PDA

View Full Version : Carlsbro TR 60



HarmS
12 januari 2014, 16:29
de grootste reden waarom ik mij hier vandaag heb aangemeld is toch wel met een paar vragen over deze versterker: de Carlsbro tr 60. nou vind ik het een geweldig ding alleen is er zo ongelooflijk weinig over te vinden. ik heb de versterker laatst gekocht voor 250,- en ben er maar wat blij mee alleen heeft hij wel een paar gebreken, het volume springt soms wat heen en weer en de volume potmeter kraakt, dus ik gok dat dat bij elkaar zou opgelost moeten zijn met een nieuwe potmeter, niet het grootste probleem. maar nou is de mooie amp uitgerust mer een reverb en tremolo, de spring reverb werkt perfect, geweldige klank, maar de tremolo daar in tegen werkt niet. wat ik erg jammer vind, want ergens op internet staat dat deze minstens zo geweldig moet zijn als de reverb. nou heb ik het idee dat er wel wat mee gekloot is aan de achterkant en is moeilijk te achterhalen wat wat is. ook zou er een pedaaltje voor moeten zijn om de reverb/tremolo in en uit te kunnen schakelen, deze is er niet bij, maar er zitten nog wel wat aansluitingen op de achterkant waar ik vragen bij heb, of dat misschien voor het pedaaltje zou kunnen zijn, mocht dat het geval zijn kan ik natuurlijk zelf ook wel even wat moois in elkaar solderen. (misschien is de tremolo dan ook wel weer aan te zetten? zitten geen schakelaars op de versterker om dit in en uit te schakelen)

algoed het gaat om deze versterker:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1525682_1453842971503441_318366768_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1510751_1453842968170108_224761871_n.jpg

ook ben ik op zoek naar enige informatie wat niet te vinden is op de versterker zelf, alles wat ik er meer van weet zou mooi zijn.

de speakers zijn trouwens de mooie greenbacks, celestion G 12 H 30watt

ik hoor graag van jullie!

cluseau
12 januari 2014, 19:09
Welkom.

Bij de meeste ampjes moet je idd de tremolo oscillator inschakelen met een pedaal. Heb je ergens een aansluiting in de vorm van een jack of RCA plus rik er dan een plugje in en verbind de aansluitingen met elkaar. Moet er toch iets gebeuren.

Succes.

Little Jay
12 januari 2014, 20:21
Cool ding, ken er niets over, maar volgens mij zijn alleen de speakers samen al 250 waard, dus je hebt er een gratis amp bij gekregen ;-)

Het schema staat i.i.g. ook op het web, da's een plus!

http://www.chambonino.com/carlsbro/60tr-%26-60tr-twin.jpg

Zoals Cluseau al aangaf: waarschijnlijk werkt de tremolo alleen met een switch ingeplugd. Heb je die niet dan inderdaad een kortgesloten (jack?)plug er in.

HarmS
12 januari 2014, 20:29
bedankt voor de tip, de makkelijkste oplossing inderdaad, gelijk geprobeerd met gek resultaat: twee jack aansluitingen aan de achterkant, dat geen speaker uitgangen zijn ( althans ga ik van uit..) staat niks bij, algoed, bij de een krijg ik alleen een plop, niet fijn.. de andere zorgt ervoor dat de depth knop van de tremolo ervoor zorgt dat het volume afgenomen word naar mate ik de knop open draai.. heel gek, iemand enig idee wat er aan de hand is, het schema had ik ook gevonden inderdaad ik hoop dat ik daar wijzer van kan worden..

bedankt voor de reacties tot zo ver!

cluseau
12 januari 2014, 20:36
Je switch zit in de kathodelijn van V3a en moet idd gemaakt zijn.

Waarschijnlijk werkt je oscillator niet.

HarmS
12 januari 2014, 20:42
hmm maar hoe zit het met die plop die ik in de ander krijg? en is die oscillator te repareren of te vervangen? potmetertjes heb ik wel eens vervangen met succes, ik kan ook wel een beetje solderen maar wat wat precies doet waarom is voor mij met dit schema echt te veel.. haha.

cluseau
12 januari 2014, 21:23
Je kan het buisje proberen maar voor de rest wordt het meten. De plop zal komen omdat er ergens gelijkspanning staat wat er niet hoort.

Over de potmeter, het is niet verstandig deze gelijk te vervangen. Nieuwere potmeters zijn niet altijd van dezelfde kwaliteit als de oude. Ik zou de voorkeur geven aan reinigen ondanks alle negatieve internet verhaaltjes ;)

HarmS
12 januari 2014, 21:36
dat is ook eigenlijk altijd wat ik eerst probeer, maar er lijken een soort slijt sporen in te zitten, als ik de boel op stand 3 en ergens bij 4 zet gaat valt het geluid bijna weg en beetje geruis.. ja moeilijk uit te leggen hoe dat precies gaat, maar je lijkt het ook te voelen terwijl je draait. algoed, dit zal ik dan ook eerst proberen.. dit doe ik dan met contact spray en soms daarna perslucht doorspuiten, wat bij schakelaars wel eens werkt..

over het buisje, volgens mij heeft hij 4 ecc's en 2x el34, het is dan zo'n kleine natuurlijk, maar welke haha zal sowieso eens even de boel uit elkaar halen, ben ook wel benieuwd naar wat voor merk buizen erin zitten.

was geen hele dure koop, ben ook erg te spreken over het geluid verder, alleen die kwaaltjes wil k er toch wel eigenlijk graag uit hebben.
het is trouwens ook geen ding om even overal heen te slepen, wou hem misschien even laten na kijken maar die winkel moet je er mee een trap omhoog.. spannend ding is loodzwaar

HarmS
22 januari 2014, 14:33
nou vandaag even de versterker eruit, er is wel wat gerommeld met de aansluitingen, eenmaal de achterplank er achterweg kwam er nog een jack ingang te voorschijn, deze lijkt ook op de speaker uitgangen te zitten. nou heb ik het volgende probleem met de ohm schakelaar, deze is dus door gesoldeerd en zit met een draad naar wat op de aarde lijkt te zijn. via de schakelaar die niks doet. alles is door verbonden. en alle speaker uitgangen lijken paralel met elkaar in verbinding te staan. Algoed, potmeters en bedrading zien er daar verder goed uit, die ga ik gewoon proberen schoon te maken. dan nu de foto's:

De voorkant van potmeters niet veel geks als je het mij vraagt.. :
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t31/1039767_1458411684379903_1551639101_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1522944_1458411694379902_1994131707_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31/1147072_1458411841046554_1620746917_o.jpg


maar dan de achterkant: wonderlijke manier met alle jacks. :

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31/1524375_1458411681046570_1505491529_o.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31/1275774_1458411687713236_930232945_o.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1512012_1458411691046569_773578871_o.jpg

closeup van schakelaar de rode draad komt vanaf de ohm selector welke de 7,5 ohm aan geeft, nou zou ik heel graag er nog een 4 of 8 ohm speakerkast bij aan sluiten. de speakerkast heeft 2 4ohms speakers dacht ik, de greenbacks zijn 16 per stuk en parallel aangesloten:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31/1504378_1458411847713220_249221310_o.jpg

closeup van wat de schakelaaruitgangen zouden kunnen zijn:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1147072_1458411851046553_350150645_o.jpg


Ik hoop dat iemand mij kan verduidelijken hoe het zit met deze bedrading, waarom die schakelaar daar zit en niks doet en misschien wat ik moet vervangen als ik mijn tremolo weer aan de praat wil hebben, ik ga zo eerst nog even met buizen aan het testen. zitten ecc83-ers in, 2 uit engeland en 2 andere waarvan een nederlandse en ander weet ik zo nog niet.. misschien maar eens gemachte paartjes halen? alhoewel wat werkt, dus de hele amp en de reverb klinken wel te gek. alleen zou ik graag de galm aan en uit kunnen schakelen en helemaal die tremelo weer aan de loop slingeren!

ik hoor graag van jullie!

Plant
22 januari 2014, 14:52
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1147072_1458411851046553_350150645_o.jpg

Is dit origineel? Die grote 'mosterd'-condensator zo zwevend tussen jack chassisdeel en een rechtopstaand weerstandje aan de buisvoet? :stop:

Hoe dat met die schakelaar zit weet ik zo ook niet, ik zie wel een stukje afgeknipte draad met rode isolatie. Daar heeft dus iets aangezeten. Meten is weten.

cluseau
22 januari 2014, 15:04
Ben net met een revisie van een Carlsbro 100TR bezig, deze is grotendeels hetzelfde. Misschien heb je wat aan de plaatjes onder?

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7354.jpg


http://www.amps-unlimited.nl/temp/7355.jpg

HarmS
22 januari 2014, 17:01
bij die rechter jack klopt het inderdaad niet, dit zou gok ik de aansluiting voor de tremolo schakelaar zijn, want de ander schakelt wel de galm aan en uit, maar wanneer ik daar een jack in heb gaat er iets branden op het bord.. wat mij ook niet helemaal de bedoeling leek, ook kan ik dan opeens met de tremolo knop het volume iets harder en zachter doen, wat me ook niet de bedoeling lijkt.. zolang die jack daar niet in zit is er geen enkel probleem.. dus dat klopt ook niet helemaal.. er is gewoon wat aan die jacks gerotzooid.. verder ziet het er namelijk wel netjes uit. of zou het kunnen dat die nieuwere zwarte jack uitgang stereo is gemaakt om het voet pedaal makkelijker aan te sluiten, ik heb alleen wel mijn dubbele voetschakelaar geprobeert van mijn kitty hawk en ook dan alleen de galm aan en uit en het zelfde gekke volume verhaal met de knop van de tremolo.. ook heb ik een andere paar buizen geprobeerd, geen verschil..
wel had ik nog een andere vraag over de voor buizen, is het mogelijk om daar anderen in te doen? van ecc83 naar 12ax7 (geloof ik) bijv? daar heb ik nog 4 nieuwen van liggen..

algoed, de plaatjes van de 100 TR helpen me helaas niet verder aangezien het bij mij anders is geregeld met die ohmschakelaar.. die 2 speaker outputs daarvan lijken wel het zelfde te zitten, al heb ik er ook nog eentje helemaal aan de rechterkant zitten die er parallel op is aangesloten. dus 3 speaker uitgangen in totaal, nut ervan zie ik niet aangezien alles op de 7,5 Ohm zit vast gesoldeerd..

net als de schakelaar voor het regelen van volt op 220 vast is gezet. ( die mooie knoppen die erop horen te zitten missen dus..)

gek gek allemaal, misschien dat ik er even mee langs Anne Doedens te eelde ga, heeft mijn kittyhawk ook na gekeken.. (raar verhaal met wegvallende volumes en gekraak, nu weer perfect!)

Dutch66
25 januari 2014, 14:30
ECC 83 is de Europese equivalent van de 12AX7A, dus die kun je gewoon gebruiken,
verder denk ik (IMHO) dat je beter met de versterker even langs de dokter kunt gaan.

Je opmerking dat er "iets op het bord gaat branden" geeft eigenlijk aan dat het tijd is
om te stoppen met zelf een beetje aan te kloten.

Ik bedoel het niet lullig hoor, maar is het zonde van een verder prima amp!

HarmS
25 januari 2014, 19:12
zeker waar, maar dat soort dingen heb ik nog nooit mee gemaakt wanneer je ergens een jack op aan sluit.. verder probeer je dat ook wanneer die niet uit elkaar ligt en zie je het niet eens, dus ik ben blij dat ik het zo geprobeerd heb, moet maar niet weer dus. Er is helaas mee gekloot met die aansluitingen en ik denk inderdaad dat ie maar eens naar de dokter moet. die tremolo word ik zelf ook niet veel wijzer van..

strat58
25 januari 2014, 22:51
Hoi ik er natuurlijk geen verstand van maar het is levensgevaarlijk om aan een buizen amp. te prutsen terwijl er spanning op staat. IK spreek uit eigen ervaring en heb al eens een flinke opdonder gehad van een condensator. Er zijn wat heel wat hobby monteurs op die manier naar de eeuwige jachtvelden gegaan, en nog naar te zwijgen over de muzikanten. De aarde staat in rechtstreeks contact met je aarde van je gitaar, dus sluiting daar is bad business.
Peace Strat58

muziekschuur
25 januari 2014, 23:38
Even mee naar de reparateur.... Want dit is een klassieker. En absoluut de centjes waard om die te laten herstellen. De elco's vervangen en de electronica na laten kijken. Nieuwe buizen erin en je versterker is als nieuw. Dit onderhoud is nu gewoon nodig. Want anders brand er straks iets door en neemt je trafo mee. Dan is je versterker niet meer voor een "redelijk bedrag" te repareren.

Dutch66
26 januari 2014, 14:00
Ik sluit me helemaal aan bij muziekschuur, zeker als ik dit dan weer lees ;


zeker waar, maar dat soort dingen heb ik nog nooit mee gemaakt wanneer je ergens een jack op aan sluit.. verder probeer je dat ook wanneer die niet uit elkaar ligt en zie je het niet eens, dus ik ben blij dat ik het zo geprobeerd heb, moet maar niet weer dus

Nevertheless, deze amp is gewoon toe aan een flinke onderhoudsbeurt door een gerenommeerde dokter,
ik denk dat je versteld zult staan van het verschil.

Afgezien van het feit dat je tremelo en reverb dan weer volledig functioneren, is de kans groot dat alles
gewoon veel beter klinkt en functioneerd, en je er weer jaren plezier van kunt hebben!

Gemakshalve sla ik dan ook maar even over dat de waarde van zo'n versterker aanzienlijk hoger ligt,
als je bij verkoop een factuur met een uitgebreide servicebeurt kunt overleggen.

Ik weet niet waar je woont, maar Cluseau even een PM-tje sturen zou een optie kunnen zijn...

Succes
Dutch

HarmS
30 januari 2014, 18:55
Zo vandaag de amp naar de buizendoktor in eelde gebracht: Anne Doedens.
dat wat ging branden op de print kon misschien ook nog wel een onderdeel van de tremolo zijn had hij het over, die hoort alleen dan wel te knipperen. algoed, hij staat er, hij maakt er ook een standby op voor me, en kijkt het ding even helemaal na, ook met de speakeraansluitingen waar mee geknoeid is, ben benieuwd wanneer hij belt, met dat het of een te dure grap word of dat hij klaar is!
volgens hem zou het allemaal wel mee vallen, afwachten en duimen dan maar!

cluseau
30 januari 2014, 20:17
.....dat wat ging branden op de print kon misschien ook nog wel een onderdeel van de tremolo zijn had hij het over, die hoort alleen dan wel te knipperen....

Dat klopt ook wel, dat is een lichtsluisje met een lampje. In post 5 zei ik al dat je oscillator niet werkt en dan blijft hij constant branden. :)

Dutch66
31 januari 2014, 10:50
Dat klopt ook wel, dat is een lichtsluisje met een lampje. In post 5 zei ik al dat je oscillator niet werkt en dan blijft hij constant branden. :)

Tja, het word voor mij ook weer is tijd voor een nieuw brilletje....., in die zin "branden" er dus iets op het board... Schema stond notabene in de post daarboven.... hummm....

Nou ja, HarmS heeft straks weer een goed werkend versterkertje en daar ging het om..

muziekschuur
31 januari 2014, 13:27
Klassieker. En eentje waar alles op zit wat op andere klassieke amps ook zit. Wordt een briljante versterker. Ik zou alleen nog een ding aan willen raden en dat is een gevoerde hoes...

HarmS
31 januari 2014, 17:06
haha ja niet goed opgelet, maar het schema is voor mij ook net even te veel van het goede, heb ook geen electro oid gedaan.. gitaarschemaatjes lukken wel haha, maar dat stelt ook niks voor. wat de hoes betreft, ik heb die dingen nog nooit gehad voor versterkers, zie het nut er ook nog niet perse van op wat minder stof op de bovenkant/achterkant na. verder staat al mn spul in een goed geïsoleerde ruimte met een constante temperatuur (meen 18 of 19 graden C )

ik ben erg benieuwd naar het resultaat wanneer hij weer terug is, zal dan ook nog even van me laten horen!

HarmS
11 februari 2014, 18:14
ik weet nog niet wat het resultaat is, maar wel wat het mocht kosten, 101 euro en daarvoor moet de tremolo gemaakt zijn, de speakeraansluitingen weer bruikbaar gemaakt (ohm schakeling moet nou weer, op een andere manier weer wat werken), er is een standby opgekomen en een potmeter vervangen, morgen waarschijnlijk ophalen! ik ben benieuwd!

HarmS
12 februari 2014, 21:32
en jawel, compleet goed werkende versterker! de schakelaar die er achter op zat is een 4/8 ohm schakelaar geworden voor de externe uitgangen, hartstikke mooi dus, de tremolo werkt weer, ook heel blij mee, prachtig geluid! (wel kleine mate wat meer ruis, maar die neem ik voor lief!) en nu is er ook nog weer een voet schakelaar op te zetten, ook mooi! ( zelf ff maken dus!) standby werkt ook prima, alleen wel beste plop als je hem eruit drukt, maar hoor ik wel vaker. de potmeter kraakt ook niet meer, niet zo gek ook als er een nieuwe in zit!

blij met alles! en niet duur ook nog!

Little Jay
13 februari 2014, 07:51
Top! Sound-sampletje plaatsen dan maar hè? :D

muziekschuur
13 februari 2014, 09:17
http://www.youtube.com/watch?v=8ragJ46w9r8

HarmS
22 februari 2014, 13:22
http://www.youtube.com/watch?v=yzbPNHnCqT0
nou even een telefoon opname gemaakt, zijn de drie versterkers tegelijk met mn ltd en een hoop galm

Dutch66
22 februari 2014, 13:57
Harms, voor mij was 12,5 minuut ff te veel van het goede..., maar eh....., je reverb doet het weer hoor! :seriousf:

HarmS
22 februari 2014, 14:23
klopt, beetje lang, maar er waren mensen die zich af vroegen wat ik speelde, aangezien ik gewoon maar wat doe, nou dan krijg je op een flink vermoeide vrijdag avond dit haha is ook niks aan geknipt of wat dan ook, gewoon een stukje gespeeld. maar de reverb die je hoort is denk ik vooral de holygrail op de kittyhawk, gaat nog al extreem. verder staat de reverb en tremolo ook aan van de carlsbro