PDA

View Full Version : welke brugpinnen



motorhan
15 januari 2014, 15:10
Hallo,

Ik ben van plan om andere snaren op mijn Western te plaatsen, maar nu vraag ik me af of ik de standaard brugpennen ook gelijk zal vervangen.

Ik zie brugpinnen vanaf ca 2.00€ voor 6 stuks tot ca 200.00 voor een setje ivoren brugpinnen en van alles daar tussen in. van kunststof tot hout en tot ivoor.

wat zou een reden kunnen zijn om de standaard pinnen te vervangen. is er verschil in geluid en wat zouden jullie dan adviseren kortom heb jij er ervaring mee en waarom heb jij ze vervangen

Bedankt voor een reactie

Met vr gr
Han

dee
15 januari 2014, 15:18
Het maakt naar mijn weten niet uit als je dezelfde pennen gebruikt als je je snaren vervangt. Ik kan me wel voorstellen dat je tone veranderd. Plastic zal een iets puntiger geluid hebben, hout zal warmer klinken en ik heb nog nooit een gitaar met ivoren pennen gehoord..

LaurentB
15 januari 2014, 15:44
Ze kunnen een subtiel verschil maken. Op Harmony Central is eens een enorme ruzie ontstaan die wekenlang voortduurde daarover. maar iemand had er een een test gedaan en er was wel een subtiel verschil. Bovenstaande bevinding strookt daarmee, en ikzelf heb messing brugpennen, die klinken iets helderder. Dat heb ik gedaan omdat mijn zelfbouw een diep, heel warm geluid heeft met iets gebrek aan hoog in sommige gevallen.

Verder is een belangrijke reden voor andere brugpennen ook puur kosmetisch.

Rizz
15 januari 2014, 15:47
Het verschil tussen bijv tusq, ivoor of been weet ik niet precies, wat ik wel weet, is dat met benen pinnen het geluid aanmerkelijk meer aanwezig wordt, meer definitie, meer sustain.. Het is meestal het eerste wat ik bestel mocht er een gitaar met plastic komen. Topkam maak ik zelf, zadels ook en pinnen bestel ik via ebay in china. Je moet er ff op wachten, maar wel lekker goeiekoop!

Opzich niet gek dat een harder materiaal meer definitie en sustain geeft, aangezien trillingen minder gedempt worden. Het is maar een paar euro, je gaat er een hoop plezier aan beleven! En als je er dan ook nog een benen zadel en topkam opzet, wordt het echt een feestje.. :D

motorhan
15 januari 2014, 20:29
Bedankt voor jullie reacties. Ik vroeg en vraag me inderdaad af of ik het verschil zal horen. Optisch is natuurlijk een ander verhaal. Ik heb op E-Bay gekeken maar het is best verwarrend want er staan verschillende maten en dan is de vraag welke dikte heb je nodig.
een manier is natuurlijk 1 demonteren en dan opmeten met schuifmaat.

Een makkelijkere manier weet iemand de dikte van de pin voor een Seagull model Original.

En hoe geven ze gemiddeld de dikte aan want je ziet b.v 3mm en dan 5.3 5.5 5.4 etc

Met vr gr
han