PDA

View Full Version : Digital out opnemen met laptop



Bram46
11 januari 2014, 15:46
Hallo allemaal.

Ik ben pas weer begonnen met gitaarspelen en heb sinds gisteren ook een Boss GT-8. Daar zit een coaxiale digital out op. Die wil ik aan de mic ingang van mijn ASUS N73 hangen. Hiervoor heb ik een omvormer nodig, digital in en tulp out naar de mic vd laptop dus. Maar mijn vraag is of mijn laptop, met B&O audio aan board, hier tegen kan. Of is het beter om er ook nog een omvormer naar USB bij te zetten? Deze laptop was erg duur en ik zou niet graag hebben dat ie stuk ging.

Bedankt voor jullie tijd, Bram

Plant
11 januari 2014, 15:58
Ik zou het geluid lekker digitaal houden met een USB ding.

Anders ga je vanuit je GT-8 digital out via een D/A converter naar een analoge ingang, waarachter meteen weer een A/D converter zit om het geluid weer digitaal te maken. Da's alleen maar kwaliteitsverlies, zeker omdat de standaard A/D converters in een laptop niet al te denderend zijn.

Bram46
11 januari 2014, 16:10
Bedankt voor je reactie. Weet je of er een kabel in de handel is. Dus digital out van de GT-8 (coaxiaal) naar omvormer voor USB? Ik heb die nog niet gevonden, wel die om er analoog van te maken dus met tulp stekker.

Bram

Plant
11 januari 2014, 16:44
Er zijn wel convertertjes in de handel. Ik heb zelf geen ervaring met coaxial naar USB, wel met Toslink (optisch) naar USB. Google op coaxial usb converter.

Terminus
12 januari 2014, 15:07
Digitale output aansluiten op analoge input gaat sowieso niet werken, waarschijnlijk wordt het een hoop krassende herrie die niks wegheeft van je oorspronkelijke geluid. Digitaal en analoog werken op compleet verschillende manieren.

Een omvormer lijkt me overbodige moeite. Waarom sluit je de output jack (analoog) niet met een omvormkabel aan op de mic input? Levert wel kwaliteitsverlies op vergeleken met digitaal op digitaal aansluiten, maar omdat je laptop daar toch geen aansluiting voor heeft is dat laatste geen optie. De inputkwaliteit van een ingebouwde geluidskaart is sowieso ondermaats (laat je niet foppen door het Bang & Olufsen plaatje), dus erg kwalitatief zal het nooit worden.

Een mic input is niet ideaal voor dit soort toepassingen (line in zou beter zijn). Begin daarom met een erg laag outputvolume bij de BOSS, er is een aardig verschil in volume tussen mic level en line level.

Een veel betere oplossing zou het gebruiken van een goede externe geluidskaart zijn, maar dan praten we al snel over meer dan €100. Die geluidskaart zou dan voor opnamedoeleinden de GT-8 grotendeels overbodig maken.

Bram46
12 januari 2014, 22:05
In een andere discussie door mij gestart neem je ook actief deel en daar hebben we het over midi naar usb om zo patches te kunnen overzetten. Ik kan dan toch ook van diezelfde kabel gebruik maken om opnamen te maken met mijn laptop? Ook nu weer bedankt voor je tijd

Bram

Terminus
13 januari 2014, 22:13
Nee, dat is onmogelijk. MIDI is überhaupt geen audio, dus je kunt nooit met MIDI je gitaar aansluiten op je PC en dan het geluid dat uit je gitaar komt horen. Hier zit een flinke tenzij aan maar dat is niet van toepassing voor wat jij wil doen.

Bram46
14 januari 2014, 07:33
Dank je voor je respons. Ik was daar inmiddels al achter gekomen. Ik heb nu twee 3,5mm jack kabels van 5 mtr besteld plus een 3,5mm jack-splitter. Ik kan dan de hoofdtelefoon-uitgang van de GT-8 opsplitsen voor hoofdtelefoon plus line-in voor mijn laptop. Vanmiddag worden die geleverd, dan wegwerken achter de vloerplinten, en alles werkt zoals ik dat wil.
Audio laptop over Amp dmv 3,5mm jack.
Patch dmv midi-usb van laptop naar GT-8 plus back-up maken complete GT-8 naar laptop
Headphone out van GT-8 opsplitsen voor hoofdtelefoon plus line-in laptop voor opname die ik weer bij de orkestband kan mixen

Bram

harrie-beton
14 januari 2014, 09:49
Ik heb dezelfde laptop. Van alle laptops die ik heb gehad (ook deze) is een opname kwaliteit behoorlijk zwak. Een losse AUDIO kaart is stukken beter. Er zijn ook audio kaarten op USB die een coax input hebben.

Bram46
14 januari 2014, 11:16
Oke Mark, ga hier eerst even mee spelen en als blijkt dat ook voor gewoon thuisgebruik de kwaliteit slecht is zal ik me gaan verdiepen in een dergelijke kaart. Het grote voordeel is dan inderdaad dat ik de digital out van de GT-8 kan gebruiken.

Update:
Inderdaad, het opgenomen geluid is erg slecht. Ik ga kijken voor een usb geluidskaart met coaxiale ingang.

Mark, zou deze wat zijn?
Ik wil dus van de GT-8 de digital out hierop aansluiten, alsook de midi in en out en dan het geheel naar de usb van de laptop.

http://www.youtube.com/watch?v=LuNFpMymvVc

Bram

Bram46
15 januari 2014, 18:57
Kan bovenstaande niet meer wijzigen. Daar genoemd apparaat is zo goed als niet meer leverbaar.
Deze wel
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/tascam-us-144-mkii-usb-audio-midi-interface/product-details.html?gclid=CN2brcTegLwCFRLMtAoddzYAqw

Zou dat wat zijn Mark ??

Deze is voor mij nog beter omdat alle aansluitingen die ik nodig heb aan de bovenkant zitten, bij die andere ook aan de onderkant.

harrie-beton
16 januari 2014, 09:07
Dat zijn hele mooie kastjes. Ik heb wel eens de grotere broer gebruikt.

Rizz
16 januari 2014, 09:34
Dat kan ik bevestigen. Een bevriende gitarist/geluidstechnicus vertelde mij ook dat de Tascam US144, maar zelfs de US122 prima spullen zijn voor het geld. Zeker voor huis-, tuin- en keukengebruik. Er staat er dus bij mij ook 1 op het verlanglijstje.

Bram46
16 januari 2014, 09:56
Hai Rizz,

ik heb een coaxiale aansluiting nodig en die zit op de 122 niet op dacht ik vandaar de 144.

Zojuist besteld bij Bax incl wat kabelwerk en zo. Wordt morgen geleverd.

Groet Bram

Rizz
16 januari 2014, 10:04
Was slechts om aan te geven dat ook die 122 een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft.

Maar goed man, laat ff weten wat je bevindingen zijn, ben erg benieuwd, aangezien ik binnenkort ook aan het opnemen wil beginnen..

Bram46
16 januari 2014, 17:50
Ik laat het weten Rizz. Vandaag het programma "Samplitude Music Studio 2014 (64-Bit)" op mijn laptop gezet en als de bestelling morgen is geleverd en aangesloten, zal ik eens kijken wat we allemaal met dat programma kunnen doen. Voorlopig zie ik een flink aantal audiosporen, instellingen en een mixer waar je "U" tegen zegt.
Leuk speelgoed.

Bram

Bram46
20 januari 2014, 16:48
Zoals beloofd mijn bevindingen over de Tascom US144 MK II .

Hij doet wat ik ermee wil doen. Ik speel met mijn laptop orkestbanden af die over de gitaar versterker worden weergegeven. Mijn gitaar op de GT-8 en dan naar de versterker. De digital out vd GT-8 naar de Tascom en opnemen met de laptop gaat perfect. Ook een patch vanaf de laptop dmv midi naar de GT-8 sturen is geen probleem.

Alleen de GT-8 uitlezen naar laptop lukt me nog niet.

Mooi ding voor 115 euri.

Bram