PDA

View Full Version : Floating point



Harald
11 januari 2014, 12:51
Weer een ambient stukje. Met dank aan Jedeel voor het idee van Frippertronics.

enjoy!

https://soundcloud.com/harald-koll/floating-point

Jedeel
11 januari 2014, 13:08
Wederom heerlijk om naar te luisteren.

Je bedankt mij, maar jouw "Five" gaf mij de hint ;-)

Ernest01
11 januari 2014, 13:17
Vind deze iets minder. Die sitar-achtige 'jengel' had voor mij wat zachter in de mix gemogen.
Op het moment dat de gitaar erin komt dan.
Irriteert een beetje, op den duur, want verdringt de gitaar.

Maar ach, ik ben niet zo van de sitar-geluiden, dat zal het zijn....

Harald
11 januari 2014, 13:40
Ach, met deze werkwijze kunnen het niet allemaal hits zijn natuurlijk.

Thanks :) Sitar? Twee partijen, de frippertronics, een elektrische gitaar met ebow in de looper. En een akoestische gitaar. Welke bedoel je?

Enig idee hoeveel werk het is om een sitar te stemmen? Los van het feit dat de snaren die daarop liggen 15 jaar oud zijn... over snaren verwisselen zullen we het niet eens hebben. En het is niet eens een sitar, maar een soort iets kleinere versie.

Ernest01
11 januari 2014, 13:52
De akoestische gitaar bedoelde ik.
En die wat meer en meer op de voorgrond en je hebt een bijzonder geheel.

Heb geen idee wat het is om de snaren van een sitar te vervangen.
Maar heb er een beeld bij van een betonvlechter. (nee, ik heb niets geslikt, of gerookt.....)

Harald
11 januari 2014, 13:59
Ah, de akoestische gitaar wat harder... smaakkwestie, maar goed, snelle mix. Als je de tijd zou nemen zou je een paar stukjes wat oppeppen. Moet ook even kijken, de speakers hier geven een ander beeld dan de pc speakers boven. Met de solostukken is dat zelden een probleem. Maar bij multitrack mixen luistert het wat nauwer.

Hoe dan ook, het experiment blijft om gewoon brainstormachtig elke dag iets in elkaar te draaien. Sowieso kijken hoe lang ik dat vol houd...

En sitars hebben twee sets snaren, de snaren waar je op speelt, dat zijn er (even uit mijn hoofd) zeven, waarvan 2 halverwege de hals erbij komen. Is niet zo'n probleem. Maar dan zijn er nog een stuk of wat resonantiesnaren. Dat zijn die mechanieken die je langs de hals ziet. Die snaren lopen over de hals, en onder de frets. De stempennen steken door de hals heen. De snaar zit dus uiteindelijk IN de hals door het pennetje. Geklooi dus, om die te vervangen...

Ernest01
11 januari 2014, 14:08
Hoe dan ook, het experiment blijft om gewoon brainstormachtig elke dag iets in elkaar te draaien. Sowieso kijken hoe lang ik dat vol houd...

Ik hoop dat je het lang vol zult houden.


Die snaren lopen over de hals, en onder de frets. De stempennen steken door de hals heen. De snaar zit dus uiteindelijk IN de hals door het pennetje. Geklooi dus, om die te vervangen...

Was mijn gedachte aan een betonvlechter nog zo gek nog niet....

Fusion
20 januari 2014, 17:48
Ontzettend mooie combi van sounds!! Goede opname ook weer. Maar ook hier wederom vind ik t n beetje vervallen in gepingel *sorry* Ik mis de lijn, de houvast, pakkende frasen.

Harald
20 januari 2014, 19:27
Is precies wat het is in die zin, gepingel. Komt deels voort uit de hit and run werkwijze. Het is stream of consciousness werk. Meer een klankbeeld dan een lied.

Misschien leuk als je zelf eens iets post, met als uitgangspunt dat je begint 'from scratch' met 1 of 2 uur als tijdsbudget. En geen kant en klare backingtrack. Best benieuwd waar een aantal mensen dan mee komen.

paulusdeBKB
21 januari 2014, 13:43
erg prettig om naar te luisteren. Mooi gemaakt!

Fusion
21 januari 2014, 15:48
Proef ik iets van "kan jij t beter dan?" Harald? ;) Wie weet als ik binnenkort tijd heb :) Ik denk t voornamelijk ligt aan je bag of tricks en je improvskills. Beide zijn bij mij ook problematisch dus kan niet garanderen dat ik iets mooiers zou kunnen neerzetten haha.

Harald
21 januari 2014, 17:35
Ik vind het nooit erg om met betere muzikanten te spelen dan ik zelf ben. (Integendeel, graag zelfs, daar leer je van. Van slechtere muzikanten leer ik ook, maar dat is anders ;) ) Ook als dat gitaristen zijn. En uiteraard heb ik ook een ego. Dat ding zit standaard in het ontwerp. Of in ieder geval de onvermijdelijkheid van het jezelf aanmeten van zo'n ding... desondanks zou je me vooral blij maken door het beter te doen. Ik hoop vooral dan wat leuke dingen te horen die eens iets spannender zijn dan de zoveelste semi geinspireerde pentatonische jam over een backing track.

Toen ik Now What (staat ook in Sounds gepost) opnam was de solo weliswaar geïmproviseerd, maar ik had wel een heel kort inleidend motiefje. Die moeite heb ik hier niet genomen. Mijn improv skills redden me meestal uitstekend, maar je hebt wel iets van aanknopingspunt nodig. Los daarvan houd ik wel van de Zappaanse benadering van solo's. Vaak zijn die een zoektocht naar dat ene brilliante momentje. Die ene mooie vondst. Als dat één of twee keer lukt tijdens een gig is mijn avond goed. Daar heb je de langere solo's voor nodig waar je de tijd kunt nemen. Met zo'n 1 rondje over een uptempo bluesje maak je me niet gauw blij. Ik kan het wel, maar je kunt er niet zo veel mee.

Overigens, zoŽn frippertronics achtergrond heeft als nadeel dat het niet erg duidelijk is, het vloeit, er zitten wel hints van akkoorden in, maar het doet een beetje aan zoŽn schilderij van Salvador Dali denken, of een aquarel, zonder duidelijke randen. Dat maakt het best tricky. Je hebt geen duidelijke aanknopingspunten. En toch hebben ze soms iets spannends.

@PaulusdeBKB Thanks!