PDA

View Full Version : Boss GT-8 en patch



Bram46
12 januari 2014, 12:18
Hallo
Ik heb dus een Boss GT-8 en heb van internet een patch gedownload dat het geluid van een sax nabootst.
Nu moet ik deze dus in die GT-8 zetten. Voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe en ik loop al vast.
Eerst, ik heb de GT-8 aangesloten op een Marshall Combo van 30 watt. Dus versterker plus speaker in één kast. De GT-8 heb ik bij PreAmp op Combo staan. In de patch die ik heb staat bij PreAmp het volgende:
PRE
On/Off On
Mode Dual Mono
Channel Channel B
Delay 0ms
Type Clean Twin
Gain 45
Bass 29
Middle 18
Treble 21
Presence 67
Level 55
Bright On
Gain Middle
Solo On
Solo 60
Spkr Type Original
Mic Type DYN57
Mic Dis Off Mic
Mic Pos 2cm
Mic 100
Direct 0

Type Clean Twin
Gain 40
Bass 49
Middle 18
Treble 21
Presence 92
Level 60
Bright Off
Gain Middle
Solo On
Solo 60
Spkr Type Original
Mic Type DYN57
Mic Dis Off Mic
Mic Pos 2cm
Mic 100
Direct 0

Op de plaats waar ik hier even een lege regel heb geplaatst zit het probleem. Ik kan niet verder dan dat punt, 'DIRECT' is de laatste optie.
Kan iemand mij helpen??

Bram

Terminus
12 januari 2014, 15:11
Misschien maakt de patch gebruik van twee versterkers tegelijk in de GT-8? Overigens zou ik de cabinets uitzetten op de GT-8, anders heb je de cabinet van je pedaal over de cabinet van je Marshall heen en krijg je misschien niet het geluid dat je zoekt.

Bram46
12 januari 2014, 15:22
Hai Terminus bedankt voor je reactie.

Ik weet niet of het met twee versterkers te maken heeft want dat kan die GT-8 toch niet weten als je een patch erop zet, lijkt me.
En wat bedoel je met "Overigens zou ik de cabinets uitzetten op de GT-8". Ik heb dat apparaat nog maar een paar dagen dus ben Dummy op dit gebied. Zo heb ik ook heel internet afgezocht wat die afkortingen van effecten precies betekenen, bv CS zou compressor zijn e.d. Hoe me aanbevolen voor een compleet lijstje.

Bram

harrie-beton
12 januari 2014, 17:02
Ik zou eerst goed de handleiding doorlezen. Het is een krachtig apparaat.

Als je MIDI op je computer hebt zijn er handige editors om patches in te stellen.
http://fxfloorboard.sourceforge.net/
Midi op een computer installeren kan via een USB -> midi kabel.

Bram46
12 januari 2014, 17:19
Mark bedankt, ik ben inmiddels ook tot die conclusie gekomen. Ik heb al een progje gedownload die dat kan, een midi - usb kabel haal ik morgen maar ik weet niet of mijn laptop dat aankan. Het is een Asus N73.
Hoewel het zelf instellen van de patch ook wel zijn charmes heeft.

Bram

edje kadetje
12 januari 2014, 18:20
Maar voordat je aan de slag gaat met die midi-mogelijkheden, zou ik eerst proberen te bepalen hoe je de GT-8 wil gebruiken. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van die keuze, sluit je de GT-8 op een andere manier aan op je combo en ga je aan de slag met de patches.

Mogelijkheden:
- helemaal stand alone, geen combo meer. Thuis direct naar je pc, live direct naar de PA. De hele klank komt uit de GT-8;
- je gebruikt de eindversterker van de combo, de GT-8 zorgt voor de pre-amps. Je prikt de GT-8 direct in de eindtrap door de send-return te gebruiken
- je gebruikt de pre-amp van je combo in combinatie met de GT-8. Het signaalpad wordt: GT-8 in - alle pre-effecten (als wah, compressor, overdrive etc) - preamp combo - posteffecten (als reverb, delay, chorus etc) - eindtrap combo - speakers (bij deze optie kun je ook van klank tot klank besluiten of je de pre-amps van de GT-8 gebruikt of die van je combo
- je gebruikt alleen de post-effecten van de GT-8 in de loop van je combo

Pas als je dit weet, kun je de GT-8 gaan instellen.

Bram46
12 januari 2014, 18:47
Wow Ed, da's een heel verhaal. Ik speel gewoon thuis voor de lol en heb dus een Marshall MG30CFX, geen losse voorversterker of iets dergelijks maar gewoon een simpel ding. Daar heb ik die paar effecten die erop zitten helemaal uit staan. De mono out van de GT-8 gaat naar de versterker. De GT-8 is ingesteld op "COMBO AMP" en "PREAMP" op "COMBO".
Ik heb gedaan wat in de handleiding staat maar als jij (of iemand anders) het anders zou doen hoor ik het graag.

Bram

edje kadetje
12 januari 2014, 19:24
Wow Ed, da's een heel verhaal. Ik speel gewoon thuis voor de lol en heb dus een Marshall MG30CFX, geen losse voorversterker of iets dergelijks maar gewoon een simpel ding. Daar heb ik die paar effecten die erop zitten helemaal uit staan. De mono out van de GT-8 gaat naar de versterker. De GT-8 is ingesteld op "COMBO AMP" en "PREAMP" op "COMBO".
Ik heb gedaan wat in de handleiding staat maar als jij (of iemand anders) het anders zou doen hoor ik het graag.

Bram

Heeft dat combo een ingang die effects return heet? Of FX-return? Of power amp in?

Hoogie
12 januari 2014, 19:31
Ik heb ook een gt 8. Wat ik gebruik is de "4 cable method" in combinatie met mijn mesa boogie. Ik gebruik dus klank van de versterker zelf en de effecten gaan via de send en return. Hierbij staat de LOOP op de GT8 aan.
Als de LOOP aanstaat gebruik ik dus niet de peamps die in het apparaat zitten. Hier meer info hoe je het moet aansluiten
http://www.roland.com.cn/assets/media/pdf/GT10Tip.pdf
Bij sommige Patches maak ik wel gebruik van de Preamp (LOOP dus uit)

Als ik over een andere versterker speel die niet mooi klinkt dan sluit ik de versterker alleen aan op de return van de versterker, dan gebruik je dus alleen de eindtrap.

Kijk maar eens wat voor jou bruikbaar is.:ok:

Bram46
12 januari 2014, 20:04
Ed, nee zit er allemaal niet op. Input gitaar, input footcontroller, headphone en input mp3 speler. Ik heb enkele patches gedownload die ik dmv een midi-usb kabel naar de GT-8 wil zetten. Dat was mijn openings post en we zitten inmiddels toch op een heel ander spoor.
Ik ga morgen een kabeltje halen en probeer deze patch op de GT-8 te zetten.

@Hoogie, die methode gaat niet hier want mijn versterker heeft die mogelijkheid niet.
Maar misschien dat jij me wel kunt antwoorden op mijn openings post. Kijk, zo'n kabeltje is snel en makkelijk maar ik vind het handmatig inzetten van die instellingen ook wel leuk.

Bram

edje kadetje
12 januari 2014, 20:24
Heeft dat combo een ingang die effects return heet? Of FX-return? Of power amp in?

Je kunt mogelijk de line in (mp3 in) van je versterker gebruiken.

Je moet de output select van de GT-8 dan op combo zetten of op line out/phones.

Als je dat hebt, kun je doen alsof je hele kamer vol ligt met versterkers en effecten en kijken wat je met elkaar wilt verbinden voor je geluid.

Je begint met het kiezen van een versterker, daarna eventuele overdrive en effecten. De sky is the limit.
Je kunt ook patches van internet halen en die gebruiken ...

Bram46
12 januari 2014, 20:33
Op die mp3-in zit nu mijn laptop. Speel daar orkestbanden mee af en speel dan mee. Al het geluid, dus van laptop en gitaar komen door de versterker. En eigenlijk gaat dat goed. Begrijp ik nu dat ik met de huidige opstelling, gitaar >> GT-8 >> Marshall en laptop >> Marshall niets kan met de patches die op internet staan?
Vanaf morgen ook GT-8 >> laptop dmv midi.

Ik zit nog eens goed naar je vorige post te kijken en las ik het goed begrijp hoef ik niets anders te doen dan de 6,3mm jack die in de versterker gaat te vervangen door 3,5mm en in de line-in zetten.
Dan instellingen vd GT-8 aanpassen. Is dat juist?

Verder zit op de GT-8 ook nog een draadloze koptelefoon aangesloten, dus ook die plug is bezet.

Bram

Hoogie
12 januari 2014, 21:04
@Hoogie, die methode gaat niet hier want mijn versterker heeft die mogelijkheid niet.
Maar misschien dat jij me wel kunt antwoorden op mijn openings post. Kijk, zo'n kabeltje is snel en makkelijk maar ik vind het handmatig inzetten van die instellingen ook wel leuk.

Bram
Ik denk dat jouw probleem te maken heeft met de channel. Het eerste gedeelte is channel B en het tweede channel A van de preamp

Met alleen een midi kabel kan je de gedownloade patches niet laden, daar heb je een programma voor nodig zoals GT8 editor of GT8Fxfloorboards. Die kan je nog wel ergens downloaden.

Hier kan je het downloadenhttp://softadvice.informer.com/Boss_Gt_8_Editor_Download.html

Bram46
12 januari 2014, 21:40
Hoogie schrijft "Ik denk dat jouw probleem te maken heeft met de channel. Het eerste gedeelte is channel B en het tweede channel A van de preamp"

Oke Hoogie, dat staat niet in die beschrijving van die patch. Ik zie dus ook dat het tweemaal dezelfde lijst is met verschillende waarden.
Op welk moment moet ik dan overschakelen naar channel A en hoe doe ik dat??
Moet ik dan "write" gebruiken en dan opnieuw PREAMP kiezen en dan kanaal A ipv B ?? zoiets??

edje kadetje
12 januari 2014, 22:04
Hoogie schrijft "Ik denk dat jouw probleem te maken heeft met de channel. Het eerste gedeelte is channel B en het tweede channel A van de preamp"

Oke Hoogie, dat staat niet in die beschrijving van die patch. Ik zie dus ook dat het tweemaal dezelfde lijst is met verschillende waarden.
Op welk moment moet ik dan overschakelen naar channel A en hoe doe ik dat??
Moet ik dan "write" gebruiken en dan opnieuw PREAMP kiezen en dan kanaal A ipv B ?? zoiets??

ik denk dat je eerst de manual moet gaan lezen om te kijken wat je eigenlijk hebt gekocht ...

Bram46
12 januari 2014, 22:15
Die handleiding heb in het nederlands gedownload en uitgeprint. zo'n 100 kantjes. Ik ben nog niet goed bekend met dit alles maar wanneer een beschrijving van een patch wordt gegeven, dan is het toch een kwestie van doen wat daar geschreven staat lijkt me.
Als daarin staat, om een bepaald effect te krijgen, dat je bv 25 opeenvolgende waarden moet toekennen, maar na de 16de komt er geen 17de, dan klopt er toch iets niet. En ik dacht dat iemand mij dat kon uitleggen. Zit er een fout in die beschrijving of is er iets anders aan de hand. De optie die Hoogie gaf zou best eens de oplossing kunnen zijn, dus op de plaats waar ik die lege regel heb gezet de instelling opslaan en weer opnieuw beginnen maar dan PREAMP op kanaal A. Als dat zou lukken dan zit er dus een foutje in de beschrijving.

Bram

edje kadetje
13 januari 2014, 07:35
Ed, nee zit er allemaal niet op. Input gitaar, input footcontroller, headphone en input mp3 speler. Ik heb enkele patches gedownload die ik dmv een midi-usb kabel naar de GT-8 wil zetten. Dat was mijn openings post en we zitten inmiddels toch op een heel ander spoor.
Ik ga morgen een kabeltje halen en probeer deze patch op de GT-8 te zetten.

@Hoogie, die methode gaat niet hier want mijn versterker heeft die mogelijkheid niet.
Maar misschien dat jij me wel kunt antwoorden op mijn openings post. Kijk, zo'n kabeltje is snel en makkelijk maar ik vind het handmatig inzetten van die instellingen ook wel leuk.

Bram

Heeft inderdaad met de dual amp optie te maken. Een van de eerste parameters is ook dat je de patch 'dual mono' is; een optie die te maken heeft met het gebruik van twee verschillende preamps in je GT-8 keten (dit heeft dus niks met je eigen versterker te maken).

Draai wel een heel clean geluid in je versterker en alle toonregeling neutraal. Als output select optie zou je dan de JC120 optie kunnen gebruiken.

Bram46
13 januari 2014, 19:03
Mooi heren. Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb een midi-usb kabel gehaald en dat werkt prima. Maar idd, sommige patches doen het niet en dat zal dan wel aan mijn opstelling liggen. Maar er zijn er genoeg. Het is gewoon erg leuk speelgoed ook als je 55 bent.

Groeten Bram

Hoogie
13 januari 2014, 20:41
Mooi heren. Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb een midi-usb kabel gehaald en dat werkt prima. Maar idd, sommige patches doen het niet en dat zal dan wel aan mijn opstelling liggen. Maar er zijn er genoeg. Het is gewoon erg leuk speelgoed ook als je 55 bent.

Groeten Bram

Fijn dat het gelukt is. Jammer dat je geen send en return op je versterker hebt.

Als sommige patches niet werken staat misschien de LOOP aan.

edje kadetje
13 januari 2014, 20:54
Mooi heren. Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb een midi-usb kabel gehaald en dat werkt prima. Maar idd, sommige patches doen het niet en dat zal dan wel aan mijn opstelling liggen. Maar er zijn er genoeg. Het is gewoon erg leuk speelgoed ook als je 55 bent.

Groeten Bram

Of patches het wel of niet doen, ligt volgens mij niet aan de opstelling.
Kan inderdaad wel liggen aan de loop van de GT-8, maar de meeste patches op het net gaan volgens mij uit van stand alone gebruik zonder een pre-amp in de loop.

Trouwens veel plezier met je GT-8. 'Heb er ook een - dat had je al begrepen.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Als ik enigszins kan, wil ik graag helpen.

Bram46
13 januari 2014, 21:46
"Als ik enigszins kan, wil ik graag helpen. "

Ed, dat had ik dus al lang begrepen, nogmaals dank.

Zo is er een patch van creedense die doet het hier niet. Ga ik toch nog eens proberen en kijk of ik hem toch aan de gang krijg.
Dat specifieke geluid vind ik wel mooi.

Ik zet nu dus de patches over met de genoemde midi-usb kabel, ook tzt een back-up maken.
Orkestbanden afspelen met de laptop en met 3,5mm jack aangesloten op versterker. Geluid orkestband plus gitaar door één speaker.
Opnemen met laptop dmv 3,5mm jack van GT-8 naar laptop (uitsluitend de gitaar party )

Groet Bram

edje kadetje
13 januari 2014, 22:53
"Als ik enigszins kan, wil ik graag helpen. "

Ed, dat had ik dus al lang begrepen, nogmaals dank.

Zo is er een patch van creedense die doet het hier niet. Ga ik toch nog eens proberen en kijk of ik hem toch aan de gang krijg.
Dat specifieke geluid vind ik wel mooi.

Ik zet nu dus de patches over met de genoemde midi-usb kabel, ook tzt een back-up maken.
Orkestbanden afspelen met de laptop en met 3,5mm jack aangesloten op versterker. Geluid orkestband plus gitaar door één speaker.
Opnemen met laptop dmv 3,5mm jack van GT-8 naar laptop (uitsluitend de gitaar party )

Groet Bram

Als jij die patches met een kabel overzet, ben je op dat vlak al verder dan ik! Leuk. Met welk programmaatje doe jij dat?
Ik draai ze alleen met de hand in - ik maak meestal zelf m'n patches.

Heb er wel een paar helemaal uitgeschreven in een excelblad voor een vriend die ook een gt-8 heeft.

Bram46
14 januari 2014, 07:23
Hai Ed, dat doe ik met GT-8 Master.
Werkt goed want als de bak straks klaar is kun je daarmee ook een back-up maken van het hele apparaat voor het geval dat ....
Ook kun je een patch downloaden van www en in dat progje inlezen en als tekst formaat uitprinten al dan niet met aanpassingen. Dat laatste zou voor je kameraad wel handig zijn. Progje is te downloaden, mocht dat niet lukken PM je email adres en ik zal het toesturen, is maar 1/2 MB groot. Overigens het midi-usb kabeltje wat ik gebruik kost 27 euro maar ze zijn er al goedkoper.

Bram

edje kadetje
14 januari 2014, 11:19
Hai Ed, dat doe ik met GT-8 Master.
Werkt goed want als de bak straks klaar is kun je daarmee ook een back-up maken van het hele apparaat voor het geval dat ....
Ook kun je een patch downloaden van www en in dat progje inlezen en als tekst formaat uitprinten al dan niet met aanpassingen. Dat laatste zou voor je kameraad wel handig zijn. Progje is te downloaden, mocht dat niet lukken PM je email adres en ik zal het toesturen, is maar 1/2 MB groot. Overigens het midi-usb kabeltje wat ik gebruik kost 27 euro maar ze zijn er al goedkoper.

Bram

Dank. Ga er eens naar kijken. Zeker voor back-up is het heel handig.