PDA

View Full Version : Strat Toonknopconfiguratie voorkeur



Wenger
15 januari 2014, 16:27
hallo,

Ik ben benieuwd welke toonknopverdeling jullie als voorkeur hebben voor de toonknoppen op de gitaar.
Of wordt er zelfs nog een bepaalde configuratie sterk aangeraden?
En vinden jullie dat het ook uitmaakt of het gaat om een SSS of HSS of een HSH enz.?

gr. Wenger

Tabula Rasa
15 januari 2014, 17:32
Anders:

master volume, master tone en blenderknop tussen hals en brugelement.

pasqual
18 januari 2014, 13:25
Anders:

master volume, master tone en blenderknop tussen hals en brugelement.

Die blenderknop is interessant. Heb je daar een linkje van?

Trouwens, gewoon een algemene tone voor alle elementen heeft mijn voorkeur maar die staat er niet bij.

Tabula Rasa
18 januari 2014, 13:38
Geen linkje, maar jed neemt een no-load pot en verbind vanaf de switch het halselement en het brugelement.

pasqual
18 januari 2014, 15:25
Bedankt, ik ga ff kijken hoe en wat. Is dat een potmeter met een tussenstand waarin ze beiden aanstaan?

TeleK
19 januari 2014, 00:00
ik heb een STRAT met HSS setup. Daar heb ik een aangepaste schakeling van een LONESTAR STRAT toegepast (waarbij door 'slim schakelen' de HB een 500 k pot 'ziet' + 0.47 cap en de SC een 250k pot en 0.22 cap). Dus heb je dan ook nek en mid een tone pot en brug een eigen tone pot. Ben er zeer tevreden over

beruk
19 januari 2014, 10:37
Nou, gewoon standaard. Ik gebruik het brug element erg weinig en als ik het doe is het om te knallen. Ik ben tevreden zo.

barno
19 januari 2014, 11:34
ik denk altijd in fuctie van het podium en daar hou ik het graag simpel. dus voor mij twee knoppen, masters voor V en T voor alle pu's tegelijk. Die derde staat erop voor de esthetische balans :)

iWishmaster
20 januari 2014, 11:15
In feite heb ik alleen een master volume nodig. Tone-knop gebruik ik niet ...

barno
20 januari 2014, 12:11
In feite heb ik alleen een master volume nodig. Tone-knop gebruik ik niet ...

je bent niet de enige denk ik :) maar dat hangt dus af van de muziekstijl imo. eigenljjk gebruik ik 'm zoals je een volumeknop zou gebruiken. Ik heb es een gitaar gemod met maar één knop: een Tone. en dat werkte perfect. moest het stiller: een dotje doffer en klaar :)

TW-Pieter
20 januari 2014, 14:49
Anders:

master volume, master tone en blenderknop tussen hals en brugelement.

Thanks voor dit idee. Ga het vanavond eens proberen...

nusti
20 januari 2014, 15:02
mater volume en master tone. De bovenste knop, degene die het dichtst bij de snaren zit was een dummy. Op de een of andere manier, waarschijnlijk door mijn lompe manier van harken...euh...spelen raakte ik vaak die volume knop en dan draaide ineens het volume weg...

pasqual
21 januari 2014, 11:38
Anders:

master volume, master tone en blenderknop tussen hals en brugelement.

Ik had al master volume en master tone. Die blenderknop vond ik wel een mooi idee. Misschien later eens doen. Ik heb gisteravond een miniswitch geïnstalleerd waarmee ik de hals -en brugelementen kan combineren. Geeft een totaal ander geluid als de vijf andere klanken. Leuk en bruikbaar! Zou eigenlijk standaard op een strat moeten zitten, je hebt er ineens 2 extra standen bij. Ook maar meteen de 5 way switch en de potmeters vervangen en een treble bleed gesoldeerd. Ik kan weer even vooruit!:supercool:

mikeyaxeman
25 januari 2014, 21:57
Guys weer effe inhaken op deze discussie, check this out!:


http://www.youtube.com/watch?v=0ieOu3S6tnw#t=288

http://www.premierguitar.com/articles/20275-namm-14---fender-american-standard-strat-plus-60th-anniversary-american-vintage-1954-strat-demos