PDA

View Full Version : Luc-O: nieuwe intstrumentale track



Luc-O
13 januari 2014, 16:11
Hee iedereen, ik heb onlangs weer eens een instrumentale rocksong geschreven en opgenomen, beetje in de Satriani/Andy Timmons-sfeer, vrij melodieus dus. De track heet 'Jet Stream Sky'. Benieuwd wat jullie er van vinden, commentaar is welkom!

Grtz Luc

https://soundcloud.com/lucoggel/luc-o-jet-stream-sky

Harald
13 januari 2014, 16:57
Hoewel Satch overdrivet met zijn drumpartijen die ook met een goede live drummer nog steeds klinken als 1 maat van preset 1 van een oude Roland drumcomputer is dit het andere uiterste.

En waar Vinnie Colaiuta bij Zappa live geen twee maten hetzelfde slaat is het al erg op het randje. Maar Colaiuta doet iig bij vlagen behoorlijk subtiele dingen (en soms weird maar ook best geniaal) en komt er meestal mee weg. En ook hij MEESTAL.

Hier hoor ik een drummer die inderdaad vooral drummer is. Redelijk technisch onderlegd. Maar hij is drummer voorop. Muzikant komt ergens ver daarachter. Ik zou de drumtrack wissen en hem nog eens laten inspelen, maar dan een stuk dienender aan de muziek. Daar zal het nummer enorm van profiteren.

Ergens tussen dit en de drums bij Satriani in. Dit is gewoon zonde van het nummer. Het is net alsof je auto rijdt, en de bijrijder de hele tijd van versnelling wisselt. Dit nummer zou veel meer een open dak en cruise control feel moeten hebben.

Gert-Jan
13 januari 2014, 18:06
Hey Luc,

Dit is inderdaad wel heel erg Timmons, knap gedaan. Ik respecteer jou enorm als gitarist/muzikant maar ben het wel met Harald eens. Jij noemt de drummer een monster drummer maar ik neig meer naar monsterlijk en dat bedoel ik niet positief. Het is overwegend een storende factor in deze track die naar mijn mening om een retestrak 'straight ahead' drumpartij vraagt.

Maar verders vind ik het een heerlijke track!!

Groet gert-Jan

Pepe
13 januari 2014, 18:12
Monsterlijk of monstrueus, ik heb mijn spandex zonet uit de mottenballen gehaald.

Luc-O
13 januari 2014, 18:37
Hey guys, bedankt voor de feedback, tof! Leuk dat het vooral over de drums gaat op een gitaristenforum, haha. Ik vind zelf eigenlijk dat hij de drumpartij behoorlijk creatief heeft ingevuld, sterker, ik heb hem ook een beetje getuurd in hoe ik het wilde hebben. Ik ben zelf ook een drum-liefhebber en het is na de gitaar het instrument waar ik het eerst naar luister. Het is in de instrumentale gitaarscene - en dan met name bij de echte shredders - volgens mij redelijk gebruikelijk dat de drummers ook uit hun plaat gaan, al ben ik het er mee eens dat het ook té kan zijn. Maar goed, ik kan hem natuurlijk vragen om het nog een keer 'strak' te doen.

Harald
13 januari 2014, 19:00
Dan word je hier helemaal blij van...


https://www.youtube.com/watch?v=Yyr2cJHOi80

Op de youtube pagina staan ook de nummers erbij met tijden. Colaiuta drumt letterlijk één grote drumsolo. Check Cosmic debris waar ze tijdens de gitaarsolo ook nog even een 5/4 proberen te spelen terwijl de rest van de band gewoon 4/4 speelt. En dan beide maten even lang uiteraard...

Zoals ik al zei, bij Satch is het vaak het andere uiterste, maar de drums moeten wel het nummer dienen. Net zoals de bas, de gitaar of wat dan ook.

B0UDEWIJN
13 januari 2014, 22:02
Ik vind m tof! Als ik de reacties niet had gelezen voordat ik de track luisterde, had ik dat van die drummer niet eens opgemerkt. Nou hou ik van ' over the top' drums dus ik mag hier zeer graag naar luisteren.

Als ik ooit zou kunnen spelen als jij, zou ik ook zulke muziek maken :chicken:

Luc-O
14 januari 2014, 08:46
Ik vind m tof! Als ik de reacties niet had gelezen voordat ik de track luisterde, had ik dat van die drummer niet eens opgemerkt. Nou hou ik van ' over the top' drums dus ik mag hier zeer graag naar luisteren.

Als ik ooit zou kunnen spelen als jij, zou ik ook zulke muziek maken :chicken:

Thanks! Ja ik hou ook van over the top drums, haha, hoewel hij zich hier dus nog redelijk inhoudt. Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voor ik een beetje fatsoenlijk kon spelen en ik ben er nog lang niet. Dus ik zou zeggen, niet opgeven en gewoon lekker blijven doen wat je leuk vindt.

Stratman70
29 januari 2014, 12:19
Ik stoor me ook niet aan de drums hoor. Ik vind het een gaaf nummer (compositie) en mooi gitaarspel.

arjanb01
29 januari 2014, 12:55
Mooi gespeeld Luc, lekkere tone. Prima compositie. Welke gear gebruikte je voor je gitaarsound ?
De drums vind ik niet echt storend, alleen hij overdrijft wel een beetje met zijn breaks. Beetje minder kan best en komt het nummer meer ten goede, zoals eerder aangegeven !

Ga verder zo door.

USofguitar
29 januari 2014, 21:17
Hey Luc,
Echt goed gedaan, mattie! Goed geluid, goed gespeeld en cool compositie.
Ik mis alleen hier en daar wat ruimte en wat veranderingen in de frasering. Misschien ook af en toe een andere lead gitaar geluid. Maar het blijft zeer cool!

Bloodline
31 januari 2014, 02:03
Lekker trackje! Stoor me niet zo erg aan de drums, stoor me er meer aan dat alles zo mono is!
Alles zit in in het midden gemixt, ik zou zeggen die slag partij 2x inspelen en 1 links en 1 rechts pannen.
Dat zou al heeeeeel wat schelen :P!

Luc-O
31 januari 2014, 12:33
Hey guys, ff niet gecheckt, en ineens nog reacties! Tof!

@Stratman: tnx Edwin (nogmaals..!) ;-)

@arjanb01: dank je: Wat ik heb gebruikt aan gear is bijna om te lachen: mijn Iba RG 620 met DiMarzio's (ToneZone en Paf pro) en een Marshall valvestate 80 die toevallig in de ruimte stond waar we dit hebben opgenomen, direct ingeplugd zonder verdere effecten... Ik hou gewoon van een zo puur mogelijk geluid en zie het bijna als een uitdaging om met beperkte middelen toch een acceptabel resultaa te krijgen.

@USofguitar thanx Ulrich, ik heb enorme bewondering voor jou als gitarist/componist en ik neem je advies zeker ter harte!

@Bloodline Hey Mendel, nog zo'n ongelofelijk talent, damn wat heb jij een enorme ontwikkeling doorgemaakt als gitarist/componist (zoals ik al schreef: één van de beste van het moment) de laatste paar jaar en als het op mixen/producen aankomt ben je echt tha man. Wat klinken jouw tracks altijd dik zeg. Ook hier geldt: ik neem je tip gulzig in me op!

arjanb01
31 januari 2014, 14:51
Inderdaad verbazingwekkend goeie sound en dat met een valvestate😳
Maar dan vraag ik me toch af of er veel compressie en extra eq in de studio is gebruikt. Dat poetst de sound natuurlijk heel mooi op. Ik heb live weleens met een VS gespeeld en dat was echt niet om over naar huis te schrijven.
Niettemin een top prestatie dat je met weinig middelen een wereldsoumd krijgt!

Luc-O
31 januari 2014, 17:52
Maar dan vraag ik me toch af of er veel compressie en extra eq in de studio is gebruikt. Dat poetst de sound natuurlijk heel mooi op.

Volgens mij is er weinig meer aan gedaan, ik draai er behoorlijk wat mid in en die ToneZone doet ook heel veel. Echt een te gekke pickup vind ik!