PDA

View Full Version : Een pedaal dat fatsoenlijk klinkt over een Boss BR800?



GuitarL91
15 januari 2014, 17:26
Ik oefen ontzettend veel over mijn Boss BR800 met een koptelefoon op. Alle effectmogelijkheden op de Boss zijn natuurlijk leuk en aardig, maar het is niet erg efficiënt als je over verschillende backing tracks improviseert of een solo wilt benadrukken. Ik ben daarom op zoek naar een pedaal dat mijn geluid wat meer bite/crunch kan geven zodat ik in ieder geval Blues en Rock sounds covered hebt.

Ik heb zelf een Mad Professor Sweet Honey Overdrive, maar die klinkt slecht over mijn Boss. De SHOD is echt gemaakt voor een buizenbak en over mijn Blackstar HT5R klinkt hij inderdaad vele malen beter. Ik kwam toevallig een demo tegen van de Electro-Harmonix Analogizer en dat komt wel in de buurt van wat ik zoek, hij is ook nog eens heel vriendelijk geprijsd (€60). Enige suggesties van pedaaltjes die fatsoenlijk klinken over een Boss Br800 (en over mijn amp)?

Genres: Rock, Blues, Soul.

Pepe
15 januari 2014, 19:14
Voor zowel je gitaar als je recorder? Ik zou het zoeken bij de tech 21, AMT's een soortgelijke dual outputs.

GuitarL91
15 januari 2014, 19:28
Voor zowel je gitaar als je recorder? Ik zou het zoeken bij de tech 21, AMT's een soortgelijke dual outputs.

Bij voorkeur die goed klinkt over beide, maar over de Boss in ieder geval.

Nitefly7
15 januari 2014, 21:18
Misschien een flauwe opmerking, maar ligt het wel aan het pedaal dat het slecht klinkt?
Is het niet zo dat je Boss + hoofdtelefoon allebei iets qua geluid/bandbreedte/whatever verdoezelen?
En daarbij überhaupt de wens om de ampmodelling van de Boss (ik neem aan dat je de COSM/versterkers uit de BR800 gebruikt) uit te breiden met iets 'anders'..?
Klinkt het via speakers op de Boss beter?
Welke versterkersimulaties gebruik je vooral?

Mijn ervaring is dat BOSS-modelling vaak niet zo blij is met iets dat de 'basis amp-simulatie' laat oversturen.
Of dat het in ieder geval iets meer werk is om uit Boss amp-model + los pedaaltje, hetzelfde te halen als uit een ander merk modeller of een 'echte amp'.
En daarbij dat het via een hoofdtelefoon nooit echt heeel lekker klinkt.
Zo'n BR800 is toch vooral een 'alles-in-1', met wat concessies als je er een pedaal voor plakt; hoewel mijn tip hieronder misschien wel soelaas kan bieden.
Eleven Rack, Kemper en Axe-fx laat ik even buiten beschouwing.

De tip:
Omdat ik nog steeds dol ben op pedaaltjes, gebruik ik amp-simulaties vaak zoals ik een geleende/gehuurde versterker zou gebruiken: een basis Fender-clean, of eentje met een soort randje; de rest haal ik uit specifieke pedaaltjes, die als een soort 'extra kanaal' fungeren, i.p.v. het bestaande kanaal dat ik laat oversturen.
Zo zou je bijvoorbeeld met een Fender-simulatie in de BR800, gecombineerd met een Carl Martin Plexitone/Boss ST-2 Power Stack en een Carl Martin AC Tone/Boss BC-2 Combo Drive, gewoon een redelijk fatsoenlijk Fender clean/Vox Crunch/Marshall Scheur kunnen halen.
Ik vond bijvoorbeeld ook de Boss FDR-2 (Deluxe Reverb Fender-simulatie), in z'n uppie door een Henriksen solidstate Jazzamp een van de prettigste, dikke sounds die ik ooit onder m'n vingers had. Maar als ik er iets anders voor zette om die simulatie nog eens van extra scheur te voorzien, dan werd 't niks. Hoogstens een transparante boost..

Suggesties dus: eerst even kijken of je een enkele ampsimulatie kunt kiezen, aangevuld met je SHOD als een soort boost.
Daarna kijken of je 'amp in a box'-pedals kunt gebruiken, die een soort 'versterkerkanaal' toevoegen aan je BR800.
'pedaaltje als boost': die nieuwe EHX Soul Food, Danelectro Transparent Overdrive, Mooer Blues Crab/Rumble Drive
'versterker in een doosje': Tech 21 Blonde, CM Plexitone, CM AC Tone, Boss ST-2, Boss BC-2, EHX Glove OD, alle pedalen waarvan de naam 'Plexi' bevat. Die Tech21 zijn wel echte modellers, dus dan stapel je modelling op modelling; kan goed gaan, kan minder goed gaan..


Ik oefen ontzettend veel over mijn Boss BR800 met een koptelefoon op. Alle effectmogelijkheden op de Boss zijn natuurlijk leuk en aardig, maar het is niet erg efficiënt als je over verschillende backing tracks improviseert of een solo wilt benadrukken. Ik ben daarom op zoek naar een pedaal dat mijn geluid wat meer bite/crunch kan geven zodat ik in ieder geval Blues en Rock sounds covered hebt.

Ik heb zelf een Mad Professor Sweet Honey Overdrive, maar die klinkt slecht over mijn Boss. De SHOD is echt gemaakt voor een buizenbak en over mijn Blackstar HT5R klinkt hij inderdaad vele malen beter. Ik kwam toevallig een demo tegen van de Electro-Harmonix Analogizer en dat komt wel in de buurt van wat ik zoek, hij is ook nog eens heel vriendelijk geprijsd (€60). Enige suggesties van pedaaltjes die fatsoenlijk klinken over een Boss Br800 (en over mijn amp)?

Genres: Rock, Blues, Soul.

GuitarL91
16 januari 2014, 22:45
Bedankt voor je uitgebreide post! Ik ben er inderdaad nog niet helemaal uit. Ik krijg er wel een dikke sound uit hoor, er zit zo ontzettend veel spul op dat ding. Je hebt ook gelijk over het doen van consessies. Het zou ideaal zijn als er een niet al te dure footswitch was waar je presets op kunt slaan, maar die heb ik niet kunnen vinden. Het geluid is niet zozeer het probleem, het gaat meer om snel te kunnen schakelen. Via het apparaat tussen de presets wisselen is ook niet heel vervelend hoor, het ging meer om het feit dat ik iets efficiënter wilde schakelen. Third world problems :). Nogmaals bedankt iig!

Nitefly7
20 januari 2014, 00:43
Heb je een paar (liefst 2..?) basissounds die je graag gebruikt?
Mijn suggestie zou zijn om 1 clean of 'beetje crunch' preset te pakken, en dan met een los scheurpedaal iets 'extra's' erboven op te gooien. In mijn ervaring met dit soort systemen is dat vaak het beste of de basis van alles wat je hiermee doet.
(zoals hierboven al staat zie ik net ;) )

Goed schakelen tussen presets is vaak niet voorhanden, omdat de ontwerpers er maar van (blijven) uitgaan dat je nadat je iets hebt opgenomen, wilt stoppen en een ander geluid wilt kiezen.
Terwijl het ook bij opnemen soms wel fijn kan zijn om gewoon ff een andere sound te pakken.
Bij software-oplossingen is dat vaak wel handig, omdat je dan een 'droog' spoor hebt, die je naar hartelust kunt beluisteren met en zonder preset-instellingen maar je houdt altijd een droge versie.