PDA

View Full Version : American standard stratocaster 1999-2000 productie



dikkiedik
12 januari 2014, 13:30
Ik heb momenteel een 2012 MIA standard strat naar alle tevredenheid. Roosewood toets, speelt en klinkt als een zonnetje. Graag heb ik er nog een strat met maple toets bij. Mijn oog viel op de wat 'oudere' American standard gitaren. Denk aan 1999-2000. Ik lees eigenlijk alleen maar dingen op USA fora en dat geeft niet zo'n realistisch prijsbeeld ivm dollars en aanbod is veel groter in Amerika.

Hoeveel zou zoiets ongeveer moeten kosten? Ik zie ze meestal voor zo'n 700 euro voorbij komen, soms nog iets meer. Zijn er ervaringen met deze gitaren? Uiteraard wordt de gitaar eerst goed geïnspecteerd en kijken of ik 'm zelf lekker vind spelen en klinken, maar soms zitten er geborgen gebreken in een gehele productie, vandaar mijn vraag.

Montecristo
12 januari 2014, 20:13
Niet specifiek met een '99/'00 model. Volgens mij valt de 2000 american standard productie grofweg uiteen in 2000-2007, 2008-2011, 2012- heden. Door de jaren veel verschillende bespeeld, zowel jaren '90 als 2000 modellen. Ik heb er geen knollen tussen kunnen ontdekken. Mij zijn ook geen specifieke aandachtspunten bekend waar je op zou moeten letten oftewel mogelijke algemene productieflaws.

ACSlater
12 januari 2014, 22:19
Volgens mij zijn dat over het algemeen goeie gitaren. Alleen oppassen met Strats uit de jaren '90. Daar zitten populieren exemplaren tussen die zijn gelamineerd om het nog wat te laten lijken. Da's moeilijk te controleren bij kleurlak. (die zijn niet gelamineerd maar wel van populier) Bij de sunburst kun je het zien aan de zwartgespoten tummycut. Zoals bij deze:

http://www.elderly.com/images/fmic/30N/FSST-BSB-MPL_body-back.jpg

Of het minder klinkt weet ik eigenlijk niet; hoogstens anders. Ik weet wel dat ze minder gewild zijn en dus minder opbrengen bij een verkoop.

MWB
13 januari 2014, 09:33
Heb er zelf een uit 1999 gehad, was een prima gitaar. Ik heb 'm echter alleen kunnen vergelijken met een MIM strat. Dan klonk de MIA toch wel een stuk beter. 2e hands prijs zou ik zeggen tussen de 650 en 700.

dikkiedik
13 januari 2014, 11:18
Oke, thanks jongens! Ik ga eens kijken of ik wat zou kunnen kopen komende weken voor een redelijke prijs. En ga opletten dat ik geen populieren exemplaar koop voor de hoofdprijs, maar wie weet klinkt het wel te goed :') Iig een hele goede reden om eventueel wat af te dingen.