PDA

View Full Version : Speaker buzz, kapot?



MjS
12 januari 2014, 12:23
Meestal heb ik mijn 2x12 verticaal staan, eigenlijk altijd met dezelfde kant boven. Laatst had ik 'm andersom staan en toen viel me opeens een naar bijgeluid op: een naar gezoem bij bepaalde frequenties en volumes. Daarop heb ik de cab horizontaal gezet en eens goed geluisterd, één van de twee speakers doet dit. Het is het ergst rondom D noten, maar ook bij sommige andere tonen (niet alles).

Dus ik heb de cab opengeschroefd en de speakers even wat aangedraaid (niet te strak, ik weet het!). Het euvel bleef precies hetzelfde.

Mijn gedachten:
Aangezien het een 2x12 is en het probleem zich duidelijk bij 1 speaker voordoet, kan ik alles behalve die ene speaker en alles direct om die ene speaker heen uitsluiten, anders zou de andere speaker het ook moeten hebben. Het geluid lijkt ook echt uit de speaker te komen (met oor ervoor gehangen), het is niet alsof er iets anders meeresoneert (daar lijkt de buzz een beetje op).

Het is het beste te horen als ik met wat distortion, op een redelijk volume voor thuis (zeg maar een scheut harder dan een tv die vrij hard staat) een D powerchord aansla en laat uitklinken. Na de initiele attack hoor je de buzz erin komen en erger worden.

Verder is de klank nog prima. Conclusie: speaker kaput?

Plant
12 januari 2014, 14:32
Trilt er niet gewoon wat mee als je de kast in een andere houding hebt staan? Misschien een te lange draad die in die positie net achter tegen de conus komt, ik noem maar iets.

Bij hifi speakers met rubber randen die altijd in dezelfde positie staan wil het nog wel eens gebeuren dat ze in de loop der jaren gaan 'uitzakken'. De conus komt door het eigen gewicht ietsje scheef in de korf te hangen en de spreekspoel gaat aanlopen in de luchtspleet. Een trucje is dan om de speaker eruit te halen en andersom te monteren. Dan zakt ie terug de andere kant op en kun je weer jaren vooruit voordat je opnieuw een probleem krijgt.

Nou hebben gitaarspeakers geen rubberen randen, maar misschien zakken ook deze ophangingen in de loop der jaren iets uit. Misschien is het een fabricagefoutje en zit sowieso de conus / spreekspoel bij dit exemplaar wat scheef en kom je er nu achter.

Je kunt eens proberen hem andersom te monteren en te zien of het dan weg is. De speaker vervangen kan altijd nog.

MjS
14 januari 2014, 17:59
De kast en speakers zijn anderhalf jaar oud, dus dat uitzakken lijkt me stug. Maar ik kan het als last resort even proberen. Desalniettemin, je zou dan effect verwachten als je de cab kantelt (is niet zo).

Resonatie van draadje oid lijkt me onmogelijk, draadjes zijn erg kort. De cab heeft het euvel op meerdere posities, en het geluid komt echt direct uit de speaker.

the sure thing
14 januari 2014, 18:36
Speakercone kan aanlopen. Dan is het een constructiefout. Je kan dit checken door de speaker eruit te halen en de conus voorzichtig GELIJKMATIG in te drukken. Als je dan een duidelijk "raspend" geluid hoort, zit de conus niet goed.

MjS
2 april 2014, 22:24
Deze thread verdient een update!

Nu met naam en toenaam: het ging om een 2x12 van Kool & Elfring, voorzien van Tayden speakers (Greenback remakes). Na het constateren van het probleem heb ik ook maar contact met K&E opgenomen. Officieel viel mijn kast al buiten garantie, maar ik dacht dat ze misschien konden helpen met het troubleshooten (net zoals jullie dat deden). Aryjan gaf direct aan dat ze het probleem voor me zouden oplossen. En inderdaad, niet veel later kon ik de speaker terugsturen, is deze gerepareerd en hangt 'ie inmiddels weer in mijn speakerkast.

Ik vind het klasse hoe Kool & Elfring met dit soort issues omgaat. Nog voordat überhaupt duidelijk was waar precies het probleem lag werd ik al gerust gesteld dat ze het probleem zouden verhelpen. Die houding, terwijl ik dus buiten de garantie viel en daar niet eens een beroep op deed, vind ik klasse.

Disclaimer: ik heb de kast destijds direct via K&E gekocht (volgens mij doen ze dat niet meer; not sure). Dit soort dingen loopt officieel altijd via de retailer, dus het kan zijn dat je dan een andere ervaring hebt.

cluseau
2 april 2014, 23:03
Kijk zo hoort het, goede service betaald zichzelf terug.