PDA

View Full Version : Wah pedaal omgebouwd tot eh ja een vaste stand wah?



HarmS
12 januari 2014, 17:04
Beste Mensen,

Ik heb laatst een crybaby gekocht voor 20,- en het ding ruiste als een gek. en een wah is sowieso niks voor mij, ik vind alleen een wah aanzetten in een stand in combinatie met een bigmuff wel leuk, maar dit is ook niet mogelijk met de crybaby aangezien de schakelaar in het pedaal zit verwerkt in de uiterste stand, dus niet in een stand te laten staan en in en uit te schakelen. het idee was dus, ik wil dat die dat kan en ga er wat anders van maken, ding uit elkaar gehaald, andere potmeter, in dit geval een fader uit een oude orgel erop gesoldeerd, ook had het pedaal geen controle lampje, dit was mooi op te lossen met een andere voetschakelaar die ik nog had liggen, 2polig, zodat er een lampje mee aan en uit gaat. nu is de frequentie af te stellen met de fader en netjes voor een solo in en uit te schakelen. Het resultaat:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1/1000004_1454704431417295_1958428016_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1551703_1454704444750627_328142253_n.jpg

naar eigen smaak is dit een goede oplossing geweest wat er ook nog wel geinig uit ziet!

wat vinden jullie er van?

Swaag
12 januari 2014, 17:40
Leuk bedacht en leuk uitgevoerd. Maar ruist ie nu nog steeds als een gek?

Tabula Rasa
12 januari 2014, 18:02
Cool. Toevallig had ik het met Mitch er vanmiddag nog over. Vroeger had ik altijd een crybaby aan staan in een bepaalde stand. Dit is wel een hele leuke oplossing hiervoor. Die van mij stond standaard aan in een loop die te bypassen was, maar dit is ook erg leuk gevonden.

Han S
12 januari 2014, 18:23
Eigenlijk is zo'n pedaal een apparaat die een bult op het middentoongebied zet welke je met het pedaal over de frequentieband verschuift. Met de parametrische toonregeling van de mengtafel kun je hetzelfde doen door aan een knoppie te draaien. Dus met een goede equalizer behaal je hetzelfde resultaat denk ik.

HarmS
12 januari 2014, 18:45
hij ruiste op de potmeter met gebruiken, laat ik die potmeter er dus uitgesloopt hebben en een andere fader, wat een schuifpotmeter is, daar voor in de plek hebben gesoldeerd. deze kwam uit een oud orgeltje en had dezelfde waarden en paste toevallig in de behuizing die ik gekocht had, wat ik zo heel mooi uit vind komen. zo kun je het haast als een booster zien voor bepaalde frequenties vind hem ook alleen leuk in combi met de big muff of clean op een envelope filter. nu is die dus wel bruikbaar voor mij, wah's met een in/uit schakelaar er los naast zie je niet zo veel meer en had dit ding goedkoop erbij!