de gain, die zal teruglopen.

Huh? Volgens mij had ik eerst 47uf caps daar, vond ik dat ik weinig bas had en heb ik ze vervangen door 1uf en kreeg ik MEER bas. Dan ga ik toch met 100uf de andere kant van 47uf opzoeken? dus MINDER bas?. Ik snap er werkelijk geen reet meer van.

Ik ga in iedergeval tussen mijn caps zoeken en anders ff naar de elctroboer.

cluseau
16 januari 2014, 18:23
Huh? Volgens mij had ik eerst 47uf caps daar, vond ik dat ik weinig bas had en heb ik ze vervangen door 1uf en kreeg ik MEER bas. Dan ga ik toch met 100uf de andere kant van 47uf opzoeken? dus MINDER bas?. Ik snap er werkelijk geen reet meer van.

Ik ga in iedergeval tussen mijn caps zoeken en anders ff naar de elctroboer.

Ik denk dat je iets fout doet want dit is tegenstrijdig met de theorie.

Tabula Rasa
16 januari 2014, 18:52
Zal ik de schakelaar wel omgekeerd bedraad hebben ofzo. Kijk er wel naar als de amp weer hier is. Dan zet ik er wel 2 100 uf caps en 2 1 uf caps in op de eindbuizen. Dan moet het verschil duidelijk zijn. Gelijk de tweede koppelcap veranderen, van 22nf naar 100nf

guitarnijboer
16 januari 2014, 19:44
Grotere elco = lagere impedantie voor wisselspanning.

Mijn tips:
Tegen het 'harsh' of schel klinken van de versterker zou ik de aansturing van de 6v6 buisjes eens onder de loep nemen. De driver staat met een 15 K kathode weerstand al helemaal afgeknepen en vervolgens stuur je hiermee twee 6v6 buizen vrijwel direct aan. Dit geeft smerige boventonen en heeft weinig te maken met je bright switch.
Ik zou de 220K roosterweestand vervangen door 180K en de gridstoppers van de 6v6 buizen verhogen naar 68K (geen vergissing)
Tevens zou ik eens proberen de 15K weerstand van de driver te verlagen naar een waarde tussen de 1 en 3K.
SW3 zou ik vergeten en gewoon twee elco's van voldoende grote gebruiken (150uF of hoger)

Bij de andere twee kathode elcotjes kun je expirimenteren. 470n / 680n / 1uf geven wat meer boost in het mid allemaal op een iets andee frequentie afhankelijk van de impedantie van het circuit. 5 uF wordt veel gebruikt voor een meer gebalanceerd geluid met iets minder boomie laag dan een grotere elco van 25 uf of hoger.

Natuurlijk bepaald het wijzigen van 1 elco niet je totale geluid. Sommige verschillen zijn ook niet altijd even duidelijk te horen, maar de optelsom van veel kleine of subtiele wijzigingen maken uiteindelijk je geluid. Ook is het zo dat het effect van een onderdeel afhankelijk is van anderen. Als je bijvoorbeeld aan het begin van de signaalweg een grote cap tussen signaal en massa zet, heeft verderop in het cirquit een brightcap nauwelijks nog effect omdat je al het hoog daarvoor al hebt weggehaald.

Mitch
16 januari 2014, 22:40
Cool! Als mr. Nijboer het een beetje verhalend uitlegt kan een technisch niet onderlegde maar wel geïnteresseerde als ik het ook nog een beetje volgen :) Zo leer ik er ook weer van. Ben benieuwd hoe dit project gaat aflopen en hoop 'm tegen die tijd weer een keer aan de tand te kunnen voelen! Jij ook weer bedankt TabRas!

Tabula Rasa
17 januari 2014, 08:58
Guitarnijboer, hoe hoger de waarde van de weerstand die als Gridstopper werkt, hoe meer hoog je verliest.. toch? Dus die 4.7K flink omhoog knallen naar 68K. Ik koop er 4 dan kan ik er altijd nog bij beide gridstoppers eentje paralel zetten als het te extreem is.

180K voor de roosterweerstand zal ik ook ff in huis halen.

Die 15K kathodeweerstand op VIb, vervangen door een lagere waarde? 12K? 10K?

guitarnijboer
18 januari 2014, 00:26
Ja op zich verlies je wat hoog door de hogere gridstoppers, maar daar is het eigenlijk niet eens om te doen. Over de weerstand kan wat spanning vallen als de ingangsimpedantie van de 6V6 afneemt. Het rooster moet niet positief worden, dat trekt je ECC83 ook niet.

Het zou om de zelfde reden geen slecht idee zijn om tussen de volumepotmeter en de ingang (rooster) van de tweede buis ook een serieweerstand te zetten. Iets van 100 of 150K zou moeten werken, maar hoger kan ook.
Ook hier wil je niet dat het rooster van de tweede buis positief kan worden. De 15K kathode weerstand help daar trouwens ook bij, maar die is wel erg hoog hoor.

Als je kijkt naar schema's van buizenversterkers die oversturen dan zie je altijd de verschillende trappen gekoppeld met weerstanden. De reden hiervoor is dat je een flinke spanning in de volgende trap wil sturen om oversturing te krijgen, maar je het rooster van de volgende trap niet positief wilt hebben. De weerstand geeft ruimte om het signaal op het rooster in elkaar te laten vallen zodat het rooster niet positief wordt. Eigenlijk wordt het roostersignaal zo afgevlakt als bij een diode. Maar dan wel een diode met een hele zachte knik. Bij highgain versterkers zijn deze weerstanden soms wel 1M of meer... Dat is bij jou niet nodig.

Tabula Rasa
18 januari 2014, 12:06
Ik werd per PM geattendeerd op het feit dat er een foutje zat in de tekening van het schema. de 15K weerstand die Guitarnijboer noemt mist een komma.

In de versterker zit een 1K5 weerstand ipv een 15K

Oops, sorry.

tommus42
18 januari 2014, 12:11
Ah, dat verandert de zaak aanzienlijk:D.

tommus42
21 januari 2014, 16:02
Dit is de (Dave Peterson) AC30 van Brian May. De booster plus de eerste trap. Was vergeten dat ie 22n koppelcaps heeft:???:
http://i42.tinypic.com/213eo2.jpg

Tabula Rasa
21 januari 2014, 16:20
Dit is de (Dave Peterson) AC30 van Brian May. De booster plus de eerste trap. Was vergeten dat ie 22n koppelcaps heeft:???:
http://i42.tinypic.com/213eo2.jpg
Zie ik nu voor het eerst. De boost input is gewoon een halve buis die voor de normale input zit. Eigenlijk vrij logisch! Mitch is hem nu nog ff aan het uittesten. Als hij uitgespeeld is, dan ga ik klussen. Ga beginnen met de koppelcaps, volgens mij kan ik daar het mid-hoog mee temperen, en daarna met de caps bij de kathodes aan de slag om te kijken of ik de bas wat meer aanwezig kan krijgen. Daarna de rest van de tips (rekeninghoudend met een aantal tips die op basis van een 15K weerstand waren door een tekenfout van mij. Bij die kathode zit een 1K5 weerstand).

Begin het versterkertje wel behoorlijk te missen ondertussen. Het is toch wel een heerlijk versterkertje voor thuis.

Mitch
23 januari 2014, 11:06
Nou je 'mag 'm terug hoor :)
Gisteren nog even gecheckt en het is inderdaad het verschil in 1 vs 6/12W waar het klankverschil ineens heel groot wordt. Op 1W heb je veel minder 'last' van het benadrukte hoog en de knauw in het hoogmid en het afgekapte laag (ook met fat switch aan). Op 1W is het zelfs 'rustiger' met de fat switch uit, goede klank met een iets rommelige oversturing als -ie met een LP-achtige gitaar gevoed wordt.
Mij gebruikersconclusie/advies zou ik willen samenvatten als: trek die spanning van de eerste stand iets omhoog (kan volgens mij makkelijk qua volume voor thuis), dan is -ie qua klank waarschijnlijk een stuk constanter en kun je 'm beter tweaken. Of reserveer een paar van de standjes bright/fat voor laag vermogen en tweak 'm op hoger vermogen op basisklank.
Moment van lichte oversturing voor vol vermogen ligt prima, super bruikbaar randje in bandverband.

En ik ben wel dat dopje nu kwijt van het pootje :D

Tabula Rasa
23 januari 2014, 13:51
Nou je 'mag 'm terug hoor :)
Gisteren nog even gecheckt en het is inderdaad het verschil in 1 vs 6/12W waar het klankverschil ineens heel groot wordt. Op 1W heb je veel minder 'last' van het benadrukte hoog en de knauw in het hoogmid en het afgekapte laag (ook met fat switch aan). Op 1W is het zelfs 'rustiger' met de fat switch uit, goede klank met een iets rommelige oversturing als -ie met een LP-achtige gitaar gevoed wordt.
Mij gebruikersconclusie/advies zou ik willen samenvatten als: trek die spanning van de eerste stand iets omhoog (kan volgens mij makkelijk qua volume voor thuis), dan is -ie qua klank waarschijnlijk een stuk constanter en kun je 'm beter tweaken. Of reserveer een paar van de standjes bright/fat voor laag vermogen en tweak 'm op hoger vermogen op basisklank.
Moment van lichte oversturing voor vol vermogen ligt prima, super bruikbaar randje in bandverband.

En ik ben wel dat dopje nu kwijt van het pootje :D

Zo, dat is een berg bruikbare info :ok: (met name ook omdat je zelf na de bouw nooit echt objectief bent (ik in ieder geval niet)).

Het is dus toch redelijk gelukt zelf een topje in elkaar te flansen dat "fender-achtig" is, een schakelbaar vermogen heeft (zonder dat op het eind af te regelen met een paar dikke weerstanden, zacht bruikbaar is, maar ook in bandverband en ........ (dat wordt de laatste uitdaging, maar moet gaan lukken) niet te veel hoog heeft op vermogen.

Wat niet gaat lukken is de spanning in de eerste stand (1 watt) verhogen want ik zit vast aan de aftakkingen op de trafo.

Volgens mij is het zo dat wanneer een buis harder werkt het mid-hoog gebied ook verder naar voren komt, en als je dus de spanning verhoogt is dit een logisch gevolg.... Klopt deze brainfart?

Kan ik dan ook achterop een schakelaar zetten voor 1watt <> 6/12Watt waarmee ik koppelcaps schakel en gelijk iets schakel met de kathodecaps (gewoon een lekker dikke meerpolige schakelaar)?

Ohja... dopje van het pootje: Lekker belangrijk! Er komt straks een schitterende nieuwe behuizing en na het tweaken mag je hem lekker opnieuw aan de tand voelen.

Ben in ieder geval blij dat ik kan opmaken uit je verhaal dat ik al dik in de goeie richting zit voor zelfbouwprutswerk #3 en dat ik weer wat leuke leerdoelen erbij heb.

iWishmaster
23 januari 2014, 15:13
Ik had ongeveer hetzelfde probleem qua midhoog in de eerste instantie. Totaal ander versterkertje (EL84 in push-pull met een vox-achtige tone cut potmeter). Eerst wat aan getweaked om het wat te temmen, maar echt 100% gelukt is het niet. Uiteindelijk heb ik de tone cut pot wat extremer gemaakt en dat beviel prima. Nog steeds is het wat te fel en zou ik wat midhoog naar midlaag willen verplaatsen qua nadruk. Maar hoe? Ik volg dit topic nog even, er komen leuke ideeën voorbij!

Tabula Rasa
23 januari 2014, 15:30
Ik had ongeveer hetzelfde probleem qua midhoog in de eerste instantie. Totaal ander versterkertje (EL84 in push-pull met een vox-achtige tone cut potmeter). Eerst wat aan getweaked om het wat te temmen, maar echt 100% gelukt is het niet. Uiteindelijk heb ik de tone cut pot wat extremer gemaakt en dat beviel prima. Nog steeds is het wat te fel en zou ik wat midhoog naar midlaag willen verplaatsen qua nadruk. Maar hoe? Ik volg dit topic nog even, er komen leuke ideeën voorbij!

Ik zal in ieder geval alle aanpassingen met commentaar posten en ook verwerken in het schema dat in de openingspost staat.

iWishmaster
23 januari 2014, 16:08
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat andere van mijn ampje vinden, heb eigenlijk nog nauwelijks een andere gitarist zijn mening gehoord over het ding ...

HaroldA
23 januari 2014, 16:09
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat andere van mijn ampje vinden, heb eigenlijk nog nauwelijks een andere gitarist zijn mening gehoord over het ding ...

Dat heb ik ook bij mijn Sovteks ...

iWishmaster
23 januari 2014, 16:10
Misschien toch eens met een paar mensen bij elkaar komen in een soort zelfbouw amp meeting?

Tabula Rasa
23 januari 2014, 16:22
Misschien toch eens met een paar mensen bij elkaar komen in een soort zelfbouw amp meeting?

Tsja.... en dan? Alles open schroeven en lekker solderen? Wordt een zooitje. Of gewoon lekker vergelijken qua sounds? Maar dat is weer alleen interessant als je ook de binnenkant kan zien.

Kim Wilson
23 januari 2014, 16:24
Misschien laten beoordelen door een kleine selectie forumleden. Wat jij nu door Mitch hebt laten doen, maar dan centraal en door een aantal mensen.

iWishmaster
23 januari 2014, 17:17
Misschien laten beoordelen door een kleine selectie forumleden. Wat jij nu door Mitch hebt laten doen, maar dan centraal en door een aantal mensen.

Zoiets inderdaad. Niet zo zeer als een stel techneuten met de soldeerbout erbij, maar gewoon om te spelen en luisteren. Tech talk kan altijd, ook achteraf nog via een topic hier om schema's te delen etc..

Tabula Rasa
23 januari 2014, 17:42
Zoiets inderdaad. Niet zo zeer als een stel techneuten met de soldeerbout erbij, maar gewoon om te spelen en luisteren. Tech talk kan altijd, ook achteraf nog via een topic hier om schema's te delen etc..

Oke, best een leuk idee, maar helaas heb ik echt de tijd en ruimte niet op zoiets op te zetten.

Mitch
23 januari 2014, 21:33
Bij mijn Voxjes is 't ook zo dat meer volume (gain) ook meer hoog is (ongeacht de stand van de mastervolume) en daardoor is die cut knop ook zo handig. Ook daar zit dan uiteindelijk wel een beetje een verschuiving zit van iets minder laag, tikke meer midhoog maar dat is heel geleidelijk en wordt niet extreem, ook al staat -ie te scheuren als een mini-Marshall.
Afijn, ik meld 't maar als eenvoudig, maar officieel erkend tone nerd :D

Tabula Rasa
24 januari 2014, 03:46
Had al even snel gekeken naar die cut knop. Een capje en een potmeter om de weerstand te bepalen die paralel naast de cap staat. Simpel eigenlijk. Ook maar ff proberen

7ender
24 januari 2014, 08:08
...ik zou dat ding een beetje vertimmeren ..... ;)

je gaat toch niet een "single ended" versterkertje maken voor een gitaar ?
Een gitaarversterkertje dient i.m.o. wel een klein beetje "porrie" te kunnen leveren .
Het apparaatje wat je nou in elkaar hebt getimmerd levert , denk ik , amper 7-of 8 Watt op ( als je mazzel hebt ) en klinkt benauwd en bromt ook nog als 't tegen zit .

Ik zou ergens een low-budget balans-trafo'tje zien te scoren en er een fase-draaiertje voor timmeren en "rooster-negatief" aanleggen
( dan heb je d'r veel meer lol aan met misschien wel zo'n 20Watt output en een veel betere dynamiek ) ;)

Tabula Rasa
24 januari 2014, 08:10
Ehhh heb je de rest van het topic gelezen?

iWishmaster
24 januari 2014, 10:30
Bij mijn Voxjes is 't ook zo dat meer volume (gain) ook meer hoog is (ongeacht de stand van de mastervolume) en daardoor is die cut knop ook zo handig. Ook daar zit dan uiteindelijk wel een beetje een verschuiving zit van iets minder laag, tikke meer midhoog maar dat is heel geleidelijk en wordt niet extreem, ook al staat -ie te scheuren als een mini-Marshall.
Afijn, ik meld 't maar als eenvoudig, maar officieel erkend tone nerd :D

Bij mijn ampje is het gain wat het laag maakt: weinig gain weinig bas, hoge gain lekker veel bas. Er zou eigenlijk een fat switch ofzo op moeten om bij lage gain wat meer oompf te krijgen. Eerst had het bakje meer laag en werd modderig bij veel gain. Dat is nu gefixed, met als nadeel dat low gain sounds soms wat dun zijn, vooral op laag volume.

7ender
24 januari 2014, 11:08
Ehhh heb je de rest van het topic gelezen?

Ja , dat heb ik ..... ;)

Mitch
24 januari 2014, 14:23
Ik vraag me af waarom je vrijwel altijd over vermogen begint en om precies te zijn over méér vermogen?

Tabula Rasa
24 januari 2014, 14:46
Ik vraag me af waarom je vrijwel altijd over vermogen begint en om precies te zijn over méér vermogen?

Ik juist ook. Dat ding wordt alleen thuis gebruikt en ik wil wat vermogen over hebben voor elders. Ik hoef er geen grote zaal mee plat te spelen. Een hoop dingen op deze versterker zitten er ook gewoon omdat het kan, zonder verder echt nut.

Waarom zou je geschakelde hoogspanning gebruiken? Omdat het kan. Dikke weerstanden bij de speakers had ook gekund, maar dat doet iedere kleine versterker volgens mij al. Regelbare negatieve feedback..... waarom? omdat het kan en omdat ik wilde zien wat het doet.
Waarom zou je een versterker willen die schakelt tussen buizen gelijkrichter en diode? Zijn de extra kosten van een 5V trafo, een schakelaar en een GZ34 het waard om het zo aan te pakken? Geen idee, maar omdat het kan heb ik het gedaan..... Leerproces telt ook mee.

Gezeur over te weinig vermogen, moet push-pull zijn en niet SE, voorspellingen over benauwd klinken en brommen en andere negativiteit mag je lekker spreekwoordelijk in je hol vrotten.

7ender
24 januari 2014, 19:54
waarom nou in ene geïnterpreteerd als negativiteit ?

ik probeerde alleen een hint te geven hoe je met weinig werk , een upgrading zou kunnen maken.

tja ,...hoeft niet ,....zeker als 't van te voren de bedoeling al niet was ( maar oké je gaf al 18W aan ,....daarom dacht ik ....enz ,
want dat haal je zo namelijk niet )

ik heb zelf heel vroeger al eens iets dergelijks gebouwd , ook gewoon met spulletjes uit de rommeldoos,
en het resultaat viel me toen uiteindelijk wat tegen .
Daarna heb ik dat ding toen gewijzigd naar "balans".

vandaar.

...en wat je bij mij dan in me hol wil frotten , dat doe je maar bij je vriendin ( spreekwoordelijk dan )

flikker op zeg !

Mitch
24 januari 2014, 21:23
Eeeeeh... zullen we het weer wat minder over lichaamsdelen hebben? :)
Mijn vraag was serieus en niet negatief. Ik zie je heel vaak "te weinig vermogen=niet goed" posten en zelfs nu er gepost wordt over een ampje voor thuis. Dan word ik toch nieuwsgierig waarom. Ik ben geen electronicus, maar technisch erg geïnteresseerd.

cluseau
24 januari 2014, 21:58
7ender speelt bass dacht ik. Logisch dat je dan anders tegen een amp aankijkt. Bassplayers willen alleen maar clean vermogen en om wat exacter te zijn "een beetje veel" als het kan.

Laten we elkaar een beetje respecteten mensen, voor je het weet wordt er weer een "butthurt report" uitgerijkt. ;)

7ender
24 januari 2014, 22:07
Dat komt mogelijk doordat een enorm aantal muzikanten die hier met hun versterkertjes binnen-komen ,
met het verzoek of het mogelijk is om 'r meer porrie uit te kunnen krijgen.

( ik kan 'r onderhand de gracht mee dempen , zo veel . )

De reden daarvoor is dat zo lang men blues speelt , is dit niet of nauwelijks aan de orde , maar gaat men over op diverse stijlen , dan moet het helder en clean kunnen blijven als het "wat" harder moet.
Een krijs-bak voldoet dan niet.

En ja ,....Cluseau heeft gelijk , ....ik speel zelf bas, dus "clean" en "veel" is voor wbt mijzelf altijd troef . :)

Tabula Rasa
25 januari 2014, 07:15
Met andere woorden: je hebt geen idee waar ik de versterker voor gebouwd heb.

Kim Wilson
25 januari 2014, 08:40
Topic niet gelezen dus.

Tabula Rasa
25 januari 2014, 08:56
Topic niet gelezen dus.

precies! Ik noem ook nergens "18 watt", waaruit blijkt dat 7ender echt dingen door de war haalt, of totaal niet leest. Ik laat hem wel blaten, en negeer hem verder (hebben we ook een hele mooie knop voor :ok: ). Scheelt een hoop frustraties.

7ender
25 januari 2014, 12:26
tja,....mijn fout ,....die "18W" stond fout in me geheugen ,....sorry ! :hide:

Ik kan er misschien in de positieve zin dit aan toevoegen ( mbt je openings topic ) :

Achter de eerste triode is de kantelfrequentie meer dan ruim voldoende om het laag van je gitaar door te geven ( 22nF en 1Meg pot ).

Achter de tweede triode zou dat eigenlijk ook wel net voldoende moeten wezen ( 22nF en 220K ) .
Als je die 22nF voor een 47nF ( 0,047 ) verruild , dan zou 't eigenlijk goed moeten zijn .

Soms zie je wel eens zwaardere condensators op dit punt zitten, maar dat is alleen waar "roosterstroom" roet in 't eten kan gooien.

Als je versterker op de laagste vermogenstand staat , dan draai je mogelijk je volume wat op .
Na de de midden-stand van de potmeter ( "12uur" ) is de werking van 't high-pass condensatortje nihil geworden.

Mocht de amp "bijterig" in het hoog blijven dan kun je eventueel nog een condensatortje van 4n7 parallel over de 100K anode-weerstand van de tweede triode solderen .

Als je er problemen mee blijft houden , dan rest weinig anders dan 'm op de toongenerator aan te sluiten en a.d.h.v. een scope het frequentie-verloop te bekijken .

Hopende 't hiermee goed gemaakt te hebben ,

Hoogachtend,

Sjors.

( 7ender ) :ok:

tommus42
25 januari 2014, 15:40
......Achter de eerste triode is de kantelfrequentie meer dan ruim voldoende om het laag van je gitaar door te geven ( 22nF en 1Meg pot ).

Achter de tweede triode zou dat eigenlijk ook wel net voldoende moeten wezen ( 22nF en 220K ) .
Als je die 22nF voor een 47nF ( 0,047 ) verruild , dan zou 't eigenlijk goed moeten zijn .......
Dat ben' bericht'n:ok:. Dat condensatortje over de anodeweerstand, mooie oplossing.

HaroldA
25 januari 2014, 15:41
Dat condensatortje over de anodeweerstand, mooie oplossing.

Zit ook in de Friedman Brown Eye (500pF).

Tabula Rasa
26 januari 2014, 11:36
Straks lekker het versterkertje weer ophalen. Begin hem behoorlijk te missen.

Boodschappenlijstje voor de mods is ook al bijna klaar±

2x 100NF koppelcaps voor V1a en V1b
een 22UF elko voor de kathode van V1b
2x 100UF elko´s voor de kathodes van de eindbuizen
2x 68K en 2x 33K Gridstoppers voor d eindbuizen (weet nog niet welke het gaan worden, wordt ff uitproberen)
een 4.7NF capje voor over de anodeweerstand op V1b (de tip van 7ender)

Verder wil ik nog ff uitzoeken wat ik voor de cut controle nodig heb.

hoe zwaar moet de schakelaar zijn om koppelcaps te schakelen?

7ender
26 januari 2014, 11:54
heel licht ,....gewoon wat ze ter plekke verkopen , de stroom die er loopt is "niks"
die plastic meerkeuze draai-schakelaars doen 't wel.

de koppel-condensator op de anode van V1 zou ik zeker niet vergroten , die eerste 22nF is al meer dan groot genoeg op 1Meg.
Er komt dan zo veel "rumble" doorheen , wat nooit wenselijk is ( en zeker niet bij een buisversterkertje )

Tabula Rasa
26 januari 2014, 11:58
Top! Thanx

guitarnijboer
26 januari 2014, 12:08
Ik zou de mods niet allemaal tegelijk uitvoeren. Daarnaast kan ik je op voorhand zeggen dat 4,7nF (4700pF) over een anode weerstand veel te fors is.

Tabula Rasa
26 januari 2014, 12:22
Ik zou de mods niet allemaal tegelijk uitvoeren. Daarnaast kan ik je op voorhand zeggen dat 4,7nF (4700pF) over een anode weerstand veel te fors is.

Sowieso 1 mod per keer en dan luisteren, en verder modden. Bij twijfel zet ik dingen met een schakelaar op de boardjes om goed te kunnen vergelijken.

capje voor de anodeweerstand.... wat zou beter zijn? Op dit punt heb ik echt geen benul.

7ender
26 januari 2014, 12:24
dat klopt , omdat op deze wijze( bijna )nooit ( uitzondering Vox ) een klank wordt aangepast , dan dat 't alleen voor oscillatie-onderdrukking wordt toegepast.
In die zin moet je denken aan 470 pF of 1000pF bijv ( Fender ) , maar oscillatie is hier niet aan de orde.

.... en anders probeer je er effe een paar , ....wat 't beste resultaat oplevert ( 2n2, 3n3 , 4n7 )

Tabula Rasa
26 januari 2014, 12:29
dat klopt , omdat op deze wijze( bijna )nooit een klank wordt aangepast , dan dat 't alleen voor oscillatie-onderdrukking wordt toegepast.
In die zin moet je denken aan 470 pF of 1000pF bijv ( Fender ) , maar oscillatie is hier niet aan de orde

Die bestel ik er gewoon bij, dan wordt het testen.

7ender
26 januari 2014, 12:42
in principe had dat versterkertje qua klank al oke moeten wezen , zoals je 'm had gemaakt.

Heel af en toe kom je iets vreemd tegen wat roet in 't eten kan gooien .
(als het uitg. trafo'tje bijv uitgerust is met goedkoop blik bijv )

Mocht de versterker dan in het hogere gedeelte wat enthousiaster zijn , "dan moet je soms wel 'ns wat"


Ik ga aanstalte maken om weg te gaan , ....ben straks weer terug.
Ik moet nog wat spullen voor me Harley ophalen , en anders sta ik 'r naast

LemmyNL
26 januari 2014, 12:58
Dus straks heb je weer een turbo- amp met schakelbare alles :ok:

Voor je het weet heb je wat bijzonders en wil iedereen 'm hebben:soul:

guitarnijboer
26 januari 2014, 13:31
dat klopt , omdat op deze wijze( bijna )nooit ( uitzondering Vox ) een klank wordt aangepast , dan dat 't alleen voor oscillatie-onderdrukking wordt toegepast.
In die zin moet je denken aan 470 pF of 1000pF bijv ( Fender ) , maar oscillatie is hier niet aan de orde.

.... en anders probeer je er effe een paar , ....wat 't beste resultaat oplevert ( 2n2, 3n3 , 4n7 )

Een internet fabeltje. Vrijwel al deze caps over de anodeweerstand of direct over de anode en kathode varierend van 100 tot 2000 pF zijn bedoeld om de toon te veranderen en niet voor oscillatie onderdrukking. Dumble, Mesa Boogie, ENGL, Fender, etc. passen deze caps allmaal toe in of na de gainstages van de versterker om het overstuurde signaal minder harsh en fizzie te maken.

Gebruik van deze caps op niet overstuurde versterkertrappen, zeker in de grotes die jij voorsteld, zorgt ervoor dat de versterker erg slecht gaat reageren op overdrive pedalen.

HaroldA
26 januari 2014, 13:36
Een internet fabeltje. Vrijwel al deze caps over de anodeweerstand of direct over de anode en kathode varierend van 100 tot 2000 pF zijn bedoeld om de toon te veranderen en niet voor oscillatie onderdrukking. Dumble, Mesa Boogie, ENGL, Fender, etc. passen deze caps allmaal toe in of na de gainstages van de versterker om het overstuurde signaal minder harsh en fizzie te maken.

In mijn Friedman-build zit er een 500pF in, en daarmee haalde ik mijn oscillatie van onhoorbaar naar een hoorbare frequentie (voordat ik de oscillatie zelf aanpakte).

Tabula Rasa
26 januari 2014, 14:28
Waarom aanpakken als ie toch onhoorbaar is?

HaroldA
26 januari 2014, 14:32
Waarom aanpakken als ie toch onhoorbaar is?

Oscillatie is altijd fout, en kost altijd energie die je eigenlijk wil gebruiken om hoorbare frequenties weer te geven ;)

Lang leve mijn oscilloscoop! :ok:

DarknessAwaits
26 januari 2014, 14:34
Doet me denken aan de extended high range van SACD. Compleet off topic wellicht...

Tabula Rasa
26 januari 2014, 16:26
Doet me denken aan de extended high range van SACD. Compleet off topic wellicht...

nooit van gehoord.

7ender
26 januari 2014, 17:56
Een internet fabeltje. Vrijwel al deze caps over de anodeweerstand of direct over de anode en kathode varierend van 100 tot 2000 pF zijn bedoeld om de toon te veranderen en niet voor oscillatie onderdrukking. Dumble, Mesa Boogie, ENGL, Fender, etc. passen deze caps allmaal toe in of na de gainstages van de versterker om het overstuurde signaal minder harsh en fizzie te maken.

Gebruik van deze caps op niet overstuurde versterkertrappen, zeker in de grotes die jij voorsteld, zorgt ervoor dat de versterker erg slecht gaat reageren op overdrive pedalen.

"een internetfabeltje" ?? ,....ik kan daar nou niks over vinden op internet ,......waarzo ?

Als er zich een situatie voordoet waarbij de rondgaande versterking groter/gelijk aan 1 is dan gaat de boel oscilleren.
Tal van wilde Mesa Boogie versterkers krijg je d'r stil mee , en anders wordt 't zoeken uit een "berg" van dubbel-triodes , voordat je d'r eens eentje hebt waarbij de boel rustig blijft ,....want 't zijn niet zelden "fluit-bakken".
Als de hoogst wenselijke weer te geven frequentie bepaald is , dan kan de reactantie berekend worden op het punt dat deze net zo groot is als de anode-weerstand , waarbij de versterking dan de helft is geworden ( -3db ).

Tabula Rasa
27 januari 2014, 16:46
Boodschappenlijstje is klaar denk ik (hiermee moet ik diverse dingen kunnen uitproberen:

Nog even het schema erbij voor het gemak:
http://i43.tinypic.com/2ah5cau.jpg


Kathodecaps eindbuizen:
2x 22uf 25v en 2x 100uf 25v om te schakelen tussen 22uf en 100uf.

kathode capje van 22uf voor VIb (mogeljk ter vervanging van de 1uf cap op die plek)

Koppelcaps:
2x 22nf, 2x 47nf, 2x 100nf (+ 2x 220pf om standaard als koppelcap te hebben staan, de 3 andere waardes kunnen parallel gezet worden)
Voor de zekerheid een 6 standen rotaryswitch met 2 polen):
V1a 22nf V1b 22nf
V1a 22nf V1b 47nf
V1a 22nf V1b 100nf
en eventueel:
V1a 22nf V1b 22nf
V1a 47nf V1b 47nf
V1a 100nf V1b 100nf
(dit om makkelijk, snel en veilig wat dingen te kunnen vergelijken)

2x 68k en 2x 33k gridstoppers voor de eindbuizen (kijken wat die suggestie doet tov de 4.7k gridstoppers die er nu zitten

470pf snubbing cap voor de anode van de preampbuis (gewoon voor de zekerheid wil ik die in huis hebben)

47pf en 100pf en 150pf brightcaps (de 100 is nu prima, maar de 250 is net te veel.
1m pot + 2n2 capje (treble cut) ook om ff uit te proberen of het hoge, scherpe er zo vanaf kan.
V1a V1b

7ender
27 januari 2014, 18:26
die grid-stop-weerstandjes van 4K7 zijn prachtig , ze dienen alleen om oscillatie tegen te gaan , om HF te blokkeren .
Er loopt daar "geen stroom" , dus enig effect na wijziging zal niet gaan optreden.

Tabula Rasa
28 januari 2014, 11:37
Net de volgende meuk besteld: (nu wachten bij de brievenbus en hopen dat ik snel kan gaan prutsen)



Condensator 22 nF
C22nFODT
2



Condensator 47 nF
C47nFODT
2



Condensator 100 nF
C100nFODT
3



Condensator 22 uF 63 V
SKU000530
3


Condensator 100 uF 63 V
SKU000533
2



Weerstand 1 mOhm ½ Watt
SKU000828
10



Condensator 470 pF 3000V
C470pFCer
1


Condensator 220 pF
SKU000469
3


Condensator 100 pF
SKU000465
1


Condensator 47 pF
SKU000461
1



Draaischakelaar 2 contacten 6 standen
SKU001300
1



Potmeter mono logaritmisch 16 mmWeerstand1 mOhm
potlogmono16-1 mOhm
1



Sozo condensator 2,2 nF 400 Volt
Sozo2.2nF
1


Zilver mica condensator 47 pF 500 Volt
SM47pF
1



Zilver mica condensator 100 pF 500 Volt
SM100pF
1



Zilver mica condensator 150 pF 500 Volt
SM150pF
1


6.3 mm chassisdeel stereo switched
100
2



IsolatiekousDiameter1 mm
ISOLKS-1 mm
3



IsolatiekousDiameter2 mm
ISOLKS-2 mm
2



Weerstand 68 kOhm carbon ½ Watt
SKU001330
2



Weerstand 1 mOhm carbon ½ Watt
SKU001311
1



Condensator 47 nF papier in olie
V47nFpap
2


Sozo condensator 22 nF 400 Volt
Sozo22nF
2



Sozo condensator 47 nF 400 Volt
C47nFSOZO
2

Gearjunkie
28 januari 2014, 11:40
Wie is jouw hofleverancier?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
28 januari 2014, 11:42
Wie is jouw hofleverancier?

Google zegt mij dit: http://jukebox-revival.eu/capacitors/papier-in-olie-condensatoren/condensator-47-nf-papier-in-olie.html?___store=default_nl&___from_store=default

Tabula Rasa
28 januari 2014, 11:56
Google zegt mij dit: http://jukebox-revival.eu/capacitors/papier-in-olie-condensatoren/condensator-47-nf-papier-in-olie.html?___store=default_nl&___from_store=default

Klopt helemaal. Daar is het vaak flink wat voordeliger dan bijvoorbeeld newtone of tonefactory. Ze zijn volgens mij niet zo bekend, maar ik heb er altijd erg goede ervaringen mee gehad. (ze verzenden ook met de Deutsche Post en dat is binnen Nl gek genoeg nog voordeliger dan via PostNL :) )

Buxtra
28 januari 2014, 16:51
Voorkom wel kleine onderdelen toeslag in de gaten bij een kleine bestelling

Tabula Rasa
28 januari 2014, 16:57
Voorkom wel kleine onderdelen toeslag in de gaten bij een kleine bestelling

Weet ff niet hoe ik deze zin moet lezen, maar ik was ongeveer 30 euro kwijt incl verzenden. Vind dat nog wel meevallen.

Mooie prijzen, toch?

http://jukebox-revival.eu/capacitors/polypropyleen-orange-drops-condensatoren-630-volt.html

http://jukebox-revival.eu/capacitors/sozo-mustard-capacitors.html

Buxtra
28 januari 2014, 17:56
Had wel eens in de haast wat weinig spul nodig en toen zat er een toeslag bij. Niet pijnlijk maar puntje op de i voor de snelle enthousiastelingen!

Tabula Rasa
4 februari 2014, 12:56
Alle "goodies" zijn al weer een paar dagen in huis. Eerst, dit weekend, onder deskundige begeleiding (lees: ik zal meer meekijken, dan daadwerkelijk de machines bedienen) twee cabs en headshells maken voor de versterkertjes:

Het wordt een trainwreck-achtige combinatie, dus zonder tolex, open achterkant van de headshell en frontplaat met schuine zijde, zowel op de top als op de cabs.

knutselgoodies:

http://i58.tinypic.com/2ugjhfn.jpg

iWishmaster
4 februari 2014, 15:47
Ik ben vooral benieuwd hoeveel de koppelcaps van de anode naar de volgende trap doen voor het geluid!

nico verduin
4 februari 2014, 15:54
Ik ben vooral benieuwd hoeveel de koppelcaps van de anode naar de volgende trap doen voor het geluid!Volledig in het geluidspad........ wat denk je zelf :)

iWishmaster
4 februari 2014, 16:00
Volledig in het geluidspad........ wat denk je zelf :)

Ik denk vrij veel qua hoeveelheid laag, maar welke orde van grote aan waardes moet ik aan denken om nog wat zinnigs verschil te horen en wanneer wordt het 'veel teveel' etc.? Ik heb nog wel wat caps liggen om zelf mee te experimenteren, maar mijn ampje is al bijna een jaar 'stabiel' qua componenten (na net zo lang sleutelen) ;).

Tabula Rasa
4 februari 2014, 16:03
Ik ben vooral benieuwd hoeveel de koppelcaps van de anode naar de volgende trap doen voor het geluid!

Ik denk dat het vrij veel doet. Hier ga ik het eerste mee klooien, daarna met de caps bij de kathodes (eerst bij de preamp en daarna bij de eindbuizen), daarna ga ik kijken naar een treblecut (switch of potmeter)en als laatste de brightcaps.

nico verduin
4 februari 2014, 18:39
Ik denk vrij veel qua hoeveelheid laag, maar welke orde van grote aan waardes moet ik aan denken om nog wat zinnigs verschil te horen en wanneer wordt het 'veel teveel' etc.? Ik heb nog wel wat caps liggen om zelf mee te experimenteren, maar mijn ampje is al bijna een jaar 'stabiel' qua componenten (na net zo lang sleutelen) ;).Zo werkt het niet. Teveel is afhankelijk van de rest van de schakeling. De koppelcap is een serie weerstand naar de grid van de volgende trap. de cap samen met de weerstand van de grid vormen een spanningsdeler. En omdat de impedantie (=wisselspanningsweerstand) varieert met de frequentie heb je dus in feite een frequentie afhankelijke spanningsdeler. Tegelijkertijd ontkoppelt de cap de dc spanning op de anode van de zendende trap. daarnaast beïnvloed de koppelcap de uitgangsimpedantie van de zendende trap.
Je kan dus niet zonder meer stellen wat is te veel of te weinig. Wil je dat vooraf weten dan moet je gaan rekenen.

iWishmaster
5 februari 2014, 09:35
Wanneer er nogal wat componenten rondom zitten is rekenen toch vrij lastig. In mijn geval beide triodes van een 12ax7 met een dubbele potmeter die de gain van beide trappen beïnvloed. Dat is ook de reden dat ik beduidend meer laag krijg als ik de gain op schroef: dit beïnvloed de filterwerking van de koppelcaps aangezien er meer / minder weerstand in serie met de caps komt te staan. Bij lage gain zou meer laag welkom zijn, bij bepaalde gitaren / pedalen dan.

Tabula Rasa
5 februari 2014, 11:12
Heel klerin koppelcapje in serie zetten als dcfilter en je huidige cap paralel over de pot?

iWishmaster
5 februari 2014, 11:14
Heel klerin koppelcapje in serie zetten als dcfilter en je huidige cap paralel over de pot?

Cap paralel over de pot beïnvloed ook weer de hoge frequenties bij lage instellingen van de pot (wordt ook wel eens 'treble bleed' cap genoemd). Ik moet waarschijnlijk gewoon even 'back to the drawing board' :). Sorry over het kapen trouwens, dit topic gaat over jouw ampje niet het mijne ;).

Tabula Rasa
5 februari 2014, 11:17
Bedenk me net ook dat ik ernaast zit, maar je zal iets van een weerstand onafhankelijk filter moeten hebben ofzoiets.

iWishmaster
5 februari 2014, 11:30
Bedenk me net ook dat ik ernaast zit, maar je zal iets van een weerstand onafhankelijk filter moeten hebben ofzoiets.

Dat wordt me allemaal te ingewikkeld: het geluid is nu erg goed in mijn oren, maar soms te weinig laag. Een switch om wat meer laag te maken in de preamp is voldoende.

Tabula Rasa
5 februari 2014, 11:56
Dat wordt me allemaal te ingewikkeld: het geluid is nu erg goed in mijn oren, maar soms te weinig laag. Een switch om wat meer laag te maken in de preamp is voldoende.
Zou je dan niet kunnen denken aan een keuzeschakelaar tussen verschillende kathodebypasscaps, ergens in de preamp?

iWishmaster
5 februari 2014, 12:07
Dat is ook mogelijk, maar volgens mij zitten daar al flinke caps, zou even moeten kijken hoe groot precies, maar 1uF of 22uF ... Dit is het schema in ieder geval (zonder alle waardes helaas):

http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/schema_zpsf04ef3c8.jpg (http://s254.photobucket.com/user/iWishmaster/media/schema_zpsf04ef3c8.jpg.html)

Ik zie nu net dat de 'cut' knop in de poweramp ook niet in het schema staat. Dat is een 500k lineaire pot in serie met een 2,2nF (1 pootje van de pot dus niet gebruikt), die twee staan parallel achter de wipers van de dual pot in de poweramp (achter de PPIMV dus).

cluseau
5 februari 2014, 15:43
Ik zie nu net dat de 'cut' knop in de poweramp ook niet in het schema staat. Dat is een 500k lineaire pot in serie met een 2,2nF (1 pootje van de pot dus niet gebruikt), die twee staan parallel achter de wipers van de dual pot in de poweramp (achter de PPIMV dus).

Beter tussen de koppelcaps van de fasedraaier. Aan de hete kant van de ppimv dus. Als je hem tussen de lopers zet heeft de cut regeling voor elke stand van de ppimv een ander effect.

iWishmaster
5 februari 2014, 15:56
Beter tussen de koppelcaps van de fasedraaier. Aan de hete kant van de ppimv dus. Als je hem tussen de lopers zet heeft de cut regeling voor elke stand van de ppimv een ander effect.

Dat is precies het idee: bij lage instellingen van de PPIMV is de versterker hierdoor helderder (meer hoog) en dat compenseert het typische effect dat een PPIMV het zaakje donkerder / doffer maakt. Bij hoger volume is de knop ingrijpender en kan ik met 1 knop toch flink wat verandering in de tone draaien.

cluseau
5 februari 2014, 16:05
Dat is precies het idee: bij lage instellingen van de PPIMV is de versterker hierdoor helderder (meer hoog) en dat compenseert het typische effect dat een PPIMV het zaakje donkerder / doffer maakt. Bij hoger volume is de knop ingrijpender en kan ik met 1 knop toch flink wat verandering in de tone draaien.


Dus even resumeren: Je zet een 500k potmeter en een 2n2 in serie. Dat circuitje monteer je dan tussen de lopers? Zo ja hou je op laag niveau van de ppimv minder hoog over. De serieschakeling van 500k en 2n2 is namelijk des te effectiever naarmate de impedantie van de sturende trap hoger is. Door een ppimv op te nemen maak je die impedantie ook hoger.

iWishmaster
5 februari 2014, 16:10
Als ik binnenkort de versterker open schroef zal ik even kijken hoe het ook al weer zat. Ik herinner me namelijk dat ik de cut regeling eerst verkeerd zat (weinig hoog bij lage standen). Toen heb ik het weer losgemaakt en aan de andere kant van de volumepot teruggezet. Misschien heb ik het in mijn hoofd nu precies omgedraaid.

cluseau
5 februari 2014, 16:14
Misschien heb ik het in mijn hoofd nu precies omgedraaid.

Zou het :???:

Tabula Rasa
11 februari 2014, 16:06
Net de eerste mod gedaan:

over de 2e koppelcap, die achter V1b een schakelaar gezet om een tweede koppelcap parallel te kunnen zetten

Stand 1: 22nf + niets = 22nf
Stand 2: 22nf + 22nf = 44nf
Stand 3: 22nf + 47nf = 69nf
Stand 4: 22nf + 100nf = 122nf

Conclusie: er zit wel verschil in, maar het is zooooo minimaal dat het haast niet de moeite is om hiermee te spelen.... of de waardes moeten extremer worden???

Stand 1 of 4 (weet het ff niet meer) klinkt iets dikker en voller, maar geen mens die er niet op let zal er iets van merken.

Binnenkort als ik weer ff tijd heb, ga ik het volgende experimentje doen.

HaroldA
11 februari 2014, 16:15
Probeer eens 22uF.

Plant
11 februari 2014, 16:28
Net de eerste mod gedaan:

over de 2e koppelcap, die achter V1b een schakelaar gezet om een tweede koppelcap parallel te kunnen zetten

Stand 1: 22nf + niets = 22nf
Stand 2: 22nf + 22nf = 44nf
Stand 3: 22nf + 47nf = 69nf
Stand 4: 22nf + 100nf = 122nf

Conclusie: er zit wel verschil in, maar het is zooooo minimaal dat het haast niet de moeite is om hiermee te spelen.... of de waardes moeten extremer worden???

Stand 1 of 4 (weet het ff niet meer) klinkt iets dikker en voller, maar geen mens die er niet op let zal er iets van merken.

Binnenkort als ik weer ff tijd heb, ga ik het volgende experimentje doen.

Totaal niet interessant. Reken de kantelfrequenties (-3dB punten) i.c.m. 220kΩ maar eens uit:

Stand 1: 22nf + niets = 22nf 33Hz
Stand 2: 22nf + 22nf = 44nf 16Hz
Stand 3: 22nf + 47nf = 69nf 10Hz
Stand 4: 22nf + 100nf = 122nf 6Hz

;)

22µF // 22nF ? 0.033Hz :D

edit: Uit je gitaar komt dat allemaal niet. ik denk niet dat er met koppel c's meer laag uit te halen valt. Je zal iets moeten boosten, b.v. door de FB voor het laag wat slapper te maken.

Tabula Rasa
11 februari 2014, 16:34
Huh????? en nu in Jip en Janneke taal.

Tabula Rasa
11 februari 2014, 16:49
edit: Uit je gitaar komt dat allemaal niet. ik denk niet dat er met koppel c's meer laag uit te halen valt. Je zal iets moeten boosten, b.v. door de FB voor het laag wat slapper te maken.

Vreemd, wat er is duidelijk een verschil te horen op de standen van de schakelaar. Het is minimaal, maar wanneer je erop let wel duidelijk hoorbaar.

Plant
11 februari 2014, 16:53
Je vind dat je te weinig laag hebt. Vervolgens ga je koppel c's vergroten om het laag dieper door te laten lopen.

1) je verlaagt het kantelpunt tot onder de hoorgrens.
2) die frequenties komen helemaal niet uit jouw gitaar.

Dus hoor je er niks van. I.m.o. zinloze mod.

Wil je meer laag in het hoorbare gebied dan zul je daar ergens iets moeten boosten.
Als je niet de totale versterking wilt verhogen, vervang je b.v. die 100k feedback door 2*47k in serie en zet je over 1 weerstandje een c'tje van 100nF o.i.d. parallel.

Plant
11 februari 2014, 16:55
Vreemd, wat er is duidelijk een verschil te horen op de standen van de schakelaar. Het is minimaal, maar wanneer je erop let wel duidelijk hoorbaar.

Is die weerstand achter die c naar ground 220k? Verder niks behalve die 2 4k7's naar die roosters?

Tabula Rasa
11 februari 2014, 17:00
Is die weerstand achter die c naar ground 220k? Verder niks behalve die 2 4k7's naar die roosters?

Yep, verder helemaal niets anders. Mijn vrouw ook even laten luisteren zonder te vertellen wat ik aan het doen was, en die gaf ook al aan het te horen.

Plant
11 februari 2014, 17:03
http://i43.tinypic.com/2ah5cau.jpg

Oh, wacht ff. Die tegenkoppeling koppelt terug naar V1b, dus dat is vóór die koppelcap.
Hier moet ik even over nadenken...

tommus42
11 februari 2014, 17:05
Deze weerstanden gebruikt Orange in een oud model:
http://i60.tinypic.com/vg5rl.jpg

Plant
11 februari 2014, 17:24
Net de eerste mod gedaan:

over de 2e koppelcap, die achter V1b een schakelaar gezet om een tweede koppelcap parallel te kunnen zetten

Stand 1: 22nf + niets = 22nf
Stand 2: 22nf + 22nf = 44nf
Stand 3: 22nf + 47nf = 69nf
Stand 4: 22nf + 100nf = 122nf...

Stand 1 of 4 (weet het ff niet meer) klinkt iets dikker en voller, maar geen mens die er niet op let zal er iets van merken.

Iets zegt me dat V1b door die terugkoppeling de filtering door de 22nF en 220k erachter gaat compenseren en het laag relatief meer gaat versterken.
Als dat klopt zou het idd stand 1 zijn (de kleinste cap) die dikker klinkt en heeft verhogen van die cap geen zin maar moet je zelfs verlagen.

Plant
11 februari 2014, 19:58
Kortsluiting in mijn hoofd ;) , hoe werkt dit?

- V1b probeert het signaal dat op het rooster aangeboden wordt lineair te versterken. Dit versterkte signaal staat op de anode.
- Achter V1b zit een koppel-c van 22nF met 220k naar massa. Dit is een laag-af filter met een kantelpunt op 33Hz (-3dB). Het signaal vanaf dit filter doorloopt de eindtrap tot achter de OT. Vanaf hier gaat een FB naar de kathode van V1b.
- Op de kathode van V1b komt dus een signaal terug met verzwakt laag. V1b gaat dit 'recht trekken' door deze frequenties meer te versterken.
- Dus in feite staat achter dat 22nF / 220k filter weer een frequentie 'recht' signaal. En dus ook op de speakeruitgang.
- Het maakt dus niet uit wat de koppel-c is, V1b compenseert eventueel laagverlies en je hoort er niets van.

Tot zover 'mijn' theorie. Maar er is kennelijk hoorbaar klankverschil.
Ik kan mij voorstellen dat als de koppel-c maar (te) klein genoeg is, de compensatie door V1b tegen de (voedings)grenzen loopt. Er ontstaat in het (sub)laag vervorming waarvan de harmonischen in het laag zorgen dat het vetter klinkt.

Waar maak ik een denkfout?

Tabula Rasa
12 februari 2014, 14:16
Lekker verder gesoldeerd met wat conclussies:

1. Brightcaps vervangen van 100pf en 250pf naar 47pf en 100pf.
Nu zijn beide standen bruikbaar. 250pf was echt te veel van het goede.

2. de caps aan de kathodes van de eindbuizen vervangen.
Eerst was het 1uf en 22uf. Hiertussen kon ik schakelen. Nu is het 22uf en 100uf.

Vind ik erg tegen vallen!!! Eerst overstuurde de versterker heel lekker bij 1uf en was het lekker crunchy. De 22uf-stand was meer een soort cleanboost.
Nu is er tussen 22uf en 100uf eigenlijk geen verschil, of het verschil is zo minimaal dat een schakelaar nutteloos is. Jammer.

cluseau
12 februari 2014, 14:52
Nu is er tussen 22uf en 100uf eigenlijk geen verschil, of het verschil is zo minimaal dat een schakelaar nutteloos is. Jammer.

Wat plant al zei met de koppelcaps geld hier ook. Als de 22uF al volledig ontkoppeling veroorzaakt heeft het geen zin nog verder te gaan. De 22uF vormt al een kortsluiting voor wisselspanning voor de laagste frequentie's. Meer dan kortsluiten kan je niet. Stel je voor dat je een stukje draad over de kathodeweerstand zet. Er valt dan geen spanning over de weerstand. Kan je er wel een nog dikker stuk draad overheen zetten maar het gaat geen verschil maken.

Tabula Rasa
12 februari 2014, 15:03
Precies, dus de 100uf caps gaan eruit en 1 uf gaat terug, dan crucht ie lekkerder in die stand. Volgende testje wordt bijpasscap op v1b dan maar aanpakken voor meer bas en een treblecut maken. Wat betreft die treble cut... Dat wordt een potje en een capje naar massa. Is de positie kritisch wat betreft de plaatsing van pot en cap? Wil hem eigenlijk achterop hebben.

cluseau
12 februari 2014, 15:07
Precies, dus de 100uf caps gaan eruit en 1 uf gaat terug, dan crucht ie lekkerder in die stand.

Maar klinkt ook "bright" en dat wilde je niet.

Tabula Rasa
12 februari 2014, 15:34
Ja, maar op de schakelaar hangen ook al de 22uf's. Meer bas wordt het niet.... 22 of 100uf. Tussen 1uf en 22/100 zit een heel bruikbaar verschil... Zit een beetje te dubben. Misschien eerst eens focussen op hoog-af mogelijkheid om het scherpe, hoge wat te temperen. De brightswitch is echt bedoeld om op laag volume het hoogverlies te compenseren

muziekschuur
12 februari 2014, 18:35
Dat heb ik ook bij mijn Sovteks ...

Sovteks zijn op bandvolume lekkerder dan Marshall's omdat ze lekkerder midlaag hebben en in het hoog wat gedempter.... Minder JCM800 dus.... Rockt mij iets meer!!!

HaroldA
12 februari 2014, 18:51
Sovteks zijn op bandvolume lekkerder dan Marshall's omdat ze lekkerder midlaag hebben en in het hoog wat gedempter.... Minder JCM800 dus.... Rockt mij iets meer!!!

Wat is een "JCM800" of een "SOVTEK" in jouw ogen? Volgens mij zijn er te veel modellen om ze op hoog niveau te vergelijken.

Tabula Rasa
13 februari 2014, 15:45
Net weer een klein modje uitgevoerd. Net achter de tweede koppelcap een 1M potmeterje met een 2N2 capje naar massa. Dit werkt dus perfect. Het bijtende hoog is prima weg te draaien en de boel is beter in balans te stellen. Omdat ik altijd een hele tijd op 1 gitaar speel en heel weinig wissel zit de potmeter aan de achterkant. Zo wordt de voorkant niet te vol en dwingt het me meer met de knoppen op de gitaar te werken.

Ondanks dat het knutselen zo verschrikkelijk leuk is en ik de meeste onderdelen wel in huis heb, heb ik erg sterk de neiging om het voor een paar weekjes even zo te laten en de boel aan te kijken. Zou best wel een kunnen zijn dat ie zo blijft, zoals ie nu is.

Buxtra
13 februari 2014, 16:25
Je bent volgens mij weer heel wat wijzer geworden. En je hebt ook nog naar tevredenheid de boel weten aan te passen.

Zelf custom shoppen!!!

Tabula Rasa
13 februari 2014, 20:04
Zelf custom shoppen!!!

Ja, heerlijk. Zelf lekker prutsen en klooien en iets maken met je eigen handen en hersens (en een berg kennis die je van het internet afplukt,). Je hoeft niet alles in een een muziek winkel te kopen. Veel kan je gewoon zelf maken, en het geeft nog een berg voldoening ook.

Het is voor mij vooral leuk om wat te leren en te bestuderen. Met mijn werk ben ik daar niet zo mee bezig. Daar is het leidinggeven en mensen uitkafferen, maar verdieping van kennis is daar niet aan de orde. vandaar dat het klooien aan versterkers zo lekker is denk ik.

Mitch
13 februari 2014, 21:04
Leuk! Eindresultaat gaan we nog wel eens keer laten brullen hè? ;)

Tabula Rasa
14 februari 2014, 04:24
Jazeker! (+ 10 tekens)

Gearjunkie
14 februari 2014, 08:46
Ondanks dat het knutselen zo verschrikkelijk leuk is en ik de meeste onderdelen wel in huis heb, heb ik erg sterk de neiging om het voor een paar weekjes even zo te laten en de boel aan te kijken. Zou best wel een kunnen zijn dat ie zo blijft, zoals ie nu is.

Daar zit dus de ellende ;) Na een aantal projectjes heb je een verzameling componenten waar je U tegen zegt.
Enkel een chassis en wat trafo's kopen en je bouwt zo weer wat nieuws.
Fijn dat het zo goed gelukt is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

iWishmaster
14 februari 2014, 10:03
Ondanks dat het knutselen zo verschrikkelijk leuk is en ik de meeste onderdelen wel in huis heb, heb ik erg sterk de neiging om het voor een paar weekjes even zo te laten en de boel aan te kijken. Zou best wel een kunnen zijn dat ie zo blijft, zoals ie nu is.

Bij mij werden die paar weekjes een paar jaar ;). Maar inmiddels begint het toch weer jeuken dingen te gaan aanpassen. Met name om dat ik een extra buisje heb gereserveerd voor een FX-loop, reverb, extra gain stages oid en deze nooit gebruikt heb. Er zit dus een extra buis, bedraad en ready to use met plek over op het turret board, die nog nergens voor gebruikt wordt. Waar is mijn soldeerbout?!? :rockon:

muziekschuur
17 februari 2014, 16:56
Wat is een "JCM800" of een "SOVTEK" in jouw ogen? Volgens mij zijn er te veel modellen om ze op hoog niveau te vergelijken.

Ik was in Joegoslavie in 1993-1994 en een complete Joego band stond daar te rocken op Sovtek... Klonk heel strak. Welke modellen? Geen idee.. Later was die band nog op MTV..... Later heel veel later waren jouw Sovtek's de eerste die ik weer zag....

HaroldA
17 februari 2014, 17:01
Ik was in Joegoslavie in 1993-1994 en een complete Joego band stond daar te rocken op Sovtek... Klonk heel strak. Welke modellen? Geen idee.. Later was die band nog op MTV..... Later heel veel later waren jouw Sovtek's de eerste die ik weer zag....

Mig30 = Mig50 maar dan met slechtere OT: meer compressie
Mig50 = Marshall 1987 Plexi -of- 1986 Bass clone
Mig60 = Marshall 2204 + mods
Mig100 = Marshall 2203 + mods

... en dan zijn er nog de Tube Midgets, wat volgens mij kleinere Mig60s zijn.

JCM800: 1987, 1959, 2204, 2203, 2210, 2205, 4010, 4103, 4104, 4210, 4211, 4212 ... heb ik ze dan allemaal?


Mijn punt: zonder specifiek een versie te geven kun je Sovtek niet met Marshall vergelijken, behalve dat ze beide "UK gevoiced" zijn.