PDA

View Full Version : hals lamineren, necktrough.



nusti
13 januari 2014, 16:34
Ik sta aan de start van mijn eerste gitaarbouw en om de lat maar meteen hoog te leggen wil ik een firebird gaan bouwen volgens de originele specs, dus ook neckthrough.

De bouwtekening is binnen, de freesmallen worden besteld en ben me nu aan het oriënteren op het hout.
Origineel is de hals 9-laags gelamineerd van walnoot en mahonie. Via een interieurbouwer kan ik waarschijnlijk aan het hout komen. Ik vroeg me alleen iets af, bij een hals uit 1 stuk wordt vaak kwartiers gezaagd hout gebruikt, behalve blijkbaar bij sommige fender halzen die dosse gezaagd zijn.
Maakt het bij lamineren de zaagrichting van de losse delen nog uit of is het omdat er zoveel lagen op elkaar gaan dit verwaarloosbaar? Of is het verstandig om alles kwartiers gezaagd te houden?

stijnkenens
13 januari 2014, 16:38
Zelf zou ik alles zo kwartiers mogelijk uitzoeken, maar eigenlijk maakt het niet uit, zeker als je alternerend de jaarringen links en rechts laat wegdraaien !



s.

Tabula Rasa
13 januari 2014, 16:40
Dosse plakken kan je kantelen zodat ze een kwartiers geheel vormen. Ik heb ooit eens zo´n hals gebouwd en heb toen de nerven van het midden uit gespiegeld georienteerd. Werkt prima op die manier.

nusti
14 januari 2014, 13:20
Bedankt voor de antwoorden, helaas kon ik via de interieurbouwer alleen de restjes overnemen, wat niet voldoende was of via hem het hout bestellen. Het nadeel hiervan was dat hij niet kon garanderen of het dan ook geschikt was voor een hals. Er kunnen volgens hem ( zijn woorden) namelijk nogal wat noesten, warrige draad en spint inzitten.
Toch maar eens kijken in Arnhem. Ik heb ook gekeken bij espen.de, maar aangezien het voor mij de eerste keer bouwen wordt vind ik het toch spannend om het hout ongezien te kopen.
Of heeft iemand een adres in Noord-Brabant waar ze goed toonhout verkopen? Op internet is weinig in deze buurt te vinden.

Ibanez RuleZ
14 januari 2014, 13:31
er zijn meer leveranciers (Masave Hout) dan alleen de AFH. Daar kan je ook terecht (Zwolle).

Bij Espen kan je ook langs gaan (heb dat gedaan, echt een belevenis; snoepwinkel), maar is een eindje weg. Heb wel gepland staan daar binnenkort heen te gaan.

H.

nusti
14 januari 2014, 13:35
en je hebt Amsterdam ook nog. In Groningen heb ik ook nog iets gevonden. Het is allemaal een behoorlijk eind rijden vanuit Tilburg. Maar als er niets anders is wordt het gewoon een ritje daar naar toe.

Stefan16384
14 januari 2014, 13:36
Ik zou ook eens in Amsterdam kijken. Mahonie hebben ze daar wel liggen, walnoot zou ik eerst even voor bellen.

Mijn ervaring is dat AF in Arnhem echt heel mooi hout heeft liggen, maar ook echt heel veel duurder is. Ik zal daar waarschijnlijk niet heel snel nog eens langsgaan. Amsterdam is misschien wat verder, maar dat maakt het prijsverschil echt meer dan goed! Masave hoor je ook vaak op het forum, daar ben ik zelf nog nooit geweest.

nusti
14 januari 2014, 13:53
dat is idd ook nog zo'n vraag. Aan wat voor prijzen moet ik denken? ik had zelf zo'n 150 tot 200 euro in gedachten voor hout of is dit niet reeel?
Mahonie 2 stukken van 1100mmx50mmx80mm en 3 stukken van 1100mmx20mmx80mm en een stuk walnoot van 1100mmx30mmx80mm en dan nog een plaat voor de wangen van de firebird...de maten zijn nu even een snelle schatting.

barno
14 januari 2014, 15:34
ik zou gewoon bij espen bestellen. ongezien maakt niet uit, je mag er vanuit gaan dat ze kwaliteit sturen. Enfin da's wat ik doe bij gebrek aan een goede instrumentenhouthandel binnen de 200 km

Cocobolo
14 januari 2014, 19:39
ik zou gewoon bij espen bestellen. ongezien maakt niet uit, je mag er vanuit gaan dat ze kwaliteit sturen. Enfin da's wat ik doe bij gebrek aan een goede instrumentenhouthandel binnen de 200 km

Ik heb 1 keer een blok red alder (geloof ik) besteld bij Espen. Krom als een hoepel, niet de afgesproken dikte (te dun voor de tremolo), rare verkleuringen. Het is retour gegaan, was echt bijna schandalig. Maar ongetwijfeld zijn er heel veel positieve ervaringen van anderen. Alleen voor mij is zo'n eerste ervaring genoeg om het niet meer aan te durven.

Kakihara
14 januari 2014, 20:23
ik zou gewoon bij espen bestellen. ongezien maakt niet uit, je mag er vanuit gaan dat ze kwaliteit sturen. Enfin da's wat ik doe bij gebrek aan een goede instrumentenhouthandel binnen de 200 km

Van Hasselt naar Kortrijk is 179km volgens google maps :D
Het blijft wel een eind en als je speciaal hout wil, kan je er enkel op woensdag terecht.