PDA

View Full Version : Moe moet Koen doen - Ergus #4



Duhsjaak
14 januari 2014, 12:48
Ergus wel weer erg leuk geworden.
Melodie + gitaren: Ernest.

Wel even iets om bij stil te staan: Ernest op elektrische gitaar. Luister maar goed. Dat ga je niet meer mee maken.
Zang van Gus, tsja, 't moet toch ergus vandaan komen.

Tekst:

Moe moet Koen doen

Mam huurt voor Koen een tuinman
dat is beter voor zijn rug
tsja dàt verhaaltje ken ik
er is geen weg meer terug

Br
Mam weet heel goed wat ze wil
ze houdt Koen graag te vriend
tevreden drinkt ie zijn biertje, ach
'de schat heeft het verdiend'

Ref
Voordat Koen in mam's leven kwam
wilde ze dingen met ons doen
nu lijkt er iets veranderd want ze doet
alleen nog maar dingen met Koen

De IKEA montage service
die kwam hier nooit in huis
maar sinds Koen met zijn kunstjes
hij spaart zijn krachten vóór de buis

Br + Ref

Mam rijdt in open dakje
'daarvan ga ik uit mijn dak'
daar gaat Koen zijn toupetje
wat is Koen toch een zak

Br + Ref

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/Moe%20moet%20Koen%20doen%202014-160%20MP3.mp3

Enjoy!
Vriendelijke groet, Ergus

Harald
14 januari 2014, 15:21
Het is zowaar verstaanbaar! Die tekst verdient een betere uitwerking. Leuk voor kinderen voor kinderen, alhoewel iets te zwartkijkerig misschien.

grayfink
14 januari 2014, 20:21
Ik vind hem leuk.http://www.gitaarnet.nl/images/icons/icon14.png

Duhsjaak
14 januari 2014, 22:03
Het is zowaar verstaanbaar! Die tekst verdient een betere uitwerking. Leuk voor kinderen voor kinderen, alhoewel iets te zwartkijkerig misschien.

Iemand riep niet helemaal ten onrechte, dat veel van mijn teksten gaan over wippen en andere weirde zaken. Woordkeus van mij, maar dat was de strekking.

Dat klopt, vooral omdat ik vind dat 'we' nog steeds teksten schrijven in het idioom van de oude bluesnegers. Dat waren gasten die rond 1900 zijn geboren, grofweg de generatie van mijn opa.
Leg daar de gedachte langs, dat de primaire drijfveer van de mensheid niet Drie generaties sterke vrouwen is, of weer een onnavolgbare psychologische Skandinavische thriller, dan weet je wat de hoofdmoot van onze teksten zou moeten zijn. Vorstelijk feestvieren en van bil gaan. Daarover gaan dus de meeste teksten van mijn hand.

Soms doe ik zijstapjes. Ik was dan ook zeer positief verrast toen Scarface in één keer uit een bepaalde tekst haalde dat ik een vrouwelijk standpunt in had genomen. Inderdaad, geschreven voor een vriendinnetje.

Een beetje lange inleiding misschien, maar je slaat de spijker op zijn kop. Een pubers voor pubers lied. Kinderen voor kinderen heb ik me lang en breed tegen verzet, maar ze zijn toch aan aflevering 24 bezig, pubers voor pubers is het best bewaarde geheim. Let op, anders slaan ze daar ook weer geld uit.

Pet af Harald, en nu voor de hamvraag....
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
14 januari 2014, 22:07
Ik vind hem leuk.http://www.gitaarnet.nl/images/icons/icon14.png

Dank je wel Gray. Ik vind je kind nog steeds één van de highlights van de NGD2013. Ik hoop dat je m weer meeneemt op de 2014 dag. En ik doe een schietgebedje voor minder regen. Want ik zie jullie nog steeds binnenlopen. Als verzopen katjes.
Fijn dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
15 januari 2014, 07:42
Nou me das heel andere koek,een tekst over moe,..en koen,..die zowaar binnen zekere lijntjes blijft :D
Leuke samenwerking weer :)
Vinnum leuk

Ernest01
15 januari 2014, 09:53
Ja, Gus heeft zich keurig binnen de lijntjes gehouden. Nu heb ik ook geen 'wall of sound' muziek
gemaakt, waar hij zich achter zou kunnen 'verschuilen'. Ondanks de elektrische gitaar, die ik van
hem kon lenen. Maar hij zet wel altijd de tekst neer, dus zijn vondsten waren wel altijd leesbaar....

Plectrum spelen is niet mijn ding, dus inderdaad Gus, dit was eenmalig. Zelfs de pingels in dit lied
kostten mij meer moeite dan ik had gedacht.
Gelukkig heb ik al mijn vingers nog.....

Iedereen bedankt voor het luisteren.

Champ-00
15 januari 2014, 10:39
haha, tof!

Lekker imperfect. Hoewel me dat 9 van de 10 keer stoort, vind ik nu zelfs een beetje ontwapenend. Een beetje zoals Lucky Fonz en Tom Waits dat ook kunnen.

De eerste overgang van couplet naar bridge klinkt misschien een beetje gek. Mag dus nog een coupletje bij hoor, wat mij betreft :-)

Ik ga hem nog een keer luisteren.

Cheers

Ernest01
19 januari 2014, 09:25
Bedankt Champ-00. Tja, perfect zal het niet gauw worden. We hebben er waarschijnlijk teveel plezier
in om het helemaal af te maken.
Ik vind het wel leuk om op een gitaarforum onze capriolen te kunnen laten horen.
En door de eerlijke commentaren weer wat te leren.

arnoldtims
19 januari 2014, 10:30
Zonder je andere werk te kort te doen vind ik het een verademing dat het nu goed verstaanbaar is.
Ik snap niet helemaal wie die Koen is en wat de rol is van de tuinman maar dat maakt de tekst wel spannend.
Vond het ontzettend grappig met welke intentie je de triviale zin zingt "♪deheu Ieekeeaa montaage service♪"
Mooi om te horen dat ondanks dat iemand anders de begeleiding speelt het toch nog echt een nummer van Gus is.

Op een of andere manier moet ik erg denken aan Advocaatje ging op reis.

grayfink
19 januari 2014, 12:53
Dank je wel Gray. Ik vind je kind nog steeds één van de highlights van de NGD2013. Ik hoop dat je m weer meeneemt op de 2014 dag. En ik doe een schietgebedje voor minder regen. Want ik zie jullie nog steeds binnenlopen. Als verzopen katjes.
Fijn dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

:) Denk niet dat we dit jaar komen, de gitaar is wel heel erg op de achtergrond in huize Grayfink op het moment, soms in het weekend pingel ik nog eens wat. Ik heb een paar heel fijne gitaren die eigenlijk alleen maar stof vangen. Mark oefent nog minder, het gaat bij hem ook meer om therapie dan om muziek. Zelfvertrouwen opbouwen, ik denk dat je dat juist krijgt als je ook echt wat leert.
Maar goed, wat niet is kan komen.

Ernest01
19 januari 2014, 13:05
Mooi om te horen dat ondanks dat iemand anders de begeleiding speelt het toch nog echt een nummer van Gus is.

Op een of andere manier moet ik erg denken aan Advocaatje ging op reis.

Kan mij voorstellen dat je het een Gus-lied vindt. Ondanks het feit dat ik de melodie heb gemaakt
is het stemgeluid van Gus onnavolgbaar en zeer herkenbaar. Maakt dus niet uit welke melodie je
er onder zet. (of het moet komen door die tamboerijn.... ja, dat is Gus zijn dingetje...)

Leuk hoe liedjes toch een soort van herkenning met andere liedjes kunnen hebben.
Deze vind ik wel verrassend.

arnoldtims
19 januari 2014, 13:36
De associatie met dat liedje komt denk ik door het verhalende karakter van de tekst met een treurige ondertoon.
Vond zelf de vergelijking ook verrassend en toch kreeg ik het niet uit mijn hoofd, mede ook dat ik het liedje advocaatje ging op reis regelmatig hoor (heeft met mijn werk te maken dont ask)