PDA

View Full Version : Nekstang bout verwijderen



elendaeril
14 januari 2014, 04:05
Een technisch dilemma.

Ik ben op het moment bezig een Ibanez 2388B Rickenbacker kopie te restaureren. Dit is een erg leuke klus om te doen, maar ik heb 1 probleem waar ik even geen raad mee weet.

De hals is te hol en moet gesteld worden, maar de bout van de nekstang geeft geen grip meer op de imbus die erop moet. Die moet dus vervangen worden.

Mijn vraag: hoe haal ik die het beste eraf, en weet toevallig iemand welke maten ik moet aanhouden voor ene nieuwe nekstang bout?

Alvast mijn dank.

barno
14 januari 2014, 07:50
dat hangt af van de bouw van de neck. (bij Rickenbacker weet ik dat niet zo). bottomline: als je de bout er niet zo uitkrijgt, zal de toets eraf moeten (of een gat maken ter hoogte van de eerste fret en dat later eventueel opvullen met een stuk rosewood of een inlay)

ErikH
14 januari 2014, 10:16
Er bestaan setjes voor op internet waarmee je de bout er alsnog af krijgt. Stewmac heeft ze geloof ik.

Alternatief zou kunnen zijn die setjes om schroeven met kapotte kop toch uit te schroeven. De lidl heeft ze dacht ik ook net gehad dus misschien ligt er nog wat bij die bij jou in de buurt. Je pakt eerst een bitje waarmee je de kop voorsnijdt en dan pak je een ander bitje die zich vastvreet en dan zou je het er af moeten kunnen draaien.

Zoiets bedoel ik:
http://www.textmagazine.nl/wp-content/uploads/2012/12/odaddy-schroevenverwijdersets.jpg

pueblo
14 januari 2014, 10:27
Er bestaan setjes voor op internet waarmee je de bout er alsnog af krijgt. Stewmac heeft ze geloof ik.

Alternatief zou kunnen zijn die setjes om schroeven met kapotte kop toch uit te schroeven. De lidl heeft ze dacht ik ook net gehad dus misschien ligt er nog wat bij die bij jou in de buurt. Je pakt eerst een bitje waarmee je de kop voorsnijdt en dan pak je een ander bitje die zich vastvreet en dan zou je het er af moeten kunnen draaien.

het gaat om de halspen zelf vrees ik, niet om de moer ;)
Hoewel, nu ik het herlees weet ik het niet, indien het de moer is, is bovenstaande oplossing de moeite om te proberen

stijnkenens
14 januari 2014, 12:45
Stewmac heeft speciale grip imbus sleutels, die zijn conisch, waardoor je ze in de imbus moer kunt kloppen en zich zo vast vreten in het overblijvend metaal.

Meestal is zo'n imbus kop vast gelast aan de trekstang, dus dat wordt waarschijnlijk toets afhalen en trussrod vervangen ...

Bij een echte rickenbacker kan je de truss er zeer gemakkelijk uit halen langs de kop, meen ik mij te herinneren.



s.

Tunes
14 januari 2014, 15:20
Vast gelast ? Je bedoelt dat je hem er niet helemaal af kan draaien denk ik.
Overigens zijn er ook trekstangen (mooi woord), die je als je de imbus kan los draaien er wel gewoon in zijn geheel uit kan halen.
Die zitten aan de andere kant meet een soort haak/hoekje vast, kwestie van terug drukken en een beetje schudden.
Komt niet zo heel vaak voor.
Welke idioot heeft overigens bedacht dat je het hele fretboard er af moet halen om de trekstang te verwijderen ? Met een beetje nadenken had daar toch wel een ander systeem uit kunnen komen ?

Heeft er iemand hier overigens ervaring met de strijkbout, plamuurmes methode om het fretboard te verwijderen ?

http://www.youtube.com/watch?v=vrLUslIeFMc

elendaeril
15 januari 2014, 07:21
het gaat om de halspen zelf vrees ik, niet om de moer ;)
Hoewel, nu ik het herlees weet ik het niet, indien het de moer is, is bovenstaande oplossing de moeite om te proberen
Het gaat inderdaad om de moer, niet de bout. Een verschrijving mijnerzijds.

elendaeril
15 januari 2014, 07:25
Welke idioot heeft overigens bedacht dat je het hele fretboard er af moet halen om de trekstang te verwijderen ? Met een beetje nadenken had daar toch wel een ander systeem uit kunnen komen ?
Inderdaad, zolang het een bolt-on nek betreft. Bij een neck-thru heb je geen andere optie vrees ik

Tunes
15 januari 2014, 08:15
Inderdaad, zolang het een bolt-on nek betreft. Bij een neck-thru heb je geen andere optie vrees ik

Wel dus, de haak constructie en ik kan zo nog wel wat verzinnnen.
Wat dacht je van een inlay precies boven het einde, inlay eruit en je kan bij de eind nok/bout/nippel.

barno
15 januari 2014, 08:28
Welke idioot heeft overigens bedacht dat je het hele fretboard er af moet halen om de trekstang te verwijderen ? Met een beetje nadenken had daar toch wel een ander systeem uit kunnen komen ?

Heeft er iemand hier overigens ervaring met de strijkbout, plamuurmes methode om het fretboard te verwijderen ?



Een truss rod gaat bijna altijd stuk door onoordeelkundig te verstellen achteraf (verkeerde sleutel en...), dus de idioten zitten meestal aan die kant :)

Toets afhalen: is een geduldwerkje maar is te doen. Alleen is het niet gemakkelijk om het zo te doen dat de oude toets nog te hergebruiken is.

Basvarken
15 januari 2014, 18:17
Ik heb inderdaad ooit met behulp van een strijkbout, natte theedoek en plamuurmes een toets heelhuids van een hals afgekregen.
Kwestie van behoedzaam te werk gaan en niets forceren.
Het hangt er vanaf welke lijm er gebruikt is of deze truc werkt.

Bij mij was het een oude Japanse basgitaar uit mid jaren zeventig.