PDA

View Full Version : Optredens weigeren



Gijs Heijnen
13 januari 2014, 14:22
Hallo,

Een vraagje. Met onze band hebben tegenwoordig lekker veel optredens. Echter krijgen we soms een aanvraag binnen van een cafe waarvan de eigenaar ons gaaf vindt, maar zijn klanten zien ons in de verste verte nog niet staan.

Het komt er op neer dat we goed betaalt krijgen, maar dat het een optreden wordt waar je zin al bij over is op het moment dat je je eerste snaar raakt. Vinden jullie dat je zo'n shows kunt weigeren, of moet je het maar gewoon slikken en je geld binnenhalen?

arjanb01
13 januari 2014, 14:35
Nee, als het voor een keertje is gewoon doen. Heb je er 5 of 10 achterelkaar, zou ik wel selectiever zijn. En hij betaalt, dus ff door die zure appel en je ding doen en cashen maar.

Harry
13 januari 2014, 14:46
dat kun je alleen zelf beoordelen. Het is ook geen kwestie van weigeren, maar ervoor bedanken. Als je geen zin hebt doe je het niet, maar als je het geld graag hebt zou je inderdaad door de zure appel heen kunnen bijten. Precies wat voor jou het beste werkt.

showband
13 januari 2014, 15:04
als je de luxe van voldoende optredens hebt.
Dan help je de man het beste door een band aan te raden die wel geschikt is voor zijn zaak.

Hij blij
het publiek blij
jij blij
een andere band blij

en dat soort eerlijk matswerk betaald zich door pure goodwill altijd wel weer een keertje terug. ;)

Glenny
13 januari 2014, 16:43
Tja, je kan het ook zien als een 'betaalde repetitie' , maar blijf je best doen ondanks dat er mogelijk wat morrend publiek aanwezig zal zijn, als jij, jullie met enthousiasme en speelplezier daar staan, zullen er heus wel mensen zijn die dat positief oppikken, keep on smiling on stage...komt goed!

Kim Wilson
13 januari 2014, 16:50
Wij hebben ook eens een optreden gedaan waar werkelijk niemand op ons zat te wachten. Nou ja, Mitch was toevallig naar ons komen kijken, maar de rest kon ons wel wegkijken. Daar ga je dan voor naar Vlaardingen, 200 km enkele reis. Als ik dat van tevoren wist, had ik er niet willen staan. Ik speel voor de lol. Ik heb nog nooit zo'n klotegevoel overgehouden aan een optreden als daar in Vlaardingen...

Pepe
13 januari 2014, 18:07
Er zijn niet zoveel redenen om in een bus te gaan zitten. Het is leuk, het verdient goed of het is goed voor de carrière. En er is ook nog zoiets als Het Goede Doel. Mijn favoriete combo is de 4♣ 4♦ 4♥ 4♠ maar er gaan dagen voorbij dat er afwegingen gemaakt dienen te worden. Lol vs reistijd. Of pecunia vs lol. Die afweging mag je zelf maken zolang de bond daar nog geen richtlijnen voor heeft.

Riny
14 januari 2014, 19:28
Persoonlijk, in mijn actieven jaren, hebben wij ons altijd professioneel opgesteld en ook optredens opgevoerd waarvan te voren al vast stond dat het een mindere avond (optreden) zou zijn ondanks dat de muziekstijl voor een optreden toch goed was.
Men moet een echte goed professional zijn wil je het je kunnen veroorloven optredens selectief uit te kiezen.
De manager/artiestenbureau weet vaak genoeg welke band hij wel of niet kan plaatsen op bepaalde optredens.
Voorbeeld: als Countryband moet je niet een carnavals avondoptreden pakken, dit gaat niet werken, voor beiden partijen niet.
Verder hebben wij er destijds van moeten leven en ja, bij een werkgever kom je in je vakgebied ook wel een dingen tegen die je, gevoelsmatig, liever niet zou doen maar men doet het toch wanneer het broodwinning betreft.

Speelt men uitsluitend op hobbybasis dan kan men wel aangeven welke optredens je wel of niet wilt uitvoeren.
Maar let op de valkuil, de tam tam gaat vlug en voor men het weet heeft men zichzelf uit de markt gezet.

Mijn persoonlijke mening; pak gewoon de optredens en stel je professioneel op en slik een keer.
Maar goed, deze mening hoeft men met mij uiteraard niet te delen.

peter_heijnen
15 januari 2014, 09:45
Waarom probeer je niet dat publiek toch voor je te winnen? Ervaring opbouwen is ook het leren omgaan met niet op voorhand ontvankelijk publiek.

Ik ben op veel rare plekken geweest waar we ter plekke dachten dat het echt helemaal niets zou worden. Een van de meest idiote was mss wel in*middelburg waar we na een lange rit met nota bene de jazz-fusionband in een coffeeshop stonden waar de clientele volledig verdoofd over de bar hing met daarbij metallica als muzak. Na de eerste schrik en wat gevloek zijn we toch maar gaan spelen. We werden toen wat baldadig door die hele situatie maar juist daarop kreeg het publiek ineens de geest, hierop werden wij nog baldadiger. Iedereen in die tent was na afloop helemaal blij, lekker spulletje verkochten ze daar. :)

LemmyNL
15 januari 2014, 09:58
Wij hebben ook eens een optreden gedaan waar werkelijk niemand op ons zat te wachten. Nou ja, Mitch was toevallig naar ons komen kijken, maar de rest kon ons wel wegkijken. Daar ga je dan voor naar Vlaardingen, 200 km enkele reis. Als ik dat van tevoren wist, had ik er niet willen staan. Ik speel voor de lol. Ik heb nog nooit zo'n klotegevoel overgehouden aan een optreden als daar in Vlaardingen...

Waar was dat? Dan kan ik ze er op aanspreken :P

Kim Wilson
15 januari 2014, 10:16
Nee, hoeft niet meer. Dat is inmiddels al meer dan 5 jaar geleden. :)

Het was trouwens de Pittstop.

showband
15 januari 2014, 10:16
Ik snap niet wat er professioneel is aan optreden voor een publiek die jou niet wil zien?

1) als prof moet je dan er op inspringen en WEL het pobliek vermaken
2) je schiet er niet op om, voor het geld, ergens te gaan staan waar je niet thuishoort. Jouw reputatie raakt verbonden aan tegenvallende optredens. Zelfs als het buiten je schuld is

ECHT professioneel: Als je ergens niet hoort? Dan verdien je je geld met de boekersfee van een band die er wel hoort..... Maar je gaat niet de markt verpesten met tegenvallende bandavonden. Voor je het weet heb je een betalend livepodium om zeep geholpen.

!@#$%^&
:hide:

LemmyNL
15 januari 2014, 10:22
Volgens mij is dat Schiedam, dan snap ik het wel. En voor zover ik weet ook gesloten inmiddels.... ;)

Little Jay
15 januari 2014, 11:00
Nou als de café-eigenaar je zelf vraagt weiger ik niet snel hoor! Als de man/vrouw goed is voorgelicht en weet wat hij kan verwachten (communicatie!) dan is het lekker zijn eigen verantwoordelijkheid indien de muziekstijl niet aanslaat, dat kan een eigenaar zelf toch zeker wel inschatten?

Ik vind het anders als je bij een café bedelt om een optreden en een redelijke gage afdingt en het publiek en het publiek vindt het niks, loopt weg of blijft weg. Dan ga je naar huis met de goede man's omzet van die avond of draait 'ie zelfs verlies. Voel ik me niet lekker bij.

Zelf heb ik het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat we niet lekker hebben staan spelen omdat het publiek het niets vond. Ook als reactie uit het publiek in eerste instantie uitblijft hebben we gewoon altijd lol op het podium en eigenlijk altijd krijgen we (tenminste een deel van) het publiek wel mee. Maar misschien ligt dat ook een beetje aan de muzieksoort... wij spelen vrij luchtige funk- en souljazz die voor veel mensen wel te verteren is, of als ze will te negeren en als achtergrondmuziek te beschouwen. Kan me voorstellen dat wanneer je snoeiharde metal speelt je niet zo snel op zondagmiddag in dat yuppenjazzcafé gaat spelen waar gezinnetjes na het winkelen met hun kinderen komen lunchen..... tenzij de eigenaar dat expliciet wil en jou vraagt om de tent leeg te blazen. Kan ook grappig zijn! :D

Kim Wilson
15 januari 2014, 11:09
Tja, ik weet niet wat het was. We speelden redelijk uptempo Rhythm & Blues, ook wel redelijk verteerbaar. Maar ook niet echt flitsende muziek. Ik denk dat we er gewoon op de verkeerde avond stonden of zo. Er zat wat meubilair aan de bar te zuipen en de rest stond te darten...

Dat was trouwens een optreden waarbij we zelf contact gezocht hebben. We zijn ook wel eens gevraagd bij een heropening van een snackbar. De eigenaar vond ons geweldig en wilde ons in zijn zaakje hebben. Prima... Stonden we dus in die snackbar. Klein, betegeld en zonder gordijnen of wat voor dempend materiaal dan ook. Zelfs met ingehouden spelen knalde het al de zaak door, waardoor alle genodigden binnen de kortste keren buiten stonden. Ook niet echt lekker spelen als je je zo verkrampt moet inhouden.
Omdat iedereen toch al buiten stond, hebben we na de eerste pauze de boel toch maar iets harder gezet en gewoon weer lekker vrijuit gespeeld. Uiteindelijk ook best een aardig optreden gedaan, maar optimaal was anders. :D

LemmyNL
15 januari 2014, 11:27
Pure Tap-praktijken! Daar lach je later toch gewoon om? Wij hebben zo ook wel op plaatsen gespeeld dat je denkt wtf.... ons eerste optreden flikte de toenmalige drummer om fijn nog even zijn zusje op te gaan halen tussen soundcheck en show... twee provincies verder. Maar ik dwaal offtopic, excuses.

Rutger
15 januari 2014, 12:34
Het beste idee vind ik nog in overleg zorgen voor een andere band/artiest die er wel past. Dan verreken je een klein bedrag voor jezelf in de gage omdat je dat toch even goed geregeld hebt voor de bar en de andere band. Voor iedereen dus een winst! Het wordt nog mooier als die andere band/artiest dat ook af en toe voor jou doet, en zo bouw je een paar extra tevreden relaties op.

Tabula Rasa
15 januari 2014, 13:03
Volgens mij is dat Schiedam, dan snap ik het wel. En voor zover ik weet ook gesloten inmiddels.... ;)

Hebben ze Schiedam eindelijk gesloten? Dat zou tijd worden. Kutdorp.

Verder: Als je weigert, onderbouw het dan, dan is die kroegbaas ook weer blij.

Gijs Heijnen
23 januari 2014, 10:40
Er wordt lekker gereageerd. Inmiddels staat het optreden wel gewoon geboekt. Het cafe waar we spelen is in onze hometown, dus we promoten het gewoon goed zodat we onze eigen fanbase in de kroeg hebben staan die avond. Verder houden we er voortaan wel rekening mee en geven we bij de opdrachtgever aan wat voor band we zijn en als we er geen goed gevoel over hebben kijken we of we een andere passende act daarvoor in de plaats kunnen zetten.

We vinden het zelf belangrijk dat we met een goed gevoel een optreden kunnen doen. Het geld speelt voor ons niet echt een belangrijke rol. Het moet gewoon vet zijn om te doen.