PDA

View Full Version : Nova System of losse pedalen?



jaycee
11 januari 2014, 13:58
hoi allemaal,

ik speel alleen thuis en gebruik de gain van mijn versterker (hughes & kettner tubemeister 18). Dat gaat -zelfs op 1 watt- toch al vrij hard dus ik overweeg een pedaal. Ook om wat meer geluidsmogelijkheden te hebben. Ik ben niet zo geïnteresseerd in chorus/flange en maar met name in distortion/overdrive/reverb/delay.

Het TC Electronic Nova System multi-effect is een serieuze optie. Maar TC heeft ook mooie pedalen (darkmatter, mojomojo, hall of fame, flashback). Met losse pedalen kun je echter geen presets opslaan. Voor mij is dat een klein nadeel, maar niet heel erg.

Waar het me met name om gaat, is de kwaliteit van de effecten/geluiden. Vier losse pedalen kost bijna 500 euro en een Nova System multieffect 360 euro. Mijn vraag is nu, of de kwaliteit en de mogelijkheden van de effecten in de Nova System (met name dus drives, reverb, delay) minder goed is dan die van de losse pedalen? Als iemand hier iets over kan zeggen dan zou ik het graag horen.

Bedankt!

peter_heijnen
12 januari 2014, 11:13
Bespaar je het gedoe met losse kabels en voedingen, de nova system klinkt uitstekend. Het voordeel van losse pedalen is dat je ieder pedaal op specifieke kenmerken zelf selecteert, itt tot de nova delay waar de ervaren chefs van tc dat al voor je hebben gedaan. Ook niet echt een nadeel volgens mij. Ik zou echt de nova system nemen, zat ik in jouw situatie.

jaycee
12 januari 2014, 12:38
hoi Peter dat is dus wel precies wat mijn vraag is: waarom is een multieffectbak doorgaans goedkoper dan een paar losse pedalen van hetzelfde merk? Dit geldt niet alleen voor de TC Electronic Nova System maar ook bij allerlei andere merken.

Is de kwaliteit van de effecten in multieffectbakken lager dan die bij losse pedalen? Het prijsverschil zou toch ergens vandaan moeten komen lijkt me? En aan het verschil in materiaalkosten kan het haast niet liggen (denk ik).....

the sure thing
12 januari 2014, 12:50
Het maken van 1 multieffectpedaal kost relatief veel minder tijd dan 3 of 4 losse effectpedalen

peter_heijnen
12 januari 2014, 12:56
Ik heb geen idee waar dat precies aan zal liggen maar voor losse pedalen geldt volgens mij dat GAS een deel van de vraagprijs bepaalt. De som van de onderdelen plus fabricage en distributie bepalen in de meeste gevallen iig niet de vraagprijs van een populait pedaal. Ook legt de klant wellicht makkelijker 100 euro voor een los pedaal neer dan 400 voor een goede multi.

Voor je inzicht zal ik even kort door de bocht gaan: multis zijn doorgaans digitaal en dat hoeft bij een goede fabrikant (bijv tc) geen enkel probleem te zijn mbt kwaliteit. Wat betreft distortion en overdrive wordt het een ander verhaal, die wil je eigenlijk liever analoog. He, is de distortion van de nova system niet ook analoog? ;)

jaycee
12 januari 2014, 15:58
hmm ja dat zou kunnen, dat het relatief goedkoper is, mede door zaken als distributie enzo (maar wat is "GAS"?). Ik denk dat ik maar voor de Nova System ga dan

orangerocker
12 januari 2014, 21:54
Als je voor het nova system gaat, weet dan ook dat er eentje op marktplaats staat voor rond de 200 euro! Ik heb zelf de tc nova reverb waar ik erg blij mee ben, als de andere effecten van dezelfde kwaliteit zijn dan is dat voor het geld een hele goede deal.

Zorro8
12 januari 2014, 22:08
Mocht een los pedaal stuk gaan dan haal je dat er tussenuit en kun je verder met de rest. Mocht een multi stuk gaan, ben je alles kwijt.
Ok, kleine kans, maar iets om in het achterhoofd te houden soms.

peter_heijnen
12 januari 2014, 23:49
(maar wat is "GAS"?)
Gas staat voor gear acquisition syndrome. In een gevorderd stadium is er geen kruid tegen gewassen.

Hier een best erg voorbeeld: http://www.gearacquisitionsyndrome.com/

Vincent1985
22 januari 2014, 12:58
Jaycee ik kan me helemaal inleven in je vragen.

Ik heb zelf een Nova System waar ik heel erg tevreden mee ben. Zeker in de repetitieruimte is het ideaal. Gewoon inpluggen op de PA en klaar.
Maar ja je kent het wel, je ziet spullen van collega gitaristen en dat gaat je aan het denken zetten. Momenteel heb ik een top met allerlei ingebouwde effecten (Line 6). Maar ik wil graag een eenvoudige buizentop met 2 of 3 kanalen en dan de Nova erbij om met name het clean kanaal wat meer aan te kleden met een chorus/phaser/delay.

Maar ja, een buizentop samen met losse pedalen zie ik toch ook veel terugkomen. Dus zit ik er sterk aan te denken om toch ook eens te beginnen met een pedalboard met losse pedalen. Van de week in een opwelling alvast maar een Phase 90 aangeschaft haha.

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar de MOEN GEC9. Dat is een looper/switcher waarmee je meerdere losse effecten kan oproepen. En het mooie is dat dat ding kan onthouden welke pedalen je onder welke preset hebt gezet. Misschien ook eens iets om over na te denken. Dat scheelt weer tapdansen, en heb je in feite de mogelijkheden van een multi effect unit maar dan met losse pedalen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Gr. Vincent

peter_heijnen
22 januari 2014, 14:16
Maar ja, een buizentop samen met losse pedalen zie ik toch ook veel terugkomen. Dus zit ik er sterk aan te denken om toch ook eens te beginnen met een pedalboard met losse pedalen. Van de week in een opwelling alvast maar een Phase 90 aangeschaft haha.

En, vind je die phase90 beter klinken dan die in je nova? Je kunt nu prima vergelijken.

EBOUE
14 mei 2014, 11:56
Ik heb een scala aan effecten gehad, maar op modulatiegebied/reverb/delay steekt de Nova System wel boven velen uit. Voor bandtoepassingen is het werkelijk ideaal. Geen gedoe met analoge pedalen die elkaar teveel beinvloeden, maar controleerbare instellingen, taptempo.. wat wil je nog meer.

Daarbij heb ik nog wel filterbased pedalen en een modulator via twee Lehle D-loop geschakeld. Deze voor de gitaarversterker (Mesa Subway Rocket), in de fx-loop de Nova System (de drive doe het dan niet, maar een Mesa is toch leuker... understatement). Je kunt de compressor en de boost van de NS gewoon gebruiken, dus een krappe keus heb je niet. Vanuit de fx-loop weer terug (heb een 2.12 Greenback cabinet) of meteen de PA in. Beiden geweldige klank.

De Nova System is ook goed te gebruiken voor de input van je amp. Je moet het dan met de drive van de NS doen. Die is niet verkeerd, maar als je een enkelkanaalsversterker hebt, de NS ervoor wilt jassen, dan zou ik voor een tube-driven overdrive/distortion bakje gaan.

fhensen
27 juni 2014, 17:41
Ik heb een Nova en ik ben overweldigd van het geluid dat eruit komt. Ik heb 3 Koch's gehad, allemaal verkocht en ik gebruik nu alleen nog maar de Nova....... Buizenbakken zijn leuk , maar als je een slechte geluidsman hebt komt die niet tot zijn recht. En in de amateur wereld kom je heel heel veel slechte geluidsmannen tegen ;-)

Ik gebruik hem in Pedal modus met een EV-5 expressie pedaal. Afhankelijk van de patch, kun je in pedal modus ook gebruiken, voeg ik via de expressie of Gain, chorus, delay etc toe. Komt er eentje 2e hands beschikbaar koop ik er nog eentje.

EBOUE
28 juni 2014, 08:15
Dat laatste is ook leuk gevonden trouwens, gain insturen met je expressiepedaal. Soort gaspedaal in de auto. :D

phx
16 juli 2014, 19:51
Dat laatste is ook leuk gevonden trouwens, gain insturen met je expressiepedaal. Soort gaspedaal in de auto. :D

...als dat geen OCGAS opleverd!?? (Obsesive compulsive gear aqcuisision syndrom) LOL

EBOUE
16 juli 2014, 21:59
Nou ik heb het Nova System al, Limited Edition (lekker knalrood). Dat GAS kreeg ik al een tijdje ervoor. ;)

Ik blijf erbij, het is ideaal eenmaal goed ingesteld. Pedalplay modus, de andere vind ik eigenlijk overbodig voor de praktisch ingestelde gitarist. Simpelweg met een druk op de knop beschik je over een een totaal ander pedalboard met andere instellingen van alle effecten. Zo moet je het zien. Ik probeer me in te houden met 3 pedalboards (presets binnen 1 bank) te werken in de band, maar 't is een grote snoeptrommel.... (dus ik eindig met zes denk ik, dus twee banks....). Je kunt op deze manier in meerdere bands spelen zou je dat willen waar je een compleet andere sound hebt. Fantastisch gewoonweg. Daarnaast heb ik een envelope sectie (en MIDI out op de iPad).. eindeloos, die mogelijkheden.