PDA

View Full Version : Voedingen voor pedalboard: dB11 vs. T-Rex



e!
12 januari 2014, 23:56
Even wat wijsheid die ik door recente ervaring heb opgedaan: naast geïsoleerde uitgangen is het van belang te letten op afvlakking en regulering (stabilisatie) van de uitgangsspanning van de voeding die je overweegt aan te schaffen.

Tot voor kort maakte ik gebruik van 2 Ibanez AC109 200 mA adaptertjes. Daaraan had ik een daisychain met 5 pedaaltjes en aan de andere het laatste pedaaltje in de keten. Hoewel dat op zich prima werkte wilde ik graag een PSU met meer uitgangen en meer leverbaar vermogen, mede met het oog op toekomstige uitbreiding.

Inmiddels heb ik de T-Rex Chameleon en Goliath voedingen geprobeerd, met verder exact dezelfde schakeling van pedalen. Beide voedingen blijken echter te brommen in onze oefenruimte, waar de AC109s dat niet doen. Na enig troubleshooten blijkt dit aan de netstroomvervuiling in onze oefenruimte te liggen, welke de simpele AC109s beduidend beter affilteren dan de resp. 12 en 19x duurdere T-Rex voedingen. Daarnaast veroorzaken de T-Rex voedingen een elektromagnetisch strooiveld dat voor brom kan zorgen als je de voeding te dicht bij de pedalen of bekabeling plaatst. Dit laatste valt op zich nog mee, maar op een krap board zou je ermee te maken kunnen krijgen (T-Rex adviseert ook om de voeding zo ver mogelijk van de pedalen af te plaatsen).

In reactie hierop ben ik opnieuw gaan selecteren, waarbij ik uitkwam bij de Voodoo Lab 4x4 en de Decibel Eleven Hot Stone Deluxe. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de dB11, aangezien deze fabrikant op zijn website erg veel expliciete aandacht besteedt aan perfect rimpelloze gelijkstroom binnen het gespecificeerde maximale uitgangsvermogen, naast isolatie (tegen aardlus) en afscherming (tegen strooiveld). Daarnaast is deze voeding (overigens evenals de Voodoo Labs) gebaseerd op een ringkerntrafo, hetgeen eveneens inductiebrom door strooiveld voorkomt. Een ringkerntrafo is gebaseerd op een ronde magneet in plaats van een vierkante, waardoor het strooiveld in 360 graden rond uitstraalt, waardoor het zichzelf in feite opheft. Daarnaast is de dB11 dubbel elektromagnetisch afgeschermd.

Voodoo Lab zou (blijkens een spec sheet op de dB11 website) niet binnen het volledige max vermogen rimpelloos kunnen leveren. Daarnaast zijn de meeste VL voedingen voorzien van een actieve koeling (ventilator), waar ik vanwege de kans op bijgeluiden (al dan niet door slijtage na verloop van tijd) en stofophoping graag van wegblijf. Al met al maakte dat dat de dB11 de voorkeur kreeg, hoewel ik qua verdeling van het vermogen over de uitgangen mogelijk liever voor de 4x4 was gegaan.

Resultaat: geen brom, ondanks de behoorlijke netvervuiling in onze oefenruimte en ongeacht waar de voeding zich ten opzichte van de pedalen bevindt.

Missie geslaagd dus en ik ben tevreden. Weliswaar biedt de dB11 minder flexibiliteit in voltages en enkel gelijkstroom, geen AC, maar wat heb je aan flexibiliteit als je er niet van op aan kunt dat je setup in minder gunstige netstroomomstandigheden bromvrij is.

Ik kan eenieder dus adviseren hier acht op te slaan. Thuis zul je het verschil wellicht niet eens merken, maar dat kan rap anders worden op een podium in een horecagelegenheid (koelkasten, tl-verlichting in de keuken) of daar waar een hoop podiumverlichting met dimmer packs aanwezig is.

Mocht je al een power conditioner gebruiken (bv. een Furman), dan zul je uiteraard geen last hebben van rimpel.

peter_heijnen
13 januari 2014, 00:31
Die chameleon is natuurlijk erg uitgebreid maar ik hoor er ook gemengde berichten over. Ik heb zelf de t-rex ft junior jarenlang op de plank gehad nadat de onespot die ik jarenlang probleemloos had gebruikt toch een keer ging storen in een bepaalde live setting. De t-rex was voorbeeldig probleemloos.

Brum
13 januari 2014, 01:12
Dit is een erg leuk filmpje wat betreft niet geïsoleerde uitgangen:


https://www.youtube.com/watch?v=JRLMkX0hRr0

En het werkt. Ik heb al jarenlang de T-rex Fuel Tank onder m'n pedalenbord zitten, ook alle pedalen in een daisy chain, op m'n dealy in de fx-loop en een noise gate na en geen last van brom. Natuurlijk heeft geïsoleerde uitgangen een voordeel, maar het hoeft dus geen probleem te zijn als ze het niet zijn.

e!
13 januari 2014, 02:00
Dat is idd. voor een deel mijn punt. Als je probleemloos tig pedalen met een One Spot kunt voeden is dat op zich al een bewijs dat isolatie niet (altijd) noodzakelijk is. In gevallen zal het problemen kunnen oplossen, maar stabiele, vlakke uitgangsspanning is veel belangrijker.

Overigens, op een schoon net zal zo'n T-Rex prima werken. Zoals ik al zei, thuis zul je het misschien niet eens merken. In de betere oefenruimtes ook niet. Probleem is echter dat je geen controle hebt over de zuiverheid van de netstroom. Mijn oefenruimte is een goeie testomgeving. Daar zit zoveel storing in het net dat i.e.g. die Chameleon en Goliath gelijk door de mand vielen qua regulering. Ik vind het wel typisch (stuitend) dat die AC109's beter reguleren dan die veel duurdere T-Rex dingen.

Ik heb geen ervaring met de Fueltank Classic.

Brum
13 januari 2014, 02:13
Ik heb ook geen idee waarom dit bij de Fuel Tank wel goed lukt, bij One Spotjes had ik namelijk wel altijd bijgeluiden en problemen. Je zou zeggen dat het idee van een Fuel Tank niet heel veel anders is, maar met een daisy chain in één van de uitgangen en je hebt totaal geen problemen meer. Ik heb geen ervaring met de andere T-rex voedingen, maar wellicht werkt het trucje van de daisy chain daarbij ook.

Die Chameleon heeft trouwens toch wel geïsoleerde uitgangen? Op hun site zeggen ze dit: 'Noise-cancelling galvanic isolated outputs'. En de Goliath heeft dacht ik ook geïsoleerde uitgangen.

Ik heb overigens een aantal pedalen gewoon boven m'n Fuel Tank hoor.;)

e!
13 januari 2014, 09:30
Isolatie cancelt ook noise in die zin dat het aardlussen en dus de daardoor veroorzaakt noise voorkomt.

Daarnaast, ook een Fueltank moet de wisselstroom natuurlijk gelijkrichten en afvlakken. De vraag is hoe grondig het daarvoor gebruikte circuit en de daarin gebruikte componenten dat doen. Mijn ervaring is nu in elk geval dat in mijn oefenruimte beide Fueltanks brommen en de dB11 niet. Ik heb ook de AC109's gebruikt en de Fueltank ernaast gezet met niets er op aangesloten. Dan hoorde ik geen brom, tenzij ik hem vlakbij de pedalen of bekabeling hield. Het zit hem dus echt in de afgeleverde stroom.

Nu zei ik al dat er veel rotzooi op de stroom in onze oefenruimte zit. Ook in de lucht trouwens (EMF), want als ik mijn gitaarvolume opendraai heb ik ook enige noise. Dat is dezelfde noise als welke ik via de T-Rex binnen krijg. Mogelijk dat een deel dus inductie op de voeding is, maar ook daar heb ik in dat geval met de dB11 dus geen last van. Het is m.a.w. waarschijnlijk een extreme situatie, maar die kom je ook op podia tegen. Een goeie test dus.

Ik wil overigens niet impliceren dat T-Rex rotzooi maakt ofzo, maar niettemin vind ik het een behoorlijk teleurstellende constatering dat ze dus noose introduceren waar twee simpele AC109's dat niet doen.

Overigens heb ik ook gespeeld met hoe om ik die twee adaptertjes in de stekkerdoos had gestopt, in dezelfde richting of in tegenfase, maar dat maakte geen verschil. Ook met een kortere keten met ern enkele AC109 jad ik geen brom. Er was dus geen sprake van fase-uitdoving, waardoor die AC109's enkel stiller zouden lijken.