PDA

View Full Version : nieuw lid. Ibanez af 105; af105F met Tronical autotune: Yamaha slg-N, Hofner TWP west



jbaf105
12 januari 2014, 12:36
Onder het kopje "even Voorstellen" bij deze.
Ik speel ongeveer 35 jaar gitaar.l Ik ben begonnen op een -merkloze- akoestische Spaanse les-gitaar van mijn broer. In 1979 heb ik mijn eerste nieuwe gitaar gekocht, direct maar een Gibson Les paul Custom (Black beauty,ook wel fretless wonder) De gitaar voldeed geweldig voor de muziek die ik destijds speelde, voornamelijk pop / rock covers. Het enige nadeel was het enorme gewicht van deze massieve "plank"
Omdat ik toch ook wat op het "akoestisch" vlak miste, kwam daar een aantal jaren later een Hofner TWP " western" gitaar bij, met piezo element.
Sinds een jaar of 12 veranderde mijn muzikale voorkeur meer-en-meer naar de jazz muziek, en voldeed de Gibson minder. N.a.v de reviews kocht ik in 2008 bij Dirk Witte een nieuwe Ibanez af 105 BM [Burl Maple] waarvan ik later hoorde dat van deze uitvoering slechts 60 versies zijn gebouwd. Behalve de andere kleurstelling t.o.v. de "naturel" versie, zijn de bindingen van deze gitaar ook van hout i.p.v. kunststof.
In 2010 ging de Gibson de deur uit, enerzijds omdat ik er (bijna) niet meer op speelde, anderzijds omdat ik naar Spanje verhuisde en wat "ballast" de deur uit moest doen. Een vriend van mij, die al een paar jaar op mijn Gibson zat te azen voor giggs met zijn bluesbandje heeft de Les Paul overgenomen.
In 2010 kon ik voor een dwaas laag bedrag een Ibanez af 105 F- Nt ( dus met Floating element) kopen van iemand die de gitaar alleen als blikvanger had gebruikt voor aan de muur had hangen. Mede vanwege het lage bedrag EN omdat ik met gigs ook wel andere tunings gebruik {DADGAD, Drop D, Open stemmingen} deze gitaar voor "erbij gekocht. Ik heb de gitaar wel geheel opnieuw moeten stellen { hals enbrug} hier was waarshijnlijk nooit wat mee gedaan
Vervolgens heb ik deze gitaar uitgerust met het TRONICAL min-Etune systeem, zodat ik tijdens gigs snel van stemming kan wisselen.
Voor de "normale" af 105 bm gebruik ik de 'standaard" EADGBE stemming.
Wat opvalt tussen de twee - (bijna) - indentieke gitaren is dat de 'gewone"af 105BM een wat meer solide, wat steviger gebouwde indruk maakt. Een subjectieve indruk, want ook de AF105 F-NT ziet er goed gebouwd uit, het blijft een "gevoel" wanneer ik omschakel tussen deze twee.
De Ibanez af 105 heb ik uitgerust met de pickguard van de Ibanez AF 120 en het tailpiece van de ak90. omdat ik deze mooier vind staan dan de originele.
Voor akoestisch werk tijdens gigs gebruik ik nu de Yamaha SLG-N.
Tot zover.
jbaf105

Duhsjaak
12 januari 2014, 14:42
De commissie heeft als volgt geoordeeld:
Verzoek afgewezen.
TS kan nou al niet lezen. Er staat niet geheel toevallig stel jezelf voor. Er staat natuurlijk niet stel je gitaar voor.

Nou wil het toeval, dat bepaalde leden van de commissie de hand over het hart willen halen onder overhandiging van een fles met goeie wiskey.

Je weet wel, van Suske en Wiskey.
Jammer van het leuke stuk dat je hebt getikt. Want dat heb ik met plezier gelezen.
Toch maar welkom dus.
Vriendelijke groet, Gus