PDA

View Full Version : Tommy's 'Close to you' sound krijgen



Hylcod
15 januari 2014, 22:41
Beste Gitaarnetters,

Hier mijn eerste post.
Een aantal jaren terug heb ik aardig wat gitaar gespeeld en ik heb vroeger op gitaarles gezeten, na een aantal jaren begint het mij toch behoorlijk te kriebelen weer en ik heb besloten dat ik weer een staalsnarige akoestische gitaar wil.

Nu ben ik onlangs gestuit op het volgende lied van Tommy genaamd Close to you
http://www.youtube.com/watch?v=BoeuXk1j01c

Nu ligt een Maton sterk boven mijn budget en ben ik dus opzoek naar een gitaar van rond de 400-500 euro.
Ik lees veel goede verhalen over de Seagull S6 en die heeft dus (zeker voor die prijs) mijn aandacht getrokken, maar velen beschrijven deze gitaar ook als een donkere, mellow achtige gitaar met zijn Cedar top.
Is de sound van Tommy in die video te bereiken met een cederhouten gitaar of zou je dan eerder voor een Spruce moeten gaan (die gekarakteriseerd wordt als sprankelend en helder)?

Mijn vraag uiteindelijk is hoe ik binnen mijn budget deze sound kan krijgen uit een gitaar en welke bijpassende snaren hierbij moet komen.

Ik wil zeker weten sterk aan de slag met gitaar spelen en ik hoop dat jullie mij op deze manier verder willen en kunnen helpen.
Mijn dank is alvast groot.

Rizz
15 januari 2014, 23:09
Welkom!

Karakter zit in de gitaar, maar vooral in de vingers.. Tommy heeft een unieke speelstijl en om niet te vergeten, een redelijk unieke afstelling van zijn gitaren waarmee hij zijn geluid creëert.. Wil je enigszins in de buurt komen is kopiëren het beste, maar dat kan je niet, zeg je al.. En als je beginner bent, kan het misschien nog wel even gaan duren.. Maar het is een mooi doel en ik hoop dat je op de weg ernaartoe een eigen stijl ontwikkelt!

Dan rest een flinke zoektocht, speule speule en nog eens speule.. Je kan idd beginnen met een gitaar met dezelfde houtsoorten als de Maton en van daaruit verder zoeken.. Je zal het echt moeten horen en dan ook nog eens van de luisteraarskant, want zo hoor jij de gitaren van Tommy.. Snaren idem, je kan beginnen met de snaren die hij gebruikt en van daaruit verder zoeken. Let wel dat niet elke snaar op elke gitaar hetzelfde reageert of klinkt..

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een gitaar die echt bij jou past, die jij lekker vindt spelen en klinken. Je hebt geen onaardig budget en je zou zelfs kunnen overwegen om de 2ehands markt te besnuffelen en zo iets meer uit je geld te halen.. Ook bij een particulier kan je nee zeggen...

Leuke uitdaging! Succes!

Rizz
15 januari 2014, 23:22
En dat vergeet ik nog: Een Seagull S6 is een Dreadnought en de Maton is een OM, twee zeer verschillende modellen met een zeer verschillend karakter, afgezien van de houtsoorten.. En Maple zij-en achterkant is redelijk uniek in de OM-wereld, dus dat wordt zoeken voor jouw budget..

http://www.theacousticinn.com/photos/large/photo_001634.jpg

Harald
16 januari 2014, 11:02
Kleine kast is fijn. Voor de rest snaren die niet dof zijn. En een heel lichte touch met het vlees van je vingers en duim. Actie laag, extreem laag als je al die kunstjes van Tommy met gemak wilt nadoen. Al die kleine versieringen zijn met hoge actie zo goed als onmogelijk. Valt bij dit filmpje trouwens nog mee met de versieringen.

Voor 4 a 500 euro is echt wel al wat leuks te krijgen. Kijk eens naar Yamaha, Sigma (overigens is Sigma sterk geënt op Martin, die zullen snel wat bassiger zijn dan Maton. Maar Maton heeft gewoon een eigen typische klank met sterke punten maar ook zwaktes) Maar voor die prijs heb je al snel een leuke gitaar in je handen bij die merken. Zorg ervoor dat de gitaar ook soepel afgesteld wordt. De hals moet prettig voelen. Afstelling is nog aan te passen. Een halsprofiel veel lastiger.

Een nieuwe leerling kwam trouwens aanzetten met een kleine Taylor. Geen baby taylor, maar net anders. Dat ding klinkt ondanks de kleine kast erg goed. Zit ook in die prijsklasse. Ook net wat bassiger dan een Maton.

Hylcod
16 januari 2014, 22:02
Bedankt voor jullie reacties.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, wat ik namelijk wil bereiken is de sound wat de gitaar op zich produceert en niet zoeer de speelstijl van Tommy (zou wel helemaal geweldig zijn natuurlijk).

Zou ik dan al eerder richting sparren of cederhout moeten denken?
Is een OM kenmerkend voor dit geluid en valt een dreadnought dus buiten de boot?

En is dit juist het sprankelende of mellow geluid?
Volgens mij is het een combi van beide maar ik hoor graag jullie mening.

Harald
16 januari 2014, 22:16
sparren. Heb Tommy wel eens op mijn Alhambra horen spelen, die heeft een ceder bovenblad. Maar daar klinkt hij idd. anders op. Maar groter probleem was waarschijnlijk toch ook dat de Alhambra zwaarder speelt. Zijn gitaren hebben echt een asburd lage actie. Hij slaat echt zacht aan. Dat moet ook wel met die actie. En op de clip die je gepost hebt speelt hij met het vlees van zijn duim en zijn vingers. Maar dat had ik al gezegd. Matons hebben ook een vrij typische sound. De enige andere gitaren die ik ken die dat hebben zijn Coleclark. En dat zijn ex Maton werknemers. Een Martin met sparren bovenblad en maple voor de zij en achterkant klinkt anders. Een Taylor heeft ook weer zijn eigen sound.

En hoe vervelend het ook is, los van de verschillen van de gitaar, het zit echt in de muzikant.

Rizz
16 januari 2014, 22:25
En ik zou idd voor een OM gaan, zeker voor fingerstyle de betere keus. Beter toonseparatie dan een dread, daarop wordt fingerstyle vaak wat modderiger.. En +1 voor de spruce/sparren. Je hebt geen uitgesproken budget. Ik heb nog wel wat gezocht op de combi spruce/esdoorn, zoals de Matons en voor een Jumbo-model is het een wat meer voorkomende combi, daar is ook goed fingerstyle op te spelen.. Meer bas en grootser geluid, maar dat zou misschien kunnen helpen.. Overigens wel het enige model wat niet op het plaatje staat wat ik hierboven heb gepost.. En jumbo zegt het eigenlijk al, het zijn wel big MF. Het zal een zoektocht worden, lopp een goed gesorteerde muziekzaak binnen, laat je gitaren aanreiken en ga spelen, de enige manier hoe je misschien in de buurt komt van wat je zoekt..

LaurentB
16 januari 2014, 23:30
Model en bovenblad zijn de beslissendste factoren; pas als je daarvoor gekozen hebt komen details als het materiaal van zij- en achterkant.

synapse
17 januari 2014, 12:10
Ben ik het helemaal mee eens, maar....
Mijn Eastman AC612 (maple zij- en achterkant) had toch wel een heel specifiek geluid.
Ik weet niet hoe een Maton klinkt, maar dit zou een serieus alternatief kunnen zijn.

Flipkoos
17 januari 2014, 18:26
Tweedehands Larrivee OM3?

Eko
17 januari 2014, 21:34
Hylcod,
Ga eens naar een winkel met echt grote keus zoals bv Kees Dee in Amersfoort. Die hebben een aantal zeer grote merken en daarnaast ook nog budget versies. Je wordt dat vriendelijke en goed geholpen door mensen met verstand van hun vak.
Ik heb er geen binding mee, maar het zoeken wordt zo een stuk makkelijker en het is een leuke middag uit.