PDA

View Full Version : Bestaat zoiets eigenlijk?



Ukeloeder
16 januari 2014, 15:03
Deze vraag stelde ik HanS al en die adviseerde me hier mijn licht op te steken.
Ik gebruik een ZoomR24 om op te nemen en zet bestanden over naar Cubase of Ableton om af te mixen (en MIDI toe te voegen).
Nou ben ik wat ouwerenewetsch ingesteld en draai liever aan knopjes en trek aan schuiven dan dat gekut met de muis. Ik ben dus benieuwd of ik het signaal van de Zoom kan splitsen naar (max 24) separate signalen die in een ouwerenewetsche mengtafel geprikt kunnen worden. In feite een omgekeerde meerkanaals interface. HanS noemde een "meerkanaals D/A filter" als optie.
Misschien wil ik iets dat om technische reden niet aan te raden is of voor een homerecorder financieel gewoon niet interessant is. Ik wil graag zoeken maar met de termen die ik zelf bedacht (en degenen die aangereikt werden) kom ik niet verder. Bestaat zoiets werkelijk?

Ukeloeder
16 januari 2014, 16:07
Oke... stapje verder. Ik zocht op "interface 24 outputs" en vond het een en ander.
http://www.thomann.de/nl/behringer_fca1616.htm Dit knaapje heeft 16 outs. Vraag me af of die dingen te koppelen zijn om 32 outs te kunnen realiseren. Verder zoeken.

Harald
16 januari 2014, 21:30
Zijn er geen mixers die via midi met cubase kunnen praten? Dus spul in cubase importeren, en voor volume, pan en eq instellingen en wijzigingen de mixer gebruiken? Lijkt me dat dat in veel studios tegenwoordig toch wel ongeveer zo werkt, zij het eerder met protools dan cubase.

Harald
16 januari 2014, 21:36
DAW controller, geen idee of hier mensen rondlopen die er mee werken. Zie zo snel geen 24 sporen versies

http://www.thomann.de/nl/icon_icontrols_pro.htm

Ukeloeder
16 januari 2014, 22:22
Dank je Harald, mijn R24 is ook te gebruiken als DAW controller. Dat is het punt dus niet. Het gaat me eerder om de analoge randapparatuur die ik niet kan gebruiken in mijn PC. Vandaar de (waarschijnlijk misplaatste) zoektocht naar een oplossing richting analoog.
Gezien de prijzen van de interfaces die in de buurt komen van wat ik zou willen gebruiken, is de zoektocht wel bijna voorbij.
:makeup:

dee
17 januari 2014, 01:12
Het is vrij simpel:

Je neemt een interface (I/O) en daar neem je in combinatie met je computer mee op. Als je niet "in the box" (op je computer) wil werken, dan zul je dus een interface moeten aanschaffen met een bepaald aantal kanalen. Als jij dus 24 kanalen wil mixen, zul je een I/O moeten zoeken die 24 outs heeft. Wat je dan eigenlijk doet is een I/O kopen met 8 ingangen en dan 8 tot 10 uitgangen. Die moet je gaan uitbreiden, dat doe je via de ADAT die vrij vaak aanwezig is op de apparaten.
Ik gebruik een Macbook Pro i7 met Focusrite Safire Pro 56 in combinatie met 2 Octopre's van Focusrite. Die Octopre's werken via ADAT. Als ik ga mixen in mijn studio ga ik met 24 kanalen uit naar mijn mengtafel en mijn mix gaat met 24 kanalen in weer naar Protools. Ik kan ook schakelen dat ik alles via de master van mijn tafel stuur, dan ga ik met 2 lijntjes (stereo) weer naar Protools.
Maar goed, om een lang (en duur) verhaal kort te maken, Je zult of jezelf moeten leren op je computer te werken, of je hebt een geldboom nodig..

guhlenn
17 januari 2014, 08:41
Dank je Harald, mijn R24 is ook te gebruiken als DAW controller. Dat is het punt dus niet. Het gaat me eerder om de analoge randapparatuur die ik niet kan gebruiken in mijn PC. Vandaar de (waarschijnlijk misplaatste) zoektocht naar een oplossing richting analoog.
Gezien de prijzen van de interfaces die in de buurt komen van wat ik zou willen gebruiken, is de zoektocht wel bijna voorbij.
:makeup:

JE kan ook analoge randapparatuur icm je pc gebruiken, heb je veel minder i/o nodig, tenzij je natuurlijk voor elke track analoge randapparatuur gaat gebruiken. Ligt er ook aan hoeveeltijd je hebt: je kan bijvoorbeeld ook 1 voor 1 je stereo tracks door je randapparatuur jagen en de output opnemen, omslachtig, maar werkt.

Anders is het wat dee zegt, natuurlijk. En dat kost je wel wat ja.

Ukeloeder
17 januari 2014, 12:41
Het is vrij simpel:

Je neemt een interface (I/O) en daar neem je in combinatie met je computer mee op. Als je niet "in the box" (op je computer) wil werken, dan zul je dus een interface moeten aanschaffen met een bepaald aantal kanalen. Als jij dus 24 kanalen wil mixen, zul je een I/O moeten zoeken die 24 outs heeft. Wat je dan eigenlijk doet is een I/O kopen met 8 ingangen en dan 8 tot 10 uitgangen. Die moet je gaan uitbreiden, dat doe je via de ADAT die vrij vaak aanwezig is op de apparaten.
Ik gebruik een Macbook Pro i7 met Focusrite Safire Pro 56 in combinatie met 2 Octopre's van Focusrite. Die Octopre's werken via ADAT. Als ik ga mixen in mijn studio ga ik met 24 kanalen uit naar mijn mengtafel en mijn mix gaat met 24 kanalen in weer naar Protools. Ik kan ook schakelen dat ik alles via de master van mijn tafel stuur, dan ga ik met 2 lijntjes (stereo) weer naar Protools.
Maar goed, om een lang (en duur) verhaal kort te maken, Je zult of jezelf moeten leren op je computer te werken, of je hebt een geldboom nodig..

Dank je. Dat 'uitbreiden' daarmee bedoel je 2 extra apparaten koppelen, begrijp ik dat correct? Zo heb ik het na een zoektocht langs diverse apparaten ook bedacht.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik (zeker in eerste instantie) op de PC moet leren werken. De geldboom is inmiddels geplant, maar wil nog niet erg groeien...

Ukeloeder
17 januari 2014, 12:44
JE kan ook analoge randapparatuur icm je pc gebruiken, heb je veel minder i/o nodig, tenzij je natuurlijk voor elke track analoge randapparatuur gaat gebruiken. Ligt er ook aan hoeveeltijd je hebt: je kan bijvoorbeeld ook 1 voor 1 je stereo tracks door je randapparatuur jagen en de output opnemen, omslachtig, maar werkt.

Anders is het wat dee zegt, natuurlijk. En dat kost je wel wat ja.

Dank je. Interessante optie die je schetst. Bijvoorbeeld een interface met 4maal out en dan signaal toewijzen, naar de hardware en terug via een andere interface om in de mix te plaatsen?
Je tweede optie; tracks 1 voor 1 bewerken vind ik net als jij te omslachtig en bovendien ben ik dan een boel controle kwijt.

Tja, die centen hč?!

Ukeloeder
17 januari 2014, 12:49
Kan iemand me misschien de weg wijzen naar waar ik over dergelijke techniek kan lezen? Al is het maar om niet te verzuipen in de terminologie en afkortingen. WWW is erg groot.
Ik heb me overigens ingeschreven voor verschillende cursussen, van basisworkshops en meeloop-seminars tot een jaaropleiding bij SoundEducation. Klein geldboompje en inmiddels bijna leeggeplukt.

guhlenn
17 januari 2014, 14:27
Dank je. Interessante optie die je schetst. Bijvoorbeeld een interface met 4maal out en dan signaal toewijzen, naar de hardware en terug via een andere interface om in de mix te plaatsen?

op gearslutz.com staat meer informatie dan goed voor je is. :)

JE kan met 1 interface je signaal ergens naar toe sturen en weer naar de computer terug laten komen he, twee interfaces zijn niet nodig. Maar ik vrees dat je gewoon moet kiezen: digitaal is lekker handig en goedkoop NADAT je je door de learnign curve hebt heen gewerkt. Analoog heeft de wow factor en klinkt beter, maar je moet eigenlijk gewoon een rijk familielid hebben en tons of space :).

The Bertman
17 januari 2014, 15:13
Wat ook nog kan, is een adat 24 sporen machine kopen. Dat is een 24 sporen harddiskmachine, ik ken hem, Frits uit Het Pand heeft er eentje. Dat is weliswaar digitaal, maar gaat gewoon 24 in en 24 uit. En die dingen zijn niet zo duur meer.

Een andere mogelijkheid is om helemaal analoog te blijven in het begin. Koop een ouwe 24 sporen tapemachine, en huppekee. Duur, dat wel.

Ukeloeder
17 januari 2014, 16:22
op gearslutz.com staat meer informatie dan goed voor je is. :)

JE kan met 1 interface je signaal ergens naar toe sturen en weer naar de computer terug laten komen he, twee interfaces zijn niet nodig. Maar ik vrees dat je gewoon moet kiezen: digitaal is lekker handig en goedkoop NADAT je je door de learnign curve hebt heen gewerkt. Analoog heeft de wow factor en klinkt beter, maar je moet eigenlijk gewoon een rijk familielid hebben en tons of space :).

Aha, zo'n interface doet dat gewoon gelijktijdig in en uit sturen. Op gearslutz ben ik begonnen met lezen, hemeltje lief, dat is een beetje het probleem... er staat TE VEEL, maar ik denk dat je met die learning curve de spijker op de kop slaat. Ik stap ergens halverwege in. Da's teveel tegelijk om te laden in m'n bolletje... Ik moet eerst mijn Ableton tutorials maar eens allemaal bekijken en daar een beetje mee oefenen en de boel 'out figuren'. Dank.

Ukeloeder
17 januari 2014, 16:36
Wat ook nog kan, is een adat 24 sporen machine kopen. Dat is een 24 sporen harddiskmachine, ik ken hem, Frits uit Het Pand heeft er eentje. Dat is weliswaar digitaal, maar gaat gewoon 24 in en 24 uit. En die dingen zijn niet zo duur meer.

Een andere mogelijkheid is om helemaal analoog te blijven in het begin. Koop een ouwe 24 sporen tapemachine, en huppekee. Duur, dat wel.

Die ken ik, daar heb ik mee 'gewerkt' toen ik nog manus van alles was in Brandtstudio in Utrecht. Ook met 8 en 16 sporen op band gewerkt. Ouderwetsche mengtafels enzo. Daar kon ik heel behoorlijk mee omgaan, het verschil tussen de machines die we daar gebruikten en wat ik op mijn PC zie is dat daar elk knopje een functie had en dat ik vooral niet door menus heen moest om wat-dan-ook te doen.
En, hier ben ik niet duidelijk genoeg in geweest vrees ik, ik ben niet van de kerk waar Analoog gepredikt wordt hoor. Ik ben wel zo van deze wereld dat ik me realiseer dat digitaal opnemen en vst's (onder andere) prijstechnisch heel aantrekkelijk zijn. Ik was ook heel blij met mijn R24 waar ik gewoon 24 trks op kan opnemen (waarvan 8 simultaan). Verder maak ik nogal wat gebruik van midi vooral voor drums en keys, omdat ik in de editor toch nog handiger ben dan met stokken en toetsen, niet te vergeten de keuzemogelijkheden in geluid áchteraf! Wauwie!
Ik zat wel al te loeren op een ICE-16 (http://www.thomann.de/nl/allenheath_ice_16.htm), maar heb me door freule Loeder laten vertellen dat het 's nachts bitter koud is buiten.

Ik moet gewoon (?) beter met die DAWs leren omgaan. En pas dán gaan mekken om uitbreiding.

The Bertman
18 januari 2014, 13:22
Maar is een HD24 dan geen optie? Je hebt ze al voor onder de 1000 euro, en ze zijn goed en betrouwbaar.

Ukeloeder
18 januari 2014, 15:12
Niet ver genoeg onder de €1000. Voorlopig het geldboompje nog effe water geven.

Han S
18 januari 2014, 16:11
Een 24 sporen tapemachine koop je voor weinig, maar dan heb je een onbetrouwbaar ding dat dagelijks moet worden afgeregeld. Een Otari MX80 zoals ik had is superbetrouwbaar, hoeft zelden te worden afgeregeld, klinkt geweldig, maar ik heb hem verkocht voor 4000 euro ex BTW en een 2 inch tape kost bijna 300 euro en is op hi speed in 16 minuten vol.

Een 1 inch tape kost ongeveer de helft en je kunt nog wel semi pro recorders kopen als de Fostex G24 of de Tascam MSR24, maar onderdelen zijn zo goed als niet meer te vinden en onbetaalbaar.

Een Alesis HD24 is een goed alternatief en klinkt vrij goed. Je kunt je opname in een computer stallen en bewerken en terug zetten op de HD24 en verder is dat net een analoge recorder. Maar een analoge recorder schrikt niet van rood knipperende lampjes, de digitale wel.

guhlenn
19 januari 2014, 11:00
Een 24 sporen tapemachine koop je voor weinig, maar dan heb je een onbetrouwbaar ding dat dagelijks moet worden afgeregeld. Een Otari MX80 zoals ik had is superbetrouwbaar, hoeft zelden te worden afgeregeld, klinkt geweldig, maar ik heb hem verkocht voor 4000 euro ex BTW en een 2 inch tape kost bijna 300 euro en is op hi speed in 16 minuten vol.

Een 1 inch tape kost ongeveer de helft en je kunt nog wel semi pro recorders kopen als de Fostex G24 of de Tascam MSR24, maar onderdelen zijn zo goed als niet meer te vinden en onbetaalbaar.

Een Alesis HD24 is een goed alternatief en klinkt vrij goed. Je kunt je opname in een computer stallen en bewerken en terug zetten op de HD24 en verder is dat net een analoge recorder. Maar een analoge recorder schrikt niet van rood knipperende lampjes, de digitale wel.

Die alesis is ook bang voor rode lampjes neem ik aan, aangezien hij digitaal opslaat is over dan ook echt over, toch? Vraag me ook wel af hoe dat precies zit: mijn pre amp zit op +8 dB te pieken en de computer geeft aan dat het signal rond de -5 tot -3 db zit. Dan zijn de lampjes toch gewoon op andere limieten afgesteld?

The Bertman
19 januari 2014, 12:36
Het verschil zit in de headroom. Als je een analoge machine in het rood stuurt, zal hij geleidelijk gaan vervormen, en vaak niet eens lelijk. Maar een digitale machine klinkt perfect tot de 0, en daarboven is het meteen volle vervorming. Geen probleem, gewoon zachter uitsturen. Het is echt iets digitaals, maar daar zijn we ondertussen allang aan gewend.

peter_heijnen
19 januari 2014, 13:20
Als het puur gaat om externe apparatuur in te kunnen lussen volstaat een interface met extra lijn in en outs waar je dan je externe apparaten aanhangt. In je daw wijs je dan de specifieke gaatjes toe aan het betreffende apparaat.

Mijn tc konnekt 48 heeft naast de 4 mic inputs 8 x lijn in/uit. Momenteel voor 655,- bij thomann zie ik.

Han S
19 januari 2014, 14:14
Glenn, wat Bert zegt. Ik denk dat Alesis wel rekening heeft gehouden met die rode lampjesridders en een extra 6dB heeft ingebouwd, dus dat het lampje al bij -6 begint te knipperen. Als je digitaal over de streep gaat is er geen redding meer mogelijk, analoog gaat dat nog heel lang goed. Ik las op gearslutz van een gozer die zijn Otari MX80 afregelt op 500 nanoWeber en dat is veel.

Ik was vorige week in een studio die het niet heeft gered, staat een oude Soundcraft 24 sporen 2 inch tapemachine en volgens mij kan ik hem gratis meenemen, maar wat moet ik er mee?

The Bertman
19 januari 2014, 20:02
Nou las ik Guhlenns post niet goed, als ik het goed begrijp gaat het ene apparaat +8 uit en op het andere apparaat komt het met -5 binnen. Dat is inderdaad raar. Beetje afregelen lijkt aan de orde.

Plant
19 januari 2014, 20:49
dB wat? dBu? dBV? dBfs?

Plant
20 januari 2014, 01:58
Nou las ik Guhlenns post niet goed, als ik het goed begrijp gaat het ene apparaat +8 uit en op het andere apparaat komt het met -5 binnen. Dat is inderdaad raar. Beetje afregelen lijkt aan de orde.

Even wat dieper op ingaan.

Dat is helemaal niet raar, er worden verschillende referenties gehanteerd.

De VU-meter op de recorder geeft een waarde aan met als referentie het punt van oversturen. 0dB is de clipgrens. Zeker bij een digitale recorder betekent dit: tot hier en ab-so-luut niet verder.

De VU-meter in de geluidsbron hanteert een andere referentie, nl. gerelateerd aan de afgiftespanning. 0dB kan 1V zijn (dBV), of 775mV over 600Ω (dBu)...

Ga dus vooral niet deze meters vergelijken of gelijk afregelen. Het aantal dB's op de meter van de bron is heel wat anders dan het aantal dB's op de meter van de recorder. Appels en peren dus.

guhlenn
20 januari 2014, 10:27
Even wat dieper op ingaan.

Dat is helemaal niet raar, er worden verschillende referenties gehanteerd.

De VU-meter op de recorder geeft een waarde aan met als referentie het punt van oversturen. 0dB is de clipgrens. Zeker bij een digitale recorder betekent dit: tot hier en ab-so-luut niet verder.

De VU-meter in de geluidsbron hanteert een andere referentie, nl. gerelateerd aan de afgiftespanning. 0dB kan 1V zijn (dBV), of 775mV over 600Ω (dBu)...

Ga dus vooral niet deze meters vergelijken of gelijk afregelen. Het aantal dB's op de meter van de bron is heel wat anders dan het aantal dB's op de meter van de recorder. Appels en peren dus.

Dat vermoedde ik al. Is ook verder geen punt: de pre amp moet vervormen (IMHO, man, net een paar lekkere gitaar tracks opgenomen :) ), de interface absoluut niet. Maar ik was nieuwsgierig naar het verhaal dat nPlant hier houdt. :)

N.D.
20 januari 2014, 13:33
Ik was vorige week in een studio die het niet heeft gered, staat een oude Soundcraft 24 sporen 2 inch tapemachine en volgens mij kan ik hem gratis meenemen, maar wat moet ik er mee?

Nou ik weet nog wel een leuke bestemming voor zo'n ding hoor. Is wellicht wel een beetje moeilijk de trap op te krijgen hier :D

Plant
20 januari 2014, 13:43
Ik weet niet welke preamp je gebruikt of ik heb er overheen gelezen.

Maar je recorder is een Zoom R24. Ik zie in de specs dat het maximale inputniveau +4dBm (m=mW) is. Dat komt overeen met +4dBu over 600Ω. 0dBu=775mV, dus omgerekend is de maximale ingangsspanning voor 0dB op de VU-meter 1228mV.

Als jij op de R24 VU-meter -5dB afleest komt dat vervolgens overeen met een ingangsspanning van 691mV.

Op jouw preamp lees jij +8dB uit. Dat komt overeen met die 691mV die je naar de R24 stuurt.
Als die VU meter 0dB zou aangeven, zou de uitgangsspanning 275mV zijn.

Als ik 275mV vertaal naar dBu zou 0dB op de VU overeenkomen met -9dBu.
Als ik 275mV vertaal naar dBV zou 0dB op de VU overeenkomen met -11.2dBV.

Een van die laatste 2 getallen zul je bij benadering wel in de handleiding van je preamp terugvinden.

Ik heb alle berekeningen even overgeslagen, maar ik wilde nogmaals even laten zien dat je niet zomaar het aantal dBs op verschillende VU-meters kunt vergelijken zonder te weten waar je naar kijkt.

Voor oversturing van de R24 is uiteraard de VU-meter daarop bindend.

guhlenn
20 januari 2014, 15:44
ik ben niet de originele poster, gebruik zwelf een M-audio FW kaart, de bewuste preamp is een DAV BG1. Die klinkt lekkerder als ie een beetje hard wordt aangestuurd.

Aangezien je goed met rekenen bent: ik heb het idee dat die M-audio FW1814 te weinig (te laag) signaal uitstuurt. Ik heb die vraag al eens eerder gesteld ergens anders. Toe ging iemand hard rekenen maar het verhaal is nooit afgemaakt, misschien kan jij me helpen. Dit izjn de specificaties van de geluidskaart en poweramps. Ik heb geen voorversterker voor het aansturen van de speakers.

DAC:
Line Outputs 1-4 (TRS):
Frequency Response 192 kHz: +/- 1dB, 22Hz – 80kHz
96kHz: +/- 0.5dB, 22Hz – 40kHz
48 kHz: +/- 0.1dB, 22Hz – 22kHz
Dynamic Range 107dB, A-weighted
Signal-to-Noise Ratio -107dB, A-weighted
THD+N <0.00301% (-90.5 dB)
Crosstalk -106dB @ 1kHz
Nominal Output Level +4dBu balanced, -10dBV unbalanced
Maximum Output Level +10.2dBubalanced,typical;+2.0dBVunbalanced, typical
Output Impedance 150 Ohm
Load Impedance 600 Ohm minimum

Ik zie nergens een spec voor het voltage dat uitgestuurd wordt.

De BRyston:

Input Sensitivity
Unbalanced 1.5 volts in = Unbalanced 1 Volts in = Unbalanced 0.75 Volts in =
250 watts into 8 ohms 100 watts at 8 ohms 60 watts at 8 Ohms
Input Impedance
50K ohms unbalanced
20K ohms balanced

Hoe weet ik nu of die geluidskaart genoeg signaal uitstuurt voor mijn eindtrappen?

oh en ps. Sorry voor de hijack. :)

Plant
20 januari 2014, 16:30
...
Nominal Output Level +4dBu balanced, -10dBV unbalanced
Maximum Output Level +10.2dBubalanced,typical;+2.0dBVunbalanced, typical
...


Dat zijn de uitgang levels, die kun je omrekenen naar een spanning.



De BRyston:

Input Sensitivity
Unbalanced 1.5 volts in = Unbalanced 1 Volts in = Unbalanced 0.75 Volts in =
250 watts into 8 ohms 100 watts at 8 ohms 60 watts at 8 Ohms
...

Hoe weet ik nu of die geluidskaart genoeg signaal uitstuurt voor mijn eindtrappen?

Je geeft bij die Bryston alleen 'unbalanced' waarden. Ik neem aan dat je dan ook de unbalanced uitgangen van de DAC gebruikt.

"Nominal Output Level -10dBV unbalanced" komt overeen met 316mV
"Maximum Output Level +2.0dBVunbalanced, typical" komt overeen met 1.26V

Zo te zien kom je dus met maximum output van de DAC niet aan de input sensitivity van de Bryston voor 250W @ 8Ω

edit: 1.26V of 1.5V scheelt maar 1.5dB hoor, dus dat is peanuts.


oh en ps. Sorry voor de hijack. :)

Geeft niks (voor mij dan :) )

Ukeloeder
20 januari 2014, 17:14
Glenn, wat Bert zegt. Ik denk dat Alesis wel rekening heeft gehouden met die rode lampjesridders en een extra 6dB heeft ingebouwd, dus dat het lampje al bij -6 begint te knipperen. Als je digitaal over de streep gaat is er geen redding meer mogelijk, analoog gaat dat nog heel lang goed. Ik las op gearslutz van een gozer die zijn Otari MX80 afregelt op 500 nanoWeber en dat is veel.

Ik was vorige week in een studio die het niet heeft gered, staat een oude Soundcraft 24 sporen 2 inch tapemachine en volgens mij kan ik hem gratis meenemen, maar wat moet ik er mee?

Treurig he?! Gelukkig zijn er zat liefhebbers die m goed kunnen gebruiken EN onderhouden.

Ukeloeder
20 januari 2014, 17:18
Als het puur gaat om externe apparatuur in te kunnen lussen volstaat een interface met extra lijn in en outs waar je dan je externe apparaten aanhangt. In je daw wijs je dan de specifieke gaatjes toe aan het betreffende apparaat.

Mijn tc konnekt 48 heeft naast de 4 mic inputs 8 x lijn in/uit. Momenteel voor 655,- bij thomann zie ik.

Dankjewel Peter, daar ben ik me nu op aan het oriënteren. Voor mij is 4 keer uit voldoende. Voorlopig dan... ;)

Ukeloeder
20 januari 2014, 17:23
Geeft niks (voor mij dan :) )

Voor mij ook niet. Ik lees allerlei nieuwe interessante dingen.
Kan er nu nog niet veel mee, maar dat mag geen probleem heten.

guhlenn
21 januari 2014, 08:45
Dat zijn de uitgang levels, die kun je omrekenen naar een spanning.



Je geeft bij die Bryston alleen 'unbalanced' waarden. Ik neem aan dat je dan ook de unbalanced uitgangen van de DAC gebruikt.

"Nominal Output Level -10dBV unbalanced" komt overeen met 316mV
"Maximum Output Level +2.0dBVunbalanced, typical" komt overeen met 1.26V

Zo te zien kom je dus met maximum output van de DAC niet aan de input sensitivity van de Bryston voor 250W @ 8Ω

edit: 1.26V of 1.5V scheelt maar 1.5dB hoor, dus dat is peanuts.



Geeft niks (voor mij dan :) )

Dank! Ik gebruik de balanced ingang, er worden geen waarden daarvoor gegeven, dit is alle info die ik van de bryston vond. Ik kan de Bryston's unbalanced aansturen, de amp stuurt dan 6 dB meer uit, dat scheelt natuurlijk een hoop, maar ik gebruik lange kabels dus heb mer eigenlijk nooit aan gewaagd. Zal het eens proberen, want idd, 1.5 dB is niet de moeite waard. Ik kom er maar niet over uit dat mijn systeem (dat niet bepaald klein, licht of goedkoop was) nauwleijks volume weet te maken. NAtuurlijk, wat er uitkomt klinkt fantastisch, maar die bryston's duwen 400 watt bij 4 ohm, dan verwacht ik eigenlijk wel wat meer dan wat er nu uitkomt. Nou ja, het zla wel mijn beperkt begrip van elektronica zijn :).

Plant
21 januari 2014, 13:10
Balanced out dus:


Nominal Output Level +4dBu balanced
Maximum Output Level +10.2dBu balanced,typical

Nominal +4dBu komt overeen met 1.23V
Maximum +10.2dBu komt overeen met 2.45V

Heeft die Bryston dan voor balanced 3V (het dubbele van 1.5V) nodig?

Het zou nog kunnen zitten in nominal en maximum. Wat wordt daar precies mee bedoeld? Wanneer geeft die DAC wat uit?

guhlenn
21 januari 2014, 18:18
Balanced out dus:



Nominal +4dBu komt overeen met 1.23V
Maximum +10.2dBu komt overeen met 2.45V

Heeft die Bryston dan voor balanced 3V (het dubbele van 1.5V) nodig?

Het zou nog kunnen zitten in nominal en maximum. Wat wordt daar precies mee bedoeld? Wanneer geeft die DAC wat uit?

GEen flauw idee vrees ik. Sorry...