PDA

View Full Version : Ontvochtiger met stoffilter?



Koot
13 januari 2014, 13:48
Ontvochtiger met stoffilter?

Voor het regelen van de vochtigheid in mijn bouwruimte gebruik ik op dit moment een luchtontvochtiger van DeLonghi. Het is een klein huishoudelijk apparaat dat wat de capaciteit betreft prima geschikt is voor mijn kleine bouwruimte (25 m3).

Het probleem is dat het koelelement dat voor de condensatie zorgt (zo’n soort radiator met heel veel lammellen en kleine luchtkanaaltjes) zeer vies is geworden. Door de afwezigheid van een goed stoffilter is het houtstof samen met het condensvocht een smurrie geworden die bijna niet te verwijderen is. Dus de prestaties van dat apparaat worden steeds minder.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een ander apparaat dat een echt goed vervangbaar stoffilter heeft of dat veel gemakkelijker schoon te maken is. Mogelijk een proffesioneel apparaat maar dan wel een klein model gezien de beschikbare ruimte.

Hebben jullie goede ervaringen met andere modellen/merken of goede tips op dit gebied.

Bedankt
Gerard

Koot
15 januari 2014, 21:00
Zou 'nul reacties' betekenen dat niemand zich bekommert om de luchtvochtigheid en dus geen tips kan geven, of dat iedereen hetzelfde proleem heeft als ik, of dat de vochtigheid bij anderen automatisch toevallig goed is, of .......

Ik kan me niet voorstellen dat de serieuze bouwers van dit forum geen luchtontvochtiger gebruiken voor bepaalde periodes in het jaar.

Rizz
15 januari 2014, 23:26
Zou 'nul reacties' betekenen dat niemand zich bekommert om de luchtvochtigheid en dus geen tips kan geven, of dat iedereen hetzelfde proleem heeft als ik, of dat de vochtigheid bij anderen automatisch toevallig goed is, of .......

Ik kan me niet voorstellen dat de serieuze bouwers van dit forum geen luchtontvochtiger gebruiken voor bepaalde periodes in het jaar.

Gebruik er wel 1, maar heb helaas geen ervaring met een model naar jouw eisen.. Trek ze van Marktplaats af voor een paar tientjes en als ze kapot gaan, koop ik een nieuwe.. Sorry.. :hide:

stijnkenens
16 januari 2014, 00:17
Ik heb enkel een bevochtiger, maar met dit warme weer heb ik hem nog niet nodig gehad.
RV schommelt de laatste maand tussen de 40 en 45, net iets te laag, maar wel zeer constant, dus ik maak me niet druk.

Misschien is het geen slecht idee om in een goede stofafzuiging te investeren, stofzuiger en afzuiging, om het wat stofvrij te krijgen?

Ik probeer alles redelijk proper te houden, en zal ook eerder de stofzuiger nemen om iets proper te maken, dan even het stof weg te blazen, het is een gewoonte die je jezelf moet aanleren, want het is zeer gemakkelijk, even blazen !


s.

Koot
16 januari 2014, 09:50
Bedankt voor jullie reacties

@Rizz
Af een toe een goedkoop ding kopen ter vervanging is inderdaad een optie. Mijn ontvochtiger doet nu 6 jaar dienst en heeft me omgerekend zo’n 20,- per jaar gekost dus dat is het zelfde idee. Dus misschien toch maar vervangen door een goedkope.

@Stijn
Grappig dat jij nooit met een te hoge luchtvochtigheid lijkt te maken hebt. Ik vraag me af hoe dat kan want in de herstmaanden en zelfs in vochtige zomermaanden komt het bij mij regelamtig boven de 70% in huis.
Zou kunnen komen omdat mijn bouwruimte zicht in mijn woning bevindt. Omdat ik met meerdere mensen daar woon en er gekookt, gedouched en was gedroogd wordt is het waarschijnlijk veel vochtiger dan in jouw bouwruimte.

Bij zagen, frezen enz gebruik ik zeker wel stofafzuiging en ik heb mezelf al jaren geleden aangeleerd om zo snel mogelijk stof weg te zuigen. Mijn ruimte is behoorlijk netjes. Maar het probleem is dat de vochtigheid in mijn bouwruimte al snel stijgt als ik daar bezig ben. De ruimte is klein en blijkbaar heeft mijn uitgeademde lucht al invloed. Dus heb ik die ontvochtiger vaak aan staan als ik daar werk en dan verzamelt dat ding toch een hoop stof blijkbaar door de jaren heen, ondanks het feit dat ik stof snel probeer weg te zuigen.

stijnkenens
16 januari 2014, 10:12
Ja, ik vind het zelf zeer raar.
Ik heb een paar van die digitale weerstationnetjes gekocht, dezelfde die overal in de school hangen, dus die zouden 'normaal gezien' toch redelijk accuraat moeten zijn !

Mijn atelier is nu niet direct in de meest economisch verantwoorde bouw gesitueerd, een oud schoolgebouw met hoge plafonds en enkel glas in aluminium ramen en onder een plat dak. Maar wel een vals plafond, dus er zit een gebufferde luchtzone tussen.

In de zomer heb ik meestal last van droogte, maar dat komt ook omwille van de hogere temperaturen.

Waar ik ook op let is: altijd atelier sluiten, ook al ben je maar even weg, zorg dat het klimaat binnen +/- hetzelfde blijft.
Zeker in een huis waar ook gekookt, gewassen en met meerdere geademd wordt, is dat misschien niet onbelangrijk !


Soit, ik geef maar hints, zo zou ik het doen, denk ik !



s.

Rizz
16 januari 2014, 10:20
Ik meen eerder iets gelezen te hebben dat je je zorgen maakt als de luchtvochtigheid stijgt terwijl je aan het werk bent. Ik kan me anderzijds niet voorstellen dat die 2 uur oid lichte stijging grote invloed heeft. M.i. gaat het om langere periodes waarin de luchtvochtigheid zoveel mogelijk stabiel is. Hout heeft wel iets langer nodig om significant uit te zetten of te krimpen. Correct me if I'm wrong...

Koot
16 januari 2014, 10:36
Je heb helemaal gelijk Rizz.
Het hout zal niet significant krimpen of uitzetten in de paar uurtjes dat ik er werk.
Ik zal dat apparaat maar wat vaker uitzetten op het moment dat ik stof produceer. En dan later na het opruimen en stozuigen maar weer aanzetten. Dat zou al een hoop kunnen schelen.

Koot
16 januari 2014, 11:14
@ Stijn

Die digitale meters zullen prima werken. Het verschil zal 'm er wel in zitten dat jouw ruimte veel groter is, zeker gezien de hoge plafonds, en dat het geen woonruimte is. De vochtigheid zal daardoor veel constanter zijn.
En inderdaad, de deur van de bouwruimte dichthouden scheelt een hoop. Zeker bij mij thuis. Die is dus in de regel ook dicht. De douche is een paar meter verderop en als al die deuren open staan valt de vochtigheid niet te controleren. Dus de deur dicht houden.