PDA

View Full Version : CTS 550K potmeters vraagje



Brum
16 januari 2014, 14:49
Even een kort vraagje van een leek op dit gebied. Ik ben van plan om 550K potmeters voor m'n brughumbucker in m'n SG Standard te bestellen (BK Crawler op de kop getikt, ben benieuwd!). Ik kom op deze uit: http://guitarsupplies.nl/index.php?item=cts_-550k-log-fullsize-pot-longshaft-_-9_-tolerance&action=article&group_id=10000014&aid=4570&lang=NL. Dat zijn toch wel de goeie? En ik zie nergens verschil tussen volume en tone, maakt dat wat uit met deze potmeters?

Nog een klein vraagje voor erbij, waar in Nederland kan ik Jensen condensatoren bestellen? Ik heb al even gegoogled, maar kom alleen op buitenlandse sites uit. Ook geen probleem, maar dan zit ik wel met hogere verzendkosten en duurt het langer... Andere alternatieven sta ik natuurlijk ook open voor, als het maar een absolute upgrade is voor wat er nu in m'n SG steekt.

DarknessAwaits
16 januari 2014, 15:44
Even een kort vraagje van een leek op dit gebied. Ik ben van plan om 550K potmeters voor m'n brughumbucker in m'n SG Standard te bestellen (BK Crawler op de kop getikt, ben benieuwd!). Ik kom op deze uit: http://guitarsupplies.nl/index.php?item=cts_-550k-log-fullsize-pot-longshaft-_-9_-tolerance&action=article&group_id=10000014&aid=4570&lang=NL. Dat zijn toch wel de goeie? En ik zie nergens verschil tussen volume en tone, maakt dat wat uit met deze potmeters?

Nog een klein vraagje voor erbij, waar in Nederland kan ik Jensen condensatoren bestellen? Ik heb al even gegoogled, maar kom alleen op buitenlandse sites uit. Ook geen probleem, maar dan zit ik wel met hogere verzendkosten en duurt het langer... Andere alternatieven sta ik natuurlijk ook open voor, als het maar een absolute upgrade is voor wat er nu in m'n SG steekt.

Ik lees de tekst op de site nu even heel snel, wat een raar verhaal in eerste oogopslag. "We hebben de waardes verhoogd aangezien we de tolerantie niet onder de 9% krijgen. Dus nu heb je altijd een waarde boven de 500K". Ja...

En audiotaper wordt over het algemeen gebruikt voor volume. Lineair voor tone.

E-J
16 januari 2014, 15:57
Koop de CTS TVT pots.. goedkoper en uitstekende pots>
http://www.crazyparts.de/electronics/cts-tvt-custom-pots/cts-custom-500k-short.php

Brum
16 januari 2014, 16:22
En audiotaper wordt over het algemeen gebruikt voor volume. Lineair voor tone.

Dat dacht ik dus ook, maar er staat nergens bij welke soort potmeter dit nu is in het betreffende linkje en vraag me nu dus af of het überhaupt uitmaakt bij deze potmeters.


Koop de CTS TVT pots.. goedkoper en uitstekende pots>
http://www.crazyparts.de/electronics/cts-tvt-custom-pots/cts-custom-500k-short.php

Nope, ik wil perse die 550K's proberen en wat anderen er van denken interesseert me lekker geen hol.:D Het doet me niet ineens een tweede hypotheek moeten nemen, dus wil het gewoon 's proberen. Mijn SG kan wel wat meer sprankel en output gebruiken. Er zitten nu al CTS 500K potmeters in, maar die kan ik dan weer goed gebruiken voor een andere gitaar. Als ik overigens die uit jouw linkje had gekozen, dan waren ze toch te kort geweest.;)

E-J
16 januari 2014, 16:59
Dan moet je geen topic openen :soinnocent:

De TVT's zijn ook in een langere versie te krijgen.

Brum
16 januari 2014, 17:48
Ja, hoe is ie nou, ik vraag toch niet naar andere potmeters?:stop: Gij mot gewoon beter lezen jonguh!;)

Ik heb de vraag ook even inmiddels ook even bij Guitar Supplies neergelegd. Ik denk ook dat ik die Jensen condensators laat zitten en voor Black Bee of WD condensatoren ga. Ook oil filled en wat goedkoper.

DarknessAwaits
16 januari 2014, 18:05
Dus eigenlijk is de enige vraag die voor jou overblijft:


En ik zie nergens verschil tussen volume en tone, maakt dat wat uit met deze potmeters?

Ja, het maakt nog net zo goed uit ook al zijn deze met 9% tolerantie en een net iets hogere waarde gemaakt. Het verloop blijft logaritmisch, dat staat ergens tussen het verkooppraatje op de site. Doorgaans wil je een lineair verloop voor je tone pot, dat zorgt ervoor dat het in een rechte lijn meer of minder wordt. Standje 5 is tussen standje 1 en standje 10 in zeg maar.

Bij volume werkt dat anders omdat onze oren volume niet lineair waarnemen, daarom is dB ook een logaritmische schaal.

Heb je wat aan dat antwoord?

Brum
16 januari 2014, 18:10
Ja, zeker wel. ik weet in dat geval dus zeker dat ik niet twee van deze potmeters moet bestellen voor volume en tone, wat ik al wel een beetje vermoedde. Ik zal aanvullend Guitar Supplies vragen of ze de juiste potmeters voor me willen bestellen, gezien alleen de potmeter uit m'n linkje op de site te bestellen zijn. Dank je wel!:)

edit: Domkop ikke, er staat 'log' bij de potmeter in de link. Ik had het eigenlijk kunnen weten...:chicken:

Plant
16 januari 2014, 18:25
"We hebben de waardes verhoogd aangezien we de tolerantie niet onder de 9% krijgen. Dus nu heb je altijd een waarde boven de 500K". Ja...

Nee, ze maken wel degelijk 500k potmeters, alleen hebben die altijd een tolerantie van +9% en dat krijgen ze niet lager. Dus noemen ze de potmeters 550k dan klopt het weer aardig.

Overigens is 9% voor een potmeter helemaal niet veel hoor. En als we bij stereopotmeters de gelijkloop gaan bekijken word je vaak ook niet vrolijk.

Als zo'n fabrikant het dan presteert om de afwijking op een vaste waarde houden en die waarde er dan op te stempelen, kunnen ze misschien overwegen om volgens hun procedure 460k potmeters te maken met een vaste tolerantie van +9% :) Dan heb je echt nagenoeg 500k :ok:

E-J
16 januari 2014, 21:42
Er zit best wat verschil tussen de verschillende logaritmische potmeters. In het kort gezegd wil je bij zowel de volume- als de toonpotmeter een mooi gradueel verloop. Zoek voor een potmeter één met een 30% taper, voor de toonpot voldoet de (normale) 10%. Denk dat naast de CTS TVT de CTS 550k één van de betere is, gebruik die dan voor volume en een normale CTS pot voor toon. Samen met '50s wiring kun je dan mooi spelen met het gitaarvolume zonder dat je al te veel hoog verliest.

Brum
16 januari 2014, 23:08
Dat is ook wat ik ga doen, CTS 550K voor de volume bestellen en de CTS 500K die al in m'n gitaar steekt voor tone laten zitten. Ik heb antwoord terug gehad van Guitar Supplies en deze potmeters schijnen er ook alleen maar logaritmisch te zijn, dus heel veel andere keus heb ik ook niet.:D Overigens zeggen ze ook dat de 550K log potmeter ook prima voor tone werkt, maar dat ga ik niet doen.

De CTS 550K zit inmiddels in het mandje, ik weet alleen nog niet of ik nu beter een 22nF, of een 47nF condensator er bij moet bestellen. Ik denk eigenlijk de 22nF, maar ik word dan ook niet gehinderd door enige kennis... Iemand?

Orpheo
17 januari 2014, 00:46
ik vind 47 bruikbaarder. je kan iets wolliger gaan, dan met 22. 22 blijft een beetje zo'n 'cocked wah wah' tone opleveren. niet mijn ding. maar das persoonlijk.

stijnkenens
17 januari 2014, 01:31
Ik wil nu niet direct dit topic kapen, maar toch een vraag:
Ik snap niet veel van elektro, dus alles wat ik in mijn gitaren steek komt van het www en soms ook uit ondervinding.

Laatst heb ik een oude Les Paul Junior van '58 van nieuwe pots voorzien (en de pickup herwikkeld), het was een trial and error case: tone deed zeer raar, er is toen in de VS een andere cap ingestoken, maar dat werkte niet echt. Nu bleek de pickup dood te zijn, maar toch nog geluid te geven, maar ik had dus ondertussen alle elektro vervangen, om toch het een en ander uit te sluiten.

Ik wou dit laten zitten, maar een log voor volume en een lin voor tone, dat werkte niet, wat je ook deed, alles gebeurde in de eerst 4 a 5 stapjes, erna bijna niets meer. Ik heb voor beide 500 k gebruikt, maar origineel is het een 250k voor tone.

Toen ik ze omdraaide, dus lin voor volume en log voor tone, was het euvel verdwenen, pots werkte zoals ik vond dat ze hoorde te werken.


Is dat 'lin voor tone en log voor volume' verhaal dan gewoon een fabeltje, of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?




s.

E-J
17 januari 2014, 10:26
Het is ook eerder andersom: lineair voor volume, logaritmisch voor toon. Al is dat ook niet helemaal waar. De rol van het menselijk gehoor (de perceptie van volume) speelt namelijk ook een rol. Er zijn Gibsons met lineaire volumepotmeters en het verloop van de potmeter van 0-10 is voor ons gehoor niet precies lineair. Bovendien werken niet alle logaritmische potmeters hetzelfde. Doorgaans hebben ze een taper van 10%, prima geschikt voor toonpotmeters maar als je ze gebruikt voor volume krijg je van 0-7 bijna niets en dan een keiharde volumeboost. Met andere woorden, voor volume wil je een potmeter die een beetje tussen lineair en logaritmisch in zit. CTS maakt hiervoor potmeters met een 30% taper. Het gevolg is een veel geleidelijkere toename van volume als je de pot verder open draait. Ik heb geen ervaring met de CTS 550K, maar deze schijnt net zoals de CTS TVT een 30% taper te hebben.

Hier een diagrammetje. De CTS TVT's en RS Superpot (2x de prijs) hebben zoals je ziet een meer gradueel verloop dan de normale CTS, de Gibson en Epiphone pots.

http://img.photobucket.com/albums/v671/5F6-A/Pots.jpg

P.s. heb je foto's van die Junior?

nusti
17 januari 2014, 10:35
ik gebruik eigenlijk voor zowel toon als volume logaritmische pots. Ik denk dat het ook persoonlijke voorkeur is en zoals met heel veel dingen aan een gitaar hier ook niet kan spreken van goed of fout.

Met log-pots hoef je maar een klein tikje te geven tegen de knop om redelijk wat volume terug te nemen en niet een halve slag te maken, wat ik fijn vind. Voor volume swells gebruik ik een volume pedaal. Ik kan me voorstellen dat anderen wat meer controle willen hebben en dan een lineaire pot gebruiken en dan nog is het wat je zelf gewent ben.
De toon knoppen gebruik ik zelden op mijn gitaren.

barno
17 januari 2014, 11:30
ik heb ook hele tijd zitten kloten met verschil log en lin pots en ben uiteindelijk proefondervindelijk tot de vaststelling gekomen dat lineaire pots nooit en never op een gitaar horen, enfin toch niet voor mijn oren.

kassie
17 januari 2014, 11:39
Eens. Bij mij deed een lineare pot in de tone helemaal geen reet, en net op het laatste moment werd je geluid dof. Echt zo'n lelijk kap moment. Een logaritmische pot heeft een wat gelijkere sweep. Maar dit zou uiteraard per pickup afhankelijk kunnen zijn.

stijnkenens
17 januari 2014, 12:15
Ha, het blijft dus gewoon wat trial and error, en liever log dan lin...
Wat is eigenlijk die procentuele taper? Ik begrijp dat precies toch nog niet goed ...

Foto van de junior, met links een es150 uit '52 :



http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/shop%20and%20workbench%20pictures/DSC03133_zpsd9d626b1.jpg (http://s475.photobucket.com/user/stijnkenens/media/shop%20and%20workbench%20pictures/DSC03133_zpsd9d626b1.jpg.html)



s.

Brum
17 januari 2014, 12:29
Nou ben ik toch aan het twijfelen geslagen of ik dan niet toch een tweede CTS 550K log zou moeten bestellen voor de tone... En het ook maar gewoon gedaan. Vind ik het niks voor de tone potmeter, dan zet ik 'm gewoon om voor het volume voor het nekelement.

De condensator ben ik overigens uit, dat zijn twee WD Tone Cap Oil Filled Tone 22nF's geworden.

Morgen, of maandag een Bare Knuckle Crawler brughumbucker, nieuwe potmeters en condensators, ik benieuwd!:)

Brum
21 januari 2014, 11:44
Oké, welke oetlul heeft vlak voor mij de laatste CTS 550K potmeters besteld... Dat is natuurlijk niet de bedoeling he...:sneaky:

Brum
25 januari 2014, 00:07
Vandaag de potmeters en condensatoren ontvangen en gelijk maar in gesoldeerd. Ik had eigenlijk hogere verwachtingen moet ik bekennen... Het nieuwe element geeft wel wat verschil natuurlijk, maar om nou te zeggen dat ik een veel helderder geluid heb door de condensators en potmeters, mwah... E.e.a. is wel uitgeprobeerd op m'n Blackstar HT-1 op een 2x12 cabinetje met wat pedaaltjes, op huiskamervolume en ik wil nog even testen op hoog volume op m'n JCM800 en 4x12, maar echt enorme veranderingen ga ik niet verwachten eigenlijk. Valt me tot nu toe een beetje tegen...

DarknessAwaits
25 januari 2014, 11:04
Het verschil in weerstand tussen je 500K met x% tolerantie en 550K met 9% tolerantie zou ook zo maar eens 0 kunnen zijn. Ik blijf dus bij m'n eerste post in dit topic.

E-J
25 januari 2014, 11:47
Je koopt dergelijke potmeters ook niet voor een verandering in geluid, maar vanwege het verloop/taper. Die zou een stuk gradueler moeten zijn. Is dat het geval?

Brum
25 januari 2014, 21:03
Ik had op wat meer crisp gehoopt, wat meer sprankel of zo. In ieder geval toch van de condensator. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nou niet echt dat kreeg wat ik er van verwachtte. Het Bare Knuckle Crawler brugelement is ook niet echt een enorme verbetering van de The Mule die er in zat. Kweenie, niet slecht, maar ook geen enorme upgrade of zo... Bij de overgang van 300k naar 500k potmeters had ik dat meer, dat verschil was groter.

Gearjunkie
25 januari 2014, 21:11
. In ieder geval toch van de condensator.
Die doet pas wat als je de tonepot terugdraaid toch?

Brum
25 januari 2014, 21:17
Da's toch meer een treble bleed? Vergeef me mijn onwetendheid, ik word niet gehinderd door enige kennis.;) Ik had in ieder geval verwacht dat een upgrade van de condensatoren iets zou doen met m'n geluid, maar ik hoor het niet echt helaas.

Gearjunkie
25 januari 2014, 21:30
Kwaliteit van potmeters en condensator komt alleen bij gebruik tot uiting. Anders gezegd, staat alles op 10 heeft het geen invloed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

DarknessAwaits
25 januari 2014, 21:42
Nou, de condensator staat volgens mij altijd in de signaalketen om 't zo te zeggen. Vandaar dat 't veranderen van condensator wél een effect kan hebben. Net als het geheel weglaten van de tonepot.

Gearjunkie
25 januari 2014, 21:55
ik denk teveel Fender, gibson is natuurlijk anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Brum
30 januari 2014, 13:52
Ik heb de gitaar gister meegenomen naar de bandrepetitie en ik moet nu toch bekennen dat de gitaar toch wel degelijk is opgeleefd. Ik had twee gitaren mee, maar de SG is niet meer van de schouders geweest. Hij blijft donkerder klinken dan m'n Deluxe-achtige tele, maar ook vetter en ik kan me, in tegenstelling tot eerder, nu wel verstaanbaar maken in de mix. Die BK Crawler is sowieso vetter en voller dan de BK The Mule die er eerst in zat, maar ik heb ook het idee dat de gitaar makkelijker is gaan spelen door de nieuwe potmeters en condensator. Het vult meer in of zo, beetje moeilijk te omschrijven. Maar... in hoeverre dat de potmeters en condensator daar aan bij dragen en in hoeverre het nieuwe element, dat durf ik niet te zeggen.

Eerst volgende stap is een betere brug. Er zit nu een TOM-achtige brug op met een, zoals het lijkt, graphtech zadeltjes en dat lijkt me ook geen goed doen aan een geluid met wat meer sprankel. Welke brug ik nu wel moet nemen ga ik me nog even op inlezen. Aluminium, nikkel, chroom, ik zie door de bomen het bos nog even niet en weet ook niet goed wat wijsheid is wat betreft prijsverschillen, of het het waard is. Ga ik voor een simpele Gotoh brug, of echt iets van Tonepros of zo. Faber lijkt me ook interessant. Ik weet het allemaal nog niet, kom ik nog wel uit. Ik weet überhaupt niet eens of een linkshandige gitaar ook uitmaakt wat betreft de brug, of dat ik die gewoon kan omdraaien. Genoeg om me nog in te verdiepen in ieder geval en wie weet waag ik me er nog een topicje aan. :)