PDA

View Full Version : Ik ben om



RS-Rik
15 januari 2014, 12:07
Effe for the record:

Altijd was ik skeptisch over zulks: maar het maakt uit.


Laatst de ceramische condensators in mn telemaster vervangen door mullard mustards van dezelfde waarde. Het betreft een cap tussen de in- en outlug van de volume pot (om de high's te bewaren bij volume roll off), een greasebucket circuit (tussen output tone en ground volume) van een .027 uf en een 100K parallel en een cap in de middenstand tussen brug en neckelement, om de brug iets minder schel en overheersend te maken.


Het klinkt "ronder" en "vriendelijker" bijna te omschrijven als muzikaler. Uitzingen gaat nog meer richting sinustoon. Ceramics waren iets "korreliger" iets hifi-achtiger.

Mustards via internet gekocht voor een iets lagere prijs dan je ze meestal bij de gitaarwinkels ziet.

Het verschil is subtiel, de gitaar klinkt bijna helemaal hetzelfde, maar het verschil is hoorbaar. Zo, heb ik dat ook eens aan den lijve ondervonden.


Het gaat dus om deze babydiarreekleurige schepsels (foto van google, en ook nog eens 10x hogere capaciteit dan ik gebruik)

Het is wel even een paar keer passen voordat je die mastodonten in een tele-cavity krijgt en dat je zeker weet dat draadjes e.d. elkaar niet aanraken. Ik zou iedereen adviseren de pootjes van de caps te voorzien van krimpkous.

http://portugalradios.com/image/cache/data/3.3.2012/DSC00273-500x500.JPG

Orpheo
15 januari 2014, 13:40
ja ik herken wel wat je daar verteld. Ik gebruik oude russische paper in oil caps en die zijn ook huge,m aar klinken te gek.

Plant
15 januari 2014, 20:50
Het betreft een cap tussen de out- en groundlug van de volume pot (om de high's te bewaren bij volume roll off)

Moet dat niet 'tussen de in en out van de volume pot' zijn? Je bedoelt toch de treble bleed?

http://www.guitarsrecycled.com/acatalog/treblebleedcap.jpg

RS-Rik
15 januari 2014, 20:53
Excusez moi. Die bedoel ik.

ge edit.


btw niemand zin in een dikke welles nietes discussie hierover of zie ik dat verkeerd? Ik had nog zo gehoopt :D

Plant
15 januari 2014, 21:07
In de hijg-end audiowereld zijn keramische caps in de signaalweg 'not done'.
De condensatoren hebben nu eenmaal andere eigenschappen. Of je bij deze toepassing verschil kunt meten weet ik niet, maar er lopen veel mensen rond die toch menen te kunnen horen wat je niet kunt meten.

Gevalletje "als jij het kunt horen en er blij mee bent": doen :ok:

Een welles nietes discussie eindigt er toch mee dat iedereen bij z'n eigen standpunt blijft.

Hendriks
15 januari 2014, 21:11
Treble bleed doe ik altijd in mijn gitaren , gebruik daarvoor kleine caps , de waardes daarvan zijn belangrijk , de grote of kwaliteit doet er minder toe. De tonecap doet volgens mij meer met je geluid ,daarvoor gebruik ik mustard,PIO, of Orange Drop , beetje experimeteren .

vlammie
16 januari 2014, 18:00
Ik heb dezelfde ervaring, wel niet met een cap als treble bleed, maar gewoon in een standaard tele-circuit (wel met vintage wiring).
Ik had wat verschillende caps liggen, en was gewoon wat dingen aan het proberen zonder echt te letten op wat er juist in zat.
(we hadden ze naar buiten gebracht zodat we met krokodilleklemmen gemakkelijk konden vergelijken zonder te moeten solderen)

Wat opviel was dat de caps voor hogere voltages een schoner geluid gaven, ook als ze dezelfde waarde hadden.
En orange drops waren nog iets beter. Vreemd dat een onderdeel wat 600V aankan een verschil maakt in een gitaar waar toch maar heel magere stroompjes door lopen... :)

Jimpy
21 januari 2014, 02:39
Verhoog je niet gewoon de weerstand van de potmeter op deze manier?
Dus b.v. een typische fender potwaarde van 250k wordt met een 50k weerstand 300k, en de condensator geeft de hoogfrequentie dan een "naam" om t maar ff simpel te zeggen?
En neemt t hoog dan niet toe naarmate je de pot verder dichtdraaid?

obiwanjacobi
21 januari 2014, 07:42
Vreemd dat een onderdeel wat 600V aankan een verschil maakt in een gitaar waar toch maar heel magere stroompjes door lopen... :)

ESR?
http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance

Bernardduur
21 januari 2014, 09:46
ik gebruik voor de toon condensatoren altijd lekke paper in oil caps. oude caps die ik uit amps haal en zo. die klinken weer totaal anders dan niet lekke caps. denk dat door de lekheid er een soort van weerstand ontstaat

Verstuurd met Tapatalk

Jeroenvanhulsteijn
21 januari 2014, 10:34
ik gebruik geen treble bleed op de volume knop. Ik vond dat hoogst irritant. Met de volume knop een beetje terug kun je een lekker wollige jazz klank krijgen.

iWishmaster
21 januari 2014, 10:37
ik gebruik voor de toon condensatoren altijd lekke paper in oil caps. oude caps die ik uit amps haal en zo. die klinken weer totaal anders dan niet lekke caps. denk dat door de lekheid er een soort van weerstand ontstaat

Verstuurd met Tapatalk

Lek als in, er loopt (of liep) olie uit? Olie is de isolator, zonder treed er dus een kleine kortsluiting op. Effectief betekend dit waarschijnlijk dat de capaciteit (Fahrads) daalt en de weerstand toeneemt.

Plant
21 januari 2014, 12:31
Verhoog je niet gewoon de weerstand van de potmeter op deze manier?
Dus b.v. een typische fender potwaarde van 250k wordt met een 50k weerstand 300k, en de condensator geeft de hoogfrequentie dan een "naam" om t maar ff simpel te zeggen?

Nee, zo werkt het niet. De treble bleed condensator overbrugt de input en output van de volumepotmeter voor hoge tonen.

De volumeregelaar is hoogohmig en vormt bij dichtdraaien samen met de kabelcapaciteit van je lange gitaarkabel (in feite ook een condensator) een hoog-af filter. Door nu een condensator over input en loper (output) van de potmeter te solderen hef je dat hoogverlies weer op.


En neemt t hoog dan niet toe naarmate je de pot verder dichtdraaid?

Dat kan ja, als je de treble bleed condensator in verhouding te groot kiest.

De treble bleed werkt in feite alleen goed als je die afstemt op de kabelcapaciteit. Stel, je hebt een kabel met een capaciteit van 100pF/meter en die kabel is 5 meter lang, dan heb je 500pF capaciteit aan de potmeter uitgang zitten. Dan kun je een vaste treble bleed condensator monteren die vrij precies de hoogafval hiervan compenseert. Als je een grotere waarde monteert, laat je meer hoog door dan dat er weggefilterd word door de kabel en dat ga je bij terugdraaien horen. De lage tonen worden dan wel weggedraaid, maar de hoge worden doorgelaten. Het geluid hoor je dan dunner worden. Idem dito als je een treble bleed condensator hebt gemonteerd voor een kabel van 5 meter en je gebruikt ineens een kortere kabel. Je hebt dan overcompendatie.

Bernardduur
21 januari 2014, 22:01
Lek als in, er loopt (of liep) olie uit? Olie is de isolator, zonder treed er dus een kleine kortsluiting op. Effectief betekend dit waarschijnlijk dat de capaciteit (Fahrads) daalt en de weerstand toeneemt.

Lek als in olie is minder of zelfs weg :). Ze zijn gortdroog en deze oude caps staan erom bekend dat ze uitgedroogd en minder olie bevatten..... gewoon simpelweg omdat deze manier van caps maken dit niet kan voorkomen. En ja, ik dacht hetzelfde als jij. De weerstand kan ik meten, de capaciteit is hetzelfde gebleven....... resultaat is een erg goede toon knop die breed inzetbaar is

HaroldA
21 januari 2014, 22:06
Laatst de ceramische condensators in mn telemaster vervangen door mullard mustards van dezelfde waarde.

Nagemeten dezelfde waarde, of afgegaan op wat er opgeschreven is? Kan 2x 10% schelen namelijk.