PDA

View Full Version : Slechte KLOTZ kabel



dacrow
15 januari 2014, 12:40
Ik heb sedert een jaar een KLOTZ instrumentenkabel van 4.5m (25-35€) en per toeval ontdekte ik bij het testen van een nieuwe top dat bij deze kabel alles doffer klonk en dat ik het volume moest verhogen van 1 naar 3! (ZVEX Stangray amp)

Nu heb ik geen probleem om wat geld uit te geven voor een goede kabel maar als deze het dan toch begeeft :(

Ik heb er ooit een tweede haakse plug opgezet, deze soldering en die van de bestaande plug bekeken en dit was dik in orde.

Misschien best een stuk vd kabel knippen en opnieuw de jack eraan zetten of verwijzen naar de vuilbak?

Ter info: ik heb de top nog getest met deze defecte kabel en nog een andere KLOTZ kabel van 3m en een 'goedkopere' Fender kabel de twee laatste gaven normaal geluid.

Kim Wilson
15 januari 2014, 13:06
Afknippen en een nieuwe plug eraan solderen.

jan7
15 januari 2014, 14:15
het volume moest verhogen van 1 naar 3!
Klinkt als een 'cold solder joint'. Had ik laatst ook en het volume-verlies is dan dramatisch. Opnieuw gesoldeerd en daarna klonk het net hetzelfde als mijn andere kabels (Klotz, Sommer, Fender)

guitarnijboer
15 januari 2014, 14:54
niet toevallig vergeten de geleidende (zwarte) laag van de binnenisolator te verwijderen? dit geeft de zelfde klachten

jan7
15 januari 2014, 16:05
niet toevallig vergeten de geleidende (zwarte) laag van de binnenisolator te verwijderen? dit geeft de zelfde klachten
Ook op andere fora heb ik dit al een aantal keer gelezen.
Toevallig heb ik zonet een klotz kabel gesoldeerd en even met de multimeter getest en die zwarte laag is niet geleidend.
Ik had die zwarte laag ook al bij andere kabels getest en tot nu toe nog geen geleidende gevonden. :???:

guitarnijboer
15 januari 2014, 17:01
De zwarte laag is wel geleidend, maar niet zoals koper of een andeer metaal.

jan7
15 januari 2014, 17:24
De zwarte laag is wel geleidend, maar niet zoals koper of een andeer metaal.
Je hebt gelijk.

Shielding: Double Screened cable, bare copper spiral shield with conductive plastic

dacrow
16 januari 2014, 09:14
Inderdaad, de zwarte geleider had ik niet verwijderd!

Weer iets bijgeleerd dankzij dit geweldig forum!

Thanks guitarnijboer!