PDA

View Full Version : Wattage verlies oude versterkers?



mennen08
13 januari 2014, 22:01
Hee,

Geen idee hoe ik op het idee kwam, maar ik vroeg me af
Kan een oude amp (40jaar oud bijv) wattage verlies hebben dat het een 100W amp is maar nog maar daadwerkelijk 80W heeft ofzo?

Of is deze veronderstelling lariekoek haha

groet

cluseau
13 januari 2014, 23:20
Hee,

Geen idee hoe ik op het idee kwam, maar ik vroeg me af
Kan een oude amp (40jaar oud bijv) wattage verlies hebben dat het een 100W amp is maar nog maar daadwerkelijk 80W heeft ofzo?

Of is deze veronderstelling lariekoek haha

groet


Als de amp nooit onderhoud krijgt kan dat idd.

LRS
13 januari 2014, 23:29
Hmm... Ik denk dat het niet helemaal de juiste veronderstelling is dat een amp z'n power verliest over de tijd. Frans heeft mijn oude 40W 1971 fender bandmaster eens goed onder handen genomen en kwam na een grondige beurt (buizen, koppel caps en oscillator) op een gemeten waarde van 45W. Dus mits je hem onderhoudt en slijtage gevoelige onderdelen vervangt, is er qua vermogen niets aan t handje. Echter de kracht van magneten van speakers nemen wel af in de tijd. Voor mij 1969 super reverb met 4x 10" CTS Alnico's betekent dit dat de efficiency van de speakers waarschijnlijk niet meer is wat t ooit geweest is. Niet erg, dat ding gaat toch al hard zat en deze speakers zorgen er juist voor dat ik hem wat verder open kan draaien waardoor de sweet spot bij (redelijk) acceptabele volumina bereikt wordt. "Ieder nadeel hebse voordeel..." aldus een bekend Amsterdamse ehh filosoof ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

LRS
13 januari 2014, 23:31
Ha Frans, we reageerden tegelijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

HaroldA
13 januari 2014, 23:57
Ha Frans, we reageerden tegelijk

Vandaag, 23:20
Vandaag, 23:29

cluseau
14 januari 2014, 00:00
Ha Frans, we reageerden tegelijk

Nee hoor, was negen minuten eerder :stop:

Maar om even op jouw reply in te gaan. Het zou natuurlijk kunnen dat je speaker magneten in de loop van vele jaren achteruit gaan maar of je zoiets kan waarnemen durf ik niet te zeggen. Het gevolg zou zijn dat het rendement van de speakers achteruit gaat maar heeft niets te maken met het vermogen van de amp. Ik vertrouw slechts op mijn meetapparatuur en een meting doe je op een dummy dus daar zijn de speakers niet bij betrokken.

Maar je hebt een punt, een amp zelf gaat niet achteruit maar de buizen wel degelijk en dat bedoel ik met regelmatig onderhoud. Ook instellingen verlopen net zoals de conditie van elko's en weerstanden etc. Als buizen er al jaren in zitten kun je er donder op zeggen dat de prestaties afzakken.

nico verduin
14 januari 2014, 16:05
Het is nog maar de vraag of het 40 jaar geleden wel 100W was :) Het zal niet de eerste keer zijn dat rekenkundig er 100W uit moest komen omdat er 4 x EL34 in zit. En verkoop technisch is het handiger om te roepen dat er 100W uit komt dan 85.34W :). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de beïnvloeding van de meters op de meting. Een AVO8 (wat toen nog veel gebruikt werd) heeft een behoorlijk load impedantie itt de digitale meters van nu. Gevolg als hij denkt 1mA te meten zou dat best 0.7 kunnen zijn omdat die andere 3 via de AVO lopen enz enz.
En alle componenten verlopen door de tijd. Dus een eenvoudig weerstandje kan best debet zijn aan het veel eerder oversturen van de amp waardoor de clean meting veel lager uitkomt. In dat geval kan de eindversterker wel 100W leveren oid maar de pre-amp haalt nooit de spanning om dat punt te bereiken omdat er een anode weerstand te veel is verlopen en daardoor de preamp veel te veel signaal afgeeft.

Plant
14 januari 2014, 16:58
De lichtnetspanning is al een tijdje 230V. als er nog een 'oude' 220V trafo in zit, heb je secundair net iets hogere spanningen en kun je net iets verder uitsturen waardoor er net iets meer vermogen naar je speakertjes gaat :)

Han S
14 januari 2014, 17:07
Ja, maar dat is zo weinig dat je er in de praktijk niets van hoort. Voor een toename van 3 dB heb je al het dubbele vermogen nodig.

Plant
14 januari 2014, 17:22
Weet ik :) Die 85.34 Watt t.o.v. 100 Watt in de post van Nico scheelt ook maar 0.69 dB. En toch zijn er mensen die moord en brand roepen als hun versterker net dat stukje minder vermogen levert.

Han S
14 januari 2014, 17:47
Mooi hé? Ik heb dat in hi fi kringen altijd, zeggen ze dat ze toch wel minstens 2*100 watt nodig hebben want anders...........

Hebben ze geen idee dat een oude Kef speaker een rendement heeft van 80dB/w/m en een JBL 2445 mid compressiedriver een rendement van 112 dB/w/m.

nico verduin
14 januari 2014, 23:16
Weet ik :) Die 85.34 Watt t.o.v. 100 Watt in de post van Nico scheelt ook maar 0.69 dB. En toch zijn er mensen die moord en brand roepen als hun versterker net dat stukje minder vermogen levert.Ach 99% heeft geen idee hoe ze dat moeten meten :)

cluseau
14 januari 2014, 23:35
Ach 99% heeft geen idee hoe ze dat moeten meten :)

En 0,8% weet niet waarom ze het meten :sssh:

jacky
14 januari 2014, 23:38
En 0,8% weet niet waarom ze het meten :sssh:

das positief want dat betekend dat 99.2 procent dat wel weet

Gearjunkie
15 januari 2014, 08:00
das positief want dat betekend dat 99.2 procent dat wel weet

Of dénken het te weten.....

cluseau
15 januari 2014, 08:23
das positief want dat betekend dat 99.2 procent dat wel weet

Moet ik dit dan ook al gaan uitleggen ;)

nico verduin
15 januari 2014, 12:23
Moet ik dit dan ook al gaan uitleggen ;)Tja...... het leven is hard :)